Coolblue, factuuradres toevoegen aan factuur niet mogelijk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs naar veel tevredenheid een bestelling bij Coolblue geplaatst. Echter ik ben te snel geweest en heb nu geen apart factuur adres op mijn bedrijf.
Ik dacht dat is makkelijk aan te passen maar na meer dan 10 mails met Coolblue, ben ik niets verder. Ze kunnen het niet aanpassen ivm. misbruik.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit tot misbruik kan leiden? Ze hebben hun geld al en ik vraag niet om het verzendadres aan te passen, enkel om een factuuradres toe te voegen.

Heb het wel eens eerder gehad bij andere webwinkel en daar was het geen probleem.

Zie ik iets over het hoofd hier, ik wil gewoon snappen waarom het niet zou kunnen/mogen?

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 17:40
Misschien door het verschil in rechten dat je als consument hebt tov zakelijk? Als jij 2 facturen hebt, 1 zakelijk en 1 als consument, zou je op basis van je consumenten-factuur jezelf rechten kunnen toe-eigenen die je als zakelijke klant niet zou hebben, terwijl je op basis van je zakelijke factuur jezelf aan de andere kant weer andere (belasting?) voordelen toe-eigent?

Zomaar een gok hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pin0 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:18:
Kan iemand mij uitleggen waarom dit tot misbruik kan leiden? Ze hebben hun geld al en ik vraag niet om het verzendadres aan te passen, enkel om een factuuradres toe te voegen.
Dat mag niet van de belastingdienst. Coolblue kan 't zelf geen donder schelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 23:28

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

stefanass schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:22:
Misschien door het verschil in rechten dat je als consument hebt tov zakelijk? Als jij 2 facturen hebt, 1 zakelijk en 1 als consument, zou je op basis van je consumenten-factuur jezelf rechten kunnen toe-eigenen die je als zakelijke klant niet zou hebben, terwijl je op basis van je zakelijke factuur jezelf aan de andere kant weer andere (belasting?) voordelen toe-eigent?

Zomaar een gok hoor
Tja, je kan het in dat geval ook terugsturen en vervolgens opnieuw bestellen, maar dan als zakelijke klant. Dan heb je ook nog steeds de originele factuur, die uiteraard niet meer geldig is, maar het effect is hetzelfde als wanneer Coolblue de factuur aanpast.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pin0 onder wkoa retour en zakelijk opnieuw bestellen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 23:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Flimovic schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Tja, je kan het in dat geval ook terugsturen en vervolgens opnieuw bestellen, maar dan als zakelijke klant. Dan heb je ook nog steeds de originele factuur, die uiteraard niet meer geldig is, maar het effect is hetzelfde als wanneer Coolblue de factuur aanpast.
Maar dan ben wel jíj degene die (ik noem maar ff een dwarsstraat) fraude pleegt, en niet Coolblue. Terwijl als Coolblue de factuur aanpast, zij de schuldigen zijn.

Verder is het goed om te beseffen dat een factuur een juridisch en fiscaal document is. Als een inspecteur of accountant van Coolblue ontdekt dat zij facturen zomaar aanpassen in 1 geval, gaat hij/zij er van uit dat ze dit in veel meer gevallen doen. En dan heeft Coolblue toch echt wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Flimovic schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:24:
[...]
Hackus schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:25:
@Pin0 onder wkoa retour en zakelijk opnieuw bestellen
Dat is wat Coolblue ook voorstelde, maar dat gaat niet want de producten zijn in gebruik genomen en werken verder prima. Het resultaat is hetzelfde als ze gewoon de factuur zouden aanpassen.
CyBeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:23:
[...]
Dat mag niet van de belastingdienst. Coolblue kan 't zelf geen donder schelen.
Dat is wat ik ook zei. Beetje hetzelfde als een auto verkopen die niet hader kan dan 50 omdat je anders wel eens te hard gaat rijden.

Qua fraude ben ik volgens mij de enige die dat zou kunnen plegen, en dat ben ik natuurlijk niet van plan. Dat Coolblue dat niet wil faciliteren is natuurlijk prima, maar in dit geval nog geen twee weken na aankoop vind ik eea. wel erg streng.

Ik zal het maar zo laten, maar ik zal wel wat beter opletten voortaan. Zeker bij bestellen bij Coolblue want dat gaat daar evengoed snel en makkelijk. :)

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:44

EiT

Kunnen ze toch oplossen door een credit nota aan te maken en daarna een nieuwe met de juiste gegevens...

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:31
Pin0 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:57:
[...]

[...]

Dat is wat Coolblue ook voorstelde, maar dat gaat niet want de producten zijn in gebruik genomen en werken verder prima. Het resultaat is hetzelfde als ze gewoon de factuur zouden aanpassen.
Nieuwe bestellen en het nieuwe product terugsturen onder de oude bestelling? Dat werkt alleen niet als ze het serienummer oid vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

O88088 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:19:
[...]

Nieuwe bestellen en het nieuwe product terugsturen onder de oude bestelling? Dat werkt alleen niet als ze het serienummer oid vastleggen.
Over frauduleuze handelingen gesproken. :X

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:31
naitsoezn schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:21:
[...]

Over frauduleuze handelingen gesproken. :X
Dat is toch niet meteen fraude? Bij sommige producten maakt het niks uit welke je precies hebt, zolang de voorraad maar klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:08:
Kunnen ze toch oplossen door een credit nota aan te maken en daarna een nieuwe met de juiste gegevens...
Dat is inderdaad de correcte manier om dat te doen.

Misschien moet je ze eens vragen of dat niet gewoon handiger is dan opnieuw bestellen en hen met de hele WKOA afhandeling op te zadelen (waar behalve die credit- en nieuwe factuur nog wat extra werk en kosten aan zijn). Mogelijk gaat er dan een belletje rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

O88088 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Dat is toch niet meteen fraude? Bij sommige producten maakt het niks uit welke je precies hebt, zolang de voorraad maar klopt.
Dat het uiteindelijke resultaat gelijk is, betekent nog niet dat het in het proces ervóór allemaal goed is gelopen he. Als jouw banksaldo op 1-1 en 31-12 van een jaar beide 0 is, maar je hebt daartussen wel een miljoen euro ontvangen en weer uitgegeven, gaat de belastingdienst toch écht wel even kijken wat dat dan was...

Je hebt wel een punt dat in zo'n geval zoals jij schetst de kans dat fraude ontdekt wordt, nihil is...
indigo79 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:40:
[...]

Misschien moet je ze eens vragen of dat niet gewoon handiger is dan opnieuw bestellen en hen met de hele WKOA afhandeling op te zadelen (waar behalve die credit- en nieuwe factuur nog wat extra werk en kosten aan zijn). Mogelijk gaat er dan een belletje rinkelen.
Nee dat is niet de manier om het te doen in dit geval. Er is namelijk geen grondslag voor een creditnota, anders dan dat het op verzoek van de cliënt gebeurt. En dat roept vragen op, dus zou Coolblue hier niet in mee moeten gaan. Zij moeten van elke factuur (ook creditnota's) precies kunnen onderbouwen waarom die gemaakt is.

[ Voor 36% gewijzigd door Icephase op 11-07-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Edit. Nevermind...

[ Voor 96% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-07-2018 13:43 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
indigo79 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:40:
[...]

Klinkt inderdaad als een werkbaar idee. Ik denk dat de reden dat dat niet is bedacht is dat medewerkers van een consumenten-helpdesk vaak niet erg into financiële zaken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:41:
Nee dat is niet de manier om het te doen in dit geval. Er is namelijk geen grondslag voor een creditnota, anders dan dat het op verzoek van de cliënt gebeurt. En dat roept vragen op, dus zou Coolblue hier niet in mee moeten gaan. Zij moeten van elke factuur (ook creditnota's) precies kunnen onderbouwen waarom die gemaakt is.
Er is wel een grondslag: de klant is wat onzorgvuldig geweest bij het invullen van een formulier bij een online bestelling, waardoor de gegevens op de factuur onvolledig zijn. Zo'n dingen gebeuren en dat volstaat echt wel als onderbouwing. In het ergste geval (maar daar hebben ze eigenlijk onvoldoende personeel voor) gaan ze eens wat beter kijken bij de koper of dat geen privéaankoop was waarvan hij achteraf dacht dat het nog wel leuk was die als professionele kost in te brengen (en of hij dat vaker doet), maar daar heeft de verkoper niets mee te maken: voor de verkoper is dat gewoon een klant die een fout gemaakt heeft bij het invoeren van de facturatiegegevens en die nu vraagt dat recht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pin0 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:57:
[...]
Het resultaat is hetzelfde als ze gewoon de factuur zouden aanpassen.
Wat ze dus niet mogen doen.
Qua fraude ben ik volgens mij de enige die dat zou kunnen plegen, en dat ben ik natuurlijk niet van plan.
Nee, dit gaat om het plegen van fraude door CoolBlue. Zij mogen wettelijk geen eenmaal uitgegeven facturen aanpassen. Dus ook die van jou niet. Dat is om belastingontduiking (door CoolBlue) tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:39
CyBeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:57:
[...]

Wat ze dus niet mogen doen.

[...]

Nee, dit gaat om het plegen van fraude door CoolBlue. Zij mogen wettelijk geen eenmaal uitgegeven facturen aanpassen. Dus ook die van jou niet. Dat is om belastingontduiking (door CoolBlue) tegen te gaan.
Dus is een administratieve retour en nieuwe koop overeenkomst een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

indigo79 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:52:
[...]

Er is wel een grondslag: de klant is wat onzorgvuldig geweest bij het invullen van een formulier bij een online bestelling, waardoor de gegevens op de factuur onvolledig zijn. Zo'n dingen gebeuren en dat volstaat echt wel als onderbouwing. In het ergste geval (maar daar hebben ze eigenlijk onvoldoende personeel voor) gaan ze eens wat beter kijken bij de koper of dat geen privéaankoop was waarvan hij achteraf dacht dat het nog wel leuk was die als professionele kost in te brengen (en of hij dat vaker doet), maar daar heeft de verkoper niets mee te maken: voor de verkoper is dat gewoon een klant die een fout gemaakt heeft bij het invoeren van de facturatiegegevens en die nu vraagt dat recht te zetten.
Dus volgens jou is het prima normaal dat een KLANT zich bemoeit met de bedrijfsvoering van een bedrijf en het bedrijf daar vervolgens ook naar handelt...? |:(
En hoe denk je dat een accountant of belastinginspecteur omgaat met het argument 'we hebben geen personeel genoeg om alles na te kijken en te controleren'? Juist, geen accountantsverklaring bij de jaarrekening en dat is wel degelijk een groot issue. Adres- of tenaamstellingen op facturen veranderen kan nou eenmaal fraude in de hand werken en daar wil je als bedrijf niet mee bezig zijn.

Kijk, de KANS dat de accountant of inspecteur nou nét deze eruit pikt bij zijn controle is natuurlijk best heel erg klein maar de IMPACT die het kan hebben is wel groot... Dan mag jij van mij zelf beslissen of het een groot of klein risico is (immers, risico = kans * impact).

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 11-07-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:00:
[...]

Dus volgens jou is het prima normaal dat een KLANT zich bemoeit met de bedrijfsvoering van een bedrijf en het bedrijf daar vervolgens ook naar handelt...? |:(
En hoe denk je dat een accountant of belastinginspecteur omgaat met het argument 'we hebben geen personeel genoeg om alles na te kijken en te controleren'? Juist, geen accountantsverklaring bij de jaarrekening en dat is wel degelijk een groot issue. Adres- of tenaamstellingen op facturen veranderen kan nou eenmaal fraude in de hand werken en daar wil je als bedrijf niet mee bezig zijn.

Kijk, de KANS dat de accountant of inspecteur nou nét deze eruit pikt bij zijn controle is natuurlijk best heel erg klein maar de IMPACT die het kan hebben is wel groot... Dan mag jij van mij zelf beslissen of het een groot of klein risico is (immers, risico = kans * impact).
Overdrijven is ook een vak.

Dit is gewoon een klant die een fout gemaakt heeft bij het invullen van een webformulier (waardoor de factuur niet klopt) en vraagt om dat recht te zetten. Een creditnota plus nieuwe factuur is een perfect legale oplossing. Ik weet niet of jij klanten hebt, maar in dat geval heb jij ofwel veel geluk en maken die nooit fouten, ofwel kom je dat ook nog wel eens tegen. Je kan dan als ondernemer weigeren dat recht te zetten, maar tenzij er geen andere keus is (en dat lijkt me in het geval van Coolblue niet direct het geval), bestelt die klant de volgende keer wel ergens anders.

Als de klant dat te vaak doet (al dan niet bij verschillende bedrijven), zal de belastingdienst misschien bij de klant eens gaan controleren hoe dat komt, maar als je dat correct via een creditnota en nieuwe factuur doet, loop je als leverancier echt geen risico dat de belastingdienst of je accountant daar moeilijk over doen.

Het enige risico dat ik kan bedenken is dat klant privé een creditnota krijgt en op basis daarvan zijn geld terug wil en dat klant professioneel zijn factuur weigert te betalen, maar in dat geval zou je dat kunnen uitleggen en kunnen vragen eerst te betalen vooraleer de creditnota te versturen (als de klant echt een probleem heeft, is dat geen probleem, en anders was zijn probleem geen echt probleem) of je vermeldt op zowel creditnota als factuur duidelijk dat het enkel over een aanpassing van de facturatiegegevens gaat.

Ik ben trouwens benieuwd welke fraude dat volgens jou in de hand zou werken (andere dan als de klant direct zijn professionele gegevens had ingevuld in het formulier, want die sluit je daar niet mee uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

indigo79 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:15:
[...]
Ik ben trouwens benieuwd welke fraude dat volgens jou in de hand zou werken
Voor de zoveelste keer: belastingfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:59:
[...]

Voor de zoveelste keer: belastingfraude.
... (andere dan als de klant direct zijn professionele gegevens had ingevuld in het formulier, want die sluit je daar niet mee uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

indigo79 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:02:
[...]

... (andere dan als de klant direct zijn professionele gegevens had ingevuld in het formulier, want die sluit je daar niet mee uit)
Dat is geen fraude plegen.

Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat een eenmaal uitgegeven factuur NIET mag worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties allemaal, eea. is wel wat duidelijker nu. Het is jammer dat Coolblue dit niet gewoon netjes kan uitleggen. Dan was de hele mailwisseling niet nodig geweest.

Wat mij berteft kan dit topic dicht.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:23:
[...]

Dat is geen fraude plegen.

Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat een eenmaal uitgegeven factuur NIET mag worden aangepast?
Hoe moeilijk is lezen? Ik heb nergens gesuggereerd de factuur aan te passen (dat mag uiteraard niet); ik heb aangegeven dat de correcte oplossing daarvoor is om een creditnota plus nieuwe factuur op te (laten) maken, wat wél mag, mits daar een reden (in dit geval een fout bij het invullen van het webformulier) voor is?
Pagina: 1