Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

nieuwe laptop!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn naam is Wesley en ik ben op zoek naar een nieuwe latop voor mijn studie Algemene Sociale Wetenschappen.
Ik heb voor mijn studie een laptop nodig die SPSS kan draaien en voldoet aan de volgende (minimale) eisen:
- 8gb ram werkgeheugen
- 256gb SSD opslag

Dit is wat ik weet tot zover. Dit zijn ook vrij minimale eisen, maar dit zou genoeg moeten zijn voor een universitaire studie die gebruikt maakt van SPSS.

Info:
- Wat ga ik ermee doen? SPSS, YouTube, internetten, muziek luisteren, films kijken. Ook word of PowerPoint en dat soort programma's.
- Budget? 500-750 euro
- Neem ik de laptop veel mee? ja, 3 a 4x per week naar school en terug.
- Bepaalde voorkeuren: 14 inch is iets wat vast staat. ik heb nu 15,6 inch en dat is me te groot, te zwaar en te onhandig voor in mijn tas. Een kleinere vind ik fijner en is minder zwaar, al zal dat minimaal zijn.

Ik heb zelf 2 modellen in gedachten:
- HP Notebook 14-bp085nd (https://www.mediamarkt.nl...k-14-bp085nd-1540407.html) Deze wil ik dan uitbreiden met 8gb extra ram.
Deze laptop is redelijk kwa prijs, heeft dan 16gb ram, 256gb SSD, Full HD scherm en lijkt me ook 'zwaar' genoeg voor de universiteit, SPSS. Overigens komt hier nog 56 euro bij aan 'startklaar maken kosten'.

- HP 14-cm0970nd (https://www.coolblue.nl/product/813151/hp-14-cm0970nd.html) Deze is helaas niet uit te breiden.
Ik heb vergeleken op processor en videokaart, en de 2e laptop is aanzienlijk beter op deze gebieden. Heeft hetzelfde type geheugen en hoeveelheid: 256gb SSD en ook een Full HD scherm.

Ergens heb ik het gevoel dat er toch iets moet zijn met het 2e model. Ik kan me niet voorstellen dat deze dezelfde prijs is ongeveer en toch zoveel beter zou zijn op die gebieden. Ik ben wel iemand met nauwelijks verstand kwa laptops en misscien zijn bij laptop 2 de andere gebieden juist minder en compenseert het zich zo een beetje.

Mijn vragen:
1. Zullen beide laptops 'goed genoeg' zijn voor een studie aan de universiteit? Vooral het kunnen draaien van SPSS.
2. Wat is nu het verschil tussen 1 en 2 in gewoon Nederlands. Dus bv: laptop 2 is beter in dit en laptop 1 in dat.
3. Wat raad jezelf aan? en waarom?
4. Zijn er laptops die aan ongeveer dezelfde specificaties voldoen die ook nog eens touch erbij hebben? ik vind deze niet, maar lijkt me wel leuk om een laptop met touch te hebben.

Alvast bedankt,

Wesley

Alle reacties

Verwijderd

Topicstarter
Op veel vlakken lijkt mij de laptop van coolblue het best. Hetgene wat ik nu zie en nog over twijfel is het volgende: de laptop van mediamarkt heeft een 2,4 processor dualcore en de laptop van coolbue heeft een 2 processor quadcore. Ik weet niet welke het meest aan te raden is voor mij. HEeft iemand hier verstand van?

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 08:59
Even mijn reactie aanpassen vanachter een computer in plaats kort bericht op telefoon. In ieder geval een duidelijke openingspost, dus dank :)

Paar dingen:
- Processoren zijn niet alleen te vergelijken op basis van kloksnelheid en aantal cores, hier spelen veel meer zaken. Dat betekent dat je naar Benchmarks zult moeten kijken. Er zijn er meerdere, een snelle zoektocht
op cpubenchmark.net levert op dat de Coolblue Laptop met Ryzen 5 een flink stuk hoger eindigt zowel op single core en dus daarmee ook op multicore prestatie (meer cores).
- Quadcore heb je voor SPSS denk ik niet nodig, als is de Coolblue ook single core sneller.
- Ik zie eigenlijk voor jouw toepassingen niet direct in waarom er 16GB geplaatst moet worden. SPSS staat bij mij niet bekend als een hele zware applicatie, maar dit kan ik mishebben.
- Waar het 'm in zit qua prijsverschil is altijd lastig te zeggen, te veel factoren.

Extra ter overweging:
Is de HP pavilion 15 misschien iets voor je? Is 15 inch scherm in 14 inch behuizing en weegt 1.7-1.8 kg. Wel 700 euro, maar core i5 8250 en een MX150 voor een beetje extra grafische kracht.
pricewatch: HP Pavilion 15-ck080nd

[ Voor 59% gewijzigd door VERNederlander op 12-07-2018 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die ziet er opzicht welk goed uit, alleen vraag ik mij af of een i5core nodig is? en ook de extra grafische kracht. Zou je misschien iets breder kunnen uitleggen waarom die misschien beter bij me past?

Daarnaast, is een quadcore processor nodig voor hoe ik mijn laptop wil gaan gebruiken? onder welke omstandigheden heb je een quadcore nodig?

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 08:59
Ik denk dat je niet echt een quadcore processor nodig hebt, al is het wel steeds meer de trend vanwege de strijd tussen AMD en Intel die weer losbarst. Ik ben wel iets meer bevooroordeeld en kies zelf eerder voor Intel. De i3-7100u uit de mediamarkt laptop is m.i. wel een generatie ouder dan de Ryzen 2500u uit de coolblue laptop (of de i5-8250u uit de door mij genoemde laptop).

Verder kwam de HP die ik noemde gewoon in mij op, omdat ik deze laatst gezien heb. Maar wellicht is het beter om in de Best Buy Guide van tweakers te kijken: reviews: Laptop Best Buy Guide - Juni 2018
Daarnaast is het spelen met de pricewatch ook een goed oplossing, even een schot voor de boeg met wat filters: categorie: Laptops

Later toegevoegd:
Wellicht is het ook handig om te kijken naar accuduur. Dan moet je wel naar reviews van het specifieke type of nagenoeg gelijke type kijken. De opgegeven accuduur klopt meestal niet. En omdat je er elke dag naar kijkt, is een goed scherm ook aan te raden, een IPS met goede helderheid is erg prettig.

[ Voor 12% gewijzigd door VERNederlander op 12-07-2018 19:28 ]