Geschakelde verlichting op aanhanger middels diode?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-10-2022
Beste,

Op een aanhangwagen zou ik graag altijd een lampje willen laten branden (wanneer de verlichting aan staat of het contact aanstaat) nu hangt deze aanhangwagen achter verschillende auto's die niet allemaal een geschakelde 12v contact hebben. In dat geval zal het lampje moeten gaan branden wanneer de verlichting aan staat. Nu heb ik het volgende bedacht met een diode. Is dit mogelijk en zo ja welke kan ik het beste hiervoor gebruiken qua specificaties.

Stefan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1dNZvFul.png
cactusman schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:20:
[...]

ssst niet alles verklappen...
Haha zal ik hem omdraaien? Qua verlichting is het 75w

[ Voor 16% gewijzigd door stefangroenew op 11-07-2018 09:34 ]

Beste antwoord (via stefangroenew op 17-07-2018 17:11)

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Over het algemeen wil je niet dat iets doorbrand, ongeacht of het wel of geen stroom doorlaat.
'Normaliter', als de diode compleet uitfikt, zal deze 'doven', dus geen stroom meer doorlaten in een enkele richting. Probleem met dingen die verbranden is dat ze 1) brandgevaar en schade aan omgeving kunnen leveren 2) bij veel verbrandingen komt er koolstof vrij en koolstof kan elektrische stroom vrij goed geleiden, waardoor nog meer kans op brandgevaar en in dit specifieke geval ook dat de stroom kan terugvloeien (Waarvoor je diode in eerste instantie had om te voorkomen). Koolstof komt in dit geval warschijnlijk vrij bij verbranding van plastics, zoals mogelijk diodebehuizing en isolatiemateriaal.
Om lang verhaal kort te houden: Die diodes die je hebt niet gebruiken.
stefangroenew schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:59:
En hoe worden de pinnen van deze aangesloten?
Even in de datasheet kijken. De stroomdoorlaatrichting (vanuit de + gezien, om discussies daarover even te stoppen) is de richting waarin de 'pijl' wijst in het schemaatje. (https://nl.mouser.com/dat...5%20SERIES_L13-523490.pdf)

[ Voor 21% gewijzigd door alexandersamson op 17-07-2018 17:03 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Gewoon een lekkere dikke vette diode en bij voorkeur schottky diode i.v.m, lage spanningsval.

Dan nog even kijken naar spanning en omkeerspanning en de maximale stroom neem overal ruim extra.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew
cactusman schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:16:
Gewoon een lekkere dikke vette diode en bij voorkeur schottky diode i.v.m, lage spanningsval.

Dan nog even kijken naar spanning en omkeerspanning en de maximale stroom neem overal ruim extra.
Wat is er nog nodig om het type te berekenen? Meer informatie over het lampje erachter?

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Als ik het schema zo bekijk zal de lamp zo op geen enkele manier gaan branden. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

sjaool schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:19:
Als ik het schema zo bekijk zal de lamp zo op geen enkele manier gaan branden. ;)
ssst niet alles verklappen...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew
Haha zal ik hem omdraaien? Qua verlichting is het 75w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
WVB is meer voor huisinstallaties. Dit lijkt me ook te specifiek voor VV, dus tikje naar MME. Ook een titelfixje. "Welke diode" is wat mager. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:02

dragonhaertt

@_'.'

Je schema is inderdaad de meeste simpele manier van meerdere voedingslijnen aansluiten.
Als de diodes de juiste kant op staan :+

Je zou de diode op één van de geschakelde 12V lijnen zelfs weg kunnen laten.

Voor het type diode: Een schottky diode (lage spanningsval) die minstens 7A aankan. En het liefst een breakdown spanning van minstens 50V.

Als je gaat zoeken op Farnell of Mouser kom je er een goed aantal tegen. Iets met pootjes lijkt me handig voor montage. Succes met je zoektocht (y)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Is dit een 7 polige of 13 polige?

Bij de 7 polige is de 'continue spanning' semi-officieel relabeled als 'mistlicht', wellicht iets om rekening mee tt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een relais kan overigens ook. Dan heb je geen spanningsval. Wat met 75watt aan vermogen interessant kan zijn.
Zo heb ik markeringslichten op een caravan welke normaal bij de verlichting geschakeld staan, maar als ik de caravan op 230v aansluit (en daardoor de 12V boordvoeding aan gaat) schakelt het relais, welke dan de 12V van die betreffende voeding er op zet. Zodat ik in het donker de caravan kan vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew
Met 1 diode zal ik het dus als volgt aan moeten sluiten...?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N8MF00Q.png

Hoe zit dat precies met die spanningsval? Waar moet ik rekening mee houden (berekening) / met welke gevolgen?

Ik heb klaarliggen voor montage: Diode SCHOTTKY 50V 5 SB550 DO-201-AD FSC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexandersamson
De IF (forward current; maximale stroom in doorlaatrichting) van deze diode is 5 Ampere, bij 12V en 75 Watt moet ie wel iets van 6,5/7 A aankunnen. Dat kan deze diode, die je hebt opgenoemd niet en zal hoogstwaarschijnlijk doorbranden.

Zoiets als:
https://nl.mouser.com/Pro...2EBjijzfWYrZLuASIuw%3d%3d

zal moeten passen en werken.

[ Voor 11% gewijzigd door alexandersamson op 17-07-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew
Als deze doorbrand, heeft dit dan gevolgen? Laat deze dan alleen geen stroom meer door of zal er dan ook stroom "terug" lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• alexandersamson
Over het algemeen wil je niet dat iets doorbrand, ongeacht of het wel of geen stroom doorlaat.
'Normaliter', als de diode compleet uitfikt, zal deze 'doven', dus geen stroom meer doorlaten in een enkele richting. Probleem met dingen die verbranden is dat ze 1) brandgevaar en schade aan omgeving kunnen leveren 2) bij veel verbrandingen komt er koolstof vrij en koolstof kan elektrische stroom vrij goed geleiden, waardoor nog meer kans op brandgevaar en in dit specifieke geval ook dat de stroom kan terugvloeien (Waarvoor je diode in eerste instantie had om te voorkomen). Koolstof komt in dit geval warschijnlijk vrij bij verbranding van plastics, zoals mogelijk diodebehuizing en isolatiemateriaal.
Om lang verhaal kort te houden: Die diodes die je hebt niet gebruiken.
stefangroenew schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:59:
Even in de datasheet kijken. De stroomdoorlaatrichting (vanuit de + gezien, om discussies daarover even te stoppen) is de richting waarin de 'pijl' wijst in het schemaatje. (https://nl.mouser.com/dat...5%20SERIES_L13-523490.pdf)

[ Voor 21% gewijzigd door alexandersamson op 17-07-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefangroenew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Deze zal volstaan, maar let er wel op dat deze een spanningsval van meer dan 1V heeft en met een stroom van zo'n 6,25 Ampere die er door gaat is dat ook zeker dus 6,25 Watt die in warmte wordt omgezet. Het is een vrij klein dingetje en dat vermogen kan hem aardig opwarmen gok ik zo, dus je zal hem misschien met de behuizing tegen het chassis aan moeten plakken met epoxy of hittebestendige lijm, zodat ie de warmte kwijt kan via het metaal. (Uiteraard er op letten dat de blote draden het chassis niet raken ofcourse... ;) ).

Pagina: 1