Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MarcoJakobs
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 17-07 21:11
Beste tweakers,

Ik heb 2 maanden geleden een forum post gemaakt over het feit dat mijn GPU in brand stond. Onder aan deze post kan je de details van deze situatie lezen.

Nu is het een tijd later en heb mijn pc in die tijd niet meer gebruikt, en toch besloten een nieuwe GPU en PSU te kopen. Ik heb de gloednieuwe PSU (sesonic focus gold 650w) in mijn systeem gezet en precies hetzelfde probleem doet zich voor, namelijk dat het systeem voor 0,1 sec opstart en gelijk weer uitvalt. Betekend dit dat mijn moederbord kapot is? Heeft iemand enig idee waar het in kan zitten?

Oude post:
''Specs:
CPU: i5 6700k
GPU: MSI GTX 1070 8gb
RAM: 2x 8gb hyperx fury 2666 mhz
MOBO: MSI Z170 gaming m5
PSU: Corsair HX750i
Overige: CPU+GPU costum water loop. Nooit problemen mee gehad.

Ik zal het verhaal zo helder mogelijk uit proberen te leggen. Mijn systeem startte vandaag uit het niets totaal niet meer op. Het leek er op dat hij voor 0,1 sec iets doet en dan weer uit ging. Ik heb besloten om te testen waar het aan lag, dus koppelde ik alles van mijn psu los, en sloot ik de 8 pins cpu connector en de 24 pins connector aan op een voeding die ik nog ergens had liggen. Mijn systeem startte nu wel op, waardoor ik vervolgens ging proberen de 8 pins en 24 pins van het moederbord aan sloot op de huidige voeding in het systeem. Ook nu startte mijn pc weer op, maar na 3 seconden stond ineens op wonderbaarlijke wijze mijn gpu in brand, terwijl deze niet aan was gesloten aan de psu.

Nu weet ik dus niet of mijn GPU, of juist mijn PSU het probleem is geweest. Het systeem is verder meer dan 24 uur uit geweest (ook geen enkele vorm van stroomvoorziening in deze 24 uur) waarna het ineens niet meer opstartte. Ook nooit geen problemen gehad in temperaturen van geen enkel component. GPU was overigens ook niet overclocked.

Heeft iemand enig idee waar het probleem gezeten kan hebben? Alvast bedankt voor het lezen.''

Beste antwoord (via MarcoJakobs op 14-07-2018 09:40)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Er kan ergens kortsluiting zitten. Alle onderdelen uit de behuizing en op een stuk karton zo kaal mogelijk proberen in het bios te komen, dus alleen cpu, cpu koeler, mobo, 1 geheugenmodule en voeding. Monitor aansluiten op het moederbord. Als het dan nog niet lukt kan je met de andere geheugenmodule proberen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Er kan ergens kortsluiting zitten. Alle onderdelen uit de behuizing en op een stuk karton zo kaal mogelijk proberen in het bios te komen, dus alleen cpu, cpu koeler, mobo, 1 geheugenmodule en voeding. Monitor aansluiten op het moederbord. Als het dan nog niet lukt kan je met de andere geheugenmodule proberen.

• MarcoJakobs
Super bedankt voor de tip, mijn systeem start nu wel door, maar ik krijg nog geen beeld, ik zal laten weten zodra ik het voor elkaar krijg om in het bios te komen.

• MarcoJakobs
quote:
Uszka schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:18:
Oke, ik ben tot de volgende conclusie gekomen. Als ik alleen cpu, cpu koeler, mobo, 1 geheugenmodule en voeding aan sluit dan start het systeem perfect door.

Punt 1 is dat mijn Hue+ led verlichting doorgebrand is. Deze ruikt er ontzettend sterk naar.
Punt 2 is dat zodra ik een voor een mijn exta HDD en SSD (windows draait op een 2e SSD, een m.2) aan sluit op de PSU start het systeem niet meer. Bij beide schijven gebeurt dit.

De Hue+ kan ik misschien RMA sturen, dat is het probleem niet.

Zal ik er aan moeten gaan geloven dat mijn extra HDD en SSD kapot zijn? Hoe valt dit eventueel te testen?

• Uszka
  • Nu online
Heb je alle sata aansluitingen op het moederbord geprobeerd?

• MarcoJakobs
Super goeie tips.
Ik was er mee bezig om een voor een de sata poorten te testen, maar nu start het systeem helemaal niet meer op. Ook als ik alleen de cpu, cpu voeding mobo en geheugenmodule aansluit. Ik begin langzaam aan radeloos te worden :p

• MarcoJakobs
quote:
MarcoJakobs schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:46:
Super goeie tips.
Ik was er mee bezig om een voor een de sata poorten te testen, maar nu start het systeem helemaal niet meer op. Ook als ik alleen de cpu, cpu voeding mobo en geheugenmodule aansluit. Ik begin langzaam aan radeloos te worden :p
Oke na een half uur doet hij het weer, maar het lijkt er nog altijd op dat mijn systeem niet opstart als mijn extra schijven aangesloten zijn, ook in alle sata poorten. Ik denk dat ik als laatste optie heb dat mijn schijven doorgemeten worden door een professional?

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:56
Kun je wel het boot menu oproepen met al die schijven eraan?

En kun je ze eventueel uitlezen met een andere computer?

Hoe belangrijk is de data op deze schijven, overigens?

Pyramiden wijzigde deze reactie 13-07-2018 00:24 (20%)

• MarcoJakobs
Nee ik kan niet in het boot menu komen met de schijven er aan. Op het moment dat ik en of schijven aansluit ga ik terug naar het probleem dat mijn systeem voor 0,1 sec opstart, of helemaal niet.

Een andere computer gebruiken om ze uit te lezen is momenteel niet mogelijk.

Het enige directe waar ik aan kan denken is mijn wachtwoorden database.

• Martin900
  • Registratie: april 2012
  • Niet online
@MarcoJakobs
Haal even een HDD docking station of een SATA-USB convertertje, maakt het leven een heel stuk makkelijker om data uit te lezen, schijven te formatteren etc.

• rdejongjr
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:51
Oude modulaire kabels van jouw oude voeding toevallig gebruikt?

• Uszka
  • Nu online
Heb je het met een ander SATA voedingskabel geprobeerd? Als het goed is heb je er meer dan één bij de voeding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:50

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het lijkt mij toch dat er een power probleem is. Met minimale randzaken start het systeem op, en bij aansluiten van randapp zoals schijven trekt het systeem het niet meer en slaat af.

Als je aangaf dat je GPU doorfikte zonder te zijn aangesloten met kabels, dan is de stroom door het PCI slot gekomen, en daar hoort een videokaart niet van in de hens te gaan.

Ik vrees dat je moederbord kapot is (en je GPU obviously). De rest van de componenten zullen nog wel werken. PSU is nog even afwachten: als die kapot gegaan is en het mobo heeft meegenomen moet die ook vervangen worden. Als het mobo kapot is gegaan en de PSU is afgeslagen dan kan je die nog wel gebruiken.

Bij het testen van een nieuw moederbord wel eerst een betrouwbare PSU gebruiken uiteraard.

succes.

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik zou de losse hdd en ssd eens los op de voeding proberen. Voeding dan wel even hardwiren met een paperclip (goed checken welke pinnen!)

Over de GPU:
Ik denk dat dat wel een beetje kut is. je moet bij zon GPU echt de voeding wel aansluiten anders kan je de boel slopen. Je zou met een hele simpele gpu kunnen proberen of je mobo niet naar de klote is. maar grote kans dat het einde verhaal is. mogelijk ook voor de gpu.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Uszka
  • Nu online
Groot nadeel is nu de custom loop. Je trekt niet even snel de videokaart of moederbord uit de kast om te troubleshooten.

• martijn_me
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-07 17:49
Ook ik vermoed een power probleem. Het kan best zijn dat er een regulator of een ander power component zo warm wordt dat deze stopt te werken waardoor het board niet meer opstart en na een cooldown periode waarbij het component dus weer afgekoeld is weer even werkt. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20-07 13:53
Ander idee is om je computer te testen op een ander stopcontact in een andere kamer. Dit om uit te sluiten dat het probleem niet nog een stap voor de computer ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:11
Soow je hebt het flink te pakken.
Klinkt eigenlijk als je net spanning ff een flinke stoot heeft gekregen
En vrij wel all je onderdelen heeft aangetast.
Wat ik zou doen is eerder alles vervangen (ik weet dat kost wat)
Maar je weet nooit wat die kostsluiting allemaal heeft aangetast.
Doe een memtest met je ram, als deze goed eruit komt zou je deze nog kunnen hergebruiken .
Schijven zou ik als ik jou was meteen back-uppen met een extern station en als reserve schijven gebruiken voor als.
Maar nogmaals zeer vervelend om te horen . Misschien om de pijn te verzachten (financieel gezien)
Als de stroom stoot van je stopcontact is gekomen (waar ik wel van uit ga) misschien aan de inboedel verzekering opgeven ?
Succes ermee!

• MarcoJakobs
Super bedankt voor de het meedenken allemaal. Na een lange dag ben ik er achter gekomen dat het de SSD was. De HDD (met belangrijke bestanden) was gelukkig nog uit te lezen via een docking. Inmiddels de nieuwe GPU (msi 1080) er ook in gezet en alles lijkt nu al sinds gisteren goed te draaien. Ik ga natuurlijk eerst nog uitgebreide tests uitvoeren zodat ik zeker weet dat er verder niks beschadigd is geraakt.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True