Goede bron voor systeemeisen oudere spellen op PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen waar ik een correcte lijst kan vinden met daarop vermeld wat de systeemeisen zijn van een groot aantal oude spelletjes?

Dan bedoel ik spelletjes op MS-DOS t/m Windows 98.

Achtergrondinfo:
Ik ben de laatste tijd best veel bezig met vintage hardware, van de 8086/8088 t/m vroege Pentium 3 computers.
In mijn kast heb ik de nodige (lees: onnoemelijk veel, nooit iets weggegooid) spelletjes liggen waarop keurig staat vermeld wat de systeemeisen zijn.

Sommige CD's zijn echter niet voorzien van de correcte hoes en op de disk zelf is niet altijd goed te vinden wat de systeemeisen zijn.
Met de 3,5" / 5,25" floppen is het al helemaal slecht gesteld: je mag al blij zijn als er een readme bestand is waarin knoppen worden uitgelegd.

Wanneer ik op internet ga zoeken kom ik vaak heel rare dingen tegen.

Voorbeeld:
Slipstream 5000 speelde ik op een DX4 processor met 16MB RAM op MS-DOS 6.22 vloeiend lang geleden.
Wanneer ik nu zoek naar dit spel, komt naar voren dat er minimaal Windows XP nodig is met 1,8GHz en 512MB RAM.
Absurd.

Zo is dat met veel spellen helaas... alsof er een emulator standaard wordt meegerekend om te spelen?

Dus... kent iemand een lijst (al dan niet online) of goede bron waar véél spellen (vaak abandonware) benoemd zijn met de minimale systeemeisen?

Bedankt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Beste antwoord (via Waterbeesje op 13-07-2018 14:50)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Je zou kunnen kijken op mobygames.com, daar staan de systeemeisen volgens mij meestal wel bij. Voor Slipstream 5000 bijvoorbeeld: http://www.mobygames.com/game/dos/slipstream-5000/techinfo

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 13-07-2018 14:51 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
Die emulator wordt inderdaad standaard meegerekend omdat op een hedendaagse 64 bit Windows geen oude 16 bit DOS games meer draaien. Je hebt dus al iets als DOSbox nodig om die te kunnen spelen. De hobbyist die nog een oude P3 of 486 in elkaar schroeft, daar wordt geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Gewoon Dosbox gebruiken i.c.m. je spelletjes.

Je kan de inhoud van je spellen kopieeren naar een map op je C-schijf of D-schijf en dan aangeven in Dosbox dat je vanuit daar de games wilt spelen/installeren.

Zie: https://www.dosbox.com/wi...nd_Installation_of_DosBox

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Wylana schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:22:
Gewoon Dosbox gebruiken i.c.m. je spelletjes.

Je kan de inhoud van je spellen kopieeren naar een map op je C-schijf of D-schijf en dan aangeven in Dosbox dat je vanuit daar de games wilt spelen/installeren.

Zie: https://www.dosbox.com/wi...nd_Installation_of_DosBox
Seal64 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:01:
Die emulator wordt inderdaad standaard meegerekend omdat op een hedendaagse 64 bit Windows geen oude 16 bit DOS games meer draaien. Je hebt dus al iets als DOSbox nodig om die te kunnen spelen. De hobbyist die nog een oude P3 of 486 in elkaar schroeft, daar wordt geen rekening mee gehouden.
ja, hè hè... da's dus duidelijk niet de bedoeling. }:O

Zoals ik in de topic start heb neergezet: ik ben enorm fan van de hardware die werd gebruikt in de tijd dat deze spellen zijn uitgebracht. De bedoeling is JUIST die oude hardware te gebruiken. Inclusief al zijn beperkingen en primitieve eigenschappen. Daarom zoek ik niet naar de systeemeisen van Windows Vista met emulator Dosbox, maar de eisen van de software zelf in pure vorm.

Dosbox ken ik uiteraard, en dat draait zo'n beetje alles dat in de jaren '80 en '90 is uitgebracht... vaak ook nog op de correcte snelheid. Maar DosBOX is het voor mij gewoon niet. Geef mij een IBM Model 30 met model M keyboard en de karakteristieke bliep-geluidjes die de 20MB grote harde schijf produceert als de leesarm versteld wordt. Daar kan geen enkele i5 laptop met emulator tegenop.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Je zou kunnen kijken op mobygames.com, daar staan de systeemeisen volgens mij meestal wel bij. Voor Slipstream 5000 bijvoorbeeld: http://www.mobygames.com/game/dos/slipstream-5000/techinfo

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 13-07-2018 14:51 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:48:
Je zou kunnen kijken op mobygames.com, daar staan de systeemeisen volgens mij meestal wel bij.
Ziet er goed uit, ik denk dat ik daar weer even mee vooruit kan!
Inderdaad staan de oude systeemeisen hier vermeld zonder dat een emulator is meegerekend.
Bedankt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42
Dos wise heb ik nooit hogere spec gezien dan 4086 66Mhz en 8 mb ram, er zullen vast Dos games zijn die meer vragen. Misschien 90Mhz op zijn top.

Zelf nog ergens een Pentium I 166 wat net iets te krachtig is voor Dos.
(Zo'n Katja Schuurmans Laser PC )
Helaas verschrikkelijke grote stikker op de case.

En heb er nog een Monster 3d kaart in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik weet nog wel dat GT Racoing 97 om een DX4/100 vroeg. Maar dat is inderdaad een uitzonderlijke.

Kun je de sticker er niet afhalen en met wat plastic reiniger oppoetsen? Of zla er te veel kleurverschil achterblijven?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42
Haha na sticker er al vroeg af gepeuterd, vond mijn moeder niet zo leuk dat ik dat had gedaan.
Pagina: 1