geen piep bij opstarten, maar alles doet het wel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinmaas23
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09-2023
Mijn vraag
is dat erg? zo ja, wat kan ik er aan doen

Relevante software en hardware die ik gebruik
1060 ti
amd FX-6300
gigabyte-78LMT-usb3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nog niets

Beste antwoord (via robinmaas23 op 13-07-2018 14:49)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
robinmaas23 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:05:
ik dacht dat je per se zon piepje moest horen bij het opstarten
Vroeger kreeg je bij het moederbord of bij je pc kast een speakertje geleverd die je kon aansluiten op je pc. Tegenwoordig niet meer omdat dit vervangen is door ledjes of een debug display

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=10113&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Dus niets om je zorgen over te maken en mocht je toch die piepjes willen kan je een speakertje bestellen of vragen bij de lokale computerwinkel (die hebben er waarschijnlijk nog genoeg liggen) en vervolgens aanlsuiten omdat de meeste moederborden nog wel de speaker header hebben.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mijn pc piept ook niet, en doet ook alles (behalve koffie zetten, koken, strijken en wassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinmaas23
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Laatst online: 22:45
Ligt eraan of je een speakertje aangesloten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 12:31
Ja het is heel erg, maar de oplossing is simpel. Zet een kuikentje in de kast en verbindt hem met je PSU. Op het moment dat je je PC aanzet hoor je een piep. Wel bij iedere reboot je kuikentje verversen...

Even serieus: Het kan aan van alles liggen. Biosinstellingen, het wel of niet hebben van een PC Speaker, etc, etc. Graag iets meer info

[ Voor 26% gewijzigd door Marber op 13-07-2018 13:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 16:16
robinmaas23 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:05:
Vroeger kreeg je bij het moederbord of bij je pc kast een speakertje geleverd die je kon aansluiten op je pc. Tegenwoordig niet meer omdat dit vervangen is door ledjes of een debug display

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=10113&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Dus niets om je zorgen over te maken en mocht je toch die piepjes willen kan je een speakertje bestellen of vragen bij de lokale computerwinkel (die hebben er waarschijnlijk nog genoeg liggen) en vervolgens aanlsuiten omdat de meeste moederborden nog wel de speaker header hebben.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het piepje dat je hoort is de POST (Power On Self Test) Wikipedia: Power-on self-test

De piep wordt via het ingebouwde speakertje hoorbaar, indien je dit niet hebt is dit geen probleem. Het is wel handig wanneer er componenten stuk zijn dan hoor je een bepaalde combinatie van tonen en aan de hand van deze combinatie kan je opzoeken welke component faalt.
Pagina: 1