Huis, tuin, keuken router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spocy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2025
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Degelijke router voor huis met 3 woonlagen gescheiden door betonnen vloeren. Gebruikt voor +- 3-5 apparaten tegelijk. streamen, mogelijk 4k in nabije toekomst, gamen, en verder lichte activiteiten. glasvezel aansluiting van 100 Mb/s

Wat is je budget?
rond de 150 euro of minder

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wegens gebrek aan ervaring geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
voorkeur gaat uit naar 2.4 en 5 ghz netwerken, liefst met apart gastnetwerk. De bandbreedte slurpers zijn een 4k TV en een vaste PC die 5ghz ondersteund. In verband met het kortere bereik van 5ghz zal de router relatief dichtbij deze apparaten staan, maar bekabeling is moeilijk en onwenselijk. 2.4ghz netwerk dient ruim bereik te hebben, met wat obstakels.

Zelf al gevonden
Asus AC68U, en Netgear R7000. Maar beide al jaren oud waardoor ik twijfel of dit nog de juiste keuzes zijn op dit moment.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beide routers zijn nog goed te gebruiken maar 3 woonlagen kan je vergeten. Heb zelf een 68U maar die redt het net 15m horizontaal (gipsmuren) en 8m diagonaal (1e etage, beton).

Heb op 2e etage wired een extra AP opgehangen voor WiFi en wired switch voor de werkkamer en TV op slaapkamer.

Alternatief is dat je met wireless repeaters moet werken als je geen kabels naar boven trekt maar dat gaat redelijk ten koste van de effectieve bandbreedte.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• spocy
Hmm bedankt voor je antwoord. Helaas brengt dit mij wel weer bij een volgende vraag. Als je naast een goede router toch weer moet gaan werken met 1 of meerdere extra access points, wordt dan niet vrij snel een mesh oplossing aantrekkelijker?

De TP link M5 is qua prijs denk ik niet heel veel duurder dan de genoemde router met een extra access point of zie ik dit verkeerd?

Wat zijn de voor-/nadelen van deze opties. Of is het wellicht verstandiger om voor nu voor een enkele router te gaan, met de beperkingen in het bereik. Om op een later moment het te vervangen met een mesh als dit wat meer gewoongoed is geworden?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zelf heb ik heel goede ervaringen met de Netgear R7000, zelfs 3 woonlagen is weleens gelukt met acceptabele snelheid (15Mbit van de 100). Helaas ben je heel erg afhankelijk van de WiFi netwerken om je heen, met een WiFi analyzer app kan je eenvoudig zien wat er bij je in de buurt zit.

Edit: Mesh oplossing kan aantrekkelijk zijn, maar dan ga je al snel over je budget heen,

Edit 2, dan moet je eigenlijk per verdieping een unit plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door Diederik op 12-07-2018 09:34 ]

Invoegen doe je zo!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

spocy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:26:
De TP link M5 is qua prijs denk ik niet heel veel duurder dan de genoemde router met een extra access point of zie ik dit verkeerd?

Wat zijn de voor-/nadelen van deze opties. Of is het wellicht verstandiger om voor nu voor een enkele router te gaan, met de beperkingen in het bereik. Om op een later moment het te vervangen met een mesh als dit wat meer gewoongoed is geworden?
Mesh is een prima optie en de M5 is een van de beste opties qua prijs/kwaliteit verhouding. Mocht je nog kabels door het huis hebben liggen dan kan je zelfs een bedrade backhaul gebruiken, de nodes houden dan meer bandbreedte over om met je devices te communiceren. Het voordeel van mesh boven een router + accespoints is ook nog dat je apparaten niet steeds van netwerk hoeven te wisselen, voor je apparaten lijkt het gewoon een groot dekkend netwerk waar je ook geen onderbrekingen ervaart bij de switch naar een andere node. Ik kan het alleen maar aanraden aangezien ik de M5 al bij een aantal kennissen heb geinstalleerd en het werkt zoals je zou verwachten.

• spocy
Een wat verlate reactie, maar om dit verhaal toch te concluderen. Uiteindelijk het nog even uitgezongen en tijdens black friday een deco m5 set aangeschaft. Binnenkort de installatie afronden en eens zien of het de verwachtingen waarmaakt.

Allemaal bedankt voor de ervaringen en adviezen!

edit:
Kleine toevoeging, inmiddels geïnstalleerd en doorheen het hele huis nu een degelijke verbinding. Blij dat ik even gewacht heb en voor die paar tientjes meer ben gegaan.

[ Voor 23% gewijzigd door spocy op 16-12-2018 19:52 ]

Pagina: 1