Linux op Compaq Proliant 5000

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi iedereen,

Hebben hier momenteel een Compaq Proliant 5000 staan en willen er Linux (Redhat 7.1) op installeren. Het probleem:
De server heeft momenteel 128 MB RAM (geverifieerd bij het opstarten), maar wanneer de RedHat installatie manager wil starten zegt deze dat er maar 14 MB is gevonden... Natuurlijk niet genoeg om Linux te installeren...

Iemand een idee?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Volgens mij kun je een optie meegeven bij het starten iets als:

mem=128M (Nou weet ik niet zeker of die M erachter hoort moet je maar even proberen)

Dan moet hij het volgens mij gewoon in de kernel meegeven.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kijk eens in de lilo.conf daar kun je inderdaad met een param je geheugen handmatig aangeven.

Ik heb het even opgezocht:
append="mem=128M" toevoegen aan lilo.conf

• RvdH
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

append="mem=128M"

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Ik geloof dat je niet goed gelezen hebt :?

Hij wil het installeren! Dus is lilo.conf er nog niet!!!!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je in het BIOS komen?
Is dit niet een gevalletje van memory hole tussen 15-16 MB?

Ik vermoed dat hij aan die 14 MB komt omdat hij de eerste 15 ziet (hole tussen 15 en 16, check je BIOS settings) en die 1 MB laag geheugen niet mee rekent.

• RvdH
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Dan moet ie tijdens het laden van de bootflop/cd kiezen om kernel parameters op te geven, en daar dan "linuz mem=128M" doen oid.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 14:04
dat heb je met die fijne compaq toelie die geeft niet op een standaard manier door hoeveel geheuugen er op je mb zit, heb ik met freebsd ook. Je moet dus hardhandig ergens aan de kernel meegeven hoeveel geheugen erin zit, zal dus wel lilo zijn of een optie in je kernel config.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op dinsdag 17 juli 2001 21:19 schreef active2 het volgende:
Ik geloof dat je niet goed gelezen hebt :?

Hij wil het installeren! Dus is lilo.conf er nog niet!!!!
Ja en hoe installeer je Linux?? juist door middel van een simpele distro a la syslinux. Daarop draait gewoone en setup. Bij Slackware kun je zulke parameters meegeven als je de setup starte, ik weet niet in hoevere dat mogelijk is bij Rode Hoed.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is irrelevant, bij de installatie boeit het niet als hij maar 14MB herkend, da's voldoende voor de installatie... Na de installatie inderdaad effe mem=128M meegeven in je lilo.conf file :)

Verder er ook aan gedacht om een custom bootdisk met Compaq Array Controller support te nemen (Moet ik wel altijd met mijn Slack distro's)

En ik vind het vaag, mijn Dual PII333 Proliant 3000R geeft gewoon wel de juiste hoeveelheid mem aan....

• satcp
  • Niet online
Redhat wil alleszins niet verder met maar 14 meg gevonden...

Ik start nu op met de bootdisk en wanneer het keuze scherm van de Redhat installatie manager (waar je kan kiezen tussen text, expert, rescue,... mode) komt typ ik:

linux mem=128M

Dan gaat ie verder tot op een bepaald punt:

VFS: Cannot open root device "" or 08:14
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:14

Dus ik veronderstel dat er bij de opstart opties nog iets bij moet:

linux mem=128M root=/dev/???

Maar wat? Bedoelen ze met die root? de root van de RedHat installatie CD, dus de CD-ROM speler?

Enig idee?

• satcp
  • Niet online
Ondertussen op de Compaq website al aardig wat nuttige info gevonden. Ik heb dus de SmartStart CD nodig, maar die is momenteel niet in m'n bezit, dus ik moet daar eerst op wachten.

Toch al bedankt voor jullie antwoorden

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 14:04
die kun je volgens mij ook in onderdelen downloaden als bootflop

• Theodoor
  • Laatst online: 23-01 11:49
Die smartstart kan je ook in onderdelen downloaden. Alleen is dan het updaten iets lastiger. Verder heeft Compaq een document geschreven over hoe je verschillende Linux distro's op hun Compaq-servers installeert. Dat is erg handig bij het installeren. Er staat bijvoorbeeld in dat je LILO beter niet in de MBR kan installeren. Laatst heb ik RedHat 6.2 succesvol op een Proliant 800 (al weer een hele oude bak - Pentium II 400 met 192 Mb RAM) geïnstalleerd. Het is eventjes klooien, maar dan werkt het ook als een trein en zeer stabiel.
Pagina: 1