Nieuwe smartphone filteroptie: wel/geen notch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Zoals iemand al terecht aangaf op de frontpage:
DonJunior
@Tweakers: Tijd om in de pricewatch de optie 'wel/geen notch' op te nemen.
De optie wel/geen 3,5mm jack zit er gelukkig al wel op maar die displays met een inkeping. Ik vind het echt geen gezicht. Uiteraard begrijp ik dat het een kwestie van smaak is dus vandaar een optie in de pricewatch om het wel of niet te hebben lijkt me dat prima.
Tijd om die filteroptie toe te gaan voegen aan de pricewatch ;)

Bijvoorbeeld:

Schermvorm:
- rechthoekig
- met inkeping (notch)
- anders (mochten er apparaten zijn met andere schermvormen, zoals rond ofzo).

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:44
Ik sta hier volledig achter :')

Waar kunnen we stemmen?!

[ Voor 31% gewijzigd door DonJunior op 12-07-2018 10:25 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Lijkt me een beetje onzinnig. Het heeft geen invloed op het gebruik, zoals bijvoorbeeld een audiojack wel heeft, dus het is puur een kwestie van smaak.

Dan moet je ook toevoegen:
- Raar logo achterop
- Wazige kleur
- ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:23
Neem het op als vinkje bij schermformaat? De notch gaat tenslotte van je schermgrootte af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Mijn eerste ingeven is dat wij dit niet gaan toevoegen, maar het is niet mijn categorie ;) @mooijekind11

Het gaat bij de producten vooral om de specificaties en niet om de vormgeving van een product, anders kunnen we zoals @Mijzelf aangeeft allerlei zaken gaan toevoegen.

Fabrikanten blijven innoveren, wat als de notch verdwijnt? Door een tech oplossing of zaken worden verplaatst, net zoals bij laptops waar de webcam onderaan zit. Dan heb ik straks een overbodige specificatie ;)

“Do. Or do not. There is no try.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
@Mijzelf ik vind het best invloed hebben. Niet per se op het gebruik, maar wel een hoop andere dingen. Een notch staat synoniem aan een volledig vullend scherm, een afgesneden statusbalk, en een afwijkende resolutie in fullscreentoepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
BartvanOranje schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:14:
Fabrikanten blijven innoveren, wat als de notch verdwijnt? Door een tech oplossing of zaken worden verplaatst, net zoals bij laptops waar de webcam onderaan zit. Dan heb ik straks een overbodige specificatie ;)
Dat is dan ook de reden dat ik het schermvorm noem, want dat zal wel altijd aan de orde blijven.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Mijzelf schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:30:
Lijkt me een beetje onzinnig. Het heeft geen invloed op het gebruik, zoals bijvoorbeeld een audiojack wel heeft, dus het is puur een kwestie van smaak.

Dan moet je ook toevoegen:
- Raar logo achterop
- Wazige kleur
- ...
Je kan al filteren op kleur en 'liever wel/geen raar afgekloven appel logo achterop'

uw punt is? ;)
Ik vind een notch wel degelijk een punt van aandacht dus voor jou heeft een dergelijke filter geen toegevoegde waarde, voor mij, en blijkbaar dus anderen met mij, wel.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De uitdaging met kenmerken zoals een notch is dat deze niet in de specificatie-tabellen van de fabrikant voorkomen. De beschikbare kleuren van het toestel daarentegen komen hier wel in voor, maar kleur staat ook al in de naam van het product bij de webshop dus is heel makkelijk toe te voegen.

Als de notch niet uit de specificatie-tabellen gehaald kan worden moeten pricewatch medewerkers ook nog de plaatjes van elke smartphone bekijken. Ik kan me inbeelden dat dit extra werk weinig voordelen oplevert, zeker als alleen maar een handvol mensen die optie willen hebben. De doelgroep die een telefoon koopt aan de hand van een notch filter is ongetwijfeld heel klein.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Hoe zit het bij de OnePlus 6? Het kan via de software worden uitgeschakeld, toen even niet en een update later weer wel.

Moet je dan bij elke update aangeven of de Notch wel of niet beschikbaar is?
Dat lijkt me niet handig.

Edit: wat je wel kan doen is het volgende:

Een smartphone met notch, heeft over het algemeen een 19:9 verhouding (iPhone X), een grootbeeld smartphone heeft over het algemeen een 18:9 verhouding (Samsung S9).

Koppel de resolutie (bijvoorbeeld 2280x1080 / 2340x1080 / 2248x1080 / 3120x1440 vs 2160x1080 / 2880x1440) aan de beeldverhoudingen en je bent (vermoedelijk) klaar en hoeft Tweakers de specifieke beeldverhoudingen niet per telefoon toe te voegen. Als het ergens niet klopt, dan kan de community dit aangeven.

Op basis van de beeldverhouding kunnen de notch tegenstanders filteren. Ik denk dat dit het best haalbare is, echter geldt nog steeds dat de notch voor de P20 Pro en OP6 verwijderd/zwart gemaakt kunnen worden.

[ Voor 77% gewijzigd door Kiswum op 06-08-2018 12:18 . Reden: Enkele resolutie voorbeelden toegevoegd. ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Niet online
Koppelen aan een resolutie is niet haalbaar, je kunt er nooit van uitgaan dat ''resolutie A'' altijd een notch heeft en ''resolutie B'' niet. Dan kost dat alsnog enorm veel werk om alles te controleren.

Heb heel snel even rondgekeken en de notch is (naar mijn idee) gewoon tijdelijk, waardoor deze specificatie overbodig wordt. Kijk maar naar de Oppo Find X (https://www.oppo.com/en/smartphone-find_x), Vivo NEX (zie https://www.vivo.com/in/products/nex), Doogee Mix 4 of de concepten van de Samsung S10. Geen notch te bekennen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:01
Ik ben wel voorstander en ook al is het tijdelijk, ik vrees dat we er makkelijk nog een paar jaar mee opgescheept zitten. De toestellen die je hierboven noemt die de notch op een creatieve manier wegwerken kan je op 1 hand tellen en zijn behoorlijk duur. Het zal dus nog wel even duren vooraleer de mid-range en budgetlijnen dit oppikken.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal0
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 19:19
mitch187 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:34:
Neem het op als vinkje bij schermformaat? De notch gaat tenslotte van je schermgrootte af
Dat is natuurlijk niet waar, het scherm naast de notch komt er onder andere bij Huawei gewoon bij.

Ik vind sowieso dat mensen moeten stoppen met het idee dat een notch een hap uit je scherm is, een notch is namelijk extra schermruimte bovenin je scherm. Bovendien kun je op ieder plaatje van een smartphone de notch prima zien zitten.

En inderdaad, zoals al gezegd wordt, is de schermruimte naast de notch gewoon zwart te maken. Dan zie je de 'hap' niet meer maar gaat je notificatiebalk ook niet meer ten koste van je schermruimte, want een balk aan de bovenkant ipv een notch telt natuurlijk dubbelop, je mist scherm aan de bovenkant van je smartphone en je notificatiebalk moet hier nog onder komen.

Wat ik overigens ook altijd zo hypocriet vind aan de 'anti-notchers', er wordt gesuggereerd dat een notch een hap uit je beeldscherm is maar er kan vervolgens prima mee geleefd worden dat er onder een schermrand aan de bovenkant nog een notificatiebalk wordt getoond. Of zijn er zoveel mensen die per se de pictogrammatjes van 6 applicaties tegelijk willen zien als er notificaties zijn en te beroerd zijn het notificatie centrum te openen?

Bovendien denk ik dat je van niemand met een notch smartphone hoort dat het ook maar een beetje storend is. Het is in mijn opzicht meer een principe kwestie dan een echte stoornis.

[ Voor 78% gewijzigd door unreal0 op 13-08-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 19:34
Ben zeer zeker wel voorstander van deze optie een ook een filter voor schuine randen als de samsung is zeer gewenst.
Dit is vrij lastig te zien bij sommige toestellen maar deze zijn niet compatibel met een schermprotector die helaas toch weer aardig nodig lijken bij de latere gorilla glass versies die minder hard lijken.
Het hele nut van filters is het zoeken op voorkeuren en na een paar notch toestellen vast gehad te hebben is mij duidelijk geworden dat de notch niets toevoegt aangezien al deze toestellen niet genoeg ruimte bovenin hebben voor de standaard iconen.
Daarnaast zijn alle iconen anders en raar gerangschikt waardoor wifi of de klok ineens links staat wat na 10 jaar gebruik gewoon ontzettend irritant is.
Nou kan je zeggen dat is een kwestie van wennen maar ik ben van mening dat als iets een kwestie van wennen is het geen verbetering is.
Zuur,bitter,smaakloos eten is ook een kwestie van wennen maar is het daarom beter?
Ik wil gewoon alle iconen op de ouderwetse plaats zonder notch en echt uitzetten is niet mogelijk omdat je toch een lelijke rand ziet plus dat het accuverbruik kost al is het maar een procentje streven naar perfectie is nooit weg.

En hoeveel moeite kost een extra filter menutje met overige eigenschappen nou echt. ok het zal een tijd duren voordat al deze informatie er goed in staat maarja gelukkig doen de gebruikers op tweakers een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastRDust
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03-2024
ipv van dat de nocht je scherm weg neemt is het eerder een klein beetje scherm wat je ernaast bij krijgt.
anders zou een chin / forehead ook een deel van je scherm weg nemen XD alleen dan helemaal.

• DonJunior
XWB schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:58:
De uitdaging met kenmerken zoals een notch is dat deze niet in de specificatie-tabellen van de fabrikant voorkomen. De beschikbare kleuren van het toestel daarentegen komen hier wel in voor, maar kleur staat ook al in de naam van het product bij de webshop dus is heel makkelijk toe te voegen.

Als de notch niet uit de specificatie-tabellen gehaald kan worden moeten pricewatch medewerkers ook nog de plaatjes van elke smartphone bekijken. Ik kan me inbeelden dat dit extra werk weinig voordelen oplevert, zeker als alleen maar een handvol mensen die optie willen hebben. De doelgroep die een telefoon koopt aan de hand van een notch filter is ongetwijfeld heel klein.
Zojuist ondervonden dat deze optie er wel is bij GsmArena
https://www.gsmarena.com/...&sOSes=2&idDisplayNotch=1
Stiekem toch handig als je op dit momemt aan het zoeken bent naar een nieuwe telefoon. _/-\o_

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Toch even een schop dit topic..

Wat me namelijk opvalt is dat we nu een jaartje verder zijn (bijna) en dat er wel een optie is 'Scherm uiterlijk: Gebogen/Plat/Opvouwbaar!" 8)7

... dus een opbouwbaar scherm is wel opgenomen.. een een notch niet?

Dat is toch op zijn minst.. bijzonder te noemen..
Zeker nu bijna alle telefoons wel een notch krijgen.. en er werkelijk geen fatsoenlijk beschikbare telefoons opvouwbaar zijn...
@BartvanOranje

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Niet online
@DonJunior Schermuiterlijk bestond al heel lang en daar is toen opvouwbaar bijgeplaatst. Voor de notch zou een aparte specificatie aangemaakt moeten worden. Dat is toen niet gedaan.

1. Eigenlijk met het idee dat de notch weer zou verdwijnen door allerlei innovaties. Kijk bij Samsung, er is niet echt een notch, omdat de camera in het scherm verwerkt zit. (soort mini-notch?)

2. We toen niet alle kernmerken wilde vermelden. Jij vraag om de notch, vervolgens krijgen we vragen omtrent ronde of vierkante randen, aantal kopjes links en rechts, etc. :)

Je geeft aan dat alle toestellen een notch krijgen. Dan voelt de specificatie ook een beetje overbodig. Dat was een beetje het dilemma om het wel/niet te doen. Aangezien ik niet meer werkzaam ben bij Tweakers ga ik hier eigenlijk niet over, dit is nu iets voor @Mooijekind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Duidelijk verhaal.

Zou er niet iets dergelijks onder 'schermuiterlijk' kunnen vallen dat is het in principe toch?
Inkeping dekt prima de lading me dunkt. Hetzij een gat in het scherm, hetzij een notch.. ik behoef beiden niet op een telefoon toestel .. (mijn mening)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Mooijekind

Manager Product Content
@DonJunior Dat is niet wat wij verstaan onder de specificatie schermuiterlijk.

Maar alle voors en tegens betreffende de notch zijn niet gewijzigd, en ons standpunt dus ook niet.
De een zegt dat het een hap uit je scherm neemt en de ander vindt dat je juist scherm erbij krijgt.

Een spec voor de notch zit er dus niet in.
Pagina: 1