Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 06:28
Laatst hebben mijn ouders mij gevraagd om hun laptop op te schonen. Ik heb er naar gekeken en zag dat de 5400RPM HDD constant op 100% usage zat en het wel tijd werd voor vervanging.

Ik heb dus een goedkope pricewatch: Kingston A400 120GB gekocht en geprobeerd hier windows op te installeren.

Eerst heb ik geprobeerd windows te clonenen van de HDD naar de SSD. Nadat dit klaar was en ik de SSD in de laptop heb gedaan kon ik de laptop niet meer opstarten. Dus ik mijn eigen PC proberen te booten vanaf de SSD en dit werkte ook niet.

Toen heb ik de SSD weer geformateerd en een fresh install van Windows gedaan via de laptop eerst via de basic installingen maar later via de EUFI(wat wel werkte). Nadat de installatie klaar was heb ik de laptop geprobeerd te booten vanaf de SSD maar dit werkte weer niet |:(

Dus weer de SSD in mijn pc, geformateerd en alle sata ports in mijn pc disconnected en alleen de SSD aangesloten en hierop weer geprobeerd Win10 te installeren via mijn PC. Alweer is de installatie gewoon gelukt maar kan de PC niet booten met de SSD...........

Ik ben bang dat de SSD kapot is, weet ook niet wat ik nog meer kan doen of wat ik fout heb gedaan maar wil eerst eens kijken of jullie misschien weten wat het probleem is voordat ik de SSD terug stuur :P

Het booten via de HDD werkt wel gewoon.

De SSD wordt wel herkend in de bios maar als ik hem normaal opstart krijg ik de error no bootable devices connected en wanneer ik de pc in EUFI opstart blijft er maar een streeptje knipperen boven in beeld.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Laptop waar ik mee bezig ben:
pricewatch: Toshiba C875-134

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Kan je de SSD binnen Windows als data schijf gebruiken? Zo ja, dan werkt de SSD normaal, zo niet dan lijkt het me slim om te controleren of er slechte blocks op de schijf zitten.

Welke software heb je gebruikt om te clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Kijk eens in de bios van de laptop
en verander legancy in boot naar disabled,
En kijk ff bij security,
en zet secure boot control uit.
Daarna zou hij als het goed is gewoon opstarten ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
coolbvrobin schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:32:
Kijk eens in de bios van de laptop
en verander legancy in boot naar disabled,
En kijk ff bij security,
en zet secure boot control uit.
Daarna zou hij als het goed is gewoon opstarten ermee
Laptop boot wel met andere SSD/HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
kevi-n1 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:30:
Kan je de SSD binnen Windows als data schijf gebruiken? Zo ja, dan werkt de SSD normaal, zo niet dan lijkt het me slim om te controleren of er slechte blocks op de schijf zitten.

Welke software heb je gebruikt om te clonen?
Wordt wel gewoon gezien als storage device in Windows....

Dit is ook heel vaag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Maakt Windows er een GPT schijf van, terwijl het moederbord slechts MBR ondersteund?

[ Voor 40% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
jeroen3 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:12:
Maakt Windows er een GPT schijf van, terwijl het moederbord slechts MBR ondersteund?
Heb de schijf al een keer van MBR naar GPT geconvert en het geprobeerd, dit heeft ook niet gewerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58

Zorian

What the fox?

Zeker weten dat de boot device order goed staat in de BIOS?
Die wil soms nog wel eens overhoop vliegen na een reinstall/wisseling van schijven.
Staat je BIOS ook ingesteld op het gebruik van AHCI en geen IDE?

[ Voor 18% gewijzigd door Zorian op 11-07-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
Zorian schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:57:
Zeker weten dat de boot device order goed staat in de BIOS?
Die wil soms nog wel eens overhoop vliegen na een reinstall/wisseling van schijven.
Staat je BIOS ook ingesteld op het gebruik van AHCI en geen IDE?
Jup, allemaal gechecked werkt niet in de laptop en ook niet in mijn eigen pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 10:09
En als je via bv. Diskpart de schijf helemaal leegmaakt, en Windows vanaf schoon installeert en de setup dus de partities laat maken? Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58

Zorian

What the fox?

En wat als je voor de test eens iets als Linux erop installeert?
Deze gebruikt een heel ander soort bootloader en dergelijke, ben benieuwd of die ook de melding geeft van no bootable devices.
Kan sowieso aanraden overige schijven los te koppelen voor de installatie van Windows/Linux.
Voorkom je mee dat de bootloader (deels) op andere schijven terecht komt. Gebeurt nog wel eens.

En wat gebeurt er als je Boot Device Selection (de sneltoets) indrukt tijdens het opstarten op het POST scherm? Staat dan de SSD er ook bij? En wat zegt ie als je die dan selecteert?
Als ie dan ook die melding geeft klinkt het alsof hij defect is. Immers je hebt dan geforceerd van de schijf op te starten en dus moet ie hem wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
ik heb bij mijn bios een menu waar je stations kan selecteren voor boot (niet boot prio), mijn ssd werkte toen pas als bootable nadat ik hem daarzo had toegevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
Zorian schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:04:
En wat als je voor de test eens iets als Linux erop installeert?
Deze gebruikt een heel ander soort bootloader en dergelijke, ben benieuwd of die ook de melding geeft van no bootable devices.
Kan sowieso aanraden overige schijven los te koppelen voor de installatie van Windows/Linux.
Voorkom je mee dat de bootloader (deels) op andere schijven terecht komt. Gebeurt nog wel eens.

En wat gebeurt er als je Boot Device Selection (de sneltoets) indrukt tijdens het opstarten op het POST scherm? Staat dan de SSD er ook bij? En wat zegt ie als je die dan selecteert?
Als ie dan ook die melding geeft klinkt het alsof hij defect is. Immers je hebt dan geforceerd van de schijf op te starten en dus moet ie hem wel vinden.
Ik ga het eens met Linux proberen, de SSD staat wel gewoon tussen de boot devices maar wanneer ik de SSD selecteer krijg ik de eerder genoemde errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Doe eerst eens een clean met diskpart. Dat fixed meteen je mbr als daar nu wat geks zit. Of gebruik de whipe tool van de fabrikant.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ugraded schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:09:
[...]

Laptop boot wel met andere SSD/HDD
Ik Zou het eens proberen.
Dit heeft geholpen bij mij meerdere keren
Pagina: 1