r_AllocStarByte schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:42:
[...]
Ik heb het over moederborden van ASRock van het AM3+ platform. Dus wel weer even geleden. Als je zo'n bord had van max 60 of 80 euries dan kocht je een OK plank voor een quad core. Je hoeft er totaal geen zware cpu op te zetten ondanks dat er ondersteuning voor is want je blaasd het moederbord gewoon op hoor. Het gaat je letterlijk in rook op..
Ieder goedkoop bord is gewoon rommel. Met rommel bedoel ik verwacht er niet teveel van.
Dat MSI geldwolven zijn wisten we al "gamers first" is dan ook lariekoek, anders werd de kwaliteit wel omhoog geschroefd. Gigabyte ben ik ook niet al te tevreden mee. Heb vroeger een dikke amd kaart gekocht rebranded by gigabyte. De pcb kwaliteit was heel veel minder dan bij de refference kaart en bij de shapphire kaart. De fan lagers waren kut en zijn binnen no time overleden (yep echt). Dit was een videokaart van bijna 600 piek toen der tijd. Gigabyte moederborden heb ik ook altijd van gehoord dat ze top zouden zijn. Heb toen voor mijn broer een pctje in elkaar gezet lang geleden een socket 1155 nog. Het bord had continu problemen met USB soms werkte een poort niet en bleef het hele systeem hangen. Dit zelfde probleem zag ik laatst nog in een review van iemand terug komen. Voor de rest ala het systeem werkt verder prima.
Maar zoals je dus merkt uit mijn ervaringen. Ze hebben allemaal wel een issue. Niets is perfect. Als je echt een GOED bord wilt hebben moet je een top of the line Asus bord kopen. Hier heb ik zelf nog nooit issues mee gehad, voor mijzelf niet en voor de mensen waarvoor ik ze in elkaar heb gezet.
ASRock bord VRMs doorgebrand:
YouTube: ASRock 970 Pro 3 + FX 8120 = opgeblazen VRMs.
Volgens die beredenering maakt MSI ook slechte borden want die verhalen vind ik ook zat over AM3+ borden? Asus idem, heb er hier zelfs nog zo'n budget bord draaien die een FX-8 core zou moeten kunnen draaien maar al moeite heeft met een FX-4100
Ik heb ooit een Sapphire kaart gehad die spontaan dood ging dus is Sapphire nu ook gelijk troep?
Allemaal leuke N=1 vergelijkingen maar het zegt uiteindelijk weinig. Elke fabrikant heeft goede en minder goede periodes, batches, series, ect. Als ik N=1 moet aanhouden zou ik geen MSI, Asus, Gigabyte en Asrock borden kunnen kopen om over videokaarten nog maar te zwijgen
Je moet gewoon per serie/socket kijken welke fabrikant op dat moment een goed bord maakt en enig sinds gezond verstand gebruiken. Een budget bordje uit de onderkant van de markt van een paar tientjes met een high-end i7 of Ryzen 7 is natuurlijk geen ideale combi maar er zijn zat 'budget' bordjes van 80~100 euro die dat prima aankunnen.
Van Asus en Asrock is gewoon bekend dat ze vanaf het begin gewoon vol ingezet hebben op AM4 en een hele nette serie prima borden in hun assortiment hebben

Dat is dan puur AM4 want hoe het op dit moment met hun Intel borden is....geen idee maar kan totaal anders zijn natuurlijk.
Dat alles zeggende, het ó zo geweldige Asus ben ik dus echt niet tevreden over en ik vind de Hero VI niet echt een budget bordje dus dat kan ook gewoon