Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jessez
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21-11-2020
Ben bezig mijn Experiabox V10 van KPN te vervangen door mijn eigen router.
Mijn internet verbinding heb ik al over gezet en werkt 100%
Nu is mijn ITV verbinding aan de beurt maar ondanks de vele informatie die ik gevonden heb is het me nog niet gelukt.
Misschien zie ik iets over het hoofd of is het niet compleet.
...
De hardware die ik gebruik is:
Draytek vigor 2960
Firmware 1.4.0
http://www.draytek.com.tw...Tek_UG_Vigor2960_V2.6.pdf

Glasvezel verbinding
KPN compleet 500/500
NT --> vigor 2960
...

Wat ik al gevonden heb op Google:

https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm
http://netwerkje.com/routed-iptv
https://venxir.tweakblogs...kpn-glasvezel-via-pfsense
https://forum.telfort.nl/...88/index1.html#post550186
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709
https://forum.kpn.com/int...uter-laten-draaien-437964

Instellingen die ik al gemaakt heb.

WAN_ITV --> WAN
KPN_ITV --> LAN

RIP configuration
Enable= true
Profile --> KPN_ITV

IGMP proxy
Enable= true
IGMP Proxy Channel --> WAN_ITV
Downstream --> KPN_ITV
Add PPP header --> Enable

Wan algemeen instellingen
WAN algemene instellingen

Wan DHCP instellingen
WAN DHCP instellingen

Lan instellingen deel 1
LAN instellingen deel 1

Lan instellingen deel 2
LAN instellingen deel 2

Beste antwoord (via Jessez op 26-03-2019 17:38)

• gschot
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-03-2020
Eindelijk werkt IPTV op de 2960 in routed mode. Hiervoor is wel minimaal firmware 1.4.3 nodig.

Het probleem met oudere firmwares was dat deze niet de juiste DHCP opties naar KPN/XS4ALL IPTV stuurde en daarom geen IP adres vanuit het IPTV netwerk terug kreeg. Deze extra opties zijn sinds 1.4.3 aanwezig en kun je prima routed IPTV draaien over je 2960. Doordat er classless routes vanuit het IPTV netwerk worden teruggestuurd en de Draytek daar nu ook goed mee omgaat, hoef je ook geen aparte routing toe te voegen.

[Voor 18% gewijzigd door gschot op 26-03-2019 11:35]

Alle reacties

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:17
Is er een reden om perse routed IPTV te willen? Ik kan zo aan je screenshots niet direct ontdekken wat er fout gaat. Maar in mijn ervaring is het vaak veel makkelijker om bridged IPTV op te zetten. En dit werkt ook nog eens beter en makkelijker (naar mijn mening) omdat TV niet beinvloed wordt door het gebruik van bandbreedte van andere apparaten. Al zal je daar met 500/500 glas misschien weinig van merken.

Voor bridged IPTV biedt Draytek een handleiding voor jouw router: https://www.draytek.nl/files/IPTV%20Bridging%20[V1.1].pdf

Misschien niet een direct antwoord op je vraag maar aangezien er verder geen antwoorden zijn wellicht iets om te overwegen zodat je in iedergeval werkend TV hebt.

Kasper

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-01 00:27
Hoi,
In de handleiding op netwerkje.com staan configuraties die ik niet meteen terug zie in jouw screenshots. Nu pretendeer ik hier niet dat ik weet hoe je routed IPTV moet instellen, maar ik lees daar dat je voor de DHCP options wel bepaalde waardes moet invullen. Ik zie in je screenshot dat je alleen bij option60 een waarde hebt ingevuld. Misschien heb je dat voor options 3,121 en 28 ook gedaan? Ik ken de UI van de 2960 niet, maar heb zelf een 2925
.
Begrijp ik uit je LAN instellingen dat je voor IPTV een nieuw LAN subnet hebt gemaakt en dat verkeer tagged met VLANID 4? Waar untag je dat verkeer dan? Waarop zitten de STBs aangesloten waar je dat verkeer weer untagged aflevert op de STBs?

Let wel, je stript VLANID4 eraf op je WAN interface, immers dat verkeer wordt samen met VLAN6 door KNP/XS4ALL doorgegeven om IPTV van het normale internet verkeer gescheiden bij jou af te leveren. Het IPTV verkeer aan de binnenkant van de WAN interface is daarmee untagged geworden. Waarom heb je gekozen om ook op je LAN interface VLANID4 te gebruiken? Het gaat erom dat tagged verkeer met ID4 dat aan de buitenkant van de WAN interface binnenkomt iets anders is dan een subnet op je LAN dat je tagged met een VLANID om verkeer op je LAN te scheiden. Op de WAN interface untag je dus het verkeer op het moment dat je daar het VLANID opgeeft van je internetprovider. Het gaat er mij om dat je niet in de veronderstelling bent dat het IPTV verkeer daarna nog tagged op je LAN binnenkomt en dat de reden was waarom je ook onder LAN VLANID4 hebt gebruikt.

1. Kijk goed naar de instellingen op Netwerkje.com voor de DHCP options
2. VLANs 4 en 6 worden ontsloten door de routers van je interprovider. De VLANs die jij aanmaakt op je eigen router staan daar los van. Het doel is hetzelfde maar er is geen relatie.
3. Hoe ontsluit je de STB(s)? Zitten die aan een switch op je LAN?

Hopelijk krijg je dit aan de praat en laat aub weten hoever je komt want er zijn meer mensen die graag willen weten hoe routed IPTV op een Draytek moet worden ingesteld.
John.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:04
@Jessez
Eind 2016 heb ik Routed IPTV aan de praat gekregen op VDSL op een Draytek 2860. Dit lijkt volgens mij qua implementatie wel wat op Glasvezel. Ik heb toen contact gehad met Draytek (fantastische klantenservice) om ook te wisselen naar Routed, aangezien ik hier veel voordelen in zag. Zij hebben mij een document gestuurd welke nog niet getest was. Ik heb hier toen wat aanpassingen op gedaan en het werkend gekregen.

Ondertussen ben ik overgestapt naar Telfort met alleen internet, ik kan dus niet naar de settings kijken die ingesteld stonden op mijn router. Wel heb ik nog het e.e.a. hier gedocumenteerd staan.

Wat ik mis in jouw configuratie zijn de statische routes, welke je kunt aanmaken bij Draytek onder 'Route Policy'. De subnetten en gateways staan weergegeven op netwerkje.com. Bepaalde subnetten moeten namelijk niet naar de standaard gateway.

Ik moest op mijn WAN interface twee subinterfaces aanmaken:
WAN1: VLAN tag 6 voor Internet
WAN5: VLAN tag 4 voor IPTV

Vervolgens liet ik de volgende subnetten naar WAN5(IPTV) routeren:
10.142.64.0/255.255.192.0
213.75.0.0/255.255.255.0

Mogelijk heb je hier wat aan.

• jwg1
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 12-11-2018
Ik gebruik zelf de 2960 met de bridged iptv setup op firmware 1.3.1. en dat werkt goed. Dezelfde bridged setup werkt bij mij niet op firmware 1.4.0.

Misschien een goed idee om de oudere firmware eens te testen in jouw setup of alsnog voor bridged te gaan.

• gschot
Ik heb hier ook de 2960 maar dan op 1.3.3.2. Op 1.4.0 heb ik sowieso problemen, dus naar 1.4 gaat ie nog niet.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de config op de 2960 hoe routed iptv werkend is gekregen. Als ik een WAN interface aanmaak komt deze niet op en krijgt ondanks de IPTV_RG optie geen ip. Uiteraard staat VLAN tagging ook aan op VLAN 4.

Bridged iptv is geen probleem maar ik wil ook eigenlijk wel graag Netflix op de ontvanger boven kunnen kijken (waarvoor routed nodig is).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• gschot
Eindelijk werkt IPTV op de 2960 in routed mode. Hiervoor is wel minimaal firmware 1.4.3 nodig.

Het probleem met oudere firmwares was dat deze niet de juiste DHCP opties naar KPN/XS4ALL IPTV stuurde en daarom geen IP adres vanuit het IPTV netwerk terug kreeg. Deze extra opties zijn sinds 1.4.3 aanwezig en kun je prima routed IPTV draaien over je 2960. Doordat er classless routes vanuit het IPTV netwerk worden teruggestuurd en de Draytek daar nu ook goed mee omgaat, hoef je ook geen aparte routing toe te voegen.

[Voor 18% gewijzigd door gschot op 26-03-2019 11:35]

• Jessez
gschot schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:34:

Inderdaad het werkt. Alle instelling zoals in de start post waren goed, Het ontbreken van optie 121 in de DHCP wan zijde was de bottleneck. Maar dat is met het releasen van de firmware opgelost _/-\o_

• Jessez
Overigens heb ik het eerste gedeelte van het KPN voip netwerk ook werkend gekregen. Als ik de gegevens heb om een voip centrale in te stellen op het voip netwerk van KPN dan kan ik de router in zijn geheel de experiabox vervangen.

• gschot
Voip kun je VLAN technisch prima afsplitsen. Het probleem is alleen dat je van KPN de SIP credentials niet krijgt, dus kun je het ook niet omleiden naar een eigen SIP centrale.

Ik heb vast bellen via mijn provider laten vervallen en mijn nummer geporteerd naar een externe SIP aanbieder, zodat ik op de STBs na geen enkele provider hardware meer extra nodig heb. Buiten dat kun je daarna met je SIP aansluiting alles doen wat je wil met bijvoorbeeld Asterisk.

• Jessez
gschot schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:13:
Voip kun je VLAN technisch prima afsplitsen. Het probleem is alleen dat je van KPN de SIP credentials niet krijgt,.
Ben benieuwd hoe KPN het volgende probleem gaat oplossen.

We hebben thuis een koperen pstn lijn die administratief op mijn ouders naam staat en waar ze een KPN bel vast abo er op hebben zitten. En een glasvezel aansluiting die administratief op mijn naam staat met een alles in een abo met 2 telefoon nummers.

Nu gaan ze bij ons in het dorp het gehele koper netwerk uitschakelen. Dus mijn ouders hebben straks wel een tel abo maar geen fysieke aansluiting.

Experia box ondersteund maar twee fysieke aansluitingen. Er zijn destijds 2 glasvezels naar binnen gebracht, dus ben ik benieuwd hoe ze het gaan oplossen.

• Xmoo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15-01 11:42

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

Jessez schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:40:
Overigens heb ik het eerste gedeelte van het KPN voip netwerk ook werkend gekregen. Als ik de gegevens heb om een voip centrale in te stellen op het voip netwerk van KPN dan kan ik de router in zijn geheel de experiabox vervangen.
Zou je dit eens uit kunnen leggen?
Ik wil de Experiabox v10 ook vervangen met een Draytek 2960.

Internet en IPTV is geen probleem. Echter met telefonie zit je met RJ 11 niet? Of heb je VoiP toestellen? Ik heb nog analoge toestellen. Zou dit aangepakt kunnen worden met een Cisco SPA112?

http://www.Twitter.com/Xmoo

• DeComponeur
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-12-2020
Jessez schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:21:
[...]

Ben benieuwd hoe KPN het volgende probleem gaat oplossen.

We hebben thuis een koperen pstn lijn die administratief op mijn ouders naam staat en waar ze een KPN bel vast abo er op hebben zitten. En een glasvezel aansluiting die administratief op mijn naam staat met een alles in een abo met 2 telefoon nummers.

Nu gaan ze bij ons in het dorp het gehele koper netwerk uitschakelen. Dus mijn ouders hebben straks wel een tel abo maar geen fysieke aansluiting.

Experia box ondersteund maar twee fysieke aansluitingen. Er zijn destijds 2 glasvezels naar binnen gebracht, dus ben ik benieuwd hoe ze het gaan oplossen.
Ik zou het er niet op aan laten komen, waarschijnlijk is 1 telefoontje genoeg.
En ze trekken niet zomaar de stekker er uit hoor, het heeft nogal wat voeten in de aarde ook voor alarmsystemen, liften en mensen die vergeten te zijn aan te geven dat ze nog een verborgen lijntje hebben ;) .

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• CenturiesEnd
Er is in firmware versie 1.50 de functie Fast Forward toegevoegd onder IGMP Proxy. Ik heb dit aangezet en dit heeft bij mij het volgende resultaat:

- STBs kan ik rechstreeks nu op de LAN poorten van de 2960 aansluiten zonder dat er korstondige verstoringen/vertragingen meer optreden bij het TV kijken. Ik had om dat te verhelpen een gescheiden switch aangesloten waarop de STBs waren aangesloten.

- IPTV is sneller. Kanalen wisselen, vooruit/achteruit spoelen gaat sneller.

De toegevoegde feature stond niet in de firmware release notes vermeld, vandaar hier even.

John.

• fox2old
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 08-02-2020
Hallo, super goede thread hiermee heb ik ook de KPN IPTV aan de heb gang gekregen op de vigor 2960.
Alles werkt goed maar we kunnen alleen niet opnemen en terug kijken, ook "kijken vanaf het begin" werkt niet bij ons.
Heb ik iets gemist of werkt dat bij jullie ook niet?
Dank.

• CenturiesEnd
fox2old schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:09:
Hallo, super goede thread hiermee heb ik ook de KPN IPTV aan de heb gang gekregen op de vigor 2960.
Alles werkt goed maar we kunnen alleen niet opnemen en terug kijken, ook "kijken vanaf het begin" werkt niet bij ons.
Heb ik iets gemist of werkt dat bij jullie ook niet?
Dank.
Dat zou bij jou ook gewoon moeten werken. Nu staan bij mij de STB's in een eigen LAN en zijn daarmee gescheiden van andere appraraten. Dat zou echter geen verschil moeten maken voor de terugkijk functionaliteit als je dat niet zo hebt.

Hoe heb je eea ingesteld? WAN/LAN

John.

[Voor 7% gewijzigd door CenturiesEnd op 07-02-2020 08:49]

• fox2old
Had een screen-shot gemaakt maar heb blijkbaar niet voldoende karma O-)

WAN >> General Setup >> Genral Setup
wan2KPN-internetWAN2PPPoEVLAN 6
IPTVKPNIPTV van KPNWAN2DHCPVLAN 4

LAN >> General Setup >> General Setup
lan1Home networkVLAN 10IP: 192.168.3.233DHCP Server enabled
LANIPTVIPTV on LANVLAN 4IP: 192.168.2.254DHCP Server enabled

LAN >> Switch >> 802.1Q VLAN
VLAN 10Member: LAN_Port_1, LAN_Port_2, LAN_Port_3untag: LAN_Port_1, LAN_Port_2, LAN_Port_3
VLAN 4Member: LAN_Port_4untag: LAN_Port_4

Met alle instellingen zoals die in deze post aangegeven zijn (met name de eerste).
Draai ook Firmware versie 1.50
Zijn er nog andere instellingen die je zou willen zien?

EDIT: als ik een laptop aansluit op port 4 krijg ik een IP adres 192.168.2.3 maar ik kan niet het internet op.
Dus de STB waarschijnlijk ook niet.

[Voor 5% gewijzigd door fox2old op 07-02-2020 17:20]

• CenturiesEnd
Als je de screenshots gevold hebt van de eerst post dan hoef je bij LAN IPTV geen DHCP option55 mee te geven. Option 60 is voldoende. Persoonlijk heb ik ook DNS servers geconfigureerd die van xs4all. Die kan je dus nog toevoegen aan het LAN IPTV profiel.

Voor WAN ziet het er allemaal goed uit.

Heb je IGMP proxy aangezet onder Applications?
In jou geval:

IGMP proxy channel: IPTVKPN
Downsteam: LANIPTV
Add PP header: Disable
Fast forward: Enable

dan even je STBs resetten en kijken wat er gebeurd.

[Voor 5% gewijzigd door CenturiesEnd op 07-02-2020 20:08]

• fox2old
Top dank,
Ik ga een paar dingen proberen:

IGMP proxy channel: IPTVKPN
Downsteam: LANIPTV
Add PP header: Disable <=== deze heb ik Enabled
Fast forward: Enable

option55 uit de LAN IPTV DHCP halen

KPN DNS servers toevoegen aan de LAN IPTV DHCP DNS:

Dan de STB resetten.
Maar dat doe ik morgen, mijn vrouw zit nu TV te kijken, dat overleef ik niet als ik dat nu doe }) :*)
Tijd voor :9B

EDIT:
*O* *O* *O*
Succes! Het werkt. Ik weet niet welke van de drie aanpassingen het probleem oploste maar het werkt.
Eindelijk controle over mijn eigen netwerk :Y
Exit Experiabox :r
Dank allemaal.

[Voor 20% gewijzigd door fox2old op 08-02-2020 17:42]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True