Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093421

Topicstarter
Ik wilde voor het eerst beginnen met het gebruik maken van Linux op mijn Nieuwe laptop, helaas ben ik tegen een aantal problemen aangelopen.

Na Ubuntu op mijn USB te hebben gezet (ubuntu-18.04-desktop-amd64) heb ik mijn laptop, waar al windows 10 op staat, geboot via de USB en vervolgens geinstalleerd. Wanneer de installatie is voltooid booten de laptop weer windows 10. In de BIOS kon ik alleen maar booten via de Windows Boot Manager of GRUB. Als ik via GRUB boot kom ik uiteraard alleen maar terecht in de console van GRUB. Het lukt mij dus niet om na installatie in Ubuntu te booten. Na deze vraag gesteld te hebben op AskUbuntu, lijken zij er ook niet uit te komen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Als ik nog iets kan verduidelijken doe ik dat graag.

Extra links:
Boot repair summary.
Link naar Ask Ubuntu chat waar ik geholpen werd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-07 12:14
Je Grub installatie is sowieso niet gelukt in die zin dat hij geen bootable OS kan vinden op de plek waar hij dat verwacht. Daarom zie je GRUB rescue. Je kan vanaf USB weer in Ubuntu booten en Grub nogmaals installeren, hij moet dan in principe beide OS'es detecteren. Hier zijn 100-en tutorials over online.

Maar bij mijn weten kan Windows ook prima Ubuntu booten (en vice versa) en dan zou ik nu focussen om er voor zorgen dat Ubuntu in de bootmanager van W10 komt te staan. Dat lijkt me voor jou de makkelijkste weg aangezien je zelf al aangeeft nieuw te zijn in deze materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grub shell krijg je als het z'n configuratie niet kan vinden. Omdat je blijkbaar tussen Grub en Windows kan kiezen bij het opstarten bij het boot menu van je systeem, ga ik er vanuit dat je via UEFI boot. Het zou dan kunnen dat de installatie van Grub niet volledig is afgerond. Daar heeft Ubuntu helaas wel vaker last van. Je kan het met de hand nogmaals proberen door de installatie op te starten en naar recovery mode te gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093421

Topicstarter
Probleem is verholpen door Ubuntu 16.04 te booten en vervolgens mijn Nvidia drivers opniew te installeren, vraag kan dus als beantwoord worden beschouwd. Bedankt voor het reageren iedereen!

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1093421 op 11-07-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, je hebt je probleem compleet verkeerd omschreven. Wat je blijkbaar zag was niet Grub, de bootloader, maar de tekst login van Linux. Die twee zien er beduidend anders uit, dus zeg maar, stond er "Login:" in het scherm of "GRUB>"?

Commandline FTW | Tweakt met mate