Ombouwen (P)ATA-bracket naar SATA in laptop.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 10:10
Hallo allen,

Ik heb een laptop (Acer 5100) waarin nog een (P)ATA aansluiting zit voor de SDD-schijf. Nu wil ik mijn SATA-schijf uit mijn andere (defecte) laptop plaatsen in de oude laptop. (t.b.v. data in te zien/overzetten). Is het mogelijk om de brackets van beide laptops om te bouwen (wisselen)?
Dat je een verloop kunt kopen is mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
In een laptop is geen ruimte om zo'n verloop te plaatsen, en SATA is niet compatible met PATA; het beste koop je een USB SATA-controller waar je de SATA-schijf aan hangt. Het zit dan niet IN de laptop, maar werkt goed genoeg om je data te redden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
Dank je Paul voor je snelle reactie

Dat de brackets van PATA en SATA niet compatibel zijn kun je wel zien, begrijpelijk dus, maar de pata eruit schroeven en de sata erin, is dat mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Cellie12 op 13-07-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat voor bracket heb je het dan over :?
Normaal gesproken zitten hdd/sdd gewoon rechtstreeks aangesloten op het moederbord.

Maar zoals gezegd PATA en SATA zijn echt compleet verschillend, dus ik gok dat het antwoord nee blijft :)

Gezien de minieme kosten zou ik idd ook voor een usb>sata kijken

https://www.bol.com/nl/p/...BEgIDf_D_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 70% gewijzigd door heuveltje op 13-07-2018 12:42 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
De aansluiting met - ik dacht 2 schroeven - op het moederbord (daar waarin je de schuijf schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 10:18
Foto zegt meer dan 1000 woorden.
9 van de 10 keer zit de sata of pata gewoon vast op het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
...er zit toch een PATA-aansluiting op het moederbord? Hoe zie je het voor je om daar dan een SATA-schijf in te stoppen? Die 44 pinnetjes op het bord hebben geen corresponderende gaatjes in de harddisk, en je moederbord heeft geen connector die in de SATA-poort van de harddisk past...

Misschien begrijp ik je vraag gewoon niet goed, maar je lijkt te zeggen: "Ik weet dat het niet compatible is, maar kan het toch?".

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
.

[ Voor 98% gewijzigd door WEBGAMING op 13-07-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
zie foto. (lukt mij niet. Hoe een jpg toevoegen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:24

Ravefiend

Carpe diem!

Waar je naar op zoek kunt gaan is een adapter kaart zoals deze
https://www.amazon.com/QN...eywords=msata+ide+adapter

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51-lI1IiK%2BL.jpg

Edit: oh, je wilt er een 2,5 SATA schijf in hangen. Dat gaat niet lukken mijn inziens want daarvoor ga je te weinig plaats voor hebben vrees ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Ravefiend op 13-07-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
Hi Ravefiend, dat is een goeie! Mogelijk een oplossing. Bouw je die gewoon in de laptop waarop dan weer de sata-schijf kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Even uploaden op imgur of iets, en dan de link doorgeven.

Pata to sata adapters bestaan ook wel, maar waar wil je die laten in een laptop?
Cellie12 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:53:
Bouw je die gewoon in de laptop waarop dan weer de sata-schijf kan?
Ja, alleen krijg je dan nooit meer de harde schijf in de laptop.

[ Voor 49% gewijzigd door WEBGAMING op 13-07-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:24

Ravefiend

Carpe diem!

Foto's staan ook hier wel:
https://www.ifixit.com/Gu...sk+Drive+Replacement/3927

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/umCn5OpyFMxpEFB1.medium
Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/fVIUrNHdkAD3P6Yt.medium

Edit: Misschien dat dit ook wel interessant kan zijn voor je:
http://www.tomsguide.com/...eries-hdd-size-limit.html

[ Voor 17% gewijzigd door Ravefiend op 13-07-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat dacht ik ook, maar daar zit een SATA schijf in. Dus dat zal niet helemaal dezelfde zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door WEBGAMING op 13-07-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Cellie12 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:53:
Hi Ravefiend, dat is een goeie! Mogelijk een oplossing. Bouw je die gewoon in de laptop waarop dan weer de sata-schijf kan?
Ja, met een 'kleine' voorwaarde, die SATA-schijf mag geen 2.5" form factor hebben, maar moet M.2 zijn. Dus geen 'klassieke' schijf als in rechthoekig doosje, maar een printplaatje ter grootte van je pink.

Er is in een laptop simpelweg geen ruimte om die printplaat kwijt te kunnen en er dan alsnog een schijf bij te prakken die even groot is als het originele gat.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
Oké, dank je voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
Cellie12 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:49:
zie foto. (lukt mij niet. Hoe een jpg toevoegen?)
Blijft even mijn vraag hoe in Tweaker een foto uploaden, waar vindt ik het "knopje"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Daarvoor moet je in de Karma Store de optie "Fotoalbum" "kopen" met je karma, daarna krijg je bij het plaatsen van een forumpost boven het tekstvak de optie "Voeg afbeelding toe via het fotoalbum".

Als je niet genoeg karma hebt kun je het plaatje ook ergens anders (buiten Tweakers) uploaden en hier plaatsen door middel van de img-tags (of de optie "afbeelding toevoegen" boven het tekstvak, 6e van rechts, tussen 'link maken' en 'video toevoegen'.

Tevens wordt je geacht je posts te editten als je iets toe wil voegen, in plaats van meerdere posts achter elkaar te plaatsen. Je kunt mensen quoten terwijl je een post typt / edit door op "quote" te klikken bij de post die je wil quoten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
Paul,
Eerst mijn excuses v.w.b. het "pompen" van de posts. Ik had het pas door tijdens mijn laatste post! Teruggrijpen op een antwoord d.m.v. een quote is inderdaad veel duidelijker, vooral met meerdere deelnemers...allen mijn excuses!
Hopelijk is de foto te zien!?

https://afbeelding.im/B44emF3I

Fijn weekend nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat ziet er al uit als een SATA-aansluiting. Je wou er een SATA-schijf in aansluiten toch? Dat kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
niet in het midden, neemt niet bijna de hele breedte in, dat ziet er uit als SATA inderdaad. Daar kun je dus gewoon een SATA-schijf op aansluiten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Toevallig afgelopen week mijn bejaarde hp/compaq nc8200 uit elkaar gesloopt vanwege problemen met de hdd.
Ook die had een pata aansluiting. Ik zeg met nadruk 'ook' want die brug/adapter die je daar ziet zitten gaat zeker geen sata schijven accepteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kLnBquWflZMM13x0dVXK6hdZ/medium.jpg

Die brug/adapter zat bij mij aan de schijf zelf vast, maar ik gok dat TO dezelfde aansluitingen op zijn schijf heeft zitten, die 44 pins. Aan de andere kant van die brug/adapter zit een connector voor een 'ribbon' waarmee de schijf op het moederbord zit..

Niet dat het je oplossing is, maar geld stukslaan op een sata-schijf is dat al helemaal niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

SuBBaSS schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:06:
Toevallig afgelopen week mijn bejaarde hp/compaq nc8200 uit elkaar gesloopt vanwege problemen met de hdd.
Ook die had een pata aansluiting. Ik zeg met nadruk 'ook' want die brug/adapter die je daar ziet zitten gaat zeker geen sata schijven accepteren.

[afbeelding]

Die brug/adapter zat bij mij aan de schijf zelf vast, maar ik gok dat TO dezelfde aansluitingen op zijn schijf heeft zitten, die 44 pins. Aan de andere kant van die brug/adapter zit een connector voor een 'ribbon' waarmee de schijf op het moederbord zit..

Niet dat het je oplossing is, maar geld stukslaan op een sata-schijf is dat al helemaal niet. ;)
Dit ziet er inderdaad niet uit als iets dat op een SATA-schijf past, maar wat @Cellie12 op de foto heeft staan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

dcm360 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:32:
[...]

Dit ziet er inderdaad niet uit als iets dat op een SATA-schijf past, maar wat @Cellie12 op de foto heeft staan wel.
Dan ben ik heel kippig want ze leken mij precies hetzelfde. :P
Die van mij op de foto zit omgedraaid ivgl. met die in die bay bij Cellie12 zit, maar ik dacht verder precies hetzelfde te zien. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
Volgens mij zijn er verschillende versies van de Acer 5100, zowel met PATA/IDE en SATA?

Maar een makkelijke oplossing om een SATA-HDD/SSD in een PATA laptop te gebruiken is een PATA/IDE to SATA HDD caddy?
Ik heb dit bij een oude Packard Bell Easynote gedaan met een SSD, werkt ... ook nog met trim support. :)

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/29vlbv5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Klopt, dat zou kunnen werken.
TS moet dan zijn DVD-speler even uitbouwen en de aansluiting daarvan even vergelijken met die van de caddy. Als die hetzelfde zijn, gaat het lukken.

Ik heb dat ook gedaan in mijn iMac, de DVD-speler opofferen voor een SSD in zo'n zelfde caddy.
Dat werkt perfect, hou er alleen rekening mee dat een DVD-speler interface vaak een SATA1 aansluiting is.
Dat geeft op papier minder snelheid, maar in het geval van mijn iMac is de gevoelsmatige snelheid enorm: ik haal daar ongeveer 210 Mb/s read/write en daardoor is e.e.a. enorm opgeknapt t.o.v. de originele harddisk (die er ook nog in zit).

Meet deze caddy kan TS dus een SATA SSD plaatsen met behoud van zijn originele harddisk. De laptop wordt er flink sneller van, MITS de aansluiting van de caddy overeenkomt met die van de huidige interne DVD-speler. Ik heb mijn Caddy trouwens heel goedkoop besteld in China ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Als je trouwens alleen je data wilt inzien en overzetten is een categorie: Externe HDD/SSD behuizingen veeeele malen goedkoper en makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
De foto die ik gepost heb, heb ik verwijderd, dit om misverstanden te voorkomen. Het gaat om een PATA aansluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Waarom plaats je dan een foto van een SATA-aansluiting om mee te beginnen :?

Daarnaast, wat vind je van de verder aangedragen oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
Renault schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:40:
Klopt, dat zou kunnen werken.
TS moet dan zijn DVD-speler even uitbouwen en de aansluiting daarvan even vergelijken met die van de caddy. Als die hetzelfde zijn, gaat het lukken.

Ik heb dat ook gedaan in mijn iMac, de DVD-speler opofferen voor een SSD in zo'n zelfde caddy.
Dat werkt perfect, hou er alleen rekening mee dat een DVD-speler interface vaak een SATA1 aansluiting is.
Dat geeft op papier minder snelheid, maar in het geval van mijn iMac is de gevoelsmatige snelheid enorm: ik haal daar ongeveer 210 Mb/s read/write en daardoor is e.e.a. enorm opgeknapt t.o.v. de originele harddisk (die er ook nog in zit).

Meet deze caddy kan TS dus een SATA SSD plaatsen met behoud van zijn originele harddisk. De laptop wordt er flink sneller van, MITS de aansluiting van de caddy overeenkomt met die van de huidige interne DVD-speler. Ik heb mijn Caddy trouwens heel goedkoop besteld in China ...
Deze oplossing ga ik ook proberen! Kan een mogelijke oplossing zijn. De DVD-speler gebruik ik toch (nagenoeg) niet.

[ Voor 77% gewijzigd door Cellie12 op 17-07-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
dcm360 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:01:
Waarom plaats je dan een foto van een SATA-aansluiting om mee te beginnen :?

Daarnaast, wat vind je van de verder aangedragen oplossingen?
Door mogelijk de verkeerde aansluiting te posten (ik was er van overtuigd dat het een pata-aansluiting was) heb ik de meesten op het verkeerde been gezet. Als ik het goed begrepen heb is het niet mogelijk de pata-aansl. te vervangen door een SATA.
Alleen een externe oplossing is mogelijk.
Als dit klopt, wil ik allen hartelijk danken voor hun inbreng en deze topic beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Cellie12 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:54:
[...]

Deze oplossing ga ik ook proberen! Kan een mogelijke oplossing zijn. De DVD-speler gebruik ik toch (nagenoeg) niet.
Maar de kans dat dit NIET gaat werken is aanzienlijk, omdat de laptop al een IDE ( P-ATA ) aansluiting heeft.
Dan zal zo'n laptopbouwer er niet nog een 'extra' SATA connector inzetten, alleen voor de cdrom.
De cdrom zal ook wel een IDE variant zijn, met zijn eigen aansluitingen + verloopje naar universeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cellie12
FreshMaker schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:30:
[...]

Maar de kans dat dit NIET gaat werken is aanzienlijk, omdat de laptop al een IDE ( P-ATA ) aansluiting heeft.
Dan zal zo'n laptopbouwer er niet nog een 'extra' SATA connector inzetten, alleen voor de cdrom.
De cdrom zal ook wel een IDE variant zijn, met zijn eigen aansluitingen + verloopje naar universeel
Ga er even naar kijken. Dank voor jullie reactie(s). Fijne avond nog en... tot een volgende keer!
Pagina: 1