Ryzen 1800x VS 2700x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gandalf300
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik wil graag een nieuwe PC gaan kopen, voor Gaming + editing/rendering gebruik. (1080p 144hz) ik heb al besloten een GTX 1070 TI en 16GB ram in de PC te doen.

Ik wil er graag een Ryzen cpu bij doen.

maar ik zie dat het prijs verschil tussen de 1800x en de 2700x 80(!) euro is. is dat het waard om dan die 2700x te kopen? zal je verschil tussen de twee merken?

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59
Wat heb je zelf al gedaan om aan het antwoord te komen?

Klik:

reviews: AMD Ryzen 2700X en 2600X: (Ry)Zen met een plus

https://nl.hardware.info/...00x-+-6-x470-moederborden

Zo moeilijk was dat toch niet?

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Voor je gaming merk je waarschijnlijk niets.
Maar voor rendering wat echt multicore werkt wel.

Ryzen 1800x kan maar 1 core boosten tot de boostclock.
Waar een 2700x alle cores potentioneel kan boosten.

Het is dus puur de keus of je snellere rendertijden wilt.

Grootste verschil is de ingebouwde iGPU in de 2700x welke je mogelijk zou kunnen gebruiken indien nood of iets.

Edit: Negeer doorgestreepte. Had ik idd verkeerd.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikRedbeard op 12-07-2018 20:35 ]

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:16

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

ErikRedbeard schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:47:
Grootste verschil is de ingebouwde iGPU in de 2700x welke je mogelijk zou kunnen gebruiken indien nood of iets.
De 2700X heeft géén ingebouwde GPU. Enkel AMD CPUs met een G-achtervoegsels hebben een GPU en worden ook wel APUs genoemd :) .

[ Voor 15% gewijzigd door 6129(15) op 12-07-2018 19:54 ]

Verwijderd

Schijnbaar toch wel, want je pakt nu twee zeer matige reviews, die overigens dezelfde meetgegevens gebruiken. :p

Maar 99% van de mensen zal uitkomst van deze metingen waarschijnlijk niet goed begrijpen en er een verkeerde conclusie aan verbieden. Geld trouwens ook voor de reviewers van zowel HWI als Tweakers, die doen dat ook. 8)7

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er is wel een verschil tussen de twee. De 2700X heeft net 200MHz meer speelruimte qua clockspeeds, en boost met wat instellingen in je bios naar de maximale frequenties zonder handmatig overclocken. All core boost zal rond de 4,2GHz liggen voor de meeste chips. Dan is die een stuk sneller dan een stock 1800X die bij elke vorm van load naar 3,7GHz terug zal zakken. Met handmatig overclocken zal je waarschijnlijk 4 a 4,1Ghz halen.

De grootste winst met de 2700C zit niet in de clockspeeds, maar in de verbeteringen in latency die Ryzen 2000 kreeg. Ryzen 1000 heeft relatief veel last van hoge latency's, en dat komt met name naar voren in 1080P/144Hz gaming. Ik ervaar het zelf met mijn 1700 @3,8GHz, RX Vega 56 en 144Hz scherm. Zeer vergelijkbare setup als waar je mee wil gaan werken. Persoonlijk schat ik gemiddeld zo in dat ik vijf fps of meer verlies ten opzichte van een i7. Er zullen ook titels zijn waar het gat groter is.

Het doet mij persoonlijk weinig. Ik wou gewoon een Ryzen, en de chips zijn wel heel erg goed in stabiele framerates producen en dips opvangen. Ze zijn vervolgens wel minder in maxima pushen. Ryzen 2000 is daar al een stuk beter in, maar nog steeds niet ideaal vergeleken met Intel. Je kan beide Ryzen varianten behoorlijk optimaliseren met zeer snel geheugen. Daar gaat het om de zeer kostbare €200+ setjes met 3200MHz C14 of 3400MHz C16 timings. Deze kan je zelf handmatig strak timen en dat kan afhankelijk van de titel, zo enkele frames opleveren in het 1080P/144Hz scenario. Voor maximaal effect van die setjes heb je wel een Ryzen 2000 serie CPU nodig, en een X470 bordje. Zowel Ryzen 1000 als X370 bordjes weigeren nog wel eens voorbij de 3200MHz te gaan, terwijl je eigenlijk wil mikken richting de 3400MHz of nog meer. Alles om eerst maar de clockspeed te maximaliseren, en vervolgens timings omlaag om zo weinig mogelijk latency te hebben.

Als laatste is er nog de wildcard van Zen 2. Onderhand is duidelijk geworden dat Intel haar volgende productieproces niet beschikbaar zal zijn voor de volgende generatie. De volgende generatie CPU's zullen dus Coffee Lake refresh chips worden met minimale verbeteringen in clockspeed. Zen 2 kan een heel ander beestje worden. Er is de potentie dat deze generatie alles van Intel weg gaan blazen. Dan kunnen ze ook zomaar met nog meer cores komen dan acht. Je kan dus nu ook een 1800X pakken met een goed X470 bordje en een leuk setje RAM. Dan uu genoegen nemen met 3200MHz RAM en volgend jaar de 1800X vervangen voor een Zen 2. Heb je het beste van beide werelden. Uiteraard wel duurder dan nu een set kopen en er jaren mee gaan doen. :)

Ik prik er in ieder geval een Zen 2 in volgend jaar. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:14:
[...]

Schijnbaar toch wel, want je pakt nu twee zeer matige reviews, die overigens dezelfde meetgegevens gebruiken. :p

Maar 99% van de mensen zal uitkomst van deze metingen waarschijnlijk niet goed begrijpen en er een verkeerde conclusie aan verbieden. Geld trouwens ook voor de reviewers van zowel HWI als Tweakers, die doen dat ook. 8)7
Lekker onderbouwd ook. En waar is jouw link naar een "goede" test dan?

Zo moeilijk is het toch niet om te kijken wat je er precies mee wilt gaan doen en dan daar een benchmark bij zoeken? Het is hier Tweakers.net, dus wordt er wat meer van je verwacht dan Computeridee.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@White Feather op oa UserBenchmark kun je verschillende test zien met verschillende set-up uit oa 1800X.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Je zal ongeveer 10% verschil merken in single-thread en multicore. Wat wil zeggen bij gamen, renderen en multitasken zal je bij de 2700X een 10% verschil merken (kan wat afwijken van game tot game en programma tot programma). Of jij daarvoor 80 euro meer wilt geven en je voelt dat je die performance nodig hebt is aan jou de vraag.

Daarnaast, als je nu de 2700X koopt, kan je hem later nog verkopen voor degelijke prijs tweedehands. 1800X is nu al 240 euro nieuw, dus die zal je voor minder kunnen verkopen later :)

[ Voor 6% gewijzigd door TonyJ. op 14-07-2018 13:56 ]

Pagina: 1