Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• sorenos
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-07 23:13
Hallo allen,

Zelf heb ik als afstuderende student (met aflopende vrij reizen product) besloten om te kijken voor een auto('tje). Ik zal er waarschijnlijk niet elke dag mee rijden maar wel vaak middellange afstanden (half uurtje) en soms wil ik er wat verder weg mee kunnen naar een festival of voor vakantie's. Handig is als de auto klein is, maar binnen toch behoorlijk wat ruimte is. Daarnaast is een beetje zuinig en betrouwbaarheid natuurlijk harstikke fijn. Zodoende kwam ik via de anwb en enthousiaste berichten op fora op de Honda Jazz. Ik heb er in gezeten en vind het fijn zitten en rijden.

Toch vroeg ik me af of de Honda Jazz tussen 2002 en 2005 nog steeds als zo betrouwbaar gelden en waar je het beste op kan letten bij een bezichtiging. Zo zag ik gisteren een auto uit 2002 met maar 97k op de teller (iets onder de 4000), toch had ie op de onderkant en remschijven behoorlijk wat roest. Verder reed die erg goed. Heb besloten de auto te laten staan, maar vroeg me toch af hoeveel roest accepteerbaar is?

Dus samengevat mijn vragen:
- Is een Honda jazz van 2002 t/m 2005 nog steeds zo betrouwbaar op dit moment? Of moet ik voor nieuwer kijken/ een ander model qua betrouwbaarheid.

- Iemand die een jazz heeft gehad of kent en die weet waar je bij een honda jazz bezichtiging goed op moet letten? / Hoe veel roest mag het maximaal hebben? (Tis natuurlijk wel al een wat ouder bakkie)

Mocht er toch iets onduidelijk zijn, let me know! Thanks alvast!

EDIT: 2 foto's

sorenos wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:22 (6%)
Reden: Toevoeging foto's

Beste antwoord (via sorenos op 12-07-2018 12:11)

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
quote:
MadMarky schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:49:
[...]Voor dat geld heb je bijv ook een Fiat Grande Punto van minder dan 10 jaar oud, dat is heel wat jonger en imho heel wat meer auto is.
Liever een Honda Jazz van 15 jaar oud dan een Grande Punto (of een Fiat in het algemeen) van nog geen 10 jaar oud... Aan zo'n Punto ga je veel onderhoudskosten kwijt zijn.

Een Honda Jazz van die bouwjaren wanneer goed onderhouden zijn super wagentjes, zoals de ANWB test ook al aangeeft zijn ze heel erg betrouwbaar, technisch niet 'OK' betrouwbaar zoals 'het beste antwoord' aangeeft, maar juist 'uitstekend'... als je op zoek bent naar een auto van die leeftijd en je wil betrouwbaar dan heb je eigenlijk maar twee keuzes: Een Honda Jazz of een Toyota Yaris... al het andere doet er simpelweg niet toe als het op kwaliteit en betrouwbaarheid aankomt.

De roest ziet er ook helemaal normaal uit voor een auto van die leeftijd, niets om je zorgen over te maken.

Alle reacties

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Oppervlakteroest is meestal vrij normaal, zeker bij goedkope auto's en roest op remschijven duidt er meestal op dat de auto een tijdje heeft stilgestaan. Als de roest op de schijven na de proefrit weg is is dat ook normaal.

Als het diepe roest is of er gaten in het metaal vallen is het een ander verhaal...

Radiant wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:00 (16%)

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:05

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Hoi @sorenos heb je voor jezelf duidelijk wat de kosten van een auto zijn? Zeker als jonge bestuurder zijn de verzekeringen behoorlijk duur. Samen met wegenbelasting, benzine, onderhoud en afschrijving lopen die kosten makkelijk op tot 3 a 400 euro in de maand. Dan kan het OV nog best rendabel zijn. Mocht je toch per se een auto willen, kan je dan niet beter een klein gebakje kiezen? Bijvoorbeeld Aygo, Cuore etc.?

Los daarvan:
Wat roest op remschijven is totaal geen probleem. Roest op de dragende constructie is veel belangrijker. Ik durf zo niet te zeggen wat acceptabel is.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• sorenos
Hoi @Flimovic , daar ben ik me inderdaad bewust van. Tis ook de vrijheid waar ik voor wil gaan. Een Aygo zal ik in gedachten houden, al vind ik de ruimte van een Jazz ook wel fijn.

@Flimovic , @Radiant , Dank voor jullie reacties! Oppervlakteroest lijkt me inderdaad acceptabel maar het is wel lastig om te zien wat acceptabel is. Heb in elk geval twee foto's toegevoegd aan de begin post

sorenos wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:22 (20%)

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

Te koop: diversen

Motorisch zijn Honda's wel OK in het algemeen.
Roest kan bij iedere auto van welk merk dan ook voorkomen maar sommige modeljaren zijn gevoeliger dan andere (Ford Ka 1e generatie bijvoorbeeld).
Roest onderaan de portieren en spatschermen hoeft niet direct een probleem te zijn voor veiligheid/APK, maar op dragende delen (dorpels, strut tower e.d.) dan kun je 'm beter laten staan.

Wat roest op remschijven betreft, vaak is dit zoals de andere posters al zeggen oppervlakteroest oftewel paar keer remmen en het is weg.
Is het niet weg en voel je trillingen bij het remmen dan zijn ze aan vervanging toe.

Je kunt eens kijken op sites als www.problemcar.nl of er model(jaar)-specifieke problemen voorkomen.

Te koop: set 15" lichtmetalen velgen. Nu voor 100,-
Domeinnaam "LANDMACHT.NET"
Nieuwe professionele Brother laserprinter

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:50
quote:
Flimovic schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:59:
Hoi @sorenos heb je voor jezelf duidelijk wat de kosten van een auto zijn? Zeker als jonge bestuurder zijn de verzekeringen behoorlijk duur. Samen met wegenbelasting, benzine, onderhoud en afschrijving lopen die kosten makkelijk op tot 3 a 400 euro in de maand.
Euh, dan doe je of iets verkeert of je rijdt 10k/maand oid. Gewoon een klein wagentje nemen (de Jazz is een prima wagentje, maar niet superklein, en dus ook niet zo zuinig als een Aygo bijv), die zijn 55/3mnd wegenbelasting, gewoon een WA verzekering nemen (per km als je weinig gaat rijden), als hij stuk gaat dan is het toch voordeliger zelf te betalen.

Ex. benzine/onderhoud moet dat ruim onder 100/mnd blijven. Onderhoud is natuurlijk lastig in te schatten bij oudere wagens, maar evengoed zou dat niet veel moeten zijn (anders gewoon weer verkopen). Mijn 15 jaar oude Fiesta kostte me als eerste auto alles ex benzine ~100/mnd.

Voor die 4000 zou ik overigens zeker naar een Aygo (achtige) ~2010 kijken. Scheelt je toch 6-8 jaar aan leeftijd, en een stuk zuiniger. Neem eventueel een trekhaak zodat je aanhangers kunt slepen als je van plan bent veel meuk te verplaatsen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

quote:
sorenos schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:13:
Hoi @Flimovic , daar ben ik me inderdaad bewust van. Tis ook de vrijheid waar ik voor wil gaan. Een Aygo zal ik in gedachten houden, al vind ik de ruimte van een Jazz ook wel fijn.

@Flimovic , @Radiant , Dank voor jullie reacties! Oppervlakteroest lijkt me inderdaad acceptabel maar het is wel lastig om te zien wat acceptabel is. Heb in elk geval twee foto's toegevoegd:

[afbeelding] [afbeelding]
Wat hier zichtbaar is is echt niets bijzonders...

• sorenos
quote:
Radiant schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:22:
[...]

Wat hier zichtbaar is is echt niets bijzonders...
Top, goed om te weten haha

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

Te koop: diversen

N.a.v. de foto's: dit is nog niet doorgerot. Waarschijnlijk is het meeste al weg te halen met een staalborstel.
Je zou het daarna in de roesteter/lak kunnen zetten voor de mooi, of evt. tectyl.

Als je twijfelt: een APK-keurmeester heeft een boek vol richtlijnen wat wel/niet kan aan roest aan de verschillende delen van een auto, en als het bijna een probleem is komt er een aantekening op het keurrapport.

Te koop: set 15" lichtmetalen velgen. Nu voor 100,-
Domeinnaam "LANDMACHT.NET"
Nieuwe professionele Brother laserprinter

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

quote:
Dit vindt de Wegenwacht
De Honda Jazz is zoals vrijwel alle Japanse auto’s door-en-door betrouwbaar. Het enige ‘euvel’ is dat in feite niet eens. Het komt wel eens voor dat de schokschakelaar van de brandstoftoevoer onbedoeld in werking treedt, als bijvoorbeeld onzacht tegen een trottoirband wordt gereden. De motor kan dan niet meer aanslaan, omdat die zonder brandstof staat. Dat is een beveiliging tegen brand bij een ongeval. Die schakelaar is snel te resetten, als je weet waar je ‘m moet zoeken (rechts achterin). Er is dus niets kapot.
Bron: ANWB.nl: Occasiontest Honda Jazz (2002/2008)
En de generatie nieuwer: ANWB.nl: Occasiontest Honda Jazz (2008/heden)

Een Toyota Yaris P1 (1999-2005) is trouwens ook een leuke eerste auto. Zelf ook gehad en is ook erg betrouwbaar. De wat luxere modellen (Linea Sol) met airco e.d. moet je voor 4k tegenwoordig ook wel kunnen kopen denk ik. Mogelijk valt een Yaris XP9 (de versie na de P1) ook nog binnen je budget. Of een Corolla.

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:51 (20%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

MadMarky

attamottamotta

quote:
sorenos schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:49:
[...]
Toch vroeg ik me af of de Honda Jazz tussen 2002 en 2005 nog steeds als zo betrouwbaar gelden en waar je het beste op kan letten bij een bezichtiging. Zo zag ik gisteren een auto uit 2002 met maar 97k op de teller (iets onder de 4000), toch had ie op de onderkant en remschijven behoorlijk wat roest. Verder reed die erg goed. Heb besloten de auto te laten staan, maar vroeg me toch af hoeveel roest accepteerbaar is?
[...]
Remschijven zijn niet erg duur, al zou het afkeur zijn dan kost het je de kop niet als de schijven vervangen moeten worden. Wat wl heel erg duur is, is bijna 4000 euro voor een autootje uit 2002 8)7

Voor dat geld heb je bijv ook een Fiat Grande Punto van minder dan 10 jaar oud, dat is heel wat jonger en imho heel wat meer auto is.

PC | BMW Z3 Coupe

• sorenos
quote:
[...]

Voor dat geld heb je bijv ook een Fiat Grande Punto van minder dan 10 jaar oud, dat is heel wat jonger en imho heel wat meer auto is.
Over de Fiat Grande Punto lees ik dat er regelmatig iets mee is en vaak dingen moet laten vervangen?

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

quote:
[...]

Remschijven zijn niet erg duur, al zou het afkeur zijn dan kost het je de kop niet als de schijven vervangen moeten worden. Wat wl heel erg duur is, is bijna 4000 euro voor een autootje uit 2002 8)7

Gok dat het de km stand is, ik zie andere uit hetzelfde jaar met iets meer (tot 140k) voor krap 3000.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
quote:
[...]Voor dat geld heb je bijv ook een Fiat Grande Punto van minder dan 10 jaar oud, dat is heel wat jonger en imho heel wat meer auto is.
Liever een Honda Jazz van 15 jaar oud dan een Grande Punto (of een Fiat in het algemeen) van nog geen 10 jaar oud... Aan zo'n Punto ga je veel onderhoudskosten kwijt zijn.

Een Honda Jazz van die bouwjaren wanneer goed onderhouden zijn super wagentjes, zoals de ANWB test ook al aangeeft zijn ze heel erg betrouwbaar, technisch niet 'OK' betrouwbaar zoals 'het beste antwoord' aangeeft, maar juist 'uitstekend'... als je op zoek bent naar een auto van die leeftijd en je wil betrouwbaar dan heb je eigenlijk maar twee keuzes: Een Honda Jazz of een Toyota Yaris... al het andere doet er simpelweg niet toe als het op kwaliteit en betrouwbaarheid aankomt.

De roest ziet er ook helemaal normaal uit voor een auto van die leeftijd, niets om je zorgen over te maken.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

MadMarky

attamottamotta

quote:
sorenos schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Over de Fiat Grande Punto lees ik dat er regelmatig iets mee is en vaak dingen moet laten vervangen?
Kijk maar eens naar dit aankoopadvies. Technisch zijn ze doorgaans erg betrouwbaar en zullen ze je niet zomaar laten staan. Wel hebben ze een grotere kans op kleine electrische storingen zoals kapotte lampjes en (vaak onterechte) waarschuwingsmeldingen op je dashboard, maar dat is het italiaanse temperament ;)

@hierboven nog steeds veel te duur en ik zou uberhaupt niet voor een auto van die leeftijd gaan icm het budget wat te besteden is. Onderhoudskosten aan een Punto stelt verder weinig voor, je ziet ze niet voor niets enorm veel rondrijden.

PC | BMW Z3 Coupe

• Xantios
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-07 19:29
quote:
sorenos schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Laat die kneut lekker staan, Ze kunnen beter pizza's gaan bakken.
Fiats roesten gewoon onder je kont uit.

Zelf recent een Civic aangeschaft (oke,dat is geen Jazz maar wel een Honda) en daardoor veel met Honda bezitters maar ook andere automobilisten gesproken. en iedereen is goed te spreken over de kwaliteit van Honda.

Jazz is inderdaad een leuke auto, en als het binnen je budget past een prima start wagentje :)

• J_oram
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19-07 09:39
Grote auto van binnen, kleine auto van buiten (en erg goedkoop qua onderhoud, wegenbelasting en verzekering) een Daihatsu Sirion 2. Prima bak om langere afstanden te rijden en je kan er zelfs in slapen.

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-07 20:57
OP is "afstuderende student" , niet "net met pensioen"

Dus nee geen Sirion2 :)

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:05

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

quote:
Marcel Br schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:07:

_O-

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:41

Mrjraider

De mannelijke zuster

quote:
MicGlou schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:00:
[...]

[....]
Deze mening deel ik dus niet.
Ik heb dus een 10 jaar oude Grande Punto en op een aantal onderhoudsdingen en een garage die niet luistert. Geen hoge onderhoudskosten gehad.

Daarnaast valt of staat een auto met onderhoud. dan kan je een Honda Jazz vinden met nog geen ton op de teller als uiteindelijk blijkt dat het onderhoud kudt was dan zit je als nog met hoge kosten.

Ik adviseer de TS te kijken naar leeftijd vs onderhoud.. is dat allemaal netjes gedaan is het op tijd gedaan heeft een auto berhaupt een goede onderhoudsbeurt gehad.

At the end of the line a survivor will be born

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18-07 16:29
quote:
Marcel Br schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:07:

:+
Nu haalt OP de gemiddelde leeftijd van de Honda Jizz-bestuurder ook aardig naar beneden..

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor dat geld heb je ook een nieuwere Suzuki. Eventueel zo'n bejaardenmodel dan heb je ook veel ruimte. Dat zou ik dan denk ik eerder kopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:50
Jammer genoeg is dat het gevaar van autotopics, vroeg of laat komen zij die vorm boven functie stellen ;(

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je bedoelt looks?, want vorm kun je ook nog interpreteren als functie (bij een bejaardensuzuki :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Mrjraider schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:12:
[...]

Deze mening deel ik dus niet.
Ik heb dus een 10 jaar oude Grande Punto en op een aantal onderhoudsdingen en een garage die niet luistert. Geen hoge onderhoudskosten gehad.
Daarentegen heb ik al jaren een huurauto als ik op vliegvakantie ga en geen enkele auto was zo slecht als het jaar dat de verhuurmaatschappij (Europcar) een hele serie Grande Punto's had aangeschaft (ergens in 2012 geloof ik dat het was). Ik heb nog nooit in 1 vakantie van 2 weken 2x een auto moeten retourneren met de vraag of ze er ook een hadden die wel werkte. Airbagwaarschuwingslampje aan, achterklep die niet meer sloot, auto die slecht reed en niet op slot kon... Met de Hyundai's, Kia's, Daihatsu's en andere Koreaanse/Japanse goedkope autootjes die ik anders altijd mee kreeg had ik geen enkel probleem. En die Punto's waren echt niet afgetrapt, dat zou statistisch erg onrealistisch zijn.

Ook dit hierboven is een n=1 observatie en zegt niet alles, maar ik zou eerder naar betrouwbaarheidsstatistieken en onderhoudskostenstatistieken kijken over honderden auto's, zoals je met Google in overvloed kunt vinden. Dat 1 eigenaar toevallig een goed in elkaar geschroefde Punto heeft gehad, wil niet zeggen dat het dus een goede auto is.
quote:
Daarnaast valt of staat een auto met onderhoud. dan kan je een Honda Jazz vinden met nog geen ton op de teller als uiteindelijk blijkt dat het onderhoud kudt was dan zit je als nog met hoge kosten.
Dat is helemaal waar: als je je blindstaart op een merk + model omdat hij zo goed scoort in de betrouwbaarheidsstatistieken, zie je wellicht over het hoofd dat een slecht onderhouden Jazz of Yaris ook een bodemloze put qua onderhoudskosten kan zijn. Je moet allebei in de gaten houden en dan loop je weinig risico.

@TS: trek je niet teveel aan van de mensen die roepen dat het een bejaardenauto is. Als jij een functionele auto zoekt om je van A naar B te brengen en je hebt niet het budget voor een "coole" auto (zoals zovelen van ons), moet je gewoon compromissen sluiten.

Grrrrrene wijzigde deze reactie 14-07-2018 08:56 (6%)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True