Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
het mocht altijd wel. Gebeurd regelmatig in de vakanties dat locaties gesloten zijn en je dus vrij veel tussen ruimte hebt. In deze tussen ruimte werd het toegestaan om bijv even lunch te halen of naar een park te gaan etc.Sethro schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:13:
Mag je de auto privé gebruiken?
Overigens leg je aantal zaken wel negatief uit. Bewijslast ligt in veel gevallen bij de werkgever en laat diie nalatigheid maar is bewijzen.
[ Voor 16% gewijzigd door Jboy1991 op 11-07-2018 21:17 ]
I have stability. The ability to stab.
Maar... betaal je ook fiscale bijtelling? Zoja, hoe is dit geregeld mbt de waarde van de verschillende auto’s?Jboy1991 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:16:
[...]
het mocht altijd wel. Gebeurd regelmatig in de vakanties dat locaties gesloten zijn en je dus vrij veel tussen ruimte hebt. In deze tussen ruimte werd het toegestaan om bijv even lunch te halen of naar een park te gaan etc.
Dit dus nu verboden met deze boete regeling erboven op.
www.google.nl
Verwijderd
De meeste punten lijken mij niet onredelijk en zie je vaker in een contract voor lease/bedrijfsauto.SmurfLink schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:17:
Dit ziet er best wel uit als een standaard leasecontract... ik zie niet in waarom je hier zoveel moeite mee hebt?
Ja een paaltje is nalatigheid... De eerste keer krijg je gratis, de 2e is voor eigen rekening, dat is toch niet meer dan logisch? Jij maakt de schade door niet op te letten, dat is nalatigheid.
[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 11-07-2018 21:21 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 11-07-2018 21:23 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 11-07-2018 21:25 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 11-07-2018 21:32 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor zover ik weet telt dit ook als woon-werk verkeer, ik herinner me dat daar ooit een rechtzaak over geweest is.Jboy1991 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:21:
Prive ritjes zoals in de pauze naar huis gaan en daar pauze houden, of lunch halen etc is jarenlang toegestaan.
[ Voor 38% gewijzigd door RemcoDelft op 11-07-2018 21:35 ]
Nee, boetes geven of eigen risico doorbelasten aan de werknemer mag niet.Jboy1991 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:29:
Maar zijn deze boetes wel evenredig? En mag een werkgever wel boetes geven?
[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 11-07-2018 21:42 ]
De zaak die mij te binnen schiet was iemand die met de bedrijfsauto normaal naar huis reed. Maar toestemming had om van het vakantiepark waar hij met de familie zat, naar werk te rijden met die auto (was niet meer km's).RemcoDelft schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:34:
[...]
Voor zover ik weet telt dit ook als woon-werk verkeer, ik herinner me dat daar ooit een rechtzaak over geweest is.
Het is dus geen prive-rit.
Idd, vaak zie je dat de eerste schade in een jaar niet moeilijk over gedaan wordt, maar als het er meer worden, er wel boetes verhaald worden. Wettelijk imho nog steeds niet toegestaan, immers is de werkgever hiervoor verzekerd, maar anderzijds wel begrijpelijk (zie jouw voorbeeld). En dat staat ook netjes in het contract van TS: vanaf de 2e schade wordt 250 euro verhaald. Het zou alleen wel fair zijn om in het contract op te nemen over welke tijdsperiode de schades geteld worden. Zijn dat er 2 per jaar? Of 2 in totaal? Stel je rijdt nu een schade, en over 6 jaar weer, is dat dan je 2e schade? Vaak wordt het per jaar vastgelegd, ook ivm verzekering.MicGlou schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:36:
@Microkid ... het is voor de werkgever als het een ongelukje betreft, maar een werkgever kan zonder twijfel de werknemer nalatigheid en onzorgvuldigheid verwijten en schade op de werknemer verhalen als dergelijke schades met regelmaat voor komen want dan zijn het geen ongelukjes meer. Ik heb ook een collega die nu in 1,5 jaar tijd al voor de vierde keer zijn bumper en passagiersdeur aan gort heeft gereden, plus opzettelijk aangebrachte schade aan de motorkap door erop te gaan staan om ergens bij te kunnenDie heeft toch echt over de brug mogen komen bij de laatste twee schades want dat zijn geen ongelukjes meer... hij mag zelfs blij zijn dat hij nog een baan heeft. Maar dan heb ik het uiteraard over een exces, normaal gesproken als je een keertje schade hebt wordt daar niet moeilijk over gedaan.
7.3 Schade
In het geval dat de medewerker toekeloosheid en/of nalatigheid is te verwijten, dan behoudt de werkgever zich het recht voor om vanaf de tweede schuldschade binnen 1 jaar de medewerker een eigen risico in rekening te brengen ten hoogte van 250 per niet verhaalbare schade.
[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 11-07-2018 21:46 ]
Ik werk voor een vrij groot bedrijf, we hebben ons eigen team van juristen én zelfs een advocaat in dienst, ze volgen bij ons wat dat betreft altijd de juiste routes... het verhalen van die laatste schades was helemaal toegestaan omdat de frequentie en nav de uitleg van de werknemer zelf er niet anders geconcludeerd kon worden dat het om roekeloosheid en opzettelijk aangebrachte schade ging... het wordt toch lastig twee deuken in het midden van je motorkap uit te leggenMicrokid schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:39:
[...]
Idd, vaak zie je dat de eerste schade in een jaar niet moeilijk over gedaan wordt, maar als het er meer worden, er wel boetes verhaald worden. Wettelijk imho nog steeds niet toegestaan, immers is de werkgever hiervoor verzekerd, maar anderzijds wel begrijpelijk (zie jouw voorbeeld). En dat staat ook netjes in het contract van TS: vanaf de 2e schade wordt 250 euro verhaald. Het zou alleen wel fair zijn om in het contract op te nemen over hoeveel schades het gaat. Zijn dat er 2 per jaar? Of 2 in totaal? Stel je rijdt nu een schade, en over 6 jaar weer, is dat dan je 2e schade? Vaak wordt het per jaar vastgelegd, ook ivm verzekering.
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 11-07-2018 21:54 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 11-07-2018 22:21 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het probleem is dat het bedrijf steeds groter word en dat is totaal niet erg natuurlijk.echter gaat het dan ook onmenselijker worden En ik snap echt dat mn werkgever dit met beste bedoelingen voor het bedrijf heeft opgesteld. Echter zitten er voor mij nogal wat vraagtekens bij in hoeverre ik dit moet gaan accepteren.DCV191283 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:14:
...
Moet eerlijk zeggen dat ik hier op het forum vaak een houding proef in de trant van: "hoe probeert mijn werkgever mij nu weer te naaien" terwijl mijn ervaring (salarisadministrateur en hr advies aan werkgevers) vaak is dat werkgevers op een bepaald moment ook gewoon er voor kiezen om iets weer eens goed te regelen, meestal puur om discussies (die ook voor de werknemer enrom vervelend zijn) te voorkomen.
betreft nederlands bedrijfwimmel_1 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:20:
Gezien 't bereik van Tweakers,net én de "Userbase": Gaat 't hier om een Belgische óf een Nederlandsche bestuurder van een zakelijk voertuig?
Voor België veranderd er nog al wat pér 01-01-2019 terwijl die veranderingen in Nederland helaas al lang doorgevoerd zijn én nog strikter gaan worden in de toekomst voor beide landen.
[ Voor 18% gewijzigd door Jboy1991 op 11-07-2018 22:27 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar betreft 't ook een Nederlandse bestuurder of is de bestuurder van een andere nationaliteit?
Punt bij het groter worden is juist dat het belangrijk is zaken te formaliseren. Jij gaat (neem ik aan) graag netjes met je auto van de zaak om, maar als je groter wordt zit er een keer een eikel tussen die het liefst z'n complete bus afragt. Dan moet dit geregeld zijn, niet alleen om je werkgever te steunen, maar ook juist om de collega's die wel netjes met hun spullen omgaan te laten zien dat het andere gedrag niet acceptabel is en om dus juist voor hen de goede sfeer van vroeger te behouden.Jboy1991 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:26:
[...]
Het probleem is dat het bedrijf steeds groter word en dat is totaal niet erg natuurlijk.echter gaat het dan ook onmenselijker worden En ik snap echt dat mn werkgever dit met beste bedoelingen voor het bedrijf heeft opgesteld. Echter zitten er voor mij nogal wat vraagtekens bij in hoeverre ik dit moet gaan accepteren.
Eenmaal getekend is geen weg terug meer namelijk. Vandaar deze topic want ik schrik nogal van de bedragen en vooral omdat er nergens vast gelegd is wat nou prive en wat nou werk is.
[...]
betreft nederlands bedrijf
Je kunt er héél veel woorden aan vuil gaan maken maar als er door de vraagsteller géén bijtelling betaald word over de fiscale waarde van z'n, door de baas beschikbaar gestelde, bedrijfswagen dan mág 'ie er wettelijk gezien 500Km op jaarbasis mee "sjoemelen"...... Alle andere Km's moeten 100% verantwoord kunnen worden door z'n baas (én dus door hém/haar).DCV191283 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:38:
[...]
Punt bij het groter worden is juist dat het belangrijk is zaken te formaliseren. Jij gaat (neem ik aan) graag netjes met je auto van de zaak om, maar als je groter wordt zit er een keer een eikel tussen die het liefst z'n complete bus afragt. Dan moet dit geregeld zijn, niet alleen om je werkgever te steunen, maar ook juist om de collega's die wel netjes met hun spullen omgaan te laten zien dat het andere gedrag niet acceptabel is en om dus juist voor hen de goede sfeer van vroeger te behouden.
Groter worden en de echte kleine sfeer behouden lukt maart zelden, dat heeft denk ik nog vaker te maken met communicatie rond dit soort wijzigingen als met de wijzigingen zelf. Daar kan de gemiddelde werkgever nog een hoop leren.
Ik vind de bedragen hoog als ze m'n portefeuille uit zouden gaan, maar niet bijzonder als ik ze vergelijk met wat veel werkgevers rekenen. Bij ons zelf ligt het eigen risico iets lager (€ 150 per schade), maar dan wel op elke schade, dus in veel gevallen zal je duurder uit zijn omdat de kans op 2 schades per jaar nou eenmaal een stuk kleiner is als 1 schade.... Boete voor verbod op privé gebruik is fors, zeker omdat deze per km op loopt en je het meestal niet bij 1 of 2 km's houdt. Tegelijk zal dat een heel bewuste overtreding zijn, dus ook wel terecht om fors te straffen.
Wat blijft staan: Ga gewoon het gesprek eens aan en vraag of de huidige toegestane privé km's blijven zoals ze zijn, je zou je daarbij eventueel op gewoonterecht kunnen beroepen, vraag eventueel om dit artikel in jou specifieke geval aan te passen zodat je het er mee eens bent, maar probeer vooral in gesprek te blijven. Naar binnenlopen bij de werkgever met de mededeling "ik teken niet" gaat het zeker niet gezelliger maken....
dat was ik sowieso van plan natuurlijk. Heb een pracht van een werkgever. Alleen schrok ik behoorlijk van deze bedragen. Vooral het feit dat ik nergens kan vinden wou nou onder prive valt. Dit antwoord is hier in het forum maar ook op internet nogal verschillend.DCV191283 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:38:
[...]
Wat blijft staan: Ga gewoon het gesprek eens aan en vraag of de huidige toegestane privé km's blijven zoals ze zijn, je zou je daarbij eventueel op gewoonterecht kunnen beroepen, vraag eventueel om dit artikel in jou specifieke geval aan te passen zodat je het er mee eens bent, maar probeer vooral in gesprek te blijven. Naar binnenlopen bij de werkgever met de mededeling "ik teken niet" gaat het zeker niet gezelliger maken....
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq