Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp/Tips bij bouwen/upgraden VR-Ready game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thejoindemand
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo iedereen, ik zal me hierbij eerst even voorstellen. ik ben Alex, 20 jaar en werkzaam als auto-monteur.
In mijn vrije tijd game ik redelijk wat, vooral race en fps, maar ook mmorpg (1 spel maar) en fast-paced Games. race spellen speel ik met een playseat met een stuur, pedalen en komende h-shifter voor de mooie Belevenis en plezier. dit doe ik op 1 main scherm van de 3 schermen die ik op het moment heb.

Nu is het als volgende: ik wil graag race-spellen en een beetje recreatie (ontspannende games) met VR(virtual reality) bespelen alleen nu zit ik er mee dat VR flink wat vermogen nodig heeft wil je een goede Ervaring hebben. hierom ben ik de laatste tijd goed aan het kijken, vergelijken en lezen wat er nodig en Aan geraden is. alleen weet ik nu niet zo goed wat het beste/verstandigste is en welke keuzes ik m.b.t Virtual reality en gamen moet maken. hierbij vraag ik om jullie hulp, advies of tips over keuzes van mij wat Het beste of verstandigste zal zijn.

Wat ook zo is dat ik al een bestaand gaming systeem heb die wel in aanmerking (minimum reqs) voor VR Komt, maar waarschijnlijk dit dan geen goede/beste ervaring zal zijn om de frames die nodig zijn te halen. in mijn Vraag hierin zal ik ook mijn huidige systeem benoemen+nog een andere zaak als het beter is om Bijvoorbeeld dit systeem te vervangen en te verkopen.
Wat ook nog belangerijk te zeggen is dat ik een future-proof build wil hebben, daarmee zeggende dat Ik dan de komende minimaal 2 jaar geen upgrades wil uitvoeren. na 2 jaar misschien een Processor/videokaart en na 3/4 jaar verder dan zien.
In ieder geval bedankt alvast :)

Wat wil je doen met je nieuwe/oude systeem?
Ik wil een systeem bouwen/upgraden om race en andere spellen in virtual reality te spelen, alleen weet ik Nog niet zo goed wat ik het beste kan doen
Waar ook rekening mee gehouden zal moeten worden is dat ik in de toekomst (begin 2019 mid/late 2019) Wil overstappen van 75/60Hz 1080P gaming naar 1080P 144Hz (widescreen) of 1440P 120/144Hz gaming Monitoren. dit zal niet snel gebeuren gezien de prijzen van sommige schermen nog redelijk hoog liggen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ruw-weg + - 2000 euro. duurder zal niet zo'n ramp zijn, maar goedkoper is altijd mooi mee genomen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? een corsair sabre RGB gaming muis. een Corsair K40 gaming toetsenbord. 2x iiyama Black hawk G-Master g2730HSU 75Hz 1920x1080P free-sync gaming monitors + 1 LG 25UB55-B 2560x1080P 60Hz Ips monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb via de héle mooie optie van tweakers genaamd wenslijst 2 systemen zelf bij mekaar verzameld op Basis van prijs, performance en aangeraden components voor VR/gamen.
Waarom 2 systemen? omdat het eerste idee was om een compleet nieuwe computer te bouwen speciaal Voor VR en gaming, terwijl het handig blijft om soms tussen slaapkamer/woonkamer te verplaatsen.
Nu heb ik 2 systemen omdat ik er ook heb over na gedacht om dan mijn huidige systeem te vervangen. als dat zo zal Gebeuren moet er rekening gehouden worden namelijk dat ik ook veel multi-task (gamen/stream kijken en In de toekomst zelf streamen.) daarom heb ik 2 systemen om ze te kijken/vragen wat het beste voor mijn Situatie zal zijn. ik zal ook uit leg geven over mijn samengestelde systemen wat het beste zal zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1ASRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac€ 184,50€ 184,50
1EVGA GTX 1080 Ti SC2 Hybrid€ 990,01€ 990,01
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 84,68€ 84,68
1be quiet! Silent Loop 240mm€ 124,-€ 124,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 167,-€ 167,-
1Corsair RM750x (2018)€ 104,05€ 104,05
1Samsung 860 EVO 500GB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.111,24

Dit eerste systeem heeft oog dat dit alleen puur voor VR gebruik zal worden met daarnaast nog wat gamen Op een normaal scherm. dit systeem heb ik zo gedaan als erbij naast mijn huidige systeem.

De keuze voor deze processor is vanwege 6 cores met een hoge core-clock. game-wise zal 6 cores niet veel Uitmaken maar daarbuiten kun je wel zien dat het sneller zal zijn voor andere dingen.
De keuze voor intel is omdat intel gericht is op hoge single core/threath of workload performance, waar Games weer juist goed van kunnen profiteren.

Ik heb dit moederbord gekozen vanwege meerdere feutures en genoeg aansluitingen en kwaliteid. wat ook Fijn is is goede on-board wi-fi wat ik naar vermoeden redelijk zal gebruiken (Online zoals multiplayer zal ik Er alles doen om hem aan de kabel te krijgen).

De keuze voor de videokaart is omdat deze zal passen in de case en door zijn hybrid bouw kan hij goed Koel gehouden waardoor deze ook beter zijn frequentie en temperatuur zal behouden tijdens het spelen.
Ik zou er een normale video-kaart in kunnen doen, maar dit zal snel kwa formaat kantje boord worden of Gewoonweg niet passen.

Ik heb deze behuizing gekozen vooral vanwege zijn (soort van?) small form factor maar goede koel-mogelijk Heden. alles zou er in moeten passen maar ook goed koel gehouden worden wat erg belangrijk voor mij is.
Eventueel een andere kast zou ook kunnen, bijvoorbeeld 1 slag groter om er een andere en (goedkopere?) Videokaart in te kunnen of omdat die beter zijn voor koeling. ik heb eerst deze kast gekozen wegens goede Reviews en mogelijkheden.

Ik heb voor koeling van de proceccor een AIO gekozen omdat alles moet passen, en goed koel moet zijn. Verder is deze keuze gemaakt omdat hier en daar staat dat deze proceccor (helemaal waneer je hem gaat oc'en) nogal warm kan worden. de keuze voor deze AIO is omdat hij erg goed koelt en van goede kwaliteit Is.

Verder heb ik dit type ram gekozen gezien ik veel gelezen heb dat deze goed bij coffee-lake past en niet zo Extreem duur is (ram pricing is nog steeds door het dak heen).

Voor de voeding heb ik deze gekozen omdat deze onderandere volledig modulair is wat flink zal helpen in De build, maar ook goede prestaties levert. ook omdat hoogstwaarschijnlijk ga overclocken en toch een Beetje room wil hebben.(en eventueele extra's in de toekomst intern zoals HDD, Sound card etc)

Voor de opslag van Windows steam en games denk ik dat een 500GB ssd wel eerst genoeg zal zijn. eerst Dacht ik ook nog een m.2 stick toe te voegen maar hier en daar lezen zou dat niet bijzonder veel extra Leveren voor het geld. kon dan beter in een grotere/snellere ssd gestopt worden.

Ik reken zelf nog zo'n 200-250 euro voor windows, eventueel wat extra fans en ander klein spul bovenop de Totaal prijs.
Dan nu mijn 2de samengestelde systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 321,-€ 321,-
1Asus ROG Strix X470-I Gaming€ 199,53€ 199,53
1EVGA GTX 1080 Ti SC2 Hybrid€ 990,01€ 990,01
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 84,68€ 84,68
1be quiet! Silent Loop 240mm€ 124,-€ 124,-
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 229,85€ 229,85
1Corsair RM750x (2018)€ 104,05€ 104,05
1Samsung 860 EVO 500GB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.164,12

Dit systeem heb ik samengesteld als keuze dat ik mijn huidige systeem ermee vervang. de reden van dit Systeem zal dan zijn dat ik dit dan dagelijks zal gebruiken voor VR, Gamen en flink wat multi-tasking.
De reden is omdat ik vaak veel dingen tegelijk doe zoals gamen, youtube, spotify, 2 games tegelijk (mmorpg) met youtube of een stream bekijken. vaak heb ik ook 10-15 tabbladen open (slechte gewoonte Van mij) met bijna altijd steam, discord, twitch of youtube op de voor/achtergrond terwijl ik game.
Verder is het mogelijk dat ik in de toekomst zelf ook zal streamen of zelf video's ga maken en editen.
Ook zal de computer voor school gebruik worden want niet zo zwaar zal zijn, maar wel betrouwbaar moet Zijn.

De keuze voor deze processor is gemaakt vanwege de voordelen over de intel processor als ik me huidige Systeem zal vervangen, met name dat deze processor beter zal zijn voor multi-tasking en verschillende Loads/meerdere loads. hier en daar is wel te lezen dat deze minder goed is voor gamen, maar voor multi Tasking beter zal zijn door meer cores, meer threats en (beter?) future-proof zal zijn voor grof-weg minder Geld.

De keuze voor deze moederbord is gemaakt vanwege dat deze moederbord gelijk iryzen 2000 serie's Ondersteund, met redelijk wat extra dingen zoals een losse wifi antenne, genoeg usb ports waaronder 3.1, Redelijk wat fan-ports, en goede performance en kwaliteit.

Ook weer hier kies ik voor de hierboven genoemde videokaart van wegen de grootte en goed koeling.

Wederom, kies ik voor dezelfde behuizing vanwege de goede koel-mogelijk heden en zo goed als compacte Maat. maar ook zoals hierboven mag het een andere kast zijn, mag wat groter zijn voor de betere prestaties Of samenstellingen. (bijvoorbeeld een iets grotere kast waar een normale videokaart dan in kan om de Kosten te drukken bijvoorbeeld)

Ook deze processor zal gekoeld worden door de AIO vanwege de goede koeling en mogelijkheid om de Processor zo goed mogelijk te koelen.

Zoals de meeste al weten is ryzen nogal kieskeurig met ram, daarom heb ik voor deze set gekozen gezien Deze met nog wat anderen vaak het beste eruit kwamen qua comptabiliteit en performance.

Ook hier kies ik weer voor de zelfde voeding als de intel systeem, ook omdat ryzen wel wat stroom lust Wanneer ge-overclocked.

En ook weer hier eerst een 500GB SSD gezien dit mij wel genoeg lijkt eerst.

Naast deze 2 systemen met een nvidia gtx 1080TI kaart, had ik er ook over na zitten te denken om Misschien een AMD video kaart te nemen, zoals de Sapphire Radeon RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling,
Kwa koeling komt deze aardig dicht in de buurt als de 1080TI, maar heeft wel minder memory, 11GB gddr5x (nvidia 1080TI) vs 8GB HBM2. (AMD vega 64),
Wat AMD wel als voordeel heeft is dat deze een stuk goedkoper is, en gebruikt maakt van het zo genoemde High Bandwith Memory, wat een voordeel is in grafische workloads, maar (zoals ik weet) nog niet zo veel in Games. wel wil ik voor VR goede prestaties en toch nog flink wat future-proofing.
Nog een reden is voor een AMD kaart is omdat ik nu 2 Free-Sync monitoren heb waar ik dan profijt zou van Kunnen maken. voor in de toekomst ook gezien monitoren met Free-Sync goedkoper zijn dan G-Sync en Allebei zowel de Free-Sync als G-Sync helpen voor een soepelere game-play.

Hierbij ook eerst mijn eigen systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 192,50€ 192,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 111,01€ 111,01
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 453,75€ 453,75
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 55,-€ 55,-
1Fractal Design Define R6 Tempered Glass Blackout€ 136,-€ 136,-
1NZXT Hue+ Black€ 53,40€ 53,40
1Scythe Fuma€ 49,95€ 49,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FB2K2/16€ 165,05€ 165,05
1Corsair CX600M€ 68,70€ 68,70
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 61,-€ 61,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 97,56€ 97,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,52

De reden waarom ik ook mijn eigen systeem erbij zet is dan ik er anders ook zat over te denken om dit Systeem anders te ''upgraden'' voor VR en eventueel zwaardere games.
Hoewel mijn voorkeur hier niet bij ligt gezien de grote en gewicht (en niet te vergeten, een tempered glass Side-panel) wat deze computer onhandig maakt, denk ik zelf ook dat ik beter af zal zijn als ik een compleet Nieuwe computer bouw.
Ik heb toch aan het upgraden gedacht gezien dit toch flink op de kosten zal drukken en ik dan misschien Meer over houd voor (VR) spellen en andere dingen
Ik zet het er toch bij gezien me processor ''goed genoeg'' zou zijn voor VR, mijn videokaart is een minimum Als het aan komt op VR, wat volgens velen niet aan te raden is omdat het lastig zal zijn om aan de frames te komen voor VR en je de kwaliteit snel omlaag moet drukken, dit kan allemaal de ervaring nadelig komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf geen bepaalde merk voorkeuren, maar wil wel het beste/goede voor de beste prijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dat de build een small-form factor is. nu hoeft het geen extreem kleine computer zoals een laptop of mini-pc, maar wel mooi compact. mede reden is omdat het wat vaker dan gemiddeld zal verplaats worden En het handig in een woonkamer/slaap kamer zal zijn qua plaatsing.
Verder hoeft het geen super stille computer te worden vanwege de nog zoekende fan-keuzes, maar ik wil Ook weer geen straaljager.
Temperatuur is zeer belangrijk voor mij, ik wil indien mogelijk alles zo koel mogelijk houden.
Eventueel een iets grotere kast of andere koeler is natuurlijk mogelijk, al zou ik nu dan niet weten welke aan Te raden is.

Ga je overklokken?
Ik ben van plan om de processor en videokaart lichtjes tot medium te overclocken. ik zal niet het meest Maximale eruit persen wat er in zit.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik hierbij van jullie verwacht, zijn tips adviezen of veranderingen wat het beste zal zijn in mijn situatie Gezien ik er zelf erg lastig uitkom. hiermee hoop ik wat verder te komen en uiteindelijk een keuze te maken Wat verstandig zal zijn.

Hierbij mijn grote dank alvast! (en ook excuses voor het mogelijke vele text :P )

Beste antwoord (via Thejoindemand op 12-07-2018 16:31)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Als je 100% zeker bent dat die VR bril er komt, waarom koop je die dan niet gewoon en test je het op je huidige systeem? Er zijn een paar demanding games misschien die je wat terug moet schroeven kwa settings, maar lang niet alle zijn focussed op high end graphics. Ook is je huidige systeem nog wel goed voor 1080p gaming tot je dan die nieuwe 1440p monitor zou kopen (speel zelf op 1440p met de GTX970 en dat gaat nog erg goed maar geen 100FPS in recente shooters uiteraard...)

Zowiezo is er op dit moment geen enkele kaart beschikbaar die nu en binnen 3 jaar het maximale uit die VR resolutie/framerate kan halen. Dus misschien wacht je beter nog een generatie voor die upgrade... Ook zijn de prijzen voor de 1080Ti op dit moment belachelijk hoog, dat heb je als er geen concurrentie is.

Ook wil ik nog wel zien of VR eigenlijk nog wel gaat doorbreken, voor je het weet zit je met een erg dure set-up waar geen enkele AAA game voor beschikbaar is...

Windows kost 15-20€ en de boel installeren kan je hopelijk zelf als je een beetje tweaker bent...

[ Voor 5% gewijzigd door Inrage op 12-07-2018 14:23 ]

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Mooie openingspost!
Een M.2 formaat is juist goed voor een ITX kast, omdat je dan minder kabels nodig hebt. Er zijn ook M.2 SATA SSDs.
200-250 euro voor Windows is wel erg veel.
650W is wel genoeg.
Je huidige systeem is toch nog prima voor 1080p? Misschien moet je wachten totdat je echt een andere monitor gaat kopen, dan zijn er wss ook nieuwe GPUs.

Acties:
  • Beste antwoord

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Als je 100% zeker bent dat die VR bril er komt, waarom koop je die dan niet gewoon en test je het op je huidige systeem? Er zijn een paar demanding games misschien die je wat terug moet schroeven kwa settings, maar lang niet alle zijn focussed op high end graphics. Ook is je huidige systeem nog wel goed voor 1080p gaming tot je dan die nieuwe 1440p monitor zou kopen (speel zelf op 1440p met de GTX970 en dat gaat nog erg goed maar geen 100FPS in recente shooters uiteraard...)

Zowiezo is er op dit moment geen enkele kaart beschikbaar die nu en binnen 3 jaar het maximale uit die VR resolutie/framerate kan halen. Dus misschien wacht je beter nog een generatie voor die upgrade... Ook zijn de prijzen voor de 1080Ti op dit moment belachelijk hoog, dat heb je als er geen concurrentie is.

Ook wil ik nog wel zien of VR eigenlijk nog wel gaat doorbreken, voor je het weet zit je met een erg dure set-up waar geen enkele AAA game voor beschikbaar is...

Windows kost 15-20€ en de boel installeren kan je hopelijk zelf als je een beetje tweaker bent...

[ Voor 5% gewijzigd door Inrage op 12-07-2018 14:23 ]

• MrNobody28
  • Laatst online: 06-12-2023
Op dit moment zijn er inderdaad niet echt toonaangevende VR games. Voor welke VR-Bril wil je gaan? Bedenk dat die ook niet goedkoop zijn, verder 200 euro voor Windows OS? Met office pakket etc. erbij neem ik aan dan? Die kan je ook zo van internet af plukken (ook legale versies, misschien ken je iemand die op een ICT opleiding zit, die hebben toegang tot Dreamspark) en op een USB'tje zetten, bespaar je weer 200 euro die je weer ergens anders in kan stoppen :P.

• Thejoindemand
  • Laatst online: 18-12-2024
SpeedQber schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:08:
Mooie openingspost!
Een M.2 formaat is juist goed voor een ITX kast, omdat je dan minder kabels nodig hebt. Er zijn ook M.2 SATA SSDs.
200-250 euro voor Windows is wel erg veel.
650W is wel genoeg.
Je huidige systeem is toch nog prima voor 1080p? Misschien moet je wachten totdat je echt een andere monitor gaat kopen, dan zijn er wss ook nieuwe GPUs.
Hallo speedQber.

Aan die m.2 oplossing had in nog niet aan gedacht! het klopt wel bespaart wel kabels.

Met de 200-250 bedoel ik voor windows zelf, maar ook voor extra of betere case fans, led stipje etc als ik Dat nog zou kiezen.
En als voeding zal ik wel kijken rond dat vermogen, had hier en daar wat gezien maar ook al een tip gehad Dat je je systeem kon samen stellen en dan je verbuik kon berekenen. ik zal dat dan nog doen.

Bedankt!
Inrage schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:22:
Als je 100% zeker bent dat die VR bril er komt, waarom koop je die dan niet gewoon en test je het op je Huidige systeem? Er zijn een paar demanding games misschien die je wat terug moet schroeven kwa Settings, maar lang niet alle zijn focussed op high end graphics. Ook is je huidige systeem nog wel goed Voor 1080p gaming tot je dan die nieuwe 1440p monitor zou kopen (speel zelf op 1440p met de GTX970 En dat gaat nog erg goed maar geen 100FPS in recente shooters uiteraard...)

Ook wil ik nog wel zien of VR eigenlijk nog wel gaat doorbreken, voor je het weet zit je met een erg dure Set-up waar geen enkele AAA game voor beschikbaar is...

Hallo inrage,

De VR bril komt er zeker gezien ik niet als enigste zal zijn die hem dan zal gebruiken.

En jouw tip over hem gelijk kopen en eerst op mijn huidige systeem testen is denk ik erg slim om eerst te Doen. dan weet ik gelijk hoe het bevalt en werkt helemaal met je opmerking dat ik beter kan wachten voor Een betere upgrade wanneer er nieuwe hardware uit is, en ook of VR gaat doorbreken. ik denk persoonlijk Van wel, maar de toekomst zal dit laten zien.
En met de 200-250 euro bedoel ik Windows zelf, een paar extra/andere case fans en misschien een RGB Led Stripje als voorbeeld. en ja gelukkig weet ik goed hoe je Windows moet installeren:)

En over mijn huidige systeem, heb je ook gelijk in. ik denk ook dat dit voor wat ik nu heb eerst voldoende Zal zijn qua resolutie. de upgrate naar 1440P zal echt pas mid/late 2019 gebeuren gezien ik me nu eerst Focus op VR

Dankjewel!
MrNobody28 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:27:
Op dit moment zijn er inderdaad niet echt toonaangevende VR games. Voor welke VR-Bril wil je gaan? Bedenk dat die ook niet goedkoop zijn, verder 200 euro voor Windows OS? Met office pakket etc. erbij neem ik aan dan? Die kan je ook zo van internet af plukken (ook legale versies, misschien ken je iemand die op een ICT opleiding zit, die hebben toegang tot Dreamspark) en op een USB'tje zetten, bespaar je weer 200 euro die je weer ergens anders in kan stoppen :P.
Hallo MrNobody28,
Op het moment klopt het dat er niet veel top of the line games zijn voor VR, maar wel een paar waar ik Zeker in geinteresseert ben om ze te spelen mede omdat ik er met scherm er een heel groot plezier in Heb.

Als voor VR bril zat ik zelf eerst te denken aan de htc vive full kit, maar gezien de htc vive pro full kit deze Maand uitkomt zat ik hier ook al naar te kijken. ik ben daar over nog eerst goed aan het na denken.

En met die 200-250 euro bedoel ik voor Windows zelf, maar ook voor een paar extra/andere case fans of Een RGB stipje als voorbeeld. niet alleen voor Windows gelukkig haha.

Bedankt!

Allemaal bedankt voor je reactie!