nieuwe manier van oplichting op marktplaats?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.108 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loadedzz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 14:04
Ik heb iets te koop staan en kreeg onlangs dit whatsapp berticht hier over.
Goede avond , :w
Is deze nog beschikbaar ?
En is het nog in goede staat ?
Kunt u het ook verzekerd opsturen ?
En kan er misschien nog wat van de prijs af. :)

Vriendelijke groet,
Even later kwam deze binnen:
Kunt u slechts €1 euro overschrijven zodat ik u zeker weet dat u geen oplichter bent
En weer een paar uur later:
Het is slechts ter verificatie
In de toekomst kan ik zonder argwaan u items kopen

-Nee ik wil het ophalen
Maar eerst u verifiëren en een stok achter de deur hebben dat ik niet voor niks reis
Kunt u eerst €20 overmaken voor ik een naar u toe kom
Zijn er meer mensen die deze manier al zijn tegengekomen? Naam & foto in whatsapp zijn oer-Hollands, maar de taalfouten iets anders vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17
Als hij het wil ophalen ben je snel klaar... contant aub (of tikkie ter plaatse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Is zijn rekeningnummer bekend als dat van een scammer? Of heeft ie die nog niet verstuurd?
burnedhardware schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:44:
Als hij het wil ophalen ben je snel klaar... contant aub (of tikkie ter plaatse)
Dit figuur zou ik niet willen ontmoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn dat ze jouw rekeningnummer invoeren voor een SEPA incasso, dit kan je altijd wel terugboeken binnen een bepaalde termijn, maar het is nog redelijk fraude gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loadedzz
Geen rekeningnummer, alleen het 06 van whats up. Zal ik eens zo doen alsof ik akkoord ga en het nummer vragen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17
Als je twijfelt, niet doen. Soms moet je op je instinct vertrouwen.

[ Voor 42% gewijzigd door burnedhardware op 11-07-2018 23:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:56

g0tanks

Moderator CSA
Vraag of hij eerst €1 wil overschrijven zodat je weet dat hij geen oplichter is. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

g0tanks schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:58:
Vraag of hij eerst €1 wil overschrijven zodat je weet dat hij geen oplichter is. :p
De eerste malloot die mij vraagt om 1 euro over te boeken (doe even bij 100 personen en ka-ching 8)7 ) zal ik direct belonen met de reactie:
"Bedoel je niet andersom? Jij wilt toch iets kopen. Maar ik geef je wel 1 euro korting dan :+ "

[ Voor 35% gewijzigd door AW_Bos op 12-07-2018 00:06 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loadedzz
dus 1€ heen en weer sturen via de Gelijk Oversteken Service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

loadedzz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:08:
dus 1€ heen en weer sturen via de Gelijk Oversteken Service?
Niet aan beginnen. Als je het niet vertrouwt: Houd de boot af, en negeer dat figuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon terugsturen dat hij eerst het volledige bedrag plus 21 euro mag overmaken om aan te tonen dat hij geen oplichter is en daarna kan jij hem weer 1 euro terugstorten en 20 euro terugstorten.

P.S. Wat is zo ongeveer de waarde van hetgeen je verkoopt? Gewoon even nieuwsgierig waar die 20 euro op gebaseerd is, bij een aankoop van 2000+ kan ik me er iets bij voorstellen dat je 1% als bewijs vraagt, maar daar is het ook peanuts op het totaal bedrag, maar bij iets van 40 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loadedzz
vraagprijs is 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens mij wil de persoon dat je geld overmaakt, en dat vraagt hij eerst.
Als je mee zou gaan in zijn verzoek, en hij is werkelijk een oplichter, dan zal hij je vermoedelijk een link naar een phishing-site sturen van Tikkie of iets dergelijks. En dan kunnen ze dus je rekening vervolgens plunderen.

Tegenwoordig kunnen aan de hand van unicode-tekens URL's eenvoudig vervalst worden waardoor een klein puntje op de hoofdletter I als een kleine letter L kan worden gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 12-07-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
1 cent zou dan toch ook al genoeg zijn? Waarom 1 euro?

Wat een onzin verhaal zeg. 20 euro overmaken naar iemand die voor je product komt kijken? 8)7 Moet niet veel gekker worden.

Dit is gewoon een oplichter. Je zou denken dat ze dan een beetje creatief zijn, en een goed verhaal verzinnen, maar dat is schijnbaar al te lastig.

Ik zou niets overmaken of wat dan ook, daar kan je wel eens problemen mee krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 12-07-2018 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Compleet negeren dan.

Het is net alsof jij de Albert Heijn gaat opbellen of ze even een tientje kunnen overmaken op jouw rekening voordat je boodschappen gaat doen.

Ik zou zeggen bekijk het eens van een oplichterskant...
Wat weet hij van jou? Je marktplaats naam en adres en gegevens wat een zekere waarde vertegenwoordigt want minder mensen doen zaken met een account van 1 dag oud.
Wat weet jij van hem? Een telefoonnummer via whatsapp, iets wat totaal geen waarde vertegenwoordigt en wat je zo met een prepaid sim-kaartje kan regelen (waarna je dat pre-paid sim-kaartje zo weer op de markt kan doorverkopen)

Oftewel als jij het geld overmaakt dan heeft hij 21 euro, jij hebt helemaal totaal niets van hem in handen om mee naar de politie te gaan (plus dat het een laag bedrag is), en jij mag zitten hopen en bidden dat hij jou die 21 euro teruggeeft, nog even daargelaten of hij het product nog gaat kopen...
In wezen geef je hem gewoon 21 euro en waarvoor?

Zelfs al zou hij een eerlijke koper zijn (is hij niet) dan alsnog heb je hem 21 euro korting gegeven of zou jij serieus verwachten dat hij straks met 421 euro aan komt zetten, hij komt straks met max 400 euro aanzetten en die 21 euro is dan gewoon korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Of het nu oplichting is of niet is dit natuurlijk de wereld op zijn kop en zou ik niet in meegaan. 1ct overmaken om driehoeksfraude te moeilijker te maken zou ik misschien nog snappen, maar waarom 100x het minimum bedrag?

edit: lees nu dat koper wil komen ophalen, dat maakt het nog vager.

[ Voor 84% gewijzigd door -36- op 12-07-2018 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:00
loadedzz schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:40:
Ik heb iets te koop staan en kreeg onlangs dit whatsapp berticht hier over.

[...]

Even later kwam deze binnen:

[...]

En weer een paar uur later:

[...]

Zijn er meer mensen die deze manier al zijn tegengekomen? Naam & foto in whatsapp zijn oer-Hollands, maar de taalfouten iets anders vermoeden.
Geen tijd aan besteden. Is naar alle waarschijnlijkheid iemand met een nektasje, een jas met bontkraagje en een trainingspak van AC Milan, PSG of Barcelona.
Vervolgens maakt de crimineel je wijs dat hij bang is voor oplichting. Hij probeert je over te halen een cent te betalen naar zijn rekening, zodat jij je identiteit aan hem kunt bevestigen. Via WhatsApp ontvang je een link, waarnaar je het bedrag kunt overmaken.

Maar pas op! In werkelijkheid verwijst de link naar een valse website, waarop de oplichter bankgegevens van je kan binnenhalen. Deze gegevens gebruikt hij om toegang te krijgen tot jouw bankrekening. Het geld dat van je rekening wordt gehaald, sluist de crimineel weg naar rekeningen van katvangers. Vervolgens neemt hij het geld op bij een pinautomaat.
https://opgelicht.avrotro...plichters-op-marktplaats/

[ Voor 48% gewijzigd door NotSoSteady op 12-07-2018 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loadedzz
:) Allen bedankt voor de goede adviezen.
De post was niet zozeer om te vragen of ik het moest doen of niet. lol.

ging mij meer om te zien of deze techniek reeds bekend was, en zo niet, anderen te waarschuwen hiervoor.
Ik wil ook wel naam en 06 van die diegene hier posten maar weet niet of dit ok is. Op opgelicht.avrotros.nl/forum doen ze dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
-36- schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:28:
Of het nu oplichting is of niet is dit natuurlijk de wereld op zijn kop en zou ik niet in meegaan. 1ct overmaken om driehoeksfraude te moeilijker te maken zou ik misschien nog snappen, maar waarom 100x het minimum bedrag?

edit: lees nu dat koper wil komen ophalen, dat maakt het nog vager.
Vager? Nooit de stukjes gelezen dat de koper wordt beroofd en er op een nep adres was afgesproken?

Gewoon 1 cent overmaken met duidelijke omschrijving zoals 'mail xxx@gmail.com' voor artikel xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04

rdejongjr

Gnome

Meh, het gaat ze iet om 1 of 20 euro.
Zodra jij akkoord gaat geven ze geen rekeningnummer etc maar een "tikkie" link.

Tikkie link komt bij een nep bank site uit.

Vraag maar door, ze zullen vast vragen welke bank je hebt zodat ze de site alvast kunnen optuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
President schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 06:38:
[...]
Gewoon 1 cent overmaken met duidelijke omschrijving zoals 'mail xxx@gmail.com' voor artikel xxx
Natuurlijk ga je geen geld overmaken als verkoper. Een verkoper hoort geld te krijgen en niet weg te geven. Dus gewoon niet doen, punt. Er zijn geen goede redenen te bedenken waarom je dit zou doen als verkoper.

Wanneer iemand het niet vertrouwt als koper kan er altijd gevraagd worden om een foto van het product met de krant van vandaag, met het nieuws van vandaag of weet ik veel wat voor foto met "iets van vandaag", of uiteraard een andere variant zoals een foto van het product met een geschreven briefje er bij.

@loadedzz Deze methode is al bekend. Wat men doet met je gegevens is bijvoorbeeld een SEPA machtiging invullen voor eigen gewin, een "betaalpagina" maken die er uiteraard als echt uit ziet zoals die van jouw bank of er wordt een driehoeksoplichting opgezet. Ik hoop in ieder geval dat je zo verstandig bent om jouw geld op jouw rekening te laten staan en deze malloot lekker laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze gewoon massaal ieder telefoonnummer afgaan bij wat hogere advertenties (auto's e.d.) en zo de enkele euro's binnen sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:02

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic van mij krijgt een slotje. Er gaan al diverse topics de ronde rondom dit soort praktijken en ik wil graag voorkomen dat we straks een hele grabbelton krijgen met dergelijke topics. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.