Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sence123
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:20
Beste tweakers,

Ik heb een DS1513+ staan met 5 disks(RAID 5), nu zijn er 2 disks die bad sectors hebben.
Kan ik deze schijven 1 voor 1 vervangen voor een nieuwe zonder data verlies ?

Alvast bedankt!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Het korte antwoord is nee. RAID5 heeft een redundantie van 1 disk, dus als je 1 van de beschadigde disks vervangt en de RAID array laat reconstrueren, zullen er nog steeds beschadigde sectors op die andere disk zijn. Tijdens de rebuild heb je ook nog het risico dat die andere disk meer fouten verzameld en het aantal beschadigde sectoren is al hoog (iig op schijf 4, van schijf 5 kunnen wij dat natuurlijk niet zien nu). De kans is mijns inziens groot dat je al bij de rebuild tegen problemen aan gaat lopen.

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 12-07-2018 15:36 (18%)

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
In dit geval lijkt het mij verstandiger om gewoon beide disks tegelijk te vervangen, nieuwe array aanmaken, en een backup terugzetten. En uiteraard in het vervolg meteen je disk vervangen als hij slechte sectoren heeft, en niet wachten tot je array total-loss is.

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:56
Nee man, prima om eerst een backup te maken, 1 disk te vervangen, rebuild proces af te wachten en daarna de 2de disk te vervangen.

Zelf zou ik geen RAID5 meer doen, dat is eigenlijk een no-go met grote SATA consumenten schijven.

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-10 19:17
quote:
TommyboyNL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:41:
In dit geval lijkt het mij verstandiger om gewoon beide disks tegelijk te vervangen.
Dat kan niet. RAID5 tolereert maximaal één disk uitval.

[Website en online portfolio]

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:26
quote:
Sebazzz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:25:
[...]

Dat kan niet. RAID5 tolereert maximaal één disk uitval.
quote:
TommyboyNL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:41:
In dit geval lijkt het mij verstandiger om gewoon beide disks tegelijk te vervangen, nieuwe array aanmaken, en een backup terugzetten.
Anyway ik zou ze zelf gewoon 1 voor 1 vervangen. Zie daarin het probleem niet echt. Niet tegelijk uiteraard, wel laten rebuilden na de eerste.

Aschtra wijzigde deze reactie 12-07-2018 18:34 (14%)

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:45

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Aschtra risico wat je wel loop is dat tijdens rebuilen de 2e "beschadigde" schijf daadwerkelijk in soep loopt en dan heb je niets meer.

Wil je vrij risicoloos zijn lijkt het me slimmer alle data eerst te backuppen en vervolgens beide hdd's te vervangen en een nieuwe array aanmaken.
(kun je je direct afvragen of je verder wilt met 2TB hdd's...)

Tortelli wijzigde deze reactie 12-07-2018 22:25 (4%)

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• Aschtra
Het kan ja, zie het zelf nog niet zo gebeuren. Zelf ook regelmatig gedaan. Rebuild tijd van 2TB is niet echt lang

• TommyboyNL
  • Niet online
quote:
Aschtra schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:15:
Het kan ja, zie het zelf nog niet zo gebeuren. Zelf ook regelmatig gedaan. Rebuild tijd van 2TB is niet echt lang
Je ziet even over het hoofd dat het bijna onontkomelijk is in dit geval; er zijn twee kapotte disks in de RAID5, niet 1.

• Aschtra
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Je ziet even over het hoofd dat het bijna onontkomelijk is in dit geval; er zijn twee kapotte disks in de RAID5, niet 1.
Ze zijn niet kapot. Ze zijn kapot aan het gaan.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:03
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:28:
Het is heel makkelijk ontkomelijk. Je vervangt beide discs, configureert de array en zet de backup terug. Geen rebuild nodig....

• TommyboyNL
  • Niet online
quote:
Aschtra schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:23:
[...]

Ze zijn niet kapot. Ze zijn kapot aan het gaan.
Een schijf met 123 beschadigde sectoren is kapot. Als ik 123 bladzijden uit een boek scheur is dit niet kapot aan het gaan, het is gewoon kapot.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:28
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:35:
[...]

Een schijf met 123 beschadigde sectoren is kapot. Als ik 123 bladzijden uit een boek scheur is dit niet kapot aan het gaan, het is gewoon kapot.
Dat hangt er helemaal vanaf. Als het de schijf succesvol gelukt is om de beschadigde sectoren te verwisselen met reservesectoren dat functioneert de disk nog prima, maar dan kun je hem beter vervangen.

@Sence123, kun je ook de SMART waarden van de disk opzoeken? en beschik je over een backup?

• Aschtra
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:35:
[...]

Als ze kapot zouden zijn dan had hij zijn raid niet meer. Met kapot bedoel ik onbruikbaar uiteraard.
Dus nee ze zijn niet kapot.

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Als je de NAS uitzet, kun je de twee schijven met dd kopieren naar nieuwe schijven. Dat gaat sneller dan een array rebuilden, en er kan geen extra schijf uit de array gekicked worden.

Vervolgens de NAS weer booten met de nieuwe schijven erin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sence123
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:20
quote:
Pyramiden schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf. Als het de schijf succesvol gelukt is om de beschadigde sectoren te verwisselen met reservesectoren dat functioneert de disk nog prima, maar dan kun je hem beter vervangen.

@Sence123, kun je ook de SMART waarden van de disk opzoeken? en beschik je over een backup?
De sectoren waren idd vervangen door reserve, 1 van de schijven is nu gewisseld voor een nieuwe zonder problemen. De 2e schijf is onderweg.

Hier onder de SMART waardes van schijf 5 die 17 beschadigde sectoren heeft.

Tevens hebben we een volledige back-up dus mocht er iets mis gaan dan kunnen we die terug zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

quote:
Sence123 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:43:
[...]
Tevens hebben we een volledige back-up dus mocht er iets mis gaan dan kunnen we die terug zetten.
Waarom doe je dat dan niet ?
RAID5 met 2 kapotte HDD is altijd foute boel, immers als je 1 HDD vervangt zal bij het rebuilden de set gebaseerd zijn op de andere kapotte HDD.
Zelfs als het je lukt om 2x te rebuilen, als een bestand op die bad sector stond is het nu corrupt.
Welke bestand dat is kan niemand je hier vertellen en zal je zelf achter moeten komen.

Beste oplossing is Array deleten, opnieuw opbouwen en backup terug zetten.
Waarschijnlijk ook de snelste, want 2x rebuilden van een Array zal mega lang duren.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Een disk met pending sectors heeft slechte sectoren die nog niet herschreven zijn. Als het reallocated sectors zijn heb je geen probleem.
Backup maken, verify draaien en daarna 1 voor 1 de gare schijven vervangen.
Alternatief: backup maken, array slopen, 2 nieuwe schijven, array maken en backup terug.

Bij de verify loop je kans dat de disks uit het array gegooid worden, 2 disks offline is array weg, vandaar de backups.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True