Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dag dag leaseauto, enter: gezinsauto, +-5000 euro.

Pagina: 1
Acties:

• Unigo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:55
Hoi mede Tweakers,

Voor wie mijn topic in loopbaan/financiŽn heeft gezien: hier is het vervolg! Voor de 'nieuwelingen': nieuwe baan, en dus geen leaseauto meer. Nou is lopend naar m'n werk niet helemaal het ideale scenario en is de reis met het OV eerder een kwestie van dagen dan van uren. Ook is de 'andere auto' van m'n vriendin een Corsa 1.0 van 13 jaar oud die meer van een brommobiel heeft dan van een auto. Dus: dag lease-Fiesta, en hallo nieuwe gezinsauto.

Zoals de cryptische inleiding al een beetje weggeeft: er moet een nieuwe auto komen, voor dagelijks gebruik. Gezien de kinderwens en gebrek aan ruimte in de alternatieve auto, mag deze auto ook wel enig formaat hebben. Om een beetje gestructureerd te werken: even wat stats/vereisten, en dan mijn twijfelpunten. Benieuwd naar jullie tips en suggesties!

Waarom en wat moet 'ie doen?
  1. Woon-werk verkeer is ongeveer 75 km per dag. Uitgaande van 4 werkdagen en wat vakantieweken etc. kom ik rond de 15.000 kilometers. Geen flauw idee hoeveel privť kilometers we nog er aan plakken, maar ik reken op zo'n 5000. Dus: 20.000 kilometer per jaar.
  2. Qua formaat: een Mazda 6, Toyota Avensis of Mitsubishi Outlander is perfect. Maar, een tandje minder kan ook wel. Dus de klasse Kia C'eed (wel de station) of Impreza is ook prima.
  3. En zoals het vorige punt al aangaf: ik heb een (mogelijk irrationele) voorkeur voor Aziatische auto's. Betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan een dik uiterlijk. Maar, als iemand alternatieven heeft (Volvo?), altijd welkom!
Dilemma's
Benzine of diesel?
Met mijn kilometerstand zitten we ongeveer rond het omslagpunt, enigszins neigend naar diesel, volgens mij. In mijn beleving is diesel iets betrouwbaarder en geschikter voor hogere kilometerstanden. Iets waar we met mijn prijs klasse eigenlijk wel van uit moeten gaan denk ik. Als iemand andere ervaringen heeft (of mijn vooroordelen onderuit kan schoppen): graag.

Kilometerstand versus leeftijd
Van diverse topics hier heb ik geleerd: betrouwbaarheid hangt vooral af van onderhoud, minder van de kilometerstand. Daarom het dilemma: een iets jongere auto (bijv: 2008) met een hogere kilometerstand (boven de 200k), of een auto met minder kilometers (onder de 175K) maar van 2003. Als ik de diverse topics doorlees, lijkt roest een behoorlijke dooddoener voor een auto en ook lastig te voorkomen met onderhoud. In dat licht is een jongere auto met meer KM's mogelijk interessanter?

kandidaten
en dan nu: aan welke auto's denk je dan eigenlijk? Nou:
  1. Toyota Avensis, vanaf 2006-2008 ongeveer. Wel (gezien de prijs) met hogere KM's.
  2. Mitsubishi Outlander: rond 2005. Zijn te krijgen (benzine) rond de 175K. schijnen betrouwbaar te zijn!
  3. Kia C'eed Sportswagon: idem als de Avensis
  4. Mazda 6: betrouwbaar, wel wat roest issues volgens mij. Idem als de avensis, maar ook uit 2003-2005 te krijgen met minder kilometers (en benzine).
  5. Volvo V50, S40, S60 Leek betrouwbaar, maar ik lees steeds meer andere berichten. Ervaringen?
Goed, weinig concrete vragen realiseer ik me, maar alle input helpt! Ik zit vooral te stoeien met de leeftijd/kilometers verhouding. Concrete suggesties qua merk/type zijn natuurlijk ook altijd welkom!

3ds fc: 4270-0926-7440

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:28

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Van dit lijstje zou ik voor de Avensis gaan, geen bijzondere auto, maar wel erg degelijk en ruim.
Zelf geen ervaring mee, maar die van een vriend wil maar niet stuk gaan.

D3 Profile D3 XP Ladder

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Diesel zou ik met jouw kilometers niet doen met alle milieuzone's van tegenwoordig.

• teigetjuh
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Diesel of benzine? Ik zou zeker voor tweedehands niet meer voor een diesel gaan. Tenzij je niet meer op korte termijn een willekeurige beetje stad in wil kunnen. De eerste steden in Duitsland zijn al begonnen met het verbieden van elke diesel auto, en met de nieuwe burgemeester in Amsterdam zul je het daar waarschijnlijk ook al snel kunnen vergeten.

Leeftijd v.s kilometers: leeftijd zegt niet alles, zeker met aantoonbaar onderhoud kun je vaak beter een iets oudere auto met minder kilometers kopen dan een iets nieuwere met meer kilometers, vooral als je de keuze hebt uit iets grotere motor v.s kleinere turbo motor. (Die eerste generaties hebben vaak nog her en der wat kinderziektes)

Kandidaten: overweeg ook eens een ford focus, misschien niet de meest spannendste qua uiterlijk, meningen verschillen hier over, maar behoorlijk betrouwbaar en stuurt goed. Ook een hyundai i30 is geen onaardige keus. Volvo zul je het toch wel in de echte volvo blokken moeten zoeken 2.0 en 2.4/T5. De 1.6 en de 1.8 zijn geen volvo-motoren en hebben relatief veel problemen.

• Unigo
Bedankt voor de reacties! Milieuzones nog niet echt mee bezig geweest, maar zie dat in NL op dit moment 3 zones actief zijn, voor diesels van voor 2001. Valt nog mee eigenlijk. Verder: goede suggesties!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De enige reden om WEL voor een diesel te gaan: je kan ze aan de straatstenen niet meer kwijt dus als je besluit de auto helemaal op te rijden de komende jaren (dus tot aan de sloop), kan je voor weinig geld een luxere uitvoering op de kop tikken.

Let wel, hier tegenover staat een (aanzienlijke) hogere wegenbelasting en in sommige gevallen frquenter onderhoud en/of diesel-issues zoals EGR of turbodruk of verstuivers.

Add and message me on XBL for FM7: OctagonQontrol

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:39
quote:
Unigo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:15:
Bedankt voor de reacties! Milieuzones nog niet echt mee bezig geweest, maar zie dat in NL op dit moment 3 zones actief zijn, voor diesels van voor 2001. Valt nog mee eigenlijk. Verder: goede suggesties!
Volgens mij worden milieuzones binnenkort een landelijke standaard en zijn benzineauto's geexempeerd. Diesel daarentegen is een probleem.

Daarnaast: In de praktijk mogen vrijwel alle benzines alle milieuzones in, omdat er vrijwel geen auto's meer zijn die geen euroklasse hebben, op wat oldtimers na die alsnog zijn geexempeerd van de milieuzones.
quote:
Woon-werk verkeer is ongeveer 75 km per dag.
Waarom niet volledig elektrisch? Zoals bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq electric.

Trommelrem wijzigde deze reactie 12-07-2018 21:27 (15%)

• Casejunkie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-07 22:46
quote:
Trommelrem schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:25:
[...]

Volgens mij worden milieuzones binnenkort een landelijke standaard en zijn benzineauto's geexempeerd. Diesel daarentegen is een probleem.
[...]
Valt niet echt binnen het budget lijkt mij

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:39
quote:
Casejunkie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:27:
[...]

Valt niet echt binnen het budget lijkt mij
De TCO van een elektrische auto is vaak beduidend lager dan een benzine auto. TS zal de berekening moeten maken. Het kan zijn dat een elektrische auto door de lage TCO juist wel binnen het budget valt.

• Unigo
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:19:
De enige reden om WEL voor een diesel te gaan: je kan ze aan de straatstenen niet meer kwijt dus als je besluit de auto helemaal op te rijden de komende jaren (dus tot aan de sloop), kan je voor weinig geld een luxere uitvoering op de kop tikken.

Let wel, hier tegenover staat een (aanzienlijke) hogere wegenbelasting en in sommige gevallen frquenter onderhoud en/of diesel-issues zoals EGR of turbodruk of verstuivers.
Goed punt. Zou kunnen, maar misschien dan toch voor benzine gaan. Zat toch al redelijk dicht op het omslagpunt volgens mij. Diesel kwam vooral om de hoek kijken i.v.m. de wat lagere gevoeligheid voor hoge kilometers. Maar dit kan prima achterhaald zijn inmiddels.
quote:
Trommelrem schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:25:
[...]

....
[...]
Best een geinig idee, maar valt behoorlijk buiten budget. Kopen kan sowieso niet (of ik moet een stukje huis te koop zetten...), private lease zie ik niet echt zitten met die prijzen. Wel goede argumenten qua milieuzones, net als Max. Toch maar benzine dus!

• daandegoeiste
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Welke milieuzones gaan er precies komen waarin een diesel geweerd wordt? Als je een relatief recente diesel koopt (wat is het, na 2006?) gaat het allemaal prima voor alle zones.

Ik zou direct voor een diesel gaan als het omslagpunt gunstig valt. Diesels rijden gewoon fijn, hebben veel koppel en een goede actieradius. Als je er een tijdje mee gaat rijden maakt die afschrijving ook niet veel meer uit met een aankoopbedrag van maar 5000 euro. Verder kun je diesels relatief goedkoop krijgen.

• koektrommeltje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:21
Milieuzones.. volgens mij vooralsnog veel bangmakerij. Tenzij je in een grote stad woon of daar vaak komt en je weet dat die stad er al mee bezig is. Zo'n milieuzone kan echt nooit op heel korte termijn ingevoerd. Bovendien, die wagen kun je dan altijd weer verkopen, of de gemeente/stad komt met een regeling.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 12-07-2018 22:02 (19%)

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 21-07 21:19
quote:
Unigo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:39:
[...]
Goed punt. Zou kunnen, maar misschien dan toch voor benzine gaan. Zat toch al redelijk dicht op het omslagpunt volgens mij. Diesel kwam vooral om de hoek kijken i.v.m. de wat lagere gevoeligheid voor hoge kilometers. Maar dit kan prima achterhaald zijn inmiddels.
Volgens mij zijn benzine auto's wat minder onderhoudsgevoelig of duur qua reparaties om te aan de gang te houden, terwijl de diesels enkele dure punten kennen zoals roetfilters, EGR kleppen, verstuivers etc.

En als die reparaties veel duurder uitvallen dan een benzine auto dan lijkt me dat het omslagpunt er ook niet lager op wordt, inclusief MRB en dat ze ook nog eens meer wegen.
Plus dan nog het punt dat ze mogelijk binnen afzienbare tijd op veel plekken geweerd worden vooral met oudere Euro normen en dat bij verkoop mogelijk weinig van de restwaarde overblijft omdat niemand ze meer wilt hebben.

Naar mijn idee is het beeld dat benzine auto's niet goed tegen hoge kilometerstanden kunnen niet helemaal kloppend.
Vaker zijn benzine auto's kleinere auto's die meer voor kortere afstanden worden gebruikt, ook wel logisch met de hogere brandstofprijzen.

En de kortere afstanden zijn juist funester voor een auto op meerdere vlakken en zorgen voor een grotere slijtage, plus dat die auto's veel meer binnen de bebouwde kom rijden met alle slechte wegen, drempels, bochten, veel afremmen en optrekken...

Plus kleine benzine wagens zijn vaker goedkopere wagens, bij duurdere reparaties worden ze al sneller van de hand gedaan en ingeruild voor wat anders omdat het al sneller de dagwaarde overstijgt.
Daardoor krijg je sneller cijfers dat benzine auto's met veel lagere kilometerstanden op de sloop etc. belanden, en de kans op een ongeluk binnen de bebouwde kom is hoger.

Zuinig rijden heb je overigens ook deels zelf in de hand en een benzine kan best zuinig zijn, alhoewel sommige merken graag een slokje lusten ondanks de rijstijl.

Ik zou aanraden eens wat vergelijkingen te maken op https://www.spritmonitor.de/en/ qua verbruik van bepaalde auto's die je in gedachte hebt of worden aangedragen.

• daandegoeiste
  • Niet online
quote:
CriticalHit_NL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:03:
[...]

Volgens mij zijn benzine auto's wat minder onderhoudsgevoelig of duur qua reparaties om te aan de gang te houden, terwijl de diesels enkele dure punten kennen zoals roetfilters, EGR kleppen, verstuivers etc.

En als die reparaties veel duurder uitvallen dan een benzine auto dan lijkt me dat het omslagpunt er ook niet lager op wordt, inclusief MRB en dat ze ook nog eens meer wegen.
Dit is compleet modelspecifiek of je hier problemen mee gaat krijgen. Ik kan hetzelfde roepen over 'benzine' modellen met hoge kosten door problemen met distributiekettingen terwijl dit recentelijk vooral met TSI's en THP's voor kwam.

• teigetjuh
  • Niet online
quote:
daandegoeiste schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:59:
Welke milieuzones gaan er precies komen waarin een diesel geweerd wordt? Als je een relatief recente diesel koopt (wat is het, na 2006?) gaat het allemaal prima voor alle zones.

Ik zou direct voor een diesel gaan als het omslagpunt gunstig valt. Diesels rijden gewoon fijn, hebben veel koppel en een goede actieradius. Als je er een tijdje mee gaat rijden maakt die afschrijving ook niet veel meer uit met een aankoopbedrag van maar 5000 euro. Verder kun je diesels relatief goedkoop krijgen.
Milieuzones in Duitsland zijn al druk bezig om alle diesels uitgezonderd de euro 6e (2018 nieuwe modellen eigenlijk alleen) te weren. Ik weet niet of de TS vaak in Duitsland komt, maar het kan wel een reden zijn om rekening mee te houden.

Diesel rijden fijn, maar niet puur vanwege het koppel ook de lagere toeren zijn erg prettig.

Ik heb in mijn huidige prive-benzine auto (uit 2005) meer koppel dan ik in mijn leaseauto's, meestal diesel ooit had. Zelfs de moderne kleinere diesels halen die geleverde 320Nm niet zo snel.

@TS Hogere kilometerstanden bij een benzine kunnen natuurlijk ook, maar dan moet je wel opzoek naar iets met 5, 6 of meer cilinders en dat is vaak een wat grotere auto. (kilometerstanden van 400k bij een volvo 5 cilinder zijn niet echt uitzonderlijk)

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:10

Harrie

NederVlaming

quote:
Trommelrem schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:29:
[...]

De TCO van een elektrische auto is vaak beduidend lager dan een benzine auto. TS zal de berekening moeten maken. Het kan zijn dat een elektrische auto door de lage TCO juist wel binnen het budget valt.
Sub, ja TCO is leuk, maar je moet wel de initiŽle investering ( van 35.000 euro?!) kunnen doen...
Denk dat de meeste mensen dat niet zo maar in een auto willen stoppen.

Voor 30.000 euro kan je ook wel heel veel kilometers met je benzine autootje doen.
TCO lijkt me dus enkel voordelig voor elektrisch als je nieuw versus nieuw vergelijkt.

• peukiemon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:28
Als je voor een Outlander gaat kijken, neem dan met die km die je denk te gaan maken de overweging om op LPG te gaan rijden.
Dit kan makkelijk uit, rij zelf nu 3 jaar een Outlander uit 2006 op LPG zo'n 60k en er bij opgezet. Op kleine beurten na geen kosten gehad nog.

• daandegoeiste
  • Niet online
quote:
teigetjuh schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:10:
[...]

Ik heb in mijn huidige prive-benzine auto (uit 2005) meer koppel dan ik in mijn leaseauto's, meestal diesel ooit had. Zelfs de moderne kleinere diesels halen die geleverde 320Nm niet zo snel.
Zal wel een motor met aardige inhoud zijn dan ;)

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:27

Cheezus

Luiaard

Ik was ook op zoek naar een wat ruimere gezinsauto en heb vorige week een mazda 6 uit 2009 gekocht.
Mijn motivatie was:
- relatief licht (scheelt verbruik en wegenbelasting)
- betrouwbaar (simpele benzine motor, geen turbo's)
- vanaf 2.0 motor 6-versnellingsbak, extra rustig/zuinig op de snelweg
- bij oudere bouwjaren is roest vaak een probleem bij mazda's

Andere opties waren een CitroŽn C5, Ford Mondeo of Volvo V70, de Cc5 met turboloze motor schijnt nog wel betrouwbaar te zijn,door het lagere vermogen i.c.m. hogere gewicht viel deze voor mij af (wel betaalbaar!). De V70 is relatief duur, komt ook omdat Volvo gewoon populair is in NL. Mondeo was nog een goede kandidaat maar ook weer wat zwaarder dan de mazda.
§5000 voor een >2008 mazda 6 wordt wel krap, met inruil van je auto kun je al wel in de buurt komen.
quote:
peukiemon schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:15:
Als je voor een Outlander gaat kijken, neem dan met die km die je denk te gaan maken de overweging om op LPG te gaan rijden.
Dit kan makkelijk uit, rij zelf nu 3 jaar een Outlander uit 2006 op LPG zo'n 60k en er bij opgezet. Op kleine beurten na geen kosten gehad nog.
Dit. De 2.0 4G63 loopt uitstekend op LPG. De mijne (weliswaar in een Galant) staat nu op 326k kms en is motorisch nog prima :) Verder zijn er ook geen gekke dingen bekend van die generatie Outlander voor zover ik weet.

Voorbeeld

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Toyota Prius 2? Zuinig en oerdegelijk. En zo niet sexy dat het een echte gezinsauto is ;-) Hoge km stand is over het algemeen geen probleem als periodiek onderhoud gewoon gedaan is. Daarnaast zijn ze relatief waardevast.

En Prius 3 zou helemaal top zijn maar past niet binnen je budget.

YEAH for it!

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 21-07 23:32
Al eens een CNG wagen overwogen? Ik ken de fiscale regelingen ervoor in Nederland niet, maar het rijdt net als LPG goedkoop maar zonder de nadelen van LPG (okť je kan het op wat minder plaatsen tanken maar je hebt nog steeds een wat kleinere benzinebak voor de noodgevallen). Op Autoscout vind ik jammergenoeg wel pas echte gezinswagens (VW Touran Ecofuel) vanaf +- 7000 euro. Zulke wagens hebben meestal de Euro 4 norm, en zullen dus niet meteen in milieuzones verbannen worden.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:47
Waarom geen C-segment met lagere wegenbelasting en zuiniger, en toch afdoende ruim met kinderwens? Rond 5k is veel vraag, wat de prijs/kwaliteitverhouding negatief beÔnvloedt. Wat dacht je van een
Toyota Auris https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/40889153
Honda Jazz https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/jazz/40876368
Mazda 3 https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/3/40906103

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 21:48
quote:
desmond schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:21:
Waarom geen C-segment met lagere wegenbelasting en zuiniger, en toch afdoende ruim met kinderwens? Rond 5k is veel vraag, wat de prijs/kwaliteitverhouding negatief beÔnvloedt. Wat dacht je van een
Toyota Auris https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/40889153
Honda Jazz https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/jazz/40876368
Mazda 3 https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/3/40906103
Ik heb zoiets in het c-segment, maar dan een 1.4. Geen gedoe gehad. het

https://voorraadmodule.vw...on-1-6-vvt-i-linea-terra/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:45

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Batsgeit schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Dit. De 2.0 4G63 loopt uitstekend op LPG. De mijne (weliswaar in een Galant) staat nu op 326k kms en is motorisch nog prima :) Verder zijn er ook geen gekke dingen bekend van die generatie Outlander voor zover ik weet.

Voorbeeld
Ik heb vanaf oktober ook ervaring met de 4G63 uit een Lancer Wagon Intense 2008 en een Vialle LPI gasinstallatie
Geweldige motor, met 239k gekocht en nu over de 261k, zonder een centje pijn.
Genoeg vermogen voor de zeer ruime en grote auto die 1454 kg weegt (grr tegen die 5kg :( )
Brandstofkosten zijn laag, ik tank LPG voor 62 cent per liter, 25 euro voor een volle tank ;) 350 km blazen met een zeer zware rechtervoet :D _/-\o_
Wegenbelasting is wel iets van 20 euro extra en hierdoor 90 euro p.m., maar dat haal ik er lachend uit met tanken, de auto word puur privť gebruikt.
Heb ook nog een Fabia low budget hondenhok van m'n werk, opzich niet duur in bijtelling per maand, maar dat weiger ik te betalen omdat ik niet met zoveel plezier rij als in de Lancer.

@Unigo
Zoals je leest heb ik ook gekozen voor een relatief "jonge" auto met veel kilometers, bewust omdat ik veel kilometers maak privť.
Verder is onderhoud wel de sleutel tot weinig problemen, ik laat hem dealer onderhouden.
Veel mensen besparen hierop of doen het zelf (vaak ook niet volledig goed i.t.t. een automonteur) en dan is goedkoop toch duurkoop omdat onderhoudschema niet gevolgd word.

Misschien is een LPG auto ook voor jou interessant, indien je iets meer rijd dan die 20k.p.j..
Minder CO2 uitstoot, goedkoop, en de nieuwere LPI systemen met directe inspuiting lever je niks van vermogen in en vooral geen gezeur met mileuzone's.
Japanners zijn ook redelijk goed betrouwbaar, maar uiteindelijk is het keuze op een model wel een kwestie van smaak/wensen.
Maak een keuze, ga lekker op fora lezen als je techniek interessant vind en je komt er zelf uit waar je goed aan doet.
En neem eventueel iemand mee die bekend is met autotechniek, een goede ziet de staat van de auto in 1 oogopslag.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• teigetjuh
  • Niet online
quote:
daandegoeiste schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Zal wel een motor met aardige inhoud zijn dan ;)
Het is inderdaad geen nul-punt-weinig-eco-blokje. Het is een 2.5 liter 5 cilinder, voor (omgerekend) maar iets boven hetzelfde budget als TS heeft.

teigetjuh wijzigde deze reactie 13-07-2018 07:52 (4%)
Reden: Het is nog vroeg + onvoldoende koffie = typo's

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

quote:
Van diverse topics hier heb ik geleerd: betrouwbaarheid hangt vooral af van onderhoud, minder van de kilometerstand. Daarom het dilemma: een iets jongere auto (bijv: 2008) met een hogere kilometerstand (boven de 200k), of een auto met minder kilometers (onder de 175K) maar van 2003. Als ik de diverse topics doorlees, lijkt roest een behoorlijke dooddoener voor een auto en ook lastig te voorkomen met onderhoud. In dat licht is een jongere auto met meer KM's mogelijk interessanter?
Auto's met hogere kilometerstand maar fatsoenlijk gedocumenteerde onderhoud zouden voor mij zelfs de voorkeur hebben t.o.v een exemplaar met lagere kilometerstand :)

Maar euh, als ik het lees heb je liever een auto van 2008 of nieuwer, of een kilometerstand van 175k of lager. Waarom niet beide? :D
https://www.autoscout24.n...7a-4180-a908-debedd1dbf6e
Voordat mensen afkomen met "Het is een Renault Laguna, onbetrouwbaar bla bla bla": nonsens. Deze serie Laguna wordt altijd een beetje vergeten, maar is gewoon uiterst betrouwbaar. Zeker het bekijken waard!

Met een kilometrage van 20k km haal je de meerkosten van MRB en verzekering van een diesel er niet uit bij een D-segmenter: ik zou voor benzine gaan.

iMac medio 2011 - i5@2,5Ghz | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
quote:
KappuhH schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:46:
Toyota Prius 2? Zuinig en oerdegelijk. En zo niet sexy dat het een echte gezinsauto is ;-) Hoge km stand is over het algemeen geen probleem als periodiek onderhoud gewoon gedaan is. Daarnaast zijn ze relatief waardevast.

Deze dus. Zat ik ook aan te denken toen ik je topic aan het doorlezen was. Prima degelijke auto's die weinig tot geen problemen kennen. En de kofferbarruimte is giga!

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-07 15:04

cactusman

nu met extra naalden

quote:
yes slimme keus, ik knor rond in een lancer station uit 2006 @ lpg (zelfde motor)

Is trouwens met een kleine ook geen verkeerde keus een lancer station wij hebben ťťn kleine spruit en alles past er in zelfs op vakantie.

grote beurt is wel een dure.. distributie is nogal prijzig maar dat is 1 x per 100.000 km

@DJKroon die 5 kg heb ik ook :X :X auw

cactusman wijzigde deze reactie 13-07-2018 08:38 (3%)

euhmmmm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:41
quote:

Ik zou ook hiervoor gaan. Of als alternatief de Honda Insight. Ze zijn toch net wat zuiniger dan benzine auto's.

Als je, je budget iets verhoogd zou ik kijken naar een opel astra of kia cee'd. Redelijk jong en fris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Unigo
quote:
Cheezus schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:16:

§5000 voor een >2008 mazda 6 wordt wel krap, met inruil van je auto kun je al wel in de buurt komen.
Even gekeken, dit wordt 'm inderdaad niet, heb ook niks in te ruilen (denk dat de leasemaatschappij dat niet echt waardeert ;) ).
quote:
best een overweging, dankje!
quote:

Zet 'm op de kandidatenlijst, er staan er inderdaad best wat te koop rond de 5000 euro, met rond de 2 ton gereden...

En verder: bedankt voor de suggesties, ik ga weer rond kijken! :)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 21-07 20:48
Een hybride met hoge km stand . Hoe zit het met onderhoudt van de accu en electro motor...

En ik zou liever een auto hoge km stand nemen met aantoonbaar onderhoudt dan een met een lage zonder onderhoudt

Hier het zelfde alleen dan met een budget van 12k

Op mijn lijst staat een

Mondeo mk4 automaat
Passat b7 dsg tsi

Verbruik vind ik niet intersant. Moet wel groot zat zijn voor 3 kids. Maar liever geen mini bus .

mikerosauer wijzigde deze reactie 13-07-2018 10:48 (65%)

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-07 08:29

kazz1980

Goh... Ik hier?

Diesel of benzine zou ik niet zo moeilijk over doen... Gewoon waar je tegenaan loopt. Diesel is iets goedkoper qua brandstof, iets duurder in aanschaf. Het hele verhaal m.b.t. milieuzones is voorlopig niet aan de orde als het een relatief nieuwe auto betreft. Niet voor niks zijn lease-auto's nog altijd voor het merendeel gewoon diesels! En de lease-maatschappijen houden heus die restwaarde ontwikkeling wel in de gaten...

Toyota is in ieder geval een goede overweging lijkt mij. Zťťr betrouwbaar en veel waarde voor je geld. Eventueel is hybride dan ook een optie. Scheelt in de brandstof, maar wel kans op iets extra onderhoudskosten - al gaan die accu's e.d. erg lang mee omdat ze niet heel intensief gebruikt worden in vergelijk met een volwaardig elektrische auto.

Een andere optie is misschien nog Opel (als uiterlijk dan toch niet belangrijk is…), zijn relatief goedkoop. Maar wisselend qua betrouwbaarheid… Dus daar zou je even goed moeten rondkijken naar welke modellen wel/niet. Ook Skoda is een goed alternatief. Veel auto en zeer degelijk (eigenlijk zijn het gewoon volkswagens…), en dus ook een redelijke restwaarde.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:14

Richh

Zeg maar Richard

Je moet het maar durven: iemand die een betrouwbare auto zoekt, een Italiaan aanraden :+

En toch ga ik het doen.

De Fiat Bravo is een vergeten auto! En vergeten betekent lage vraagprijzen. Voor 5000 euro kan je prima een nette Bravo vinden vol met opties. En dan gewoon een model van na 2008, met 3 letters op het kenteken dus. En de JTD-motoren (dus Diesel) zijn zeer betrouwbaar, getuige alle Klokje Rond-video's van Autoweek (in het bijzonder https://www.autoweek.nl/v...07-448543-km-klokje-rond/ )
Ik heb zelf een T-Jet benzine. Zijn ook betrouwbare blokken naar wat je vind, maar de 90pk heeft weinig vermogen en de 150pk is onzuinig voor jouw afstanden. Het aanbod van Bravo's is echter laag, en in jouw prijsklasse een benzine vinden bij een dealer en de 90pk wegfilteren geeft weinig resultaat.
Check ook dit aankoopadvies met opvallend weinig aandachtspunten: https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-92173

Nee, het is geen station. Maar de auto is imho ruim genoeg, helemaal met kids op de achterbank. Volgens mij is isofix ook redelijk standaard. Je hebt meer kofferruimte dan andere C-segmenters zoals de Golf.
Eventueel is er nog de Lancia Delta, een auto die nůg verder vergeten is. Onderhuids ook een Fiat Bravo, maar dan een verlengd model met een verstelbare achterbank. Ideaal dus als gezinsauto; ruime kofferbak wanneer nodig, ruime achterbank wanneer nodig.

Mijn verdere 2 centen:
- Een Japanse occasion is vaak erg duur vanwege het betrouwbare imago. Terecht? Misschien :P
- Hybride voor dit geld is erg lastig, zou ik niet doen.
- Hoge kilometerstand bij diesel? Niet echt een probleem, kan best >200k zijn. Bij benzine denk ik ook niet dat motoren snel het probleem gaan worden. Het heeft daar wel een veel sterker effect op de restwaarde. Let sowieso heel erg goed op het onderhoud dat de auto gehad heeft.

Richh wijzigde deze reactie 13-07-2018 11:36 (8%)

Mijn PC | Mijn MiLight app Android

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Ah, dus je hebt nog geen kinderen? Dan zou de grootte niet echt uit moeten maken, maar een flinke kont is prettig :)

Geen budget?

Ik rijd zelf een Volvo S60 2.4 benzine 170 pl automaat uit 2001 en die heeft heel veel ruimte achterin. De rolstoel past er opgevouwen helemaal in (in de juiste richting). Ik heb in mijn zoektocht ook een V50 bekeken, maar binnen mijn budget van <3.000,00 te weinig aanbod. De S60 is standaard ook veel luxer uitgevoerd en allen met een dikke 5 cilinder, dus vermogen te over.

Die van mij tikt nu de 335.000 km aan. Een automaat powerflush zit in te planning. De apk is ie prima doorstaan begin mei.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Pablo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-07 15:08

Pablo

Rito pls

diesel wordt pas interessant als je meer dan 30k km per jaar rijd volgensmij

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16:56
quote:
Pablo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:41:
diesel wordt pas interessant als je meer dan 30k km per jaar rijd volgensmij
Nee, voor een tweedehandse diesel ligt het omslagpunt veel lager. TS zoekt een auto van rond de 5000 aanschafprijs.
quote:
teigetjuh schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:00:
Ik zou zeker voor tweedehands niet meer voor een diesel gaan. Tenzij je niet meer op korte termijn een willekeurige beetje stad in wil kunnen. De eerste steden in Duitsland zijn al begonnen met het verbieden van elke diesel auto, en met de nieuwe burgemeester in Amsterdam zul je het daar waarschijnlijk ook al snel kunnen vergeten.
Dat valt mee. Nu mogen gemeentes zelf een milieuzone verzinnen, maar dat is binnenkort ook over. Ze mogen dan alleen maar kiezen uit smaken die de rijksoverheid heeft opgesteld. Scheelt in verwarring. Huidige milieuzones richten zich vooral op diesel bedrijfswagens, voor personenauto's zijn ze doorgaans milder. Bedenk je daar ook bij of je wel in een van die steden gaat komen. Wat voor zin heeft een auto te kopen die Arnhem in mag als je nooit naar Arnhem gaat?

• teigetjuh
  • Niet online
quote:
CMD-Snake schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Dat valt mee. Nu mogen gemeentes zelf een milieuzone verzinnen, maar dat is binnenkort ook over. Ze mogen dan alleen maar kiezen uit smaken die de rijksoverheid heeft opgesteld. Scheelt in verwarring. Huidige milieuzones richten zich vooral op diesel bedrijfswagens, voor personenauto's zijn ze doorgaans milder. Bedenk je daar ook bij of je wel in een van die steden gaat komen. Wat voor zin heeft een auto te kopen die Arnhem in mag als je nooit naar Arnhem gaat?
Aangezien TS aangeeft dat dit als "gezinsauto" moet gaan dienen, kun je er ook vanuit gaan dat deze vooruitstapjes gebruikt wordt, dus rekening houden met milieuzones is geen slechte gedachte. Tenzij TS over een jaar weer een nieuwe veel duurdere auto kan en wil kopen.

Ik weet niet of jij het nieuws volgt rond de diverse milieuzones, maar zowel vracht als personen verkeer wordt hiermee geraakt. En de "uniforme" milieuzones zijn voorlopig nog een idee wat nog niet uitgewerkt is en hooguit geldend voor NL, wat als de TS denkt een leuk weekendje kerstmarkten te gaan doen in Duitsland? Oeps, ja je diesel auto mag niet eens in de buurt van de binnestad komen... Je kan dus niet zeggen ik kom er nu nooit, dus ik wil daar geen rekening mee houden.

• Unigo
Bedankt voor de suggesties. Betreffende milieuzones: speelt mogelijk wel degelijk. Ik woon in omgeving Arnhem, en werk in Wageningen. Nou heeft Wageningen nog geen milieuzone, maar ik sluit niet uit dat die koers gevaren gaat worden. Arnhem zijn we overigens vaak te vinden, dus.... geen diesel, denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20-07 15:53
Is seat exeo een optie ?
Mooi Ruim groot.
quote:
Cheezus schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:16:
Ik was ook op zoek naar een wat ruimere gezinsauto en heb vorige week een mazda 6 uit 2009 gekocht.
Mijn motivatie was:
- relatief licht (scheelt verbruik en wegenbelasting)
- betrouwbaar (simpele benzine motor, geen turbo's)
- vanaf 2.0 motor 6-versnellingsbak, extra rustig/zuinig op de snelweg
- bij oudere bouwjaren is roest vaak een probleem bij mazda's

Andere opties waren een CitroŽn C5, Ford Mondeo of Volvo V70, de Cc5 met turboloze motor schijnt nog wel betrouwbaar te zijn,door het lagere vermogen i.c.m. hogere gewicht viel deze voor mij af (wel betaalbaar!). De V70 is relatief duur, komt ook omdat Volvo gewoon populair is in NL. Mondeo was nog een goede kandidaat maar ook weer wat zwaarder dan de mazda.

<GOT>DrOPje #2516

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
kazz1980 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:50:
Diesel of benzine zou ik niet zo moeilijk over doen... Gewoon waar je tegenaan loopt. Diesel is iets goedkoper qua brandstof, iets duurder in aanschaf. Het hele verhaal m.b.t. milieuzones is voorlopig niet aan de orde als het een relatief nieuwe auto betreft. Niet voor niks zijn lease-auto's nog altijd voor het merendeel gewoon diesels! En de lease-maatschappijen houden heus die restwaarde ontwikkeling wel in de gaten...
Ik zie anders tegenwoordig steeds meer leaserijders in benzine auto’s. Doordat ze steeds zuiniger rijden ligt het omslagpunt voor nieuwe auto’s al een tijdje boven de 50k p/j.

Voor de benzine/diesel keuze zou ik verbruik en MRB compleet negeren en enkel kijken naar milieuzones, aanschafprijs en risico van afschrijving. ”f echt specifieke eisen zoals trekgewicht, reikwijdte of rijgedrag.

@TS: Zoek een auto met hoge kilometerstand met goed onderhoud. Je wilt geen auto van 10 jaar auto die alleen maar korte ritjes heeft gereden. 10x20.000 is tenslotte al 200.000. Benzine of diesel kunnen dat beide prima hebben, mits onderhouden.

Als je budget kan oprekken (8k) is de C4 Cactus (2014) ook bereikbaar. Groot, licht en als diesel bizar goedkoop.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 21-07 20:48
quote:
Deveon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:02:
[...]

Ik zie anders tegenwoordig steeds meer leaserijders in benzine auto’s. Doordat ze steeds zuiniger rijden ligt het omslagpunt voor nieuwe auto’s al een tijdje boven de 50k p/j.

Voor de benzine/diesel keuze zou ik verbruik en MRB compleet negeren en enkel kijken naar milieuzones, aanschafprijs en risico van afschrijving. ”f echt specifieke eisen zoals trekgewicht, reikwijdte of rijgedrag.

@TS: Zoek een auto met hoge kilometerstand met goed onderhoud. Je wilt geen auto van 10 jaar auto die alleen maar korte ritjes heeft gereden. 10x20.000 is tenslotte al 200.000. Benzine of diesel kunnen dat beide prima hebben, mits onderhouden.

Als je budget kan oprekken (8k) is de C4 Cactus (2014) ook bereikbaar. Groot, licht en als diesel bizar goedkoop.
Dat is wel een Franse auto.... die sloeg ik toch wel ff over

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
Deveon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:02:
[...]

Oh? Ik niet echt... Bij mijn huidige leaseclub (Volkswagen, geen kleine jongen toch) is bij mijn weten nog steeds keihard de regel dat als je niet aannemelijk kunt maken dat je minder dan 40k kilometers per jaar rijdt je een diesel MOET kiezen... Ik rijd daarom dus ook diesel (huidige auto is 1,5 jaar oud)... Zelfs hybride was geen optie (want die rijdt naast elektrisch op benzine)... Elektrisch mocht ik helaas ook niet, maar dat is inmiddels dan wel veranderd geloof ik... Ik rij inmiddels alweer heel wat jaartjes noodgedwongen diesel dus... Benzine rijdt onder de streep toch echt fijner vind ik! En elektrisch nog fijner ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
mikerosauer schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:50:
[...]
Dat is inmiddels wel redelijk achterhaald... Franse auto's stonden bekend om de vele elektrische problemen. Maar inmiddels gaat dat prima! Cactus geldt als een zeer betrouwbare auto. Niet voor niks een model dat heel veel in de auto verhuur gebruikt wordt, evenals de C3 trouwens... ;) (heb ik afgelopen voorjaar als huurauto gehad - uitermate goed bevallen!)

kazz1980 wijzigde deze reactie 13-07-2018 18:06 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
quote:
kazz1980 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:02:
[...]

Oh? Ik niet echt... Bij mijn huidige leaseclub (Volkswagen, geen kleine jongen toch) is bij mijn weten nog steeds keihard de regel [...]
Leaseclub? Je werkgever bepaald in wat voor een auto je rijdt (of waar je uit mag kiezen). Een leasemaatschappij wil alles aan je leasen als je werkgever maar betaald. Enige uitzondering is dat ze een auto op contract maar tot 150.000 of 180.000 toe staan en brandstof is altijd nacalculatie.

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 21-07 23:32
Ik zou niet al te veel rekening houden met milieuzones in grootsteden indien je er niet echt regelmatig komt. Voor die enkele keren dat je er op een jaar moet zijn kan je desnoods OV een keertje gebruiken of auto op een parking buiten de milieuzone laten en dan met het OV het centrum in. Voor de rest van het jaar kan je dan goedkoop rijden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
quote:
mikerosauer schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:50:
[...]

De jaren 90 belde, ze willen hun stereotypes terug. Sinds +/- 2005 zijn er vrijwel geen onbetrouwbare auto’s meer te koop. Het zijn vaak juist de technologisch geavanceerde auto’s die pech veroorzaken.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Over diesel.. Laat je niet gek maken. Ik heb een tijdje terug expres een diesel gekocht. Rij 30k per jaar, prima aanschafprijs van de auto, dit icm de lage maandlasten.

Gearbest kortingcodes: chinadiscount.net

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
Deveon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:14:
[...]
Leaseclub? Je werkgever bepaald in wat voor een auto je rijdt (of waar je uit mag kiezen). Een leasemaatschappij wil alles aan je leasen als je werkgever maar betaald. Enige uitzondering is dat ze een auto op contract maar tot 150.000 of 180.000 toe staan en brandstof is altijd nacalculatie.
Als jij het zegt ;) Don't really care... haha.. Ik moest in ieder geval Diesel rijden want potentieel meer dan 40k per jaar. Daar zal financieel een goed verhaal achter zitten, anders doen ze dat niet. Dus het verhaal dat nu nog diesel kopen onverstandig is want lage restwaarde, want straks nergens meer welkom geloof ik niet zo erg in... Daar ging het mij met name om. En nee, ben geen expert hierin (in tegendeel!! Dat bewijst het feit dat ik geen benul heb of een lease club of een werkgever zoiets bepaalt...) - maar vertrouw hierin wel op het inschattingsvermogen van bedrijven met slimme mensen daarvoor die over heel veel centjes beslissen ;)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:14

Richh

Zeg maar Richard

quote:
Unigo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:24:
Bedankt voor de suggesties. Betreffende milieuzones: speelt mogelijk wel degelijk. Ik woon in omgeving Arnhem, en werk in Wageningen. Nou heeft Wageningen nog geen milieuzone, maar ik sluit niet uit dat die koers gevaren gaat worden. Arnhem zijn we overigens vaak te vinden, dus.... geen diesel, denk ik.
Tja, je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar vergeet niet dat je auto ook niet het eeuwige leven heeft. Misschien komt er over 5-10 jaar een milieuzone, oke... maar hoe lang was je van plan om mat die auto te gaan doen? Ook gezien het budget waarin je shopt lijkt me 5 jaar als afschrijving rekenen niet ontzettend gek :P

Sowieso zit je te zoeken in een segment waar het allemaal Euro-4 of hoger is volgens mij. Ik denk niet dat die auto's heel snel verbannen gaan worden.

Mijn PC | Mijn MiLight app Android

• CriticalHit_NL
quote:
Deveon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:19:
[...]

De jaren 90 belde, ze willen hun stereotypes terug. Sinds +/- 2005 zijn er vrijwel geen onbetrouwbare auto’s meer te koop. Het zijn vaak juist de technologisch geavanceerde auto’s die pech veroorzaken.
Daarbij hebben we overigens een 306 Break uit 1999 (1.4 benzine) en die heeft werkelijk nooit pech terwijl hij enkel van APK naar APK kachelt zonder echt preventief onderhoud. (distributie/banden daargelaten)
Enkel de laatste keer viel wat duurder uit omdat het na 19 jaar wel eens tijd was dat de drukgroep kapot ging, dus nieuwe koppeling set erin en meteen gekeurd.
In een ver verleden wel een keer de koppakking gerepareerd en af en toe wat dingen aan de uitlaat, want zoiets gaat minder lang mee met zulke korte ritten.
Voor de rest vallen de kosten allemaal wel mee en is het vooral heel af en toe een lampje en wat olie bijvullen, maar het verbruik van olie is nog altijd erg laag.

Werkelijk het enige probleem momenteel is dat de knipperlicht stengel niet meer naar behoren lijkt te functioneren, clingelateur maakt dan ook geen geluid maar gaat wel automatisch weer terug. (ooit wel eens vervangen door een ander merk bij een universele dorps garage)
En tja het derde remlicht, maar die is pas verplicht na 2000 dus die laten we lekker zoals het is.

Toch al wel 234.000KM op die bak en nooit geen bobines vervangen, terwijl dat ding enkel maar 2KM ritjes heen en terug 5 dagen per week maakt plus wat boodschappenritten. (en soms wat andere langere ritten maar vooral binnen bebouwde kom)
Ruig wordt er wel mee gereden, qua wassen gebeurt amper en heeft al 3 aanrijdingen overleeft zonder verregaande schade/kosten (wel voor de tegenpartijen), de laatste twee aanrijdingen zonder garage bezoek gewoon door kunnen kachelen zonder dat je er echt wat van ziet. :+

Ik meen dat de generatie auto's uit die tijd nog geen CANBUS systeem hadden, zover ik weet was dat bij de vroege modellen met zo'n systeem nog wel eens wat heisa mee.
En verder gewoon simpele atmosferische benzine motoren, misschien geen groot vermogen afhankelijk van het type, maar wel een erg lange adem en onderhoudsarm.
quote:
kazz1980 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:37:
[...]

Als jij het zegt ;) Don't really care... haha.. Ik moest in ieder geval Diesel rijden want potentieel meer dan 40k per jaar. Daar zal financieel een goed verhaal achter zitten, anders doen ze dat niet. Dus het verhaal dat nu nog diesel kopen onverstandig is want lage restwaarde, want straks nergens meer welkom geloof ik niet zo erg in...
Ik vermoed dat ze daar nog wel op terug komen:
https://www.autoweek.nl/n...eten-leasemaatschappijen/
quote:
Richh schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:52:
[...]
Sowieso zit je te zoeken in een segment waar het allemaal Euro-4 of hoger is volgens mij. Ik denk niet dat die auto's heel snel verbannen gaan worden.
Toch sneller dan je denkt voor in ieder geval Euro 4:
https://www.autoweek.nl/n...rt-weert-euro-4-en-ouder/

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
Boeiend! Thx.
En tegelijk een beetje om verdrietig van te worden... Heb ik ook nog eens voor jan joker de laatste 7 jaar diesel gereden :P (betaal nu nota bene meer bijtelling dan ik wilde omdat ik een diesel MOEST kiezen...).

Nou ja - mijn argument dat diesel prima is m.b.t. restwaarde want leaseclubs doen het nog volop lijkt dus wat achterhaald! My bad! Weer wat geleerd.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-07 00:09
Als je iets meer geld stuk kan/wil slaan, kan je ook kijken voor een jong gebruikte occassion. Wel even goed zoeken naar een nette. De meesten zijn ex demo auto's of komen uit de verhuur (half jaar tot jaar oud, km of 15 tot 45.000) en met 20k per jaar kan je dan nog een aantal jaar plezier hebben. Dan zou je een auto moeten hebben die zo na de zomer op kenteken is gekomen en nu beschikbaar is, indien ex verhuur, dan heeft de wagen namelijk de zomerperiode gemist. En het gros van de huurders zijn zakelijke mensen die over het algemeen regelmatig huren en redelijk netjes rijden. Voertuigen die de zomer door moeten hebben het zwaarder, met toeristen die nooit geschakeld hebben maar een schakel huren omdat goedkoop, kinderen erin, rammen want het is niet van jou, niet gewend aan ander land met ander voertuig, etc.

• The Eagle
  • Laatst online: 21:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had een half jaar geleden min of meer iets soortgelijks. Zat tussen twee banen in en moest mijn gezin plus zut goed kunnen vervoeren. Voor hoe lang wist ik niet, maar het moest gewoon goed zijn.
Uiteindelijk een Passat station uit 2003 met 268k op de teller gekocht die altijd goed onderhouden was en waarvan ik het gevoel had dat ie bij normaal onderhoud nog gewoon een ton of meer mee zou moeten kunnen. D-riem en waterpomp al vervangen enzo, daar wil je zeker naar kijken. Is met zijn 1.6 blokje zonder turbo geen strepentrekker, maar gewoon een comfortabele reisauto met een shitload aan ruimte. Exact wat ik nodig had :)

Kostte niet de wereld (zat op de helft van jouw budget) vanwege zijn leeftijd en km stand, maar ik wist dat ik er een hele goede auto mee had die nog tijden vooruit kon. Staat trouwens inmiddels weer te koop omdat ik nu zelf toch weer lease rij. Mocht je geinteresseerd zijn, DM staat open :)

The Eagle wijzigde deze reactie 13-07-2018 21:20 (7%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:34

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
CriticalHit_NL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:10:
[...]

Toch al wel 234.000KM op die bak en nooit geen bobines vervangen, terwijl dat ding enkel maar 2KM ritjes heen en terug 5 dagen per week maakt plus wat boodschappenritten. (en soms wat andere langere ritten maar vooral binnen bebouwde kom)
* Tomatoman rekent uit:
• 2 km, heen en terug, 5 keer per week = 20 km per week
• wat boodschappenritten: 10 km per week
• soms wat langere ritten maar vooral binnen de bebouwde kom: 20 km per week
• totaal per week: 50 km
• totaal per jaar: 52 x 50 = 2600 km
• kilometerstand: 234.000
• leeftijd van de auto: 234.000 / 2600 = 90 jaar
* Tomatoman concludeert dat CriticalHit_NL in een T-Ford rijdt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga jij eens gewoon photoshoppen ofzo :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CriticalHit_NL
quote:
Tomatoman schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:18:
[...]

* Tomatoman rekent uit:
• 2 km, heen en terug, 5 keer per week = 20 km per week
• wat boodschappenritten: 10 km per week
• soms wat langere ritten maar vooral binnen de bebouwde kom: 20 km per week
• totaal per week: 50 km
• totaal per jaar: 52 x 50 = 2600 km
• kilometerstand: 234.000
• leeftijd van de auto: 234.000 / 2600 = 90 jaar
* Tomatoman concludeert dat CriticalHit_NL in een T-Ford rijdt.
Haha grapjas, ik heb er alleen niet bij verteld dat de auto pas sinds ergens 2007 in bezit is, overigens ben ik niet degene die er zelf in rijdt. :)
Overigens de langere ritten vinden soms zelfs tot over de grens plaats in Duitsland waarbij meerdere personen mee gaan en worden thuisgebracht, dus dat zijn wel eens meer dan 100KM ritten bij.
En je vergeet ook nog eens de vakanties.

Ik meen overigens dat de KM stand ergens tussen de 70 en 80 duizend was in 2007.

Edit:
En het ontgaat me bijna, maar in 2007-2008 was het voor woon-werk een periode van zo'n 19KM~ heen en terug inclusief weekenden vier keer plus boodschappen.
En dan nog een jaartje met om de 2 weken een rit van 33KM~ heen en terug, vier keer.
Zo'n beetje de enigste consistente dingen dat ik weet, maar nog altijd niet bepaald lange afstanden.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 13-07-2018 22:06 (18%)

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
kazz1980 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:02:
[...]
Zelfs hybride was geen optie (want die rijdt naast elektrisch op benzine)...
Jammer voor je :(

Volvo levert/leverde wel hybride diesels.

Kijk voor occasions op Autotrack.nl (toevallig een zustersite van tweakers). Daar zijn is alle auto's nap beschikbaar en vaak ook de volledige onderhoudshistorie (gratis).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
quote:
CriticalHit_NL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:34:
[...]

Haha grapjas, ik heb er alleen niet bij verteld dat de auto pas sinds ergens 2007 in bezit is, overigens ben ik niet degene die er zelf in rijdt. :)
Overigens de langere ritten vinden soms zelfs tot over de grens plaats in Duitsland waarbij meerdere personen mee gaan en worden thuisgebracht, dus dat zijn wel eens meer dan 100KM ritten bij.
En je vergeet ook nog eens de vakanties.

Ik meen overigens dat de KM stand ergens tussen de 70 en 80 duizend was in 2007.

Edit:
En het ontgaat me bijna, maar in 2007-2008 was het voor woon-werk een periode van zo'n 19KM~ heen en terug inclusief weekenden vier keer plus boodschappen.
En dan nog een jaartje met om de 2 weken een rit van 33KM~ heen en terug, vier keer.
Zo'n beetje de enigste consistente dingen dat ik weet, maar nog altijd niet bepaald lange afstanden.
Ik neem aan dat dat ding wel op een verkort onderhoudsschema zit? Met zoveel korte ritjes wordt het nooit goed heet, met 2 km is hij niet eens warm (nee, koelvloeistof telt niet) en zal onder andere je olie eerder vervuild raken.
Dat je voor 2 km niet gewoon gaat fietsen. :+

• CMD-Snake
quote:
teigetjuh schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:18:
Ik weet niet of jij het nieuws volgt rond de diverse milieuzones, maar zowel vracht als personen verkeer wordt hiermee geraakt. En de "uniforme" milieuzones zijn voorlopig nog een idee wat nog niet uitgewerkt is en hooguit geldend voor NL, wat als de TS denkt een leuk weekendje kerstmarkten te gaan doen in Duitsland? Oeps, ja je diesel auto mag niet eens in de buurt van de binnestad komen... Je kan dus niet zeggen ik kom er nu nooit, dus ik wil daar geen rekening mee houden.
De enige Nederlandse gemeente die een milieuzone heeft voor personenauto's op diesel is Rotterdam. Die is van toepassing op diesels van voor 2001. Arnhem wil dan vanaf volgend jaar pas diesel personenauto's weren van voor 2004.

DŁsseldorf en Stuttgart hebben dan het recht verworven om diesel te kunnen verbieden. Het nog maar de vraag of dat gaat gebeuren, beide steden hebben er nog geen gebruik van gemaakt. De auto-industrie heeft daar een sterke lobby en in Duitsland zijn verreweg de meeste auto's diesels. Qua milieustickers hebben Euro 4 diesels geen enkel probleem en krijg je een groene sticker.

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:06

aex351

I am the one

quote:
CMD-Snake schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:52:
[...]

De enige Nederlandse gemeente die een milieuzone heeft voor personenauto's op diesel is Rotterdam. Die is van toepassing op diesels van voor 2001. Arnhem wil dan vanaf volgend jaar pas diesel personenauto's weren van voor 2004.

DŁsseldorf en Stuttgart hebben dan het recht verworven om diesel te kunnen verbieden. Het nog maar de vraag of dat gaat gebeuren, beide steden hebben er nog geen gebruik van gemaakt. De auto-industrie heeft daar een sterke lobby en in Duitsland zijn verreweg de meeste auto's diesels. Qua milieustickers hebben Euro 4 diesels geen enkel probleem en krijg je een groene sticker.
Dat is niet waar. Utrecht heeft bijvoorbeeld ook een milieuzone. https://www.utrecht.nl/wo...iteit/milieuzone-utrecht/

< dit stukje webruimte is te huur >

• CMD-Snake
quote:
aex351 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:03:
Dat is niet waar. Utrecht heeft bijvoorbeeld ook een milieuzone. https://www.utrecht.nl/wo...iteit/milieuzone-utrecht/
Maar ook alleen van toepassing op een diesel personenauto van voor 2001.

• Pizza_Boom
quote:
[...]

Hamburg heeft al straten waarin diesels compleet verboden zijn.

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 21:03
quote:
Stuttgart heeft veel autofabrieken waaronder die van Mercedes, het zou raar zijn als daar diesels verboden gaan worden. Volgens mij kan dan niemand meer naar het werk :D

Ik vind het echt complete onzin wat er in Nederland gebeurd, maar ik bekijk het wel vanuit mijn bezit van een diesel auto. Maar komop zeg, ik betaal 109 euro wegenbelasting per maand, is toch absurd dat ik dan straks een stad niet meer in mag. Maak dan ook de wegenbelasting maar een stuk lager. Ik zou ook net als mijn buren twee Citroen C1's kunnen kopen, maar dat wil je toch niet? Ik wil een beetje mooie auto onder mijn kont en ik betaal die wegenbelasting, dan ook niet zeuren over iets wat ik niet mag. Ze verdienen genoeg aan mij auto, want mijn buurman kan een halve vloot aan C1's voor die prijs in zijn bezit hebben.

Hobbykok wijzigde deze reactie 14-07-2018 00:57 (32%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CriticalHit_NL
quote:
Pizza_Boom schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:50:
[...]
Ik neem aan dat dat ding wel op een verkort onderhoudsschema zit? Met zoveel korte ritjes wordt het nooit goed heet, met 2 km is hij niet eens warm (nee, koelvloeistof telt niet) en zal onder andere je olie eerder vervuild raken.
Nope, van APK naar APK, een grote beurt is al vele jaren geleden.
Toen laatst de koppeling vervangen moest worden is blijkbaar de bakolie ook vervangen, die kwam er pik en pikzwart uit, dus dat zal nog nooit zijn gebeurd. :+
quote:
Pizza_Boom schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:50:
[...]
Dat je voor 2 km niet gewoon gaat fietsen. :+
De persoon die erin rijdt staat en loopt 8,5 uur per dag over betonnen vloeren op de werkplaats en heeft last van de voeten, dus vandaar.
Enkel soms nog de fiets, velen jaren geleden was dat altijd zo.

Maar laten we het bij het topic houden. :9

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:34

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
Pizza_Boom schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:39:
[...]
offtopic:
Hamburg heeft ťťn straat waarin diesels compleet verboden zijn. In de rest van Hamburg gelden geen beperkingen.

On topic: met 20.000 kilometer per jaar en misschien wat meer zal benzine hoe dan ook geen verkeerde keus zijn. Waarschijnlijk is dat het goedkoopst, maar zelfs als je tegen een gunstig geprijsde dieselauto aanloopt zal die dieselauto op jaarbasis nauwelijks of niet goedkoper zijn dan een benzineauto.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:41
Benzine loont in jouw geval nog steeds wel. Persoonlijk zou ik ook voor een lichte auto kiezen. Ik wil de staatskas altijd zo weinig mogelijk spekken met wegenbelasting. Dat gezegd hebbende ga ik nu wel een Prius voordragen. Is ook iets zwaarder, door de accu’s, maar ook zuinig in gebruik. Ik vindt ze ook prima rijden.

Voor hoge km auto’s geld dat je er gewoon een proefritje mee moet maken. Dan kom je er snel genoeg achter of het wat is. Ik heb wel eens een proefrit in een 2 tons auto gemaakt (2 ton op de teller, niet z’n gewicht) die zwieberde over de weg. Toen vond ik ook nog een aquarium achterin. Die heb ik dus mooi laten staan.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
What does the Fox say?

• Deveon
  • Niet online
quote:
Hobbykok schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:54:
[...]

Stuttgart heeft veel autofabrieken waaronder die van Mercedes, het zou raar zijn als daar diesels verboden gaan worden. Volgens mij kan dan niemand meer naar het werk :D

Ik vind het echt complete onzin wat er in Nederland gebeurd, maar ik bekijk het wel vanuit mijn bezit van een diesel auto. Maar komop zeg, ik betaal 109 euro wegenbelasting per maand, is toch absurd dat ik dan straks een stad niet meer in mag. Maak dan ook de wegenbelasting maar een stuk lager. Ik zou ook net als mijn buren twee Citroen C1's kunnen kopen, maar dat wil je toch niet? Ik wil een beetje mooie auto onder mijn kont en ik betaal die wegenbelasting, dan ook niet zeuren over iets wat ik niet mag. Ze verdienen genoeg aan mij auto, want mijn buurman kan een halve vloot aan C1's voor die prijs in zijn bezit hebben.
Langzaam aan komen er steeds meer onderzoeken dat diesel heel slecht is voor de luchtkwaliteit. Iets wat in Amerika al langer bekend is en de grootste reden is dat het dieselschandaal aan het licht is gekomen.

Nu zeg ik niet dat milieuzones de oplossing zijn, maar ze verkleinen wel het probleem. Alternatieven van diesel worden namelijk steeds aantrekkelijker.

Als je graag doet wat je wilt omdat je het afkoopt dan verhuis je maar naar Rusland. Daar hoef je niet aan regels te houden als je maar genoeg betaald.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
PcDealer schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:06:
[...]
Jammer voor je :(
Volvo levert/leverde wel hybride diesels.
Tja, zat er toen in ieder geval niet tussen... Kon uit welgeteld 4 auto's kiezen (vanuit lease/werkgever moest het label A en diesel, vanuit mijzelf 15% bijtelling en binnen de lease bijdrage - dus dan blijft er weinig over!). Nou ja... Ik moet nog kleine 60.000 km. Dus over anderhalf jaar kan ik weer wat uitzoeken. Als het even kan ga ik dan voor elektrisch...

@TS, Ga vooral ook bij garages langs! Het is lekker makkelijk om enkel op internet te bladeren. Maar als je fysiek bij garages langsgaat (merkdealers, maar zeker ook accasion dealers) kun je zomaar ergens tegenaan lopen. Mogelijk die ene pracht deal die zo snel weg is dat die het internet niet eens haalt! En ook is er in persoon vaak net wat meer te regelen wat betreft een prijsje of wat extra's, etc.

• CMD-Snake
quote:
Pizza_Boom schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:39:
Twee straten zijn dat maar waar eentje een compleet verbod heeft en bij de ander het verbod alleen voor vrachtwagens en bestelbussen is. Personenwagens zijn vrijgesteld van het verbod.
quote:
Deveon schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:27:
Nu zeg ik niet dat milieuzones de oplossing zijn, maar ze verkleinen wel het probleem. Alternatieven van diesel worden namelijk steeds aantrekkelijker.
Milieuzones zijn een schijnoplossing. Denk je dan niet dat uitstoot van auto's die langs Utrecht of Rotterdam rijden de stad in waait? In steden als Nijmegen willen ze ook diesel gaan tegenhouden, echter is de grootste bron van vervuiling daar de binnenscheepvaart. De boten stoten een veelvoud uit aan schadelijke stoffen ten opzichte van het verkeer. Echter wil de gemeente Nijmegen daar niets aan doen. Hoeveel vliegt er in de Rotterdamse haven wel niet uit de uitlaten van al die boten?

Milieuzones maken diesel niet minder aantrekkelijk. Tenzij je echt een hele oude koopt kan je nog overal terecht.

Nederland is in Europa een beetje vreemd eend, dankzij de belastingen heeft benzine hier een voordeel. Maar als je kijkt naar BelgiŽ, Frankrijk, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk dan heeft diesel enorm de overhand. In die landen is het doorgaans onaantrekkelijk om een benzineauto te kopen.

• Deveon
  • Niet online
quote:
[b]CMD-Snake schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:54:[/b
[...]

Milieuzones zijn een schijnoplossing. Denk je dan niet dat uitstoot van auto's die langs Utrecht of Rotterdam rijden de stad in waait? In steden als Nijmegen willen ze ook diesel gaan tegenhouden, echter is de grootste bron van vervuiling daar de binnenscheepvaart. De boten stoten een veelvoud uit aan schadelijke stoffen ten opzichte van het verkeer. Echter wil de gemeente Nijmegen daar niets aan doen. Hoeveel vliegt er in de Rotterdamse haven wel niet uit de uitlaten van al die boten?
Fijnstof uitfaseren in de stad is gestart. Dit kan alleen niet in ťťn keer want dat komt de economie niet ten goede. De eerste stappen is waar het kan en waar het minste weerstand bied. Duurzame schepen zijn nog niet rendabel en van passerende voertuigen bied teveel weerstand. De aanpak van bestemmingsverkeer met aanzienlijk minder fijnstoot uitstoot is een goede eerste stap.

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
CMD-Snake schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Milieuzones zijn een schijnoplossing. Denk je dan niet dat uitstoot van auto's die langs Utrecht of Rotterdam rijden de stad in waait?
Al die auto's die op de snelweg rijden kwamen eerst ook nog de stad in, dat valt nu weg. Dus per saldo minder vervuiling. Neveneffect is dat de diesels minder aantrekkelijk worden en sowieso er minder op de weg gaan rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:13

DropjesLover

Terug van weggeweest

Een Prius is zeker een aanrader, maar wel ruim boven budget van de TS (§5000).
Diesel, ach, alleen in binnensteden wordt het niet meer toegestaan. Als je er niet woont, kom je er ook nauwelijks, kan je prima aan de rand van de zone parkeren. Maar vanwege de paniek er over kan je prima een knappe Duitse diesel importeren van 9 jaar oud (bij 10 jaar is het restbedrag bpm 0, bij 9 jaar al nihil).

Ik heb zelf een ex-lease full option 2012 renault megane station gekocht voor §10k. Moest wat snel iets hebben dus kon niet echt lang/goed zoeken, maar met minder opties staan ze ook voor 150k km en §6500 te koop.
Ik rij hem voor wegenbelasting + all risk verzekering voor §180/mnd, brandstof (2500km/mnd en rijdt 1:19) en §100/mnd reservering voor onderhoud.

DropjesLover wijzigde deze reactie 14-07-2018 17:01 (31%)

^dat dus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
PcDealer schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:42:
Al die auto's die op de snelweg rijden kwamen eerst ook nog de stad in, dat valt nu weg. Dus per saldo minder vervuiling. Neveneffect is dat de diesels minder aantrekkelijk worden en sowieso er minder op de weg gaan rijden.
Het is en blijft symboolpolitiek met die zones. Het effect is beperkt en de dieselmotor blijft gelijk in aantrekkelijkheid. De milieuzones raken enkel diesel personenauto's van voor 2001, dus alleen de alleroudste diesels worden geweerd. Alles wat Euro 3 of nieuwer is heeft geen probleem.

• Unigo
Het was al even stil.... Want ik was druk met proefritten maken ;). Uiteindelijk voor een Mitsubishi Outlander gegaan uit 2005 met 101k op de teller. Niet helemaal de rationele keuze gezien benodigde ruimte/verbruik, maarrrrr het hart wil ook wat :).

Volgende week ophalen, ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Gefeliciteerd! Ik heb aandachtig meegelezen, want ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij. Laat na enige tijd ook even weten hoe het heeft gereden. Alle tips van anderen zijn wat mij betreft ook nog welkom :)

Heb je me 20k km p/j voor Diesel of Benzine gekozen?

AequitasII wijzigde deze reactie 18-07-2018 20:06 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

quote:
AequitasII schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:04:
13 jaar oud en 101k km, nog geen 8k per jaar. Voor een benzine is dat al weinig, laat staan een diesel :P Ik gok dus een benzine ;)

Volgens mij was dat model ook niet leverbaar met een diesel :)

@Unigo Veel plezier met je nieuwe auto :)

iMac medio 2011 - i5@2,5Ghz | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• Unigo
quote:
AequitasII schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:04:
Gefeliciteerd! Ik heb aandachtig meegelezen, want ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij. Laat na enige tijd ook even weten hoe het heeft gereden. Alle tips van anderen zijn wat mij betreft ook nog welkom :)

Benzine! Diesel durfde ik nog wel aan met de milieuzones, maar begreep dat de relatief korte afstanden niet perse goed zijn voor een diesel. En: dit model/motor is prima geschikt om op LPG te rijden... Mogelijk iets waar ik me nog in ga verdiepen :)

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True