Cergorach:
Ik gebruik het gratis VirtualDub programma om te capturen. Die kan naar meerdere files capturen dus heb je geen last van de 2/4 GB AVI limiet, en hoef je tijdens het capturen nog geen zware compressie toe te passen (DivX geeft bijvoorbeeld realtime veel slechtere kwaliteit dan niet realtime). Later combineer je dan al die AVI files tijdens een tweede compressieslag naar 1 DivX-AVI van 650MB.
De eerste ronde neem ik op en compress een beetje (hoge kwaliteit + lage compressie + real-time, bv Intel Indeo RAW, ook gratis), en daarna laat ik mijn pctje de gecapturede VHS movie (vaak zo'n 20-30 Gb in meerdere 2GB AVI-bestanden) nog even niet-realtime compressen en filteren en resizen tot ie op een cdtje past (DivX).
En sinds ik wat extra HD-ruimte heb, neem ik de eerste keer zelfs zonder compressie op.
Fase 1: capture 704*288 met Indeo Raw of uncompressed (neemt wel erg veel space in, dus heb je geen belachelijk grote harddisks, neem dan een snelle real-time compressie met hogere compressie-factor). Door die 288 verticaal ipv 576 ben ik gelijk van de interlaced beelden af, want ik heb gemerkt dat daardoor de kwaliteit naar beneden gaat ondanks de hogere resolutie en al gebruik ik later een de-interlace filter enz.
Is je systeem te langzaam of je hd nog te klein, probeer dan gelijk in 352*288 ofzo te capturen.
Fase 2: Compressen naar 352*288 met DivX, MP3 audio.