Bij 2.0 blijven of toch naar 5.1 (0)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:02
Het gaat hier om de slaapkamer. Hier staat nu een setje Edifier R1280DB in combinatie met een 55 inch Sony (XE9305) 4K, HDR TV. De TV hangt aan de muur en de speakers staan links en rechts op luisterhoogte. Verdere apparatuur zijn een Nvidia Shield, Humax decoder en een router. Situatie nu :Klik

5.1 is eigenlijk altijd een wens geweest, omdat het ruimtelijke geluid mij toch erg aanspreekt, met 2.0 bereik je dat gewoon niet. In de woonkamer gaat hem dat toch allemaal niet worden, maar in de slaapkamer wel. Iets met een compris met mijn leidinggevende (mijn vrouw :9 ).
Nieuw 5.1/5.0 is helaas buiten mijn bereik, maar een tweedehands systeem moet wel lukken. Zo kwam ik een 5.0 set tegen op V&A, waar je volgens mij geen buil aan kan vallen voor dat geld, gezien de reviews. Dan komt er nog een receiver bij a 350 Euro.

Budget is max €550,- voor de set en receiver

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, Netflix, Live TV

Wat heb je zelf al gevonden?
Jamo S426 HCS3
Denon AVR-X1400H bijvoorbeeld (Marantz, Onkyo, ook allemaal goed)

[ Voor 31% gewijzigd door vinom op 16-07-2018 11:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 18:20
2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Want? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Verhaal inmiddels wat ingekort. In de hoop op wat meningen en adviezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt de speakers niet echt achter je plaatsen, dus plaatsing van geluid lijkt me niet ideaal in deze situatie.
Vraag me af hoeveel geluk je gaat krijgen in zo'n setup in je slaapkamer heel eerlijk gezegd?.

Volgens mij is dit puur een persoonlijke voorkeur of zoiets de moeite waard is. Qua apparatuur is het invuller ervan minder een probleem; das een kwestie van marktplaats in de gaten houden of je wat leuk gebruikt spul op de kop kunt tikken.
Zelfs een eenvoudige 5.1 set (bekende Logitech set) zou best kunnen voldoen in zo'n setup?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Zelf zou ik het lekker zo houden. Mede als je in de huiskamer al iets van 5.1 hebt. Of je moet single zijn en overal 5.1 amtos what ever willen hebben.

Ik zelf heb de woonkamer waar al een aardige media gebeuren hangt. De slaapkamer hangt een tv a 32 inch als het al niet kleiner is.
Heeft meer met romantische waarde te maken. De tv staat daar ook eigenlijk alleen in de ochtend aan wanneer de kleine meid er bij zit of wanneer mijn vrouw nog even het nieuws kijkt.

Denk ook dat het persoonlijk is of je wel of geen 5.1 zou moeten willen op je slaapkamer. Een reden die ik kan bedenken is dat de tv in de HK in gebruik is en je een film wilt kijken op de SK.
Of, geen tv in de HK hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-10 21:03
Tortelli schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:21:
Je kunt de speakers niet echt achter je plaatsen, dus plaatsing van geluid lijkt me niet ideaal in deze situatie.
Vraag me af hoeveel geluk je gaat krijgen in zo'n setup in je slaapkamer heel eerlijk gezegd?.
Dat valt nog best mee is mijn ervaring. In mijn woonkamer kan ik de achterspeakers ook niet echt achter me hangen. Maar met de automatische callibratie van de versterkers van tegenwoordig wordt dat toch wel mooi opgelost. De achterspeakers zitten eigenlijk "naast" me, maar klinken toch alosf het geluid (bijv een helicopter) van achter komt.

Ik heb zelf ook de HCS 426, prima setje voor het geld (als in, ik heb hem voor de ~160 euro iBood prijs weten te kopen een paar jaar terug) en echt significant beter dan de Z-5450 van Logitech die ik daarvoor had. Ik weet niet hoe geweldig het is in de slaapkamer, dat kun je beter zelf beoordelen. Maar als je echt "in de film" wilt zitten dan is 5.0/5.1 met wat redelijke speakers zeker aan te raden. Ik hecht er zelf behoorlijk wat waarde aan en ik irriteer me mateloos als ik ergens een film "moet" kijken met een soundbarretje...

Gezien je toch al een dikke 55" TV in je slaapkamer hebt neem ik aan dat je het gebeuren serieus neemt. Dus zou zeker voor de 5.0/5.1 gaan!

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 16-07-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Arunia Bij ons is het eigenlijk omgedraaid. Beneden staat een midrange 32 inch TV met een midrange soundbar eronder. Mijn vrouw ziet zo'n giga TV en 5.1 set beneden gewoon niet zitten, en op de slaapkamer ook niet, maar het mag wel :9 Wij kijken overdag eigenlijk nooit TV, omdat we beide aan het werk zijn, dus als de kinderen op bed liggen gaan wij zelf ook naar boven en kijken we daar TV, Netflix,films etc. Dat betekent ook dat we de set natuurlijk niet op standje doven volume kunnen zetten, maar naar mijn mening hoeft dat ook niet voor een surround ervaring. Op normaal volume is surround nog steeds indrukwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@vinom Dat is inderdaad een hele andere situatie. Heb wel gemerkt dat voor een goede 5.1 ervaring je het geluid wel op een aardig volume moet zetten. Niet doof uiteraard, maar je moet wel de details ook kunnen horen.
Maar als jullie situatie al slaapkamer is wbt tv kijken en series e.d., dan is idd het meest logische dat je alles daar al neer zet.
Boston Acoustics had een leuke set genaamd Soundware volgens mij.

Zelf zou ik iets zoeken wat niet te opzichtig is maar wel goed genoeg. Wij hebben een set zonder sub van BA van de A23 reeks. 2 voor, 2 achter en een A223C center speaker.
Later wil ik nog wel weer een sub terug hebben, maar voor nu is het wel prima. Misschien ooit eens een speaker boven je hoofd. Maar dat is voor later.

Je zou ook kunnen kijken naar zo'n systeem waarbij je alleen speakers voor hebt en ze dan het achter geluid weerkaatsen via plafond/muur waarbij je ook een 5.1 ervaring krijgt. Even geen idee hoe dat heet, maar zal wel wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Arunia schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:26:
Zelf zou ik het lekker zo houden. Mede als je in de huiskamer al iets van 5.1 hebt. Of je moet single zijn en overal 5.1 amtos what ever willen hebben.

Ik zelf heb de woonkamer waar al een aardige media gebeuren hangt. De slaapkamer hangt een tv a 32 inch als het al niet kleiner is.
Heeft meer met romantische waarde te maken. De tv staat daar ook eigenlijk alleen in de ochtend aan wanneer de kleine meid er bij zit of wanneer mijn vrouw nog even het nieuws kijkt.

Denk ook dat het persoonlijk is of je wel of geen 5.1 zou moeten willen op je slaapkamer. Een reden die ik kan bedenken is dat de tv in de HK in gebruik is en je een film wilt kijken op de SK.
Of, geen tv in de HK hebt.
Zelfs als vrijgezel heb ik niet de behoefte mijn slaapkamer om te bouwen naar halve bios :D. Waarom boven gaan kijken als dat ook beneden kan?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 10:33
Hoogwaardige stereo installatie gaat boven surround in mijn opinie

Tenzij je overdreven accenten wilt hebben op lage tonen wat ik persoonlijk afschuwelijk irritant vind.
Liever een gebalanceerd geluid wat natuurlijker klinkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:26
osmosis schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:52:
Voor muziek, ja kan ik inkomen (draai ik ook met heeeel lichte surround maar ieder zijn ding).

Echter, voor:

"Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, Netflix, Live TV"

Zou ik persoonlijk zeker voor een surround set gaan :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:01

sjaool

Every life should have 9 cats

osmosis schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:52:

Tenzij je overdreven accenten wilt hebben op lage tonen wat ik persoonlijk afschuwelijk irritant vind.
Liever een gebalanceerd geluid wat natuurlijker klinkt
Als jij een 5.1 set goed afstelt komt daar in stereo ook een prima geluid uit hoor. ;)

De fout die de meeste mensen maken is dat ze de subwoofer veel te hard zetten. Als je de subwoofer goed inregelt kan dit best wel een goede aanvulling zijn bij stereo muziek luisteren.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
Jamosetje is een prima setje. Ik heb er 2 van en erg leuk voor het geld.

Beneden had ik 5.0 en boven ook (filmzolder). Maar uiteindelijk keek ik te weinig films beneden om de 5.0 set daar te houden. Daarom heb ik er beneden een 3.0 set van gemaakt (dus geen rears) en boven een 7.1 set.

Voor films e.d. is surround wel erg gaaf. Maar het geluid moet inderdaad wel hard (niet doof hard, maar niet normaal tv-kijken hard). Anders heeft het geen zin. Zelf vind ik vooral de toevoeging van de center-speaker veel toevoegen. Stemmen zijn duidelijker hoorbaar en je kan zelf nog de stemmen harder of zachter zetten door de center harder of zachter te zetten.

Een goedkope receiver voldoet trouwens ook prima. Daar hoef je geen high-end apparaat voor te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:09
Persoonlijk zou ik het niet doen. Misschien een keer de twee front speakers vervangen, maar surround? Surround is leuk, maar trekt je naar mijn mening alleen in de film wanneer op een degelijk volume beluisterd. Als de kinderen in de slaapkamer verderop liggen, zal het geluid waarschijnlijk eerder op de fluisterstand gaan dan op strandje degelijk.

Daarbij hoef je je bij series, tv en verhaalfilms eigenlijk niets tot weinig van het surround deel te verwachten. Af en toe hoor je eens een deur naast je dichtslaan, of iets vallen, maar dan heb je het wel gehad eigenlijk. Die audio tracks zijn niet echt geschikt voor een surroundbeleving. Surround is vooral bij actiefilms van toepassing, en die luister je doorgaans op een harder volume.

Als je dan toch perse surround wil, zou ik het zonder sub en misschien nog wel zonder center doen. Gewoon 2 speakers voor en 2 achter/opzij. Dat hoeven dan ook geen grote speakers te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:26
Ook stereo series luister ik in 7.0/9.0 en als je dan "terug" gaat naar puur stereo klinkt dat echt enorm saai/doods/kil.

Upscaling met een redelijke receiver van stereo naar surround (icm met bijv. DynamicEQ zodat het óók ook lagere volumes heerlijk vol klinkt) is, imho, onmisbaar.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Na veel twijfel toch de knoop doorgehakt: ik ga voor 5.0. Ik heb zojuist een pricewatch: Pioneer VSX-932 Zwart besteld in Duitsland voor 269.- Euro (In Nederland kost hij 411,- Euro)en ik ga proberen een tweedehandspricewatch: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart) voor 130/150 Euro. De kans dat ze nieuw nog voor deze prijs voorbij komen is nihil, aangezien ze bijna nergens meer verkocht worden.

Of hebben jullie nog een andere suggestie qua speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:10:
Of hebben jullie nog een andere suggestie qua speakers?
Lastige vraag en je kan er eigenlijk geen goed antwoord op krijgen. Smaak qua geluid is persoonlijk en elk merk/type klinkt anders. Wat ik mooi vind, is in jouw oren misschien wel vreselijk. Advies van anderen, specs, reviews; het zijn allemaal geen echte aanraders als je speakers zoekt.

Om toch iets te noemen: de Boston Acoustics A-serie, Dali Zensor-serie en diverse Teufel-speakers bieden op zich ook best wel redelijk goede waren voor je geld. Die kun je ook tweedehands proberen te scoren. Maar nogmaals; of de klank jou bevalt, kun je alleen zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

S1NN3D schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:15:
[...]

Lastige vraag en je kan er eigenlijk geen goed antwoord op krijgen. Smaak qua geluid is persoonlijk en elk merk/type klinkt anders. Wat ik mooi vind, is in jouw oren misschien wel vreselijk. Advies van anderen, specs, reviews; het zijn allemaal geen echte aanraders als je speakers zoekt.

Om toch iets te noemen: de Boston Acoustics A-serie, Dali Zensor-serie en diverse Teufel-speakers bieden op zich ook best wel redelijk goede waren voor je geld. Die kun je ook tweedehands proberen te scoren. Maar nogmaals; of de klank jou bevalt, kun je alleen zelf bepalen.
Helemaal eens met je advies, maar ook daar zit al een gigantisch gat in budget. De Jamo zijn toch wel low budget (en als je dat prima vindt; gewoon voor gaan) waarbij Dali, BA en Teufel toch al wel een stukje duurder zijn en je niet snel voor 150 euro een 2e hands set gaat vinden. Kijken kan altijd, maar het budget is wel heel erg beperkt in dit geval.

Het geluid kan prima klinken met luidsprekers naast de nachtkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Klopt inderdaad; ik was nog even met het budget uit de openingspost aan het tellen waarmee er nog zo'n € 300 te besteden was. Dat is al een uitdaging; laat staan met de helft daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik begrijp uit jullie reacties dat ik inderdaad heel erg aan de onderkant aan het zoeken ben qua geluid. Ik heb ooit een lijstje samengesteld hoe ik het in de ideale wereld (lees: plenty of money) zou willen hebben en dat was een mooi lijstje met allemaal Klipsch speakers en die kwam ruim over de 2K heen. En zelfs dat is nog weinig misschien.

Anyhow, voor mijn gevoel ga ik er zeker een stap op vooruit vergeleken met mijn Edifier setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vinom schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:18:
Ik begrijp uit jullie reacties dat ik inderdaad heel erg aan de onderkant aan het zoeken ben qua geluid. Ik heb ooit een lijstje samengesteld hoe ik het in de ideale wereld (lees: plenty of money) zou willen hebben en dat was een mooi lijstje met allemaal Klipsch speakers en die kwam ruim over de 2K heen. En zelfs dat is nog weinig misschien.

Anyhow, voor mijn gevoel ga ik er zeker een stap op vooruit vergeleken met mijn Edifier setje.
Elk budget gaat in audio-videoland heel snel op ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
vinom schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:18:

Ik heb de edifiers gehad, en heb de Jamo's. Prima stap vooruit. Zeker voor films en series.

En kwa audio-kwaliteit: Er is niets subjectievers dan audio. Getuige ook een dubbeblindtests waarbij audiofielen receivers van 2000 euro niet kunnen onderscheiden van een chinese DAC van 39 euro (de chinese wint zelfs).

Grotere speakers = beter geluid over het algemeen. Want geluid heeft ruimte nodig. Ik zou lekker genieten van de "nieuwe" set. d:)b Ik heb zelf destijds mijn jamo's ge-upgrade met speakers van 600 euro per stuk. Maar heb ze thuis blind getest, en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk geen verschil kon horen. Dat kan aan mijn niet-audiofiele oren liggen natuurlijk, maar voor mij was het geen 1200 euro waard :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Gisteren de Jamo set gescoord op Marktplaats! Receiver is nog niet binnen dus ik kan nog niks aansluiten.

Maar, kan het zijn dat voor deze speakers geen wandbeugels zijn te krijgen? Of ik zoek verkeerd of ik snap dat niet hoe de verkochte beugels erop zouden passen.

Hier een linkje (niet mijn eigen foto) van de bevestiging:
https://imgur.com/ls3OXJF
https://imgur.com/54nnVBK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

vinom schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:49:
Gisteren de Jamo set gescoord op Marktplaats! Receiver is nog niet binnen dus ik kan nog niks aansluiten.

Maar, kan het zijn dat voor deze speakers geen wandbeugels zijn te krijgen? Of ik zoek verkeerd of ik snap dat niet hoe de verkochte beugels erop zouden passen.

Hier een linkje (niet mijn eigen foto) van de bevestiging:
https://imgur.com/ls3OXJF
https://imgur.com/54nnVBK
Ik heb de Jamo S 626 set up (vergelijkbare speakers dus) en heb hiertoe deze beugels gekocht:

https://www.coolblue.nl/p...l-s-sound-3200-zwart.html

Let wel; het is niet een perfect fit. Ik heb beugels met 1 gat in het rechter (of linker) bovenste bestaande schroefgat gedraaid en daaronder een kleine schroef in de opstaande 'rand' (waar de huidige schroeven in zitten) zodat de houder niet kantelt. Zit prima, staat mooi en geef je prima afstel mogelijkheden.

Er is overigens gewoon ruimte om onder de aanslutingen de beugel erin te schroeven, maar aangezien ik leek ben in hoe deze speakers er van binnen uitzien, durfde ik dat niet aan. Ik weet namelijk niet of ik een schroef door een vitaal onderdeel doe :+ :P

Ik kwam overigens van een Logitech Z5400 set naar dit en ben er uitermate tevreden over. Ik snap dat het niet echt wereldspeakers zijn, maar voor instap, het budget en de looks (WAF speelde een rol) was dit de beste keuze en geniet er iedere dag van (films, TV, games, vinyl, muziek etc.)

[ Voor 38% gewijzigd door Notna op 19-07-2018 17:04 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Notna en @Waah Ik denk ook zeker dat ik er veel plezier van ga hebben. Hebben jullie er nog wel een sub bij staan of is het voldoende zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

vinom schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:04:
@Notna en @Waah Ik denk ook zeker dat ik er veel plezier van ga hebben. Hebben jullie er nog wel een sub bij staan of is het voldoende zonder?
Ik vind de side woofers van de zuilen meer dan zat 'oomf' hebben. Je mist wel het echt lage van een actieve sub, maar ik heb ook buren en slapende kinderen waar ik rekening mee moet en wil houden.
De subs op deze zuilen zorgen alsnog vaak genoeg voor een trillende bank (zeker als je de crossovers goed instelt) dus ik heb niet te klagen :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bof ik zo dat mijn dochter overal doorheen slaapt? ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Notna Die sidewoofers heb ik dan weer niet op de 426. Ik kijk het eerst even zo aan of het voldoende is. Kamer naast ons liggen ook de kinderen, waarvan er eentje super vast slaapt maar de ander niet.

@Jorgen Ik denk dat jij boft ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik vond het voldoende. Op zolder heb ik nu wel een subwoofer erbij. Maar die ruimte is groot, en is ook echt met beamer etc. Dus dan kon die sub er nog wel bij. Als die niet aan staat hoor ik dat wel, maar het stoort me niet meteen zo erg dat ik het beneden mistte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Dit kan wel eens een mooie wandbeugel zijn voor de achterspeakers:

http://s.aliexpress.com/BJZfQZbm?fromSns

Ik denk dat ik de center gewoon ga ophangen aan twee schroeven en hem daar aan hang.

[ Voor 28% gewijzigd door vinom op 21-07-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Nou, het staat hoor! vinom in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Echt super tevreden mee en het klinkt naar mijn mening gewoon dikke prima en het is zeker een mooie upgrade geweest. Zelfs op normaal of laag volume komt de surround goed tot zijn recht en al helemaal het ruimtelijke geluid.
Pagina: 1