Divx mpeg4

Pagina: 1
Acties:

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe zit dat nou met die divx mpeg4, ik kan een dvd-rip van the matrix krijgen in 640/480, krijg ik dan in fullscreen gewoon goede bijna dvd kwalitijd beeld of valt het wel mee?

Ik heb natuurlijk zelf de dvd al dus dit is alleen voor backup ;)

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

kwaliteit van divx is meestal vrij goed maar kan je zeker niet vergelijken met dvd.
kun je best fullscreen kijken,
vooral jammer vind ik dat het geluid een stuk minder is (bij dvd dolby digital :))

gebruik zelf alleen voor film die wel aardig zijn en films die nog niet hier in bios zijn.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

DVD is zelf ook al gecompressed (MPEG2).
Als je de DVD-bestanden op een cdtje wil persen met DivX/MSMPEG4, moet je de 3 tot 3.5 Gig DVD toch naar 650MB terugbrengen, dus nog eens een factor 5 extra compressen.

En ja, dat gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit (anders was er geen reden geweest de video-cd te vervangen door DVD).

Zelf vind ik echter de kwaliteit nog goed genoeg om naar te kijken en te genieten, een film kijk je toch maar hooguit twee of drie keer ofzo.

Maar het is eerder TV- of VHS-kwaliteit (eigenlijk nog wat minder zelfs) dan DVD-kwaliteit.

Verwijderd

Ik heb nog nooit zo'n DIVX filmpje gezien, maar nu ik films op DVD kijk vind ik niet alleen VideoCD en VHS bijna niet om aan te zien, maar ook standaard TV-kwaliteit valt tegen. Inderdaad is vooral het geluid van DVD gewoon geweldig, maar ook het beeld is superscherp en extra's zoals audiocommentaar en deleted scenes zijn vaak ook de moeite waard.

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 20:37
DivX haalt het dan misschien niet bij DVD, maar voor de meeste mensen is het goed genoeg. Zeker het equivelant van VHS/TV (mits het goed is gecomprimeerd), 400MB/uur geeft een heel goede beeld kwaliteit.

Ik wil zelf wat oude VHS banden gaan backupen op CD (LBs ASUS 6800 Deluxe bordje moet het kunnen). Moet eerst eens bekijken hoe ik het beste kan comprimeren en het beste kan opnemen.

Heeft iemand wat suggesties hierover?

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 17:03
het is geen dvd nee, maar ik vind het perfect om dingen als de nieuwste star trek episodes of southpark of what ever in te downloaden. stukken beter dan die real media versie (die zijn meestal ook kleiner)

Verwijderd

Cergorach:

Ik gebruik het gratis VirtualDub programma om te capturen. Die kan naar meerdere files capturen dus heb je geen last van de 2/4 GB AVI limiet, en hoef je tijdens het capturen nog geen zware compressie toe te passen (DivX geeft bijvoorbeeld realtime veel slechtere kwaliteit dan niet realtime). Later combineer je dan al die AVI files tijdens een tweede compressieslag naar 1 DivX-AVI van 650MB.

De eerste ronde neem ik op en compress een beetje (hoge kwaliteit + lage compressie + real-time, bv Intel Indeo RAW, ook gratis), en daarna laat ik mijn pctje de gecapturede VHS movie (vaak zo'n 20-30 Gb in meerdere 2GB AVI-bestanden) nog even niet-realtime compressen en filteren en resizen tot ie op een cdtje past (DivX).

En sinds ik wat extra HD-ruimte heb, neem ik de eerste keer zelfs zonder compressie op. :)

Fase 1: capture 704*288 met Indeo Raw of uncompressed (neemt wel erg veel space in, dus heb je geen belachelijk grote harddisks, neem dan een snelle real-time compressie met hogere compressie-factor). Door die 288 verticaal ipv 576 ben ik gelijk van de interlaced beelden af, want ik heb gemerkt dat daardoor de kwaliteit naar beneden gaat ondanks de hogere resolutie en al gebruik ik later een de-interlace filter enz.
Is je systeem te langzaam of je hd nog te klein, probeer dan gelijk in 352*288 ofzo te capturen.

Fase 2: Compressen naar 352*288 met DivX, MP3 audio.
Pagina: 1