Toon posts:

Hoe het beste 2e netwerkaart te plaatsen..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnekort MXStream en daarvoor heb ik een 2e netwerkaartje nodig.
Ik heb er nu al een Realtech model in zitten voor het thuisnetwerk. Ik ben van plan om er een zelfde soort kaart naast te zetten voor MXstream.

Hoe kan ik deze 2 netwerkkaarten het beste om mijn moederbord plaatsen i.v.m IRQ's delen? Is het verstandig om ze b.v in de 2 onderste sloten te doen?? Kunnen netwerkaarten goed irq's delen of kan ik ze beter verder uit elkaar zetten?

Verwijderd

Wat voor moederbord gebruik je :?

Verwijderd

Topicstarter
MOBO = Aopen AK72
Chipset = KX133
Proc = Slot A Athlon 700
veder zit er een Asus V7700, SBlive en een DXR3 kaart in. Hier moeten dus nog bij 2 X Realtek RTL8139 netwerkaarten maar hoe kan ik deze het beste plaatsen rekening houdend met irq deling.

Ik heb 5 pci sloten ter beschikking.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:54
hoe zitten die kaarten?
SB in welk slot etc etc?

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
In de meeste gevallen kiezen de kaarten hun eigen ICQ. Een gedeelt ICQ kan eventueel worden rechtgezet in Windows, dus dat moet geen prob opleveren. Ik heb in mijn eigen systeem ook 2 realteks zitten en dat levert ook totaal geen problemen op.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Als je een Award BIOS hebt, kan je er met trial en error uit komen.

1. Zet Realteks in PCI2 en 3 (bovenste is 1, onderste 5) en ga je BIOS in, naar hoofdstuk Plug and Play. Daar kan je als je de boel op manual zet en handmatig IRQs uitdeelt, zien welke kaart er welke IRQ krijgt. Ik heb zelf een Abit, maar dit moet met elke Award BIOS lukken.
In mijn geval zijn 2+3 en 4+6 geshared.

Dan nu de vraag of je ze beter kan delen... Ik heb uit de abit FAQ begrepen dat je dit beter kan doen. Dus je krijgt dan in feite de Asus in AGP, PCI1 blijft LEEG, en dan je netwerkkaarten zodanig dat ze sharen en je andere kaarten zodanig dat ze net niet die IRQ sharen.

EDIT
PCI1 moet leeg blijven omdat deze het IRQ met de AGP slot deelt. En dat is te allen tijde te vermijden.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 22:05 schreef Hennie-M het volgende:
hoe zitten die kaarten?
SB in welk slot etc etc?
Dat maakt niet echt uit desnoods gooi ik de heleboel om als er een betere opstelling is...

Ik wil alleen weten of het verstandig is om 2 dezelfde netwerkaarten een irq te laten delen of juist niet...

Maar goed zoals het ernu in zit.
- AGP V7700 Geforce 2 GTS
- 1e PCI Netwerkaart RTL 8139
- 2e PCI SB Live
- 3e PCI <Empty>
- 4e PCI DXR3 DVD kaart
- 5e PCI <empty>
- ISA <empty>

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 22:14 schreef victorvo het volgende:
Als je een Award BIOS hebt, kan je er met trial en error uit komen.

1. Zet Realteks in PCI2 en 3 (bovenste is 1, onderste 5) en ga je BIOS in, naar hoofdstuk Plug and Play. Daar kan je als je de boel op manual zet en handmatig IRQs uitdeelt, zien welke kaart er welke IRQ krijgt. Ik heb zelf een Abit, maar dit moet met elke Award BIOS lukken.
In mijn geval zijn 2+3 en 4+6 geshared.

Dan nu de vraag of je ze beter kan delen... Ik heb uit de abit FAQ begrepen dat je dit beter kan doen. Dus je krijgt dan in feite de Asus in AGP, PCI1 blijft LEEG, en dan je netwerkkaarten zodanig dat ze sharen en je andere kaarten zodanig dat ze net niet die IRQ sharen.

EDIT
PCI1 moet leeg blijven omdat deze het IRQ met de AGP slot deelt. En dat is te allen tijde te vermijden.
Dat is duidelijk :)
THNX.

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 21:57
Weet niet precies hoe de IRQ instellingen zijn van een Aopen, maar zorg er wel voor dat de Netwerkkaarten niet een en dezelfde IRQ krijgen. Het beste zou zijn om de geluidskaart en de MPEG kaart te sharen.
Zo ongeveer:

PCI 1: leeg
PCI 2: Netwerk 1
PCI 3: Geluidskaart
PCI 4: DXR3
PCI 5: Netwerk 2

HODL

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Op dinsdag 17 juli 2001 22:08 schreef Delta2 het volgende:
In de meeste gevallen kiezen de kaarten hun eigen ICQ. Een gedeelt ICQ kan eventueel worden rechtgezet in Windows, dus dat moet geen prob opleveren. Ik heb in mijn eigen systeem ook 2 realteks zitten en dat levert ook totaal geen problemen op.
Da's makkelijk dat ie z'n eigen ICQ kiest ! :7
Maarre gewoon kaartje kopen, drin douwen en klaar ,je hebt hier toch niet een heel strijd plan voor nodig :?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 22:25 schreef Ralphie het volgende:
Weet niet precies hoe de IRQ instellingen zijn van een Aopen, maar zorg er wel voor dat de Netwerkkaarten niet een en dezelfde IRQ krijgen. Het beste zou zijn om de geluidskaart en de MPEG kaart te sharen.
Zo ongeveer:

PCI 1: leeg
PCI 2: Netwerk 1
PCI 3: Geluidskaart
PCI 4: DXR3
PCI 5: Netwerk 2
Ow nu juist die 2 netwerkaarten niet sharen :?
Dat is tegenstrijdig met wat victorvo schreef...
Op dinsdag 17 juli 2001 22:14 schreef victorvo het volgende:
Wie moet ik nu geloven moeilijk moeilijk.... :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 22:32 schreef mikenl het volgende:

[..]

Da's makkelijk dat ie z'n eigen ICQ kiest ! :7
Maarre gewoon kaartje kopen, drin douwen en klaar ,je hebt hier toch niet een heel strijd plan voor nodig :?
Ik wil het graag in 1 x goed doen en vroeg me af of ik 2 dezelfde netwerk kaarten wel of juist niet een IRQ moet laten sharen....

• Ralphie
  • Laatst online: 08-08 21:57
Kan je eerst eens vertellen welke PCI sloten geshared zijn? Volgens je boekje dus. Het wil niet automatisch zeggen dat PCI 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6 geshared. Kan ook makkelijk zijn dat 1 en 5 geshared zijn. Snap je?

HODL

Verwijderd

Gewoon dr in douwen man! Als het niet werkt schuif je er eentje in een ander slot. Je kunt er wel een heel verhaal van maken, maar je kan toch niet voorspellen of het wel of niet werkt.
Ik geef je 90% kans dat het in 1x lukt.. Ik heb hier een P200 als servertje (ook voor ADSL) met 2 netwerkkaarten en dat vindt ie gewoon lekker, duzz.. :z
Gaat heus wel lukken...

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

het 10 stappen plan:

1. maak alle snoertjes die aan je pc hangen los

2. haal de kap van je kast

3. Stop NIC 1 in je PC

4. Stop NIC 2 in je PC

5. Doe je kap weer op de PC

6. Alle snoertjes weer op z'n plek

7. PC aan!

8. ff klooien met je OS (ev bios)

9. Stel alles goed in

10. En veel pleziers

:9 :P ;)

It seemed like a good idea at the time

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Op dinsdag 17 juli 2001 22:32 schreef Dutch_man het volgende:

[..]

Ow nu juist die 2 netwerkaarten niet sharen :?
Dat is tegenstrijdig met wat victorvo schreef...

Wie moet ik nu geloven moeilijk moeilijk.... :?
Ik weet niet waar Ralphie zijn info vandaan heeft, (misschien eigen ervaring, en das goed) maar ik heb het van http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm >> Afdeling instability. Even helemaal doorlezen, dan weet je welke slots op dat bord een IRQ sharen. Hij heeft het over een user die dus twee NICs heeft, in 4 en 6, die een IRQ sharen.

Het beste is dat je telkens een kaart er in stopt, de machine aanzet en wacht tot nèt na het BIOS. Dan zie je als het goed is een lijstje in een kader met welke IRQ in gebruik zijn. Dit wordt natuurlijk overruled door WIndows, maar het is een aardige indicatie wat er geshared wordt. En anders ff het BIOS in, zoals ik eerder schreef.

Ik ga nu afnokken want ik ga morgenvroeg op vakantie. Succes ermee.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 22:34 schreef Dutch_man het volgende:

[..]

Ik wil het graag in 1 x goed doen en vroeg me af of ik 2 dezelfde netwerk kaarten wel of juist niet een IRQ moet laten sharen....
als antwoord op je vraag:

zou ik niet doen dat delen van de irqs

als motivatie:

mijn twee realtekkaarten gaven problemen

Verwijderd

Zo zit het bij mij

AGP - GF2
PCI1 - niks
PCI2 - netwerkkaart1
PCI3 - SBLive
PCI4 - netwerkkaart2

als je nou nog 1 insteekkaart meer hebt schuif dan je netwerkkaarten en geluidskaart 1 omhoog (netwerkkaart is onder AGP slot altijd fijn omdat hij vid. kaart koeling niet stoort) en hang ander ding onderaan, blijf met een 6slots mobo alleen als het kan van dat 6e slot af onderaan :)

Verwijderd

Waarom al die drukte, als je gewoon je irq niet shared, dan moet het gewoon goed gaan.
:9

Verwijderd

is er nou echt geen goeie page over hoe je het best kaarten in je slots kan proppen??
Ik zit hier ook al te twijfelen met wat 3com NIC's e.d.

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
He welk OS draai je ?
bij windows 2000 kan je meerdere ip nr's aan 1 netwerk kaart koppelen.

Ik heb sinds gister mxstream nog niet alles aangesloten maar wil het volgende doen.

Adsl modem met crosslink aan de hub.
Op win 2000 pc 1 netwerk kaart 2 ip nr's geven 10.0.0.150>ADSL en 192.168.16.1>netwerkje.

Moet het vanavond nog ff aansluiten enzo maar ik denk dat het gewoon werkt op deze manier ?
Maarja als je met win98 zit gaat het niet.
Niet alle VIA boardjes vinden het fijn om irq's te sharen :) terwijl het wel mogelijk zou moeten zijn.

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
er zijn twee redenen om wel/geen 2 identieke netwerkkaarten te gebruiken...

- ADSL => 10 Mbit kaart is zat..
- configureren in software (operating system) wordt je een beetje gek als de beide netwerkkaarten "RTL8139" etc.. heten..

heb zelf een 'oude' en nieuwe realtek (10 mbit en de 10/100 mbit) hangen aan ADSL en 10 andere pc's.. no problemo..

iOS N3rd

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 22:08 schreef Delta2 het volgende:
ICQ je bedoelt IRQ denk ik ;)

Verwijderd

Gebruik daarom ook Linux...heten ze netjes eth0 en eth1 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 16:52 schreef Thijs B het volgende:
He welk OS draai je ?
bij windows 2000 kan je meerdere ip nr's aan 1 netwerk kaart koppelen.

Ik heb sinds gister mxstream nog niet alles aangesloten maar wil het volgende doen.

Adsl modem met crosslink aan de hub.
Op win 2000 pc 1 netwerk kaart 2 ip nr's geven 10.0.0.150>ADSL en 192.168.16.1>netwerkje.

Moet het vanavond nog ff aansluiten enzo maar ik denk dat het gewoon werkt op deze manier ?
Maarja als je met win98 zit gaat het niet.
Niet alle VIA boardjes vinden het fijn om irq's te sharen :) terwijl het wel mogelijk zou moeten zijn.
Interesant maar k betwijfel of dat gaat werken...?
Ik draai wel Win2k...
Laat ff weten of het goed werkt of nie...
Op donderdag 19 juli 2001 17:01 schreef Thommie het volgende:
Gebruik daarom ook Linux...heten ze netjes eth0 en eth1 :)
Zet win2k er ook niet een 2-tje achter?

• JamesTiberius
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

?? Kan niet zeggen dat ik ooit problemen ermee heb gehad ... Pentium 200 ging goed, pentium II 200 ging goed, Celeron 433 ging goed, Pentium III 800 ging goed, Pentium 133 ging goed.

Hiermee wil ik zeggen dat ik in veel verschillende systemen 2 netwerkkaarten heb gehad, met verschillende OS-en en er nooit problemen mee heb gehad.

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat doet iedereen toch weer gruwelijk moeilijk zeg. Je stopt zo'n kaart er toch gewoon in en als het niet werkt probeer je het in een anders slot. Gaat sneller dan eerst uren discussieren over een theorie waarin het zou werken.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 17 juli 2001 22:08 schreef Delta2 het volgende:.......hun eigen ICQ. Een gedeelt ICQ .......

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
De reden dat mensen moeilijk doen over 2 netwerk kaarten, 2e netwerk kaart is duurder bovendien kan het in een systeem die al vol zit met hardware geluid/tvkaart/scsi/netwerk een groot probleem zijn om daar dan nog een netwerk kaart bij te prikken. Vooral mijn #@$%^^ Abitkt7 boardje vind dat niet leuk...

Vandaag dus mijn ads/netwerk aangesloten, adsl+netwerk op 1 netwerk kaart is dus geen probleem voor windows 2000.

Wel grappig kom op het forum niemand tegen die deze 'truuk' ook gebruikt. :) terwijl win2000 niet voor niets de mogelijkheid heeft extra ip nr's aan een kaart toe te kennen.

Zo heb ik het gedaan:

Eerst adsl/internet configgen.
Netwerk kaart krijgt ip 10.0.0.150 <1e ip nr.

Daarna ip/netmask nr opgeven voor je prive netwerk.
netwerk/tcpip/advanced add ip addres, in mijn geval 192.168.16.1 <2e ip nr.

Vervolgens kan je al je pc's in je netwerk pingen maar je ziet de pc's NIET via netwerk omgeving file/printer sharing werkt dus nog niet.

Volgens mij komt dat omdat windows 2000 nu standaard via het adsl ip 10.0.0.150 gaat zoeken naar netbios pc's.

Dit kan je oplossen door in de hosts file de ip nr+netbios namen op te geven van de aanwezige pc's.

Dus in winnt/drivers/etc/hosts zet je alle ip nr's + NETBIOS namen van de pc's op je netwerk.
Tevens heb ik alle pc's + ip's in lmhosts gezet maar volgens mij is dat laatste niet noodzakelijk.

Nu kan je via adsl internetten, via netwerk omgeving kan je nog steeds geen pc's in je netwerk zien maar als je nu via netwerk zoekt naar de naam of ip nr van een pc in je netwerk zal je hem wel vinden en kan je zonder problmeen files/printers sharen.

Als je de pc's niet opgeeft in de host file kan je ze met search tcpip_nr de pc's ook vinden alleen heb ik het idee dat het dan vrij traag gaat.

Volgens mij moet er ook nog wat te klooien zijn met de file networks of met het cmd route waardoor pc's via netwerk omgeving ook direct te zien zijn.

Maar deze oplossing vind ik wel errug handig, 1 netwerk kaartje + IRQ minder nodig en dat is vooral bij bagger :( boardjes zoals de Abit kt7 een must... :)

Verwijderd

Je 2e netwerkkaart kun je inderdaad het beste in een slot zetten dat niet gedeeld is met een andere netwerkkaart. Dat bevordert de snelheid een beetje. Misschien is het ook een idee om voor je netwerkkaarten in je bios de IRQ's te reserveren, en Plug 'n Pray OS op NO te zetten, zodat de bios alles al regelt en niet Windows.
Pagina: 1