Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 10:30
Mijn vraag
Ik heb een klant die na 2 maanden de rekening nog niet heeft betaalt. Mijn eigen voorwaarden stellen dat facturen binnen 14 dagen betaalt dienen te worden, en heb ze daar ook drie keer op gewezen. Op 13 mei jl. heb ik de factuur verstuurd, twee om precies te zijn. De ene werd ongeveer 2 weken geleden betaalt na navraag van mijn kant, de andere dus nog niet.

De eerste keer dat ik een mailtje hun kant op stuurde (op 10 juni) met de vraag of de betaling al onderweg was, bleken beide facturen niet doorgevoerd te zijn. Ze zouden alsnog worden doorgevoerd en dan binnen de gestelde 2 weken betalingstermijn betaalt worden. Geen probleem, kan gebeuren.

1 juli mailde ik weer omdat ik nog niets had ontvangen. Als reactie kreeg ik dat ze echt binnen 2 weken betaald zouden worden, waarna ik één van de facturen enkele dagen later betaald kreeg.

Nu, 10 juli, stuur ik dus voor de 3e keer een mailtje waar de betaling van de laatste factuur bleef. Nu kreeg ik als reactie dat ze een betaling van een klant afwachten waarna ze verwachten 'm heel spoedig te kunnen betalen.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met eindeloos mailen, aangezien ik nu 2 maanden verder ben. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ben geneigd om een mailtje te sturen dat ik het er niet mee eens ben dat ik nu voor de 3e keer een onbekende tijd moet wachten op een betaling die anderhalve maand geleden al voldaan had moeten zijn, en dat ik 'm eind van deze week betaald wil zien. Zo niet, dan wordt er een nieuwe factuur met verhoogde administratiekosten verstuurd.

De klant ben ik denk ik al kwijt, en hoewel vervelend wil ik me daar niet al te druk over maken. Maar ik wil ook niet over me heen laten lopen en tegelijkertijd netjes en zakelijk zorgen dat ze óf snel betalen, óf genoegen moeten nemen met een verhoging van de kosten.

Hebben jullie toevallig (ervarings)tips voor me? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan een incassobureau inschakelen. Dit incassobureau (eerste hit op Google) laat duidelijk hun procedure zien, onder welke voorwaarden je ze in kan schakelen en hoe ze de debiteur de kosten laten betalen: https://www.billincasso.n...ncassobureau-inschakelen/
Maar zo heb je vast tientallen andere bedrijven. Je besteed het op een "no cure no pay" basis uit waarbij het incassobureau jou geen kosten rekent. Zo hoef je er zelf dus niet achteraan en er geen tijd aan te besteden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb persoonlijk (gelukkig) nog geen ervaring met incassobureaus en wil dat eigenlijk ook zo lang mogelijk zo houden. Ik dénk cq. hoop dat ik er op ten duur ook wel uit kom met ze, maar ik wil een beetje druk kunnen uitoefenen zonder gelijk met een incassobureau te moeten dreigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 20:25
Nutteloze mededeling: Ik heb bij mijn zakelijke aansprakelijkheid verzekering als optie het pakket rechtsbijstand bij geschillen met afnemers en leveranciers tot 30k ofzo. Die paar tientjes in de maand kunnen je een hoop ellende besparen.

Nuttige? mededeling: Ik zou beginnen met een aangetekende brief verzenden (ondanks dat mail tegenwoordig ook voort rechtsgeldig is), in die brief zou ik vermelden dat ze nog 2 dagen hebben om het volledige bedrag te voldoen. En dat je bij geen gehoor direct rechtshulp gaat inschakelen. (ze hoeven niet te weten dat dit een no cure no pay partij is bijv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
8 Dagen brief mailen met uiterste betaaldatum erin en dat je het vanaf ... datum uit handen gaat geven. Bij wederom geen reactie, uit handen geven aan incassobedrijf. Jij hebt in feite niets te maken met bedragen die zij nog van klanten krijgen. Je bent geduldig genoeg geweest en soms helpt aardig blijven gewoonweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kapotlood Betalingsherinnering per post en digitaal sturen. zet daarin de eis dat je na 10 dagen na dagtekening de factuur uit handen geeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@BurnerT, ik heb rechtsbijstand (en een aansprakelijkheidsverzekering), maar die wil ik in uiterste nood inschakelen, evenals wellicht een incassobureau :) Maar ik geloof dat ik 't prima zelf kan afhandelen, zei het wat minder vriendelijk. Bang om de klant kwijt te raken ben ik namelijk niet, want goede kans dat ik toch niets meer van ze hoor. Maar liever voer ik zelf de druk (zakelijk) wat meer op :)

@Chntl321 en @Hackus, geven jullie relatief makkelijk zaken uit handen aan een incassobureau bij dit soort situaties? Niet dat daar per definitie iets mis mee is, maar ik heb altijd 't gevoel dat je 't beter zelf kunt doen (of dat beter is weet ik niet, maar goed) :)

Een mailtje met een 'ultimatum' leek me ook vooralsnog de beste oplossing... in ieder geval met de opmerking over een uiterste betalingstermijn, en een "want anders verhoging" uitleg. Maar gelijk een incassobureau, is dat echt zo snel "de norm"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een ultimatum stellen is prima, maar zorg dan wel dat je vervolgstappen hebt. Een van die stappen kan zoals hierboven genoemd een incassobureau zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 20:25
Een prijs verhoging zal uiteindelijk de klant meer gaan kosten zodra er ook nog eens een incasso toko bij komt kijken.

Mochten ze niet kunnen betalen ivm een kas te kort dan zullen ze de verhoging ook niet kunnen betalen. Laat staan nu het gewone bedrag aangezien de klant nog niet had betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
Wat is makkelijk? Je hanteert een betalingstermijn van 14 dagen en bent er nu al 2 maanden achteraan aan het bellen. Dan is de termijn al ruim overschreden. Ik neem aan dat je deze betalingstermijn vooraf hebt gecommuniceerd en dat ze daar zelf mee akkoord zijn gegaan?

Zoals ik al zei, soms helpt aardig blijven niet en als ze het een na het andere smoesje gebruiken dan zou ik onderhand ergens een grens trekken. Ze nemen je gewoon niet serieus en leggen jouw rekening steeds onderop de stapel. Tijd om bovenop de stapel te komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik weet je business niet maar ik heb een kennis in de bouw die met zijn personeel bij wanbetalers langsgaat en vervolgens op beleefde (niet bedreigende) doch duidelijke wijze over te brengen dat er toch echt betaald moet worden. Persoonlijke communicatie kom je vaak verder mee dan mailtjes of bellen en is minder gedoe dan verzekeringen of deurwaarders inschakelen

[ Voor 32% gewijzigd door -36- op 10-07-2018 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Ik heb het ook een keer bij de hand gehad. Na 5 maanden niet betaald. No cure no pay incasso erop gezet, en die maken je echt gek. Bellen gewoon 2 á 3 keer per dag, elke dag weer dat er nog een factuur open staat. Had binnen 4 dagen mijn geld, en hij moest nog een flinke opslag betalen.

@Kapotlood Wat je als tussenstap nog kan doen is zeggen dat je op het punt staat om naar incassobureau te stappen en even snel voorrekenen wat het gaat kosten met de wettelijke opslag erop, dat is aanzienlijk. Misschien dat dat net het juiste zetje in de richting is. Als ze dan met een week nog niet betaald hebben, laat ze dan lekker barsten. Je bent lang genoeg lief en geduldig geweest en gewoon de incasso erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zit in de packaging designwereld, wat een heel klein wereldje is. Kans bestaat dat als ik zo'n "hardass" ben die een incassobureau inschakel, dat dat ook m'n werk bij m'n andere klanten kan schaden. Dat doe ik dus liever niet.

Geen geld hebben lijkt me niet het probleem, want hun zaken gaan prima voor zover ik kan zien en horen in m'n netwerk (nieuwe klanten, nieuwe werknemers e.d.), ook al zeggen ze nu wel dat ze een betaling van een klant afwachten.

Juist omdat het wereldje zo klein is en ik m'n andere klanten niet wil afschrikken, hoop ik 't op een andere manier op te lossen. Er zijn letterlijk 5-8 packaging design studio's in Nederland die er echt toe doen namelijk, ook al heb ik een groeiend aantal klanten in andere grafische sectoren. De packaging wereld is wel echt "mijn ding", dus 't liefst ga ik daar voorzichtig mee om :). Dat hoeft overigens inderdaad niet aardig meer, dat station zijn we wel gepasseerd na 2 maanden. Maar tactvol en voorzichtig vanwege 't ons-kent-ons wereldje hier wil ik 't erg graag wel houden :)

Ik heb bijvoorbeeld nu iets als onderstaand opgezet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Kapotlood op 10-07-2018 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Laatst online: 06-05 07:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Volgens mij wil je ze eerst officieel in gebreke stellen, en kun je daarna na een redelijke termijn ofwel het bedrag verhogen (aanmaningskosten, etc) ofwel de boel uit handen geven, ofwel op eigen risico kosten maken en een blafbrief laten versturen door een deurwaarder. Echter lijk je nu nog heel beleefd en zeg je nog sorry ook... Speel dit een stuk zakelijker, het moet.
Zie iets als dit voor je kosten en info.

[ Voor 11% gewijzigd door FreezeXJ op 10-07-2018 20:35 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Het is inderdaad een beetje 'n dingetje, dat werkelijk iedereen hier zulke relatief persoonlijke emails schrijft... ik moet/moest er echt aan wennen :)

In mijn standaard BNO-voorwaarden staat het volgende:
Wanneer de opdrachtgever in verzuim is met de gehele of gedeeltelijke betaling van de verschuldigde bedragen, is de opdrachtgever wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd, welke ten minste 10% van het factuurbedrag met een minimum van € 150,- excl. BTW bedragen.
Dat houdt in dat er wel degelijk een incassobureau moet worden ingeschakeld, maar 't liefst doe ik inderdaad wat jij aangeeft @FreezeXJ... inderdaad exclusief het "sorry" deel, dus gewoon "daar kan ik niet mee akkoord gaan... etc".

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:18:
Ik zit in de packaging designwereld, wat een heel klein wereldje is. Kans bestaat dat als ik zo'n "hardass" ben die een incassobureau inschakel, dat dat ook m'n werk bij m'n andere klanten kan schaden. Dat doe ik dus liever niet.

Geen geld hebben lijkt me niet het probleem, want hun zaken gaan prima voor zover ik kan zien en horen in m'n netwerk (nieuwe klanten, nieuwe werknemers e.d.), ook al zeggen ze nu wel dat ze een betaling van een klant afwachten.

Juist omdat het wereldje zo klein is en ik m'n andere klanten niet wil afschrikken, hoop ik 't op een andere manier op te lossen. Er zijn letterlijk 5-8 packaging design studio's in Nederland die er echt toe doen namelijk, ook al heb ik een groeiend aantal klanten in andere grafische sectoren. De packaging wereld is wel echt "mijn ding", dus 't liefst ga ik daar voorzichtig mee om :). Dat hoeft overigens inderdaad niet aardig meer, dat station zijn we wel gepasseerd na 2 maanden. Maar tactvol en voorzichtig vanwege 't ons-kent-ons wereldje hier wil ik 't erg graag wel houden :)

***members only***
Ben je een hardass als je werk maakt van een niet betalende klant :? Denk dat het gros van je klanten je groot gelijk geeft dat je er werk van maakt. Tenslotte, zij hoeven helemaal niet "bang" voor je te zijn als ze gewoon normaal betalen.

Je komt nu eerder te soft over naar je niet betalende klant. Zolang je alleen maar aan het mailen bent gaan ze echt niet betalen. Nu betalen ze niet, waarom zouden ze dan wel betalen als je het nog een keer aardig vraagt? Dat heb je al een aantal keren gedaan.
Als ik iemand 2 keer om iets vraag en ze doen het niet, waarom zouden ze het dan wel doen als je het een derde keer vraagt :?
Wat hierboven aangegeven is, is ook een goede, gewoon bellen. Doet sowieso meer dan een mail.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Als toevoeging op bovenstaande goede adviezen:

Eerste advies: bel met de klant. Een stem horen maakt meer indruk dan een mailtje in je inbox (die gewoon genegeerd kan worden). Begin het gesprek gewoon open en vraag wat de echte reden is dat de factuur nog niet betaald is. Je kunt ook zeggen dat je openstaat voor een betalingsregeling: in 3 termijnen betalen bijvoorbeeld. Op zo'n manier bereik je vaak veel meer in mijn ervaring.

Ik weet niet wat de klant heeft gekocht? Anders zou je, als hij negatief reageert op bovenstaande, kunnen zeggen dat je de facturen voor 20 juli betaald wilt zien. Zo niet, dan zeg je dat je de spullen op komt halen. Ze zijn immers nog van jou want de klant is zijn kant van de overeenkomst niet nagekomen. Daarna rij je gewoon ook echt langs en stap je gewoon zijn bedrijf binnen. Ook dit maakt vaak indruk bij iemand. Veel meer dan een 3e mailtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Aangetekende brief opstellen. ( kort, zakelijk, en zonder sorry)
Je hoeft ook geen reden op te geven waarom je geld nodig hebt, je hebt je diensten geleverd, dat is voldoende (tenzij er klachten zijn over dat werk)
Bellen dat die er aan komt, en die brief ook al per mail versturen.
Termijn van 5 dagen geven en dan elke dag bellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kapotlood ik heb nog maar 1 keer iets uit moeten besteden. Ik kan het gelukkig vaak zelf regelen. Ik weet wel uit ervaring dat je wel druk moet uitvoeren. Laat je niet afschepen met smoesjes iemand die niet kan betalen of echt laat betaald, kun je beter geen zaken mee doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:43
Gezien je al het nodige hebt geprobeerd gewoon niet te veel energie meer in steken.

Hieronder een link met een voorbeeldbrief hoe je het zo snel mogelijk uit handen kan geven richting een incassobureau.

https://www.bosincasso.nl...rlening/voorbeeldbrieven/

Of toch nogmaals contact opnemen met de klant aangeven jij niet wilt wachten op je geld.
Nogmaals bedrag verzoeken of een deel betaling met xx dagen voor het restant.

[ Voor 7% gewijzigd door beezjeh op 10-07-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Loondijke, dat bellen is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee... ik weet niet goed hoe ik zoiets moet openen, want een dreig- of bedelbelletje wil ik er natuurlijk ook niet van maken. Maar even peilen wat de reden is kan geen kwaad.

@ybos, je hebt helemaal gelijk natuurlijk... ik ben ook snel te lang te aardig. Aard van 't beestje, en in dit soort situaties niet heel goed, ik weet 't :) En in een andere sector zou ik je denk ik groot gelijk geven, maar de grafische sector is wat overgevoelig soms (veel "artists"). Het is alleen een heel klein sociaal en open wereldje dat ik het risico niet wil nemen door te dreigen met een incassobureau. Ik heb geen enkele andere freelance ontwerper/dtp'er ooit eerder over een incassobureau gehoord zelfs, en ik heb er wel eens naar gevraagd ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In het verleden een paar keer meegemaakt: je blijft beleefd en hoort de uitvluchten aan (zoals "Ik wacht zelf ook nog op een betaling", "Helemaal vergeten maar je factuur ligt nu boven op de stapel hoor!" etc.) omdat je klant niet wil verliezen.
Maar op een gegeven moment moet het maar kwaadschiks als goedschiks niet werkt.

Als je stevig in je schoenen staat kun je zelf nog persoonlijk contact zoeken, en anders inderdaad een incassotraject opstarten. Dat laatste heb ik nooit hoeven doen.

Wat minder vriendelijk en direct contact werkt beter dan beleefde briefjes sturen is mijn ervaring.

Meestal werkte een duidelijk ultimatum stellen afdoende:
Members only:

Soms echter niet:
Eentje was in de tussentijd (2-3 maanden) verhuisd zonder mij dat te vertellen :X maar met wat speurwerk zijn nieuwe adres en telefoonnummer achterhaald en hem gebeld zodat 'ie wist dat ik 'm weer gevonden had, die betaalde toen binnen een week.

Een andere hardnekkige wanbetaler op zondagochtend thuis bezocht, zijn vrouw deed open en die hoorde het verhaal aan van hoe hij al ruim 2 maanden de betaling ontliep.
Hijzelf lag in de tuin van de ochtendzon te genieten tot zijn vrouw boos op hem werd omdat 'ie schulden maakte. Geld was maandag met spoedbetaling overgeboekt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13

orf

Ik vind je inderdaad te aardig en te soft. Dat komt vaak omdat je emotioneel verbonden bent en het daardoor ziet als bedelen of zeuren. Je klant komt gemaakte afspraken herhaaldelijk niet na. De klant is degene die door het stof moet en niet jij.

Bij mij heeft het geholpen om iemand het debiteurenbeheer te laten doen die niet bij de projecten betrokken is. Zij heeft veel meer afstand en kan er dan veel zakelijker naar kijken. Als ZZPer is dat wat lastiger, maar dan zou ik het eerder uit handen geven.

Ik heb bij grote bedragen meerdere keren een advocaat ingeschakeld (inmiddels een beetje de huisadvocaat) en die maakt korte metten met het niet betalen. Als je een zakelijke rechtsbijstand hebt, zou ik dit na 2 herinneringen gewoon uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Mooie verhaen @Iva_Bigone :D

Ik denk dat ik morgen eens een telefoontje pleeg met ze. Persoonlijk langs gaan vind ik dan té persoonlijk (en eigenlijk niet zakelijk), maar een telefoontje lijkt me een prima stap. En als ik dan dezelfde smoes te horen krijg kan ik ook op dat moment het ultimatum geven dat het x-datum uiterlijk op de rekening moet staan.

Members only:

@orf, is ook zo. Het is een karaktereigenschap van me en tegelijkertijd ook een béétje hoe de industrie in elkaar steekt. Als ik samenwerk met mensen ben ik ook wel aardig, maar veel sneller geirriteerd als je niet kan zeggen waar het op slaat. Maar met klanten (ook al twijfel ik er niet aan dat ik ze kwijt ben, en me daar niet te druk over maak), en zeker via email, probeer ik toch altijd te voorzichtig te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Hoe erg is het nu eigenlijk als je een klant kwijtraakt die niet betaalt? Daar wil je toch helemaal geen zaken mee doen? Of heb je een vrijwilligerscontract met ze afgesloten? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:55:
Mooie verhaen @Iva_Bigone :D

Ik denk dat ik morgen eens een telefoontje pleeg met ze. Persoonlijk langs gaan vind ik dan té persoonlijk (en eigenlijk niet zakelijk), maar een telefoontje lijkt me een prima stap. En als ik dan dezelfde smoes te horen krijg kan ik ook op dat moment het ultimatum geven dat het x-datum uiterlijk op de rekening moet staan.
Daarna ook nog even per mail de uiterste betaaldatum bevestigen, dan heb je het op papier. Het incassobureau kan hierom vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 15:26
Frieda schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:02:
Hoe erg is het nu eigenlijk als je een klant kwijtraakt die niet betaalt? Daar wil je toch helemaal geen zaken mee doen? Of heb je een vrijwilligerscontract met ze afgesloten? Nee toch?
Precies, en als die smoesjes als "wij wachten zelf nog op een betaling van een klant" waar zijn klinkt het niet echt alsof de klant een gezonde administratie voert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Frieda schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:02:
Daar gaat het de TS niet om. In een dusdanige branche wil je niet dat je een slecht imago krijgt van een klant die niet betaald. Ook al is het niet de schuld van TS, maar een slechte naam is zo gekregen..... Een slechte naam ombuigen naar een goede naam kost bakken met tijd en geld. Soms lukt dit gewoon niet meer en je wilt dit ten alle tijden voorkomen.

Je wilt dit gewoon zo netjes mogelijk oplossen en er alles aan doen om er met de klant samen uit te komen.

@Kapotlood
Als je jouw klant belt en hij vertelt waarom hij nog niet betaald heeft, zou ik ook gewoon laten vallen dat je open staat voor een betalingsregeling. Dit geeft jouw goede bedoelingen weer en kan in een dusdanige markt je naam een boost geven. Bevestig dit ook per mail zodat je het zwart op wit hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 10-07-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bellen, daarna sommatie incl melding dat wettelijke rente (a 8% gaat worden gerekend). https://www.rijksoverheid...d/hoogte-wettelijke-rente

Eenmalige incassokosten zijn geen reden om niet later te betalen, hoge rente wel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Frieda, het gaat me niet alleen om die ene klant, maar zoals ik eerder aankaarte, om het hele kleine "ons-kent-ons" wereldje waar ik in zit. Geen enkele freelancer waar ik mee werk of die ik ken/spreek, heeft daarnaast ooit een incassobureau ingeschakeld, en gezien het erg kleine/sociale wereldje waarin ik zit, wil ik niet dat andere klanten daar op reageren. (en die kans is héél groot en zeker ongewenst).

@Loondijke, ik ga ze morgen eens bellen met die insteek inderdaad, bedankt!

@F_J_K: die hou ik ook in m'n achterhoofd, ik had zelfs nog nooit gehoord van zo'n wettelijke rente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:39

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:07:
@ybos, je hebt helemaal gelijk natuurlijk... ik ben ook snel te lang te aardig. Aard van 't beestje, en in dit soort situaties niet heel goed, ik weet 't :) En in een andere sector zou ik je denk ik groot gelijk geven, maar de grafische sector is wat overgevoelig soms (veel "artists"). Het is alleen een heel klein sociaal en open wereldje dat ik het risico niet wil nemen door te dreigen met een incassobureau. Ik heb geen enkele andere freelance ontwerper/dtp'er ooit eerder over een incassobureau gehoord zelfs, en ik heb er wel eens naar gevraagd ;)
Moest je er na het persoonlijke belletje toch niet uitkomen moet je écht geen schrik hebben om alsnog het incassobureau in te schakelen. Je jaagt enkel potentiële klanten weg die toch maar slecht zouden betalen als ze dat nieuws over je horen rondgaan.

Ik heb zelf ook een poos bij een bedrijf gewerkt waar men een incassobureau op de slechte betalers had gezet én dat werkte gewoon. Die mensen begonnen te betalen. Helaas was er een hele waslijst van zulke mensen omdat bepaalde werknemers te laks waren geweest in het regelen van betaling. Desondanks: Om je geld gaan lopen loont uiteindelijk nooit, never, ever want dan doe je 3x werk. Dus make them pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:39:
@Frieda, het gaat me niet alleen om die ene klant, maar zoals ik eerder aankaarte, om het hele kleine "ons-kent-ons" wereldje waar ik in zit. Geen enkele freelancer waar ik mee werk of die ik ken/spreek, heeft daarnaast ooit een incassobureau ingeschakeld, en gezien het erg kleine/sociale wereldje waarin ik zit, wil ik niet dat andere klanten daar op reageren. (en die kans is héél groot en zeker ongewenst).
Hoelang loop je zelf al in "dat wereldje" rond? Want ik ken het van alletwee de kanten...

Het ene wereldje vond het juist verhelderend en goed, het was bij ons gewoon simpel en duidelijk je moest gewoon voor datum x+y betalen anders kreeg je een incasso over je heen, later volgden nog enkele binnen dat wereldje met incasso's versturen en toen bleek dat het praktisch maar om een paar rotte appels ging die gewoon bij iedereen problemen veroorzaakten.

Een ander wereldje vond het idd in het begin vervelend en raar, maar toen gingen wij eens doorvragen hoe andere klanten dat nou exact gehoord hadden etc en toen bleek dat "de klant' een halve smeercampagne aan het houden was, dus toen wij met onze kant van het verhaal kwamen werd het opeens een stuk minder vervelend en raar gevonden, want wij waren toch niet direct na 1 dag te laat zijn met betalen naar een incasso gelopen (wat wel gezegd werd).
Wat wij hiervan geleerd hadden was dat de meeste mensen het helemaal niet erg vinden (iedereen wil betaald worden voor arbeid) en als je maar genoeg menselijkheid toont en dat als mensen het wel raar vinden dat er dan veelal meer niet aan het aan hun vertelde verhaal klopt...
En ja je zal altijd mensen vinden die het raar vinden, maar ik kan je ook uit ervaring vertellen dat je die mensen simpelweg niet als klant wilt hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik begrijp het nog steeds niet. Als je achter je geld aan jaagt krijg je een slechte naam maar als je niet betaalt niet? Dat is toch de wereld op z'n kop?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:07:
@Loondijke, dat bellen is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee... ik weet niet goed hoe ik zoiets moet openen, want een dreig- of bedelbelletje wil ik er natuurlijk ook niet van maken. Maar even peilen wat de reden is kan geen kwaad.
"Goedendag, met Pietje Puk uit Klazienaveen van Putje Piek design... Ik was even benieuwd of de factuur met kenmerk: ikbeneenwanbetaler1234 al reeds betaald is, hij staat namelijk nog niet op mijn rekening bijgeschreven, of dat ik deze factuur op het stapeltje facturen ga leggen dat ik na de lunch uit handen ga geven aan incassobureau De Welbetaler. Graag wijs ik u erop dat hierbij de wettelijke incassokosten a honderdmiljoenmiljard bovenop de factuur in rekening gebracht zullen worden." "Oh, u bent hem nu nét aan het overmaken? Dat doet u dan wel met spoed hè? Want alles dat vanmiddag niet binnen is, moet ik uit handen geven." "Prima, ik houd het even in de gaten, danku, fijne dag nog, daaaahaaag."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Gomez12, ik zit hier nu ongeveer 18 jaar in 't vak :)
@Frieda, volgens mij begrijp je de nuance niet. Ik wil/ga achter m'n geld aan zitten natuurlijk. Maar een incassobureau is gewoon een erg gevoelig punt wat dat betreft... omdat het zo'n ons-kent-ons wereldje is waar iedereen elkaar kent en met elkaar spreekt, en er in dit deel van de grafische sector veel relatief gevoelige mensen zitten (raar maar waar), moet ik érg voorzichtig zijn met 't inschakelen van zo'n incassobureau. Smeercampagnes en andere roddels zouden me achteraf teveel kopzorgen opleveren, en ontzettend veel tijd, geld en moeite kosten om dat weer recht te trekken.

@Pizza_Boom, zoiets zal 't wel worden, maar dan iets netter :D 't Incasso-deel moet ik even achterwege proberen te laten (hangt natuurlijk ook af van hun eigen reactie), en ik heb ze gister gemaild met dezelfde vraag. Maar dat komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 15:03
Een incassobureau voor € 470 is niet de moeite. Ik zou inderdaad geduldig afwachten en dan maar op de betaling wachten van 'hun' klant. Nu is 14 dagen natuurlijk heel wat anders, maar de sector waar ik werk begint het pas bij 60 dagen. Dat gaat vaak goed, maar daar zitten ook klanten tussen die ook op hun eigen geld moeten wachten en dan pas kunnen (willen?) betalen. Dat duurt soms wel 100 dagen, of er wordt een regeling getroffen (bijvoorbeeld elke week 100 euro in dit geval). We zien het graag anders, maar het geld komt uiteindelijk altijd binnen zonder tussenkomst van incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb zelf ook een klant die binnan 60 dagen betaalt. Dat is een wat groter bedrijf die deze betalingen met iedereen zo doet... niet zoals het hoort in mijn ogen, want de factureerder bepaalt de betalingstermijn, maar ze zijn daar vooraf open en eerlijk in geweest, en ze zijn erg prettig om mee samen te werken. Plus, ze betalen ook steevast netjes binnen deze termijn. Met deze partij ben ik overeengekomen dat ik daar geen moeite mee heb in dat geval. En zo hoort 't ook... afspraken kun je altijd maken, maar eenzijdig dit soort fratsen uithalen mag niet de bedoeling zijn :)

Ik ga ze zo eens bellen om te melden dat ik niet van plan ben de dupe te zijn van 't feit dat zij "willen afwachten" tot hun eigen betaling binnen is... het is niet mijn probleem als ze geen budget aanhouden voor het inhuren van een freelancer ten slotte. En dan een uiterste betaaltermijn doorgeven, en deze via de email inclusief een betalingsherinnering-factuur, bevestigen.

Lukt dat niet, dan nog een tweede herinnering met een "dringender" verzoek. Als dát niet werkt, dan heb ik alles gedaan wat ik kan doen en komt er pas een incassobureau om de hoek kijken. Ik denk dat het niet zover zal komen, maar wat je al zegt @Divak, voor dat bedrag is het eigenlijk ook niet de moeite. Ik zou een no-cure-no-pay service gebruiken en de kosten voor de incasso doorberekenen, maar 't wordt een gevalletje uiterste nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 13:37
Ik werk ook bij een klein bedrijfje dat zaken doet met erg grote bedrijven waardoor er altijd geprobeerd wordt om een betalingstermijn van bijv. 2 maanden af te spreken.

Dat is wat ons betreft best mogelijk, met een opslag van 5%. Ook hebben we standaard in onze voorwaarden staan dat er bij laat betalen van een factuur ook een opslag van 5% in rekening brengen.

In de praktijk brengen we die nooit in rekening, maar het is de ideale manier om een afdeling debiteurenbeheer tot beweging te manen.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zoiets staat ook in mijn voorwaarden inderdaad, maar bijzonder weinig mensen die zoiets blijken te lezen. Ik lees elke overeenkomst die ik krijg (de vervanger van de oude VAR-verklaring), en heb er al meer dan eens iets uitgehaald wat niet meer van deze tijd is. Dit wordt altijd zonder problemen aangepast, wat me de indruk geeft dat ze zelf ook niet eens goed weten wat er in hun eigen overeenkomsten staat.

Ik hou jullie in ieder geval even op de hoogte hier! Buiten een leermoment voor mezelf hebben andere geïnteresseerden hier hopelijk ook nog wat aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:26
Ik lees dat je erg bang bent dat je een naam krijgt als grote boze incasseerder. Ben je niet bang dat als je hier geen lijn trekt dat je bekend komt te staan als iemand die met de helft ook wel genoegen neemt?

Als ze niet direct kunnen betalen zijn zij het die volgens mij bij jou om een gunst moeten komen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik wil liever dat probleem niet eens hebben natuurlijk, maar als 't moet wil ik liever bekend staan als iemand die zónder incassobureau z'n zaakjes voor elkaar krijgt en heeft. Sowieso wordt de rekening niet verlaagd, dat is wel heel vreemd.

Wat ik al zei, een incassobureau kán, maar is in de packaging wereld eigenlijk nog nooit voorgekomen, en nogal een gevoelig punt. Ik ben er ook van overtuigd dat er wel betaald wordt, maar meer wanneer het hun uit komt. Of ten minste, dat zijn ze nu aan 't proberen. Dus buiten de bovengenoemde redenen geloof ik ook niet dat een incassobureau nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:31

Garyu

WW

Gewoon zakelijk blijven - herinnering/aanmaning dat je -nu- je geld wilt hebben en er al lang geleden betaald had moeten worden. Bellen om ze dat ook nog eens persoonlijk te zeggen, in het gesprek kan je zeggen dat je geen badass bent maar ook gewoon betaald wilt worden voor geleverde diensten, en dat het niet jouw probleem is dat zij nog op een betaling zitten te wachten -> jij hebt immers al lang je waar geleverd. Dan hadden ze dat van te voren met je moeten afspreken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:21:
Ik wil liever dat probleem niet eens hebben natuurlijk, maar als 't moet wil ik liever bekend staan als iemand die zónder incassobureau z'n zaakjes voor elkaar krijgt en heeft. Sowieso wordt de rekening niet verlaagd, dat is wel heel vreemd.

Wat ik al zei, een incassobureau kán, maar is in de packaging wereld eigenlijk nog nooit voorgekomen, en nogal een gevoelig punt. Ik ben er ook van overtuigd dat er wel betaald wordt, maar meer wanneer het hun uit komt. Of ten minste, dat zijn ze nu aan 't proberen. Dus buiten de bovengenoemde redenen geloof ik ook niet dat een incassobureau nodig is.
Ik heb al van alles gezien. Ook rekeningen die aangepast worden onder het motto "beter iets dan niets". In zulke gevallen meestal wel in combinatie met onduidelijke afspraken over de inhou van de levering danwel financiele onzekerheid van de klant (en/of verkoper). Het gaat dan eigenlijk altijd over maatwerk, maar dan wel in de flinke bedragen (honderdduizenden euro's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Divak schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:56:
Een incassobureau voor € 470 is niet de moeite.
Hoezo is dat niet de moeite? Zelf er twee maanden om moeten vechten, dat is moeite. Het over de schutting gooien bij een incassobureau niet.

Ik heb meegemaakt dat klanten voor krap 20 euro naar een incassobureau zijn gestuurd, nou dan reageren ze ineens snel als ze daar 40 euro bovenop moeten betalen. En uiteraard waren wij dan een kutbedrijf, maar zij zijn degene die niet betalen.

Probeer jij je telefoon rekening maar eens een maand niet te betalen, zul je merken dat ze voor die fractie van 470 euro ze je toch afsluiten en aanmaningen gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, net gebeld en aangegeven dat ik een concrete datum wil hebben, omdat ik er niet benadeelde van wil en kan zijn: "we werken met grote klanten die soms na 60 dagen pas betalen, dus soms moeten we een beetje schuiven", kreeg ik als reactie terug. Tja, dat hoort natuurlijk niet mijn probleem te zijn, waarna ze het ging overleggen en ik krijg dalijk een reactie.

Is de reactie niet "je krijgt voor x-datum je geld", dan wordt 't een makkelijker verhaal voor me en gaat de aanmaning e.d. lopen.

@Garyu, ik hoor best een hoop verschillende soort afspraken, maar verlagen van een rekening onder het mom van "beter iets dan niets" heb ik nog niet eerder gehoord :) En dat gaat ook nooit gebeuren, hij wordt eerder hoger omdat ik hier meer tijd kwijt ben aan 't betaald krijgen van de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
-36- schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:09:
Ik weet je business niet maar ik heb een kennis in de bouw die met zijn personeel bij wanbetalers langsgaat en vervolgens op beleefde (niet bedreigende) doch duidelijke wijze over te brengen dat er toch echt betaald moet worden. Persoonlijke communicatie kom je vaak verder mee dan mailtjes of bellen en is minder gedoe dan verzekeringen of deurwaarders inschakelen
Die kennis is dan wel de grootste prutser die er is, om te denken dat het zo werkt.

Ik ziet het al voor me dat een bedrijf met zijn personeel bij me langs komt om te vragen of ik wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daarom ga je ze er eerst ook op voorbereiden: geef ze een deadline voordat je het uit handen geeft.

Verder: waarom heb je die verzekeringen als je er geen gebruik van wilt maken? Als je dat met al je zaken doet ben je de ideale klant en leverancier... Als zelfstandige moet je achter je centen aan, jij moet ook je rekeningen betalen. Grote of kleine facturen moeten geen bal uitmaken, factuur is factuur.

Als jij een hardass bent die een incasso inschakelt kun je het ook andersom redeneren: je klant is zo'n klootzak die de rekeningen niet betaalt. Dát zou je ook in je kleine packaging designwereld kunnen verspreiden. Laat ze dan maar eens kijken of andere bedrijven nog op rekening willen leveren aan dit bedrijf. Het werkt twee kanten op.

Maar dat geld is van jou, daar moet je achteraan. Desnoods ga je het ophalen bij de klant.
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:21:

Ik ben er ook van overtuigd dat er wel betaald wordt, maar meer wanneer het hun uit komt.
Dus? Jij hebt in je voorwaarden toch duidelijk een betaaltermijn opgenomen (mag ik hopen)? Zij zijn daar mee akkoord gegaan door bij jou een product af te nemen. Afnemen betekent betalen, simpel. Het zou toch wat zijn dat iedere klant zelf maar een beetje gaat kijken wanneer en of die gaat betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 11-07-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@sypie, ik doe 't liever eerst zelf. Áls ik op goede voet kan blijven, of ze nu wel of niet terugkomen als klant, dan heb ik dat liever. Lukt dat niet, dan passen de maatregelen zich daar natuurlijk wel op aan.

Het is misschien niet helemaal een goede vergelijking, maar datzelfde heb ik ook met klanten vinden. Je hebt een hoop bureaus die klanten vinden voor freelancers/ZZP'ers, maar dat vind ik net zo vreemd. Je hebt een eigen zaak, dan probeer je eerst zelf je zaakjes te regelen. Ten minste, als éénpitter. Bij een groot bedrijf werkt dat anders natuurlijk, die hebben daar specifiek mensen voor in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Heb je deze klant ook al gewezen op je voorwaarden en de extra kosten voor te laat betalen? Je kunt altijd achteraf geld teruggeven (of er een uurtje werk in steken om de boel mooier op te poetsen) maar later nog met "oh ja dat ook nog" komen is minder prettig. Lijkt me sowieso een mooie om in je bevestigingsmail te stoppen, want vermoedelijk krijg je nu weer een "we gaan proberen je geld voor 1 september over te maken" antwoord, en daar heb je natuurlijk niks aan.

Even je liefdadigheidsmodus uitzetten, mail tikken dat de betaling voor zaterdag 14 juli binnen moet zijn, anders worden er extra kosten gerekend a 40 euro aanmaningskosten. Bij uitblijvende betaling op 1 augustus wordt de vordering uit handen gegeven waarbij extra kosten voor rekening van <klant> komen. Klaar.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
-36- schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:09:
Ik zou bijna vragen om de naam om die eens in te huren en dan even te wachten met betaling, als die dan langskomt met zijn personeel dan ga ik daarna even bij het politiebureau aangifte doen van bedreiging.

Want je kan leuk zeggen "niet bedreigend", maar het feit dat hij al meerdere mensen meeneemt is enkel bedoelt om te intimideren en bedreigen.
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:41:
@sypie, ik doe 't liever eerst zelf. Áls ik op goede voet kan blijven, of ze nu wel of niet terugkomen als klant, dan heb ik dat liever. Lukt dat niet, dan passen de maatregelen zich daar natuurlijk wel op aan.
Hoelang wil je het zelf gaan proberen? Je probeert het al 2 maanden zelf en het resultaat bij de klant is nul en bij jou is het frustratie.
Wil je dit nou echt nog een half jaar volhouden of een jaar of hoelang exact?

Ik zou zeggen, wordt wakker... Je hebt het 2 maanden zelf geprobeerd geef het nu maar uit handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:41:

Het is misschien niet helemaal een goede vergelijking, maar datzelfde heb ik ook met klanten vinden. Je hebt een hoop bureaus die klanten vinden voor freelancers/ZZP'ers, maar dat vind ik net zo vreemd. Je hebt een eigen zaak, dan probeer je eerst zelf je zaakjes te regelen. Ten minste, als éénpitter. Bij een groot bedrijf werkt dat anders natuurlijk, die hebben daar specifiek mensen voor in dienst.
Je kan ook gewoon een facturatie bedrijf inschakelen, staat ook niet raar, zij regelen de facturen, herinneringen en eventuele aanmaningen.

Vroeger ook meegemaakt, zelfs slapeloze nachten van gehad, toen zo bedrijf ingeschakeld en alle betalingen werden perfect betaald daarna.

Bedrijven zijn ook eerder geneigd tot betalen als het van een 3rde komt is mijn ervaring, jij doet je werkt facturatie besteed je uit, niks vreemds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@FreezeXJ, als de termijn me niet bevalt als ik dalijk een berichtje krijg, dan stel ik natuurlijk zelf een termijn (voor eind volgende week bijvoorbeeld), inclusief een betalingsherinnering-factuur.

@Gomez12, ik moet bekennen dat ik 1 i.p.v. 2 maanden bezig ben, omdat ik 't eerst zelf over 't hoofd had gezien. En een half jaar is wel érg extreem: binnen 2 weken wordt het geregeld, links- of rechtsom.

@Slux, op zich niet raar, maar ik ben net anderhalf jaar bezig en ben nog hard aan 't werk om m'n klantenbestand te vergroten. Heb wel de mazzel dat ik gelijk vanaf de eerste dag lekker druk bezig ben en verdien een mooie boterham, maar ik heb te weinig facturen en omzet om daar nu een facturatie bedrijf voor in te schakelen. Ik bedoel, ik doe de administratie in 20-30 minuten op een zondagochtend lekker zelf... gaat verder prima! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tuurlijk, als alles goed gaat is het een half uurtje, maar dit soort klanten... Even eerlijk, hoeveel uur hebben ze al gekost in nadenken, lezen, piekeren en frustratie? Als je dat x je uurtarief doet, denk ik dat de factuur rustig verdubbelt... Auw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Als ik dit topic niet meereken @FreezeXJ, dan ben ik tot nu toe ongeveer 20 minuten daadwerkelijk bezig geweest met de situatie, waaronder 3 keer een mailtje sturen en een telefoontje van 3 minuten. Valt nog mee dus ;)

Ik ga er ook niet téveel mee bezig blijven, want dat is 't moment dat je er zelf niet meer uit komt en éigenlijk al weet dat de klant toch niet wil gaan betalen. Op dat moment ga ik eens kijken naar een incassobureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:52:
@Slux, op zich niet raar, maar ik ben net anderhalf jaar bezig en ben nog hard aan 't werk om m'n klantenbestand te vergroten. Heb wel de mazzel dat ik gelijk vanaf de eerste dag lekker druk bezig ben en verdien een mooie boterham, maar ik heb te weinig facturen en omzet om daar nu een facturatie bedrijf voor in te schakelen. Ik bedoel, ik doe de administratie in 20-30 minuten op een zondagochtend lekker zelf... gaat verder prima! :)
Kost maar een paar euro per factuur (toen de tijd, 15 jaar terug :P )
Juist voor 1pitters is het handig, jij kan je bezig houden met je werk en geen zorgen dat mensen wel of niet betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 10:49
FreezeXJ schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:32:
Volgens mij wil je ze eerst officieel in gebreke stellen, en kun je daarna na een redelijke termijn ofwel het bedrag verhogen (aanmaningskosten, etc) ofwel de boel uit handen geven, ofwel op eigen risico kosten maken en een blafbrief laten versturen door een deurwaarder. Echter lijk je nu nog heel beleefd en zeg je nog sorry ook... Speel dit een stuk zakelijker, het moet.
Zie iets als dit voor je kosten en info.
mooi dat je naar mijn website linkt _/-\o_

ot: jij bent natuurlijk niet slecht bezig als je een incassopartij in schakelt. Hou er echter wel rekening mee dat er flink wat incassopartijen zijn die niet zo netjes met jou debiteuren om gaan. En wanneer het, zoals je zelf aan geeft, een klein wereldje is, dan wil je misschien niet hebben dat andere partijen horen hoe jou "incassomannetje" die centen heeft opgehaald. Je wil dan liever dat het op een correcte wijze wordt gedaan.

als je bij ons op de site kijkt kun je kun je hier : https://www.deurwaarders....n/14-dagenbrief-versturen

wat extra informatie vinden. De brief in kwestie is in dit geval niet noodzakelijk, maar het is een nette brief waarin je aangeeft dat je als ze niet betalen dat je incassokosten in rekening brengt en hoe hoog die kosten zijn.

Als je een accountje aanmaakt kun 1. de tekst van de brief zelf in de mail krijgen en die doorzetten (kosteloos) of de mail door ons laten verzenden met ons logo etc (7,50 excl. btw.)

Als je verder vragen hebt stuur maar een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
@Kapotlood
Zonder heel het topic doorgelezen te hebben.
Zelf maak ik wanneer het echt niet anders kan gebruik van:
https://www.vandervliesincasso.nl/

Beetje 'no cure no pay' afspraak gemaakt ( gewoon bellen en voorstellen dat je dit wil)
Zij sturen dan brieven met sommaties. En jij kan (bijv.) van te voren afspreken dat je het niet tot een rechtszaak wil laten komen. Want daar zijn meer/veel kosten aan verbonden. En wellicht is het verschuldigde bedrag daar helemaal niet na.

Had pas een soortgelijke situatie. Voelde mij voor de gek gehouden. Het ging 'maar' om 350/400,-'. Zelfde wat jij zegt, deze klant wil je niet als klant. Weg ermee. Maar wel betalen. Uiteindelijk heeft het toch geholpen waar het mij simpelweg niet lukte. En heeft ze betaald. Kost wel 10% wanneer de zaak lukt. Maar beter 90% dan niks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:28:
Zo, net gebeld en aangegeven dat ik een concrete datum wil hebben, omdat ik er niet benadeelde van wil en kan zijn: "we werken met grote klanten die soms na 60 dagen pas betalen, dus soms moeten we een beetje schuiven", kreeg ik als reactie terug. Tja, dat hoort natuurlijk niet mijn probleem te zijn, waarna ze het ging overleggen en ik krijg dalijk een reactie.

Is de reactie niet "je krijgt voor x-datum je geld", dan wordt 't een makkelijker verhaal voor me en gaat de aanmaning e.d. lopen.

@Garyu, ik hoor best een hoop verschillende soort afspraken, maar verlagen van een rekening onder het mom van "beter iets dan niets" heb ik nog niet eerder gehoord :) En dat gaat ook nooit gebeuren, hij wordt eerder hoger omdat ik hier meer tijd kwijt ben aan 't betaald krijgen van de rekening.
Het gaat hier dan ook om een wat ingewikkelde leverancier<->klant relatie, laten we het daar maar op houden. Als je uitstaande rekeningen na vijf jaar moet gaan afschrijven kost het je ook een flinke som. En claims, tegenclaims, etc., etc. kan ook een flinke kostenpost worden, alleen al aan juridische ondersteuning.

Maar verder ben ik het met je eens hoor, bij een concreet omraamde opdracht die naar behoren is voltooid en afgenomen door de klant, dient er gewoon betaald te worden. En dat kan je het beste snel en zakelijk afhandelen zonder het te gaan mengen met allerlei andere dingen die voor deze specifieke levering niet relevant zijn (zoals betalingen van derden, eventuele vervolgopdrachten, ziekte van de klant en ga zo maar door).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:24:
Mijn vraag
Ik heb een klant die na 2 maanden de rekening nog niet heeft betaalt. Mijn eigen voorwaarden stellen dat facturen binnen 14 dagen betaalt dienen te worden, en heb ze daar ook drie keer op gewezen.
14 dagen is heel erg kort! Voor consumenten is dat wellicht gebruikelijk, maar tussen bedrijven is 30 dagen al best moeilijk te handhaven. Reëel zit je al snel op zo'n 40 dagen. En er gaat pas iemand weer tijd aan besteden als dit langer duurt. Nu zit dit natuurlijk gevoelig bij een eenmanszaak. Dus ik begrijp je termijn.

Uiteraard, als de klant vaak te laat of niet betaalt dan wijzigt het krediet naar 0. De eerstvolgende keer dat de klant een bestelling doet, moeten eerst alle betalingen worden voltooid voordat er ook maar iets weg gaat. Dat is in een niche markt best goed te doen, want uiteindelijk hebben ze je diensten toch wel weer nodig.

Sommige buitenlandse bedrijven (in UAE en GR voornamelijk) maken er beleid van om uitgestelde betalingen als lening te zien. Ze betalen dan helemaal niet meer na levering, totdat er na lange stilte opeens een betaling èn een nieuwe order binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Valt heel erg mee @jeroen3. De meeste bedrijven waar ik tot nu toe zaken mee doe, evenals aannemers hier in huis, klanten van m'n collega-freelancers e.d., hanteren allemaal 14-20 dagen op hun factuur. En >90% wordt netjes op tijd betaalt, óf er is een onderlinge afspraak gemaakt (waarna er binnen die gestelde termijn alsnog netjes op tijd betaald wordt).

Ik kom ze zelfs regelmatig tegen met een termijn van 7 dagen :)

En stel dat een bedrijf mij pas na ~20 dagen betaalt, dan ga ik ze echt niet achter de broek zitten. Die marge vind ik geen enkel probleem omdat ik ook wel weet dat ik niet de enige ben die een factuur stuurt of waar ze werk aan hebben. Het gaat me er meer om dat het een stok achter de deur is dat men binnen een afzienbare tijd betaalt, en niet dat men denkt "oh, het is 30 dagen, dan maakt 40 ook niet uit"... daar heb je er ook een hoop van namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat zal het verschil in de branche zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 19:33
Klanten die niet betalen zijn ook alleen bevriend met bedrijven die net zo scheef zijn. Het zal echt niks uitmaken.

De klant zit elke keer weer een betaling uit te stellen, maar op dit moment ben jij ook bezig met uitstellen, namelijk het uitstellen van een incassobureau inschakelen. Gewoon doen en verder gaan met andere projecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapotlood
Net reactie gehad, en 't telefoontje was blijkbaar de beste keuze geweest. "Er is wat geschoven", dus de factuur wordt uiterlijk vrijdag over gemaakt. Blij toe dat het zo opgelost is, dus ik wacht even tot vrijdag af (of zaterdag, aangezien betalingen vaak een dag duren).

Bedankt voor alle hulp allemaal!

@Iva Wonderbush, omdat 't wereldje zo klein is, en de BNO-groep nog kleiner (waar de betreffende klant ook in zit), gaat je opmerking niet op in dit geval. Ik werk namelijk voor zo'n beetje al deze bedrijven, en allemaal betalen ze netjes. Mede daarom geloof ik hun verhaal an sich wel, maar dat neemt niet weg dat dat simpelweg mijn probleem niet moet zijn.

Maar goed, ik moet nog even een paar dagen geduld hebben voor ik 'm af kan sluiten, maar de reactie is beter dan wat ik had gedacht te krijgen, gezien de lange termijn die verstreken is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:47

Qwerty-273

Meukposter

Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:08:
Ik heb zelf ook een klant die binnan 60 dagen betaalt. Dat is een wat groter bedrijf die deze betalingen met iedereen zo doet... niet zoals het hoort in mijn ogen, want de factureerder bepaalt de betalingstermijn, maar ze zijn daar vooraf open en eerlijk in geweest, en ze zijn erg prettig om mee samen te werken. Plus, ze betalen ook steevast netjes binnen deze termijn.
De meeste grote bedrijven hebben gewoon een termijn van 60 dagen staan, dat is dood normaal. Juist vanwege de interne processen van klant (inkoop of afdeling x die de zaken met jou doet) naar de persoon die akkoord kan geven, naar de afdeling die het in het systeem zet, naar de afdeling die daar weer een akkoord opgeeft, naar de afdeling die het vervolgens in de betaalronde zet, en de persoon die daar weer een akkoord opgeeft. Een betalingstermijn van 14 dagen (10 werkdagen?) zie je eigenlijk alleen tussen kleine bedrijfjes, of met consumenten, dat is niet realistisch om te verwachten in een grotere organisatie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als het toch zo'n ons-kent-ons wereldje is zal de rest van de wereld ook wel doorhebben dat je klant een moeilijke betaler is, blijkbaar continue krap bij kas zit en dus eigelijk weinig voorstelt. Wat dat betreft lijkt me dat "vervolgschade" qua imago door een hardere aanpak verwaarloosbaar is.

Tevens, als je eenmaal bekend staat als gemakkelijk krijg je misschien juist meer wanbetalers door je te vergefelijke aanpak.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Qwerty-273 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:15:
[...]

De meeste grote bedrijven hebben gewoon een termijn van 60 dagen staan, dat is dood normaal. Juist vanwege de interne processen van klant (inkoop of afdeling x die de zaken met jou doet) naar de persoon die akkoord kan geven, naar de afdeling die het in het systeem zet, naar de afdeling die daar weer een akkoord opgeeft, naar de afdeling die het vervolgens in de betaalronde zet, en de persoon die daar weer een akkoord opgeeft. Een betalingstermijn van 14 dagen (10 werkdagen?) zie je eigenlijk alleen tussen kleine bedrijfjes, of met consumenten, dat is niet realistisch om te verwachten in een grotere organisatie.
Bij de overheid kan het tegenwoordig wel. Heb al vaak genoeg gezien dat ministeries binnen een week betalen. Waarom kan de overheid het wel en het bedrijfsleven het niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kijk een beetje uit met deze klant. Als ze "moeten wachten op betaling van een klant" en dan ineens gaan betalen als er "wat geschoven" is (iemand anders krijgt z'n geld nu dus niet/later), dan zijn dat niet direct tekenen dat het met de liquiditeit erg goed gesteld is. Ze kunnen momenteel eigenlijk gewoon even niet aan hun verplichtingen voldoen.

Ze zullen misschien niet direct op de fles gaan, want we hebben het "alleen maar" over liquiditeit, maar je zou bij de volgende factuur zomaar weer tegen dezelfde problemen aan kunnen lopen. Dan mag je er weer achteraan, weer een paar weken aan het lijntje gehouden worden tot ze je gezeur zat zijn en weer wat gaan schuiven... Ik zou ze niet een al te groot krediet verlenen, om eventuele schade voor jezelf te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Daarom is het ook niet gelijk een probleem als een klant in 21 dagen betaalt, en gebruik ik de 14 (werk)dagen meer als richtlijn zodat mensen die een beetje de ruimte nemen met een betaling alsnog binnen een acceptabele termijn hun facturen voldoen. Bij grafische bureaus en kleinere bedrijven (zoals een bakker etc) is het heel normaal dat binnen 30 dagen rekeningen gewoon worden voldaan.

@Anoniem: 39993, die indruk had ik ook. Ik hoop dat 't beter met ze gaat of dat er sowieso niets aan de hand is verder. Ik heb een kennis die daar werkt en 't zijn verder ontzettend aardige mensen allemaal, en financiele problemen wens ik ze niet toe. Maar ik heb in ieder geval niet de indruk dat ik nog snel gevraagd wordt door ze. Mocht dat wel gebeuren dan gaan we vooraf eerst even om de tafel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

60 dagen is natuurlijk wel wat lang. Dat lijkt me toch echt meer een tactische dan een praktische keuze. 14 dagen voor een groot log bedrijf is wellicht wat krap, dat dan weer wel.

Offtopic:
Zelfs als consument neem ik 14 dagen betalingstermijn al niet echt serieus. Dacht je nou echt dat ik voor 1 factuurtje achter mijn bureau ga zitten om 1 factuur te verwerken en 1 betaling te doen? Dat doe ik normaal 1x per maand, dus dan zul je als ondernemer toch moeten zorgen dat ik die factuur op het juiste moment krijg. Als ik een factuur echt 1 dag na mijn "administratiedag" binnenkrijg, dan wil ik nog weleens een uitzondering maken (hangt ook een beetje af over wiens factuur we het hebben natuurlijk). Maar het komt echt wel voor dat ik een factuur bijna een week te laat voldoe, omdat ik geen tijd/zin had om een keer extra voor de administratie te gaan zitten. 14 dagen na factuurdatum kan ook voor een consument al krap zijn.

Ik heb zelfs in het verleden met een zorgverzekeraar te maken gehad, waar ze tot 2 keer toe mijn automatische incasso verprutst hebben. Ik weigerde om een derde machtiging op te sturen, dus dan werd het een maandelijkse factuur. Die hadden ook een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum. Die facturen kwamen structureel meer dan week na de factuurdatum bij mij binnen. Hun interne processen hadden gewoon een week nodig om zo'n factuur op de bus te krijgen na het aanmaken van de factuur. Ik heb ze 1 keer laten weten dat dat zo dus niet werkt en dat ik de facturen pas mee zou nemen op mijn maandelijkse betaaldag. Dat kwam er in de praktijk dus op neer, dat ik bijna elke maand een herinnering ontving 1 of 2 dagen nadat ik de factuur voldaan had. Nou..... mij best.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-07-2018 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
@Anoniem: 39993, 60 dagen voor kleine en middelgrote bedrijven vind ik persoonlijk ook lang, maar heel ongewoon is het inderdaad niet. Ik geloof dat Shell zelfs pas op/na 90 dagen betaalt, wat iets is waar je denk ik echt op ingesteld moet zijn wil dat goed aanvoelen :)

Je offtopic reactie is eigenlijk een goed voorbeeld hoe het in mijn ogen niet hoort. Ook bedrijven zijn afhankelijk van de betalingen die ze ontvangen, en hebben zelf evengoed rekeningen te betalen. Als iedereen zo met de betalingen om gaat krijgt iedereen z'n geld (vaak) te laat. Dat lijkt me niet echt een fijne situatie.

Bijna de helft van de facturen die ik ontvang hebben een termijn van 7-21 dagen. Een paar dagen te laat betalen komt bij mij niet voor, ik betaal ze eens per week als ik de administratie doe, en ben altijd op tijd. Dat is er vroeger al met de paplepel ingegoten, maar ik doe 't ook omdat ik me er bewust van ben hoe vervelend het kan zijn om te laat betaald te krijgen. Met salaris als je in loondienst bent zou je 't ook vervelend vinden als je ineens 1-2 weken later je salaris krijgt, omdat de boekhouder "eens per maand z'n ding doet". Lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:27:
Daarom is het ook niet gelijk een probleem als een klant in 21 dagen betaalt, en gebruik ik de 14 (werk)dagen meer als richtlijn zodat mensen die een beetje de ruimte nemen met een betaling alsnog binnen een acceptabele termijn hun facturen voldoen. Bij grafische bureaus en kleinere bedrijven (zoals een bakker etc) is het heel normaal dat binnen 30 dagen rekeningen gewoon worden voldaan.

@Anoniem: 39993, die indruk had ik ook. Ik hoop dat 't beter met ze gaat of dat er sowieso niets aan de hand is verder. Ik heb een kennis die daar werkt en 't zijn verder ontzettend aardige mensen allemaal, en financiele problemen wens ik ze niet toe. Maar ik heb in ieder geval niet de indruk dat ik nog snel gevraagd wordt door ze. Mocht dat wel gebeuren dan gaan we vooraf eerst even om de tafel zitten ;)
Ik hoop oprecht voor je dat het nu opgelost is. Wat ik wel een bijzondere instelling van je vind is dat je je druk maakt om je naam in dat kleine wereldje, maar je klant lijkt zich daar geen moment druk om te maken. Terwijl deze klant laat zien het niet zo nauw te nemen met de relatie met zijn leveranciers. Is het juist dan geen goed idee om dwang middelen in te zetten om de rest van het kleine wereld op de hoogte te brengen?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Als iedereen elkaar kent in zo'n klein wereldje, dan is je naam (en natuurlijk je kwaliteiten) zo'n beetje alles wat je hebt. Ik sta bekend dat ik erg goed ben in m'n werk, en ook prettig ben om mee samen te werken. Als ik dan ineens met een incassobureau "voor de deur sta", bij bedrijven die heel gevoelig zijn voor een fijne samenwerking en iemand's karakter daaromtrent, dan kan dat in verkeerde aard vallen. Zeker omdat een groot deel van de bedrijven waar ik mee/voor werk dit bedrijf zelf ook kennen.

En slechte verhalen heb ik voorheen nooit over ze gehoord, dus om dan gelijk met de zware middelen te zwaaien zou mij zakelijk net zoveel zeer kunnen doen als hunzelf. Dat zij nu erg losjes om lijken te gaan met hun leveranciers is vervelend, maar als de rest daar weinig van mee krijgt moet ik niet de eerste zijn die andere daar lucht van laat krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Gewoon naar die klant toe gaan, en je centen cash ophalen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nijl schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:08:
Gewoon naar die klant toe gaan, en je centen cash ophalen.
En anders wat, de TV / beamer / ... meenemen? Goed plan ;) :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:43:
Als iedereen elkaar kent in zo'n klein wereldje, dan is je naam (en natuurlijk je kwaliteiten) zo'n beetje alles wat je hebt. Ik sta bekend dat ik erg goed ben in m'n werk, en ook prettig ben om mee samen te werken. Als ik dan ineens met een incassobureau "voor de deur sta", bij bedrijven die heel gevoelig zijn voor een fijne samenwerking en iemand's karakter daaromtrent, dan kan dat in verkeerde aard vallen. Zeker omdat een groot deel van de bedrijven waar ik mee/voor werk dit bedrijf zelf ook kennen.
Weet je wat ik ook onderdeel van een fijne samenwerking vind, dat mensen zich houden aan afspraken zoals bijv betalingsafspraken. En als men zich niet houdt aan afspraken dat er dan ergens wel paal en perk gesteld wordt ipv dat je over je heen laat lopen.

Als het echt zo'n klein wereldje is waar men zoveel lult, dan gaat er ook doorgeluld worden dat men zich bij jou niets aan hoeft te trekken van betalingstermijnen. En waar je nu 1 klant hebt heb je er straks 2,3 of 4 of allemaal die over je heen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:06
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:43:
En slechte verhalen heb ik voorheen nooit over ze gehoord, dus om dan gelijk met de zware middelen te zwaaien zou mij zakelijk net zoveel zeer kunnen doen als hunzelf. Dat zij nu erg losjes om lijken te gaan met hun leveranciers is vervelend, maar als de rest daar weinig van mee krijgt moet ik niet de eerste zijn die andere daar lucht van laat krijgen. :)
Incasso bureau is niet persee 'zwaar'. Het is gewoon de logische vervolgstap. Ook is het niet 'meteen', want je wacht er al 2 maanden op. Ik vind je angst voor je imago nog steeds niet erg begrijpelijk. Als anderen al horen over het feit dat er een incassobureau is ingeschakeld, dan moeten die toch ook begrijpen dat dat om een reden is. Zeker omdat je dat anders nooit doet.
Ik denk dat een incassobureau inschakelen vaak beter voor een werkrelatie is dan zelf (gefrustreerd) er achteraan gaan. Het is gewoon heel zakelijk, en makkelijk op te lossen als zij betalen. Bozig opbellen zal eerder een negatieve indruk achterlaten, ook vice versa trouwens.

Zoals al eerder gezegd, mag je ook wel oppassen met vervolgopdrachten als het geld zo moeilijk binnenkomt. Je kan bijvoorbeeld met de huidige wanbetaling als reden, een vooruitbetaling vragen bij de volgende opdracht. Het is gewoon leverancierskrediet wat je levert. Een bank zou ook niet zo snel meer geld uitlenen als er problemen met terugbetalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kapotlood schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:35:
Ik heb persoonlijk (gelukkig) nog geen ervaring met incassobureaus en wil dat eigenlijk ook zo lang mogelijk zo houden. Ik dénk cq. hoop dat ik er op ten duur ook wel uit kom met ze, maar ik wil een beetje druk kunnen uitoefenen zonder gelijk met een incassobureau te moeten dreigen :)
Je vraagt wat anderen zouden doen, vervolgens krijg je een reactie, waarop jij vervolgens reageert met dat je liever te goed van vertrouwen blijft en hoopt met de klant er alsnog uit te komen. Wat is dan precies het doel van het topic?

Vergeet ook niet dat je veel tijd steekt in het contact opnemen met hen om te vragen wanneer ze nu eens gaan betalen. Dat is tijd die je waarschijnlijk niet in rekening brengt, maar waar je wel inkomsten door mist en waarmee je uiteindelijk verlies maakt op het product die je verkocht hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:38:
@Anoniem: 39993, 60 dagen voor kleine en middelgrote bedrijven vind ik persoonlijk ook lang, maar heel ongewoon is het inderdaad niet. Ik geloof dat Shell zelfs pas op/na 90 dagen betaalt, wat iets is waar je denk ik echt op ingesteld moet zijn wil dat goed aanvoelen :)

Je offtopic reactie is eigenlijk een goed voorbeeld hoe het in mijn ogen niet hoort. Ook bedrijven zijn afhankelijk van de betalingen die ze ontvangen, en hebben zelf evengoed rekeningen te betalen. Als iedereen zo met de betalingen om gaat krijgt iedereen z'n geld (vaak) te laat. Dat lijkt me niet echt een fijne situatie.

Bijna de helft van de facturen die ik ontvang hebben een termijn van 7-21 dagen. Een paar dagen te laat betalen komt bij mij niet voor, ik betaal ze eens per week als ik de administratie doe, en ben altijd op tijd. Dat is er vroeger al met de paplepel ingegoten, maar ik doe 't ook omdat ik me er bewust van ben hoe vervelend het kan zijn om te laat betaald te krijgen. Met salaris als je in loondienst bent zou je 't ook vervelend vinden als je ineens 1-2 weken later je salaris krijgt, omdat de boekhouder "eens per maand z'n ding doet". Lijkt mij ;)
Het moet allemaal in redelijkheid natuurlijk. Een consument heeft niet zo heel veel administratie, dus hoe redelijk is het dan om te verwachten dat die wel even binnen 12 dagen (als de factuur dus ook echt binnen 2 dagen binnen is met de post) gaat betalen? Als ik geld van een ondernemer moet krijgen, roepen ze ineens allemaal on het hardst dat ze daar toch zeker wel een maand over mogen doen want druk.... boekhouder..... moeilijk moeilijk moeilijk. Tsja, dan moet je niet van een ander gaan verwachten dat die wel even binnen 10 werkdagen de betaling regelt.

Door de band genomen krijgt iedereen die mij een (correcte) factuur stuurt, binnen 3 weken z'n geld. En voor bepaalde mensen maak ik een uitzondering, omdat ik ze dat gewoon gun. Als iemand bij mij bijvoorbeeld een nieuw inbouwtoilet en een nieuwe radiator komt plaatsen in de badkamer, dat keurig uitvoert en voor een nette prijs, dan ben ik dus wel geneigd om die factuur even tussendoor te verwerken en te betalen. Als iemand me een factuurtje van 20 euro stuurt, dan doe ik dat dus niet. Dat komt bij de vaste administratieronde wel mee. Als je me een factuur stuurt met 14 dagen betaaltermijn en ik krijg hem pas ruim een week na de factuurdatum, dan kan het best even wachten. Want als je al meer dan een week nodig hebt om een factuur op plaats van bestemming te krijgen, dan kun je natuurlijk niet gaan verwachten dat het dan ineens binnen een week geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Offtopic: Hoeveel werk is het voor jou als privépersoon dan om allerlei facturen te voldoen dat je daar een maand mee moet wachten? Ik doe dat tussen neus en lippen door op het moment dat er een factuur binnenkomt, dan kan ik het ook niet vergeten en is de betalingstermijn ook geen probleem. Is toch niet meer dan 5 min werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

<knip>

***members only***
Dat is te lief en zal geen indruk maken. Ze weten dat je zit te wachten op je geld, gezien het feit dat je ze er al meerdere keren over gemaild hebt.

Members only:

duidelijk, to the point, beleefd en geeft klant ruim voldoende tijd om te betalen. Daarnaast geeft het jou de rust dat je weet dat je 26 juli of je geld hebt, of het dossier uit handen geeft.
Begrijpelijk, maar de andere kant van de medaille is dat je bekend komt te staan als softie die je als deurmat kan gebruiken. Gezien het feit dat het een kleine wereld is zullen anderen wel begrijpen dat je de stap naar incassobureau niet lichtzinnig maakt over een bedrag van 2 tientjes wat een paar dagen te laat binnen is gekomen... :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Je hebt gelijk @Pietervs, ik wil (soms onnodig) 't vaak de eerste keer te aardig proberen te doen. Betekent overigens niet dat ik een eindeloos lang lontje heb... als de koek op is dan is ie ook echt op namelijk. Opgeven daarentegen, zoals een rekening maar "laten gaan", dat zou ik nooit kunnen. Mijn geld is mijn geld, en daar ga ik eindeloos achter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:28:
Je hebt gelijk @Pietervs, ik wil (soms onnodig) 't vaak de eerste keer te aardig proberen te doen. Betekent overigens niet dat ik een eindeloos lang lontje heb... als de koek op is dan is ie ook echt op namelijk. Opgeven daarentegen, zoals een rekening maar "laten gaan", dat zou ik nooit kunnen. Mijn geld is mijn geld, en daar ga ik eindeloos achter aan.
Heb je overigens al eerder zaken met hen gedaan, en ga je in het vervolg nog zaken met ze doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb in totaal 3x bij/voor ze gewerkt, met dus in totaal 3 facturen. De eerste twee bleken een probleemgeval te zijn, waarvan er één na te hebben gemaild binnen 2 weken werd betaald. De tweede was 't probleem waar het in dit topic over ging. De derde factuur kreeg ik netjes in ongeveer 14 dagen betaald.

Ze waren me al een tijd bekend omdat er maar een beperkt aantal packaging bureaus zijn die op hoog niveau mee doen, zelfs voor ik ging freelancen. Ik ben op zich niet tegen verdere zaken doen met ze, maar dan ga ik wel eerst even goed met ze om de tafel zitten om afspraken te maken, zodat dit niet meer gebeurt. Maar als ze geen verder contact zoeken is 't jammer, maar evengoed prima. Dan zijn ze blijkbaar niet volwassen of professioneel genoeg om fatsoenlijk zaken mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froomie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:54
Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met eindeloos mailen, aangezien ik nu 2 maanden verder ben. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ben geneigd om een mailtje te sturen dat ik het er niet mee eens ben dat ik nu voor de 3e keer een onbekende tijd moet wachten op een betaling die anderhalve maand geleden al voldaan had moeten zijn, en dat ik 'm eind van deze week betaald wil zien. Zo niet, dan wordt er een nieuwe factuur met verhoogde administratiekosten verstuurd.

Op zich is bovenstaande een goed idee indien je geen incasso wilt inschakelen. Ik zou er dan wel van maken van je laatste zin: indien er binnen 5 dagen niet betaald wordt, zijn wij genoodzaakt onze vordering uit handen te geven, de daarbij komende kosten zullen voor uw rekening zijn. Wij gaan er vanuit dat u dit niet zover wilt laten komen en vertrouwen op een spoedige betaling.

[ Voor 6% gewijzigd door Froomie op 11-07-2018 16:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb aan 'de andere kant' gezeten. Werken bij een bedrijf die onvoldoende liquide middelen had om alles tijdig te betalen. Geloof mij, dat is erg vervelend (zeker omdat ik als finance manager de telefoontjes kreeg (en nee, de problemen kwamen niet door mij die waren er al toen ik er kwam)).
Niet dat ik aan onze leveranciers ging vertellen dat we liquiditeitsproblemen hadden hoor, dan worden ze bang dat ze nooit meer betaald krijgen of willen ze voortaan vooraf betaald worden.
En dus is er een heel scala aan argumenten die verzonnen worden;
- problemen met factuur (natuurlijk bij mij niet in detail bekend)
- wachten op betaling klant waar het project betrekking op heeft
- budgethouder op vakantie
- nog niet bekend
- nog niet geboekt
- diegene die betaalopdrachten mede moet onderteken is er niet
- mail in spam terecht gekomen
- factuur toch weer kwijt. héél stom, kan gebeuren..
- factuur wordt eind deze maand betaald
- wij krijgen ook niet binnen 14 dagen betaald, we kunnen niet iedereen voor blijven schieten
- net grote investering gedaan waardoor het geld even op is, komt volgende maand helemaal goed (rinse, repeat)
- kon toch niet vorige maand betaald worden, wordt deze maand betaald

etc etc. onze betalingstermijn was op een gegeven moment 90 dagen...

Enkele leveranciers wisten van het probleem. Die kwamen wel eens op bezoek, dan werden er heldere afspraken gemaakt en daar hielden we ons dan over het algemeen ook wel aan. Je kan je tarief er op aanpassen (risico-opslag) en voor jezelf de grens houden van maximaal X bedrag openstaan i.c.m. met max X dagen en anders geen nieuw werk aannemen. Zeker als jij niet van hun afhankelijk bent werkt zo'n laatste afspraak het beste. Heb je slechts af en toe opdrachten dan kan je met deelfacturen werken, X% bij opdracht en de rest binnen 30 dagen na einde opdracht.

@Froomie Dreigen met administratiekosten kan helpen, moet het echter wel in je algemene voorwaarden staan. Ik was er bij ontbrekende algemene voorwaarden nooit zo van onder de indruk... Daarnaast helpt een e-mail sturen echt bijna niet. Bellen is veel confronterender (daar had ik ook écht een hekel aan). Stel dan niet de vraag: "wanneer gaan jullie de factuur betalen" maar "waarom hebben jullie mijn factuur nog niet betaald?" Of zelfs met toevoeging "hebben jullie soms liquiditeitsproblemen?" en als ze je vraag niet begrijpen moet je zeggen dat je een collega/leidinggevende wil spreken die je vraag wel op dit moment kan beantwoorden.
Als ze als antwoord geven "nog niet aan toe gekomen" of "budgethouder heeft de factuur nog liggen". Vraag dan of dat echt zo is of dat ze misschien liquiditeitsproblemen hebben. Als ze zeggen van niet; zeg dan dat ze je factuur vandaag moeten betalen omdat ze akkoord zijn gegaan met jou inkoopvoorwaarden etc etc. Leg ze het vuur aan de schenen! Je beledigt niemand; het gaat namelijk gewoon om een zakelijke transactie (houd dat zelf ook goed in de gaten, emotioneel reageren helpt weinig).

[ Voor 23% gewijzigd door Tehh op 11-07-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froomie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:54
@Tehh Ik heb het niet over administratiekosten, maar over bijkomende kosten voor het inschakelen van het incassobureau. Administratiekosten zou ik nooit mee dreigen, die betaal ik zelf ook nooit. Overigens is het volgens mij niet zo dat dit in de algemene voorwaarden opgenomen moet zijn, maar ik ben geen jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:37:
Offtopic: Hoeveel werk is het voor jou als privépersoon dan om allerlei facturen te voldoen dat je daar een maand mee moet wachten? Ik doe dat tussen neus en lippen door op het moment dat er een factuur binnenkomt, dan kan ik het ook niet vergeten en is de betalingstermijn ook geen probleem. Is toch niet meer dan 5 min werk?
Ik doe gewoon 1x per maand alles wat er ligt. Of dat nou een factuur is, of alleen wat brieven die gescand moeten worden, wat uitzoekwerk... Soms is het bijna niks, een enkele keer heb je wat meer werk. Werkt prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Kapotlood schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:02:
Net reactie gehad, en 't telefoontje was blijkbaar de beste keuze geweest. "Er is wat geschoven", dus de factuur wordt uiterlijk vrijdag over gemaakt. Blij toe dat het zo opgelost is, dus ik wacht even tot vrijdag af (of zaterdag, aangezien betalingen vaak een dag duren).

Bedankt voor alle hulp allemaal!

@Iva Wonderbush, omdat 't wereldje zo klein is, en de BNO-groep nog kleiner (waar de betreffende klant ook in zit), gaat je opmerking niet op in dit geval. Ik werk namelijk voor zo'n beetje al deze bedrijven, en allemaal betalen ze netjes. Mede daarom geloof ik hun verhaal an sich wel, maar dat neemt niet weg dat dat simpelweg mijn probleem niet moet zijn.

Maar goed, ik moet nog even een paar dagen geduld hebben voor ik 'm af kan sluiten, maar de reactie is beter dan wat ik had gedacht te krijgen, gezien de lange termijn die verstreken is. :)
Ken je dat verhaal van de beer, zijn vel, en schieten?

Je kan dit pas afsluiten als de centen ook echt op je rekening staan.
Wat je hebt is een nieuwe belofte, maar daar koop je geen brood van.

Wat je nu moet doen is dit gesprek schriftelijk bevestigen. Je bedankt hen voor het gesprek, en de bevstiging dat je geld uiterlijk vrijdag op je rekening staat.

Ik neem aan dat je ondertussen geen nieuw diensten aflevert voor die factuur betaald is.

Wij hebben in de crisisperiode ook last gehad met klantenbetalingen.
We wisten dat die klanten ook in de miserie zaten, en als de achterstand te hoog opliep ging het blok er op.
Dan ga je praten, omdat zij daardoor ook in de problemen geraken.
Wij vroegen toen voor elke nieuwe bestelling van 100€, dat ze 110€ betalen voor er nieuw materiaal verzonden werd.
100€ voor het materiaal, en 10€ schuldafbouw.
Dat ging bij sommige klanten over meer dan 1 mio achterstand op een omzet van 3-4 mio per jaar voor de crisis.
Als wij direct ons geld zouden gevraagd hebben (en andere leveranciers ook), dan zouden enkele daarvan failliet gegaan zijn, en dan heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

jeroen3 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:44:
[...]

14 dagen is heel erg kort! Voor consumenten is dat wellicht gebruikelijk, maar tussen bedrijven is 30 dagen al best moeilijk te handhaven. Reëel zit je al snel op zo'n 40 dagen. En er gaat pas iemand weer tijd aan besteden als dit langer duurt. Nu zit dit natuurlijk gevoelig bij een eenmanszaak. Dus ik begrijp je termijn.

Uiteraard, als de klant vaak te laat of niet betaalt dan wijzigt het krediet naar 0. De eerstvolgende keer dat de klant een bestelling doet, moeten eerst alle betalingen worden voltooid voordat er ook maar iets weg gaat. Dat is in een niche markt best goed te doen, want uiteindelijk hebben ze je diensten toch wel weer nodig.

Sommige buitenlandse bedrijven (in UAE en GR voornamelijk) maken er beleid van om uitgestelde betalingen als lening te zien. Ze betalen dan helemaal niet meer na levering, totdat er na lange stilte opeens een betaling èn een nieuwe order binnenkomt.
Dit dus. 14 dagen is de kortst mogelijke "gangbare" betaaltermijn. Het staat je uiteraard vrij om je eigen voorwaarden te bepalen maar er zitten gevolgen aan zo'n uiterst krappe betaaltermijn: sommige bedrijven kunnen er niet aan voldoen, of beter gezegd: zijn er niet op ingericht om dat te doen. Bedrijven gaan niet hun hele bedrijfsprocessen aanpassen aan een enkele leverancier, een stuk realisme is ook op zijn plaats.

Wellicht dat het in jouw vakgebied anders werkt, maar in zijn algemeenheid ben jij het die aan de onredelijke kant zit, en niet de betaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door mrmrmr op 12-07-2018 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Als schuldeiser moet je ook je onderhandelingspositie kennen.
Daarin speelt mee.

Wat je positie sterk maakt:
Je hebt nog niet alles geleverd wat moet betaald worden
Ze hebben jouw diensten dringend nodig.
Ze hebben nog werk voor jou, en er is niemand anders die dat kan leveren, of enkel met veel meer kosten.

Wat je zwak maakt:
Bedrag is laag en amper hoog genoeg voor incasso (incasso gaat niet echt hard lopen voor 470€)
Ze hebben jou de volgende 6-12 maand niet echt nodig.
Alles is geleverd.
Ze kunnen je werk makkelijk aan iemand anders geven

De klant die bij ons het moeilijkst betaalde had ook verf nodig in zijn productie. (Leverden wij niet)
Toen de aankoper daar opstapte, en we nog eens informeel elkaar spraken gaf hij toe dat hij op het einde 10 leveranciers had voor verf. Iedere keer als ze tegen hun kredietlimiet zaten moest hij een nieuwe leverancier zoeken. De eerste keer gewoon tegen contante betaling, daarna ging hij onderhandelen over de betalingstermijn.
En dan gingenbestellingen buiten tot de eerste factuur moest betaald worden....
Bedrijven met schulden doen rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Die 60 dagen mogen alleen niet zomaar toegepast worden. 30 dagen is de standaard en in de wet vastgelegd als betalingstermijn, waarbij je er alleen van af mag wijken als er nadrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt.
Die termijn is ook makkelijk haalbaar (14 dagen ook) als die afdelingen gewoon hun werk doen, alleen is dat nogal eens een probleem (bij ons ook). Dat een groot bedrijf 26 stappen heeft ingebouwd om een factuur uiteindelijk te kunnen betalen is natuurlijk niet het probleem van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tommie12 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:34:
Als schuldeiser moet je ook je onderhandelingspositie kennen.
Daarin speelt mee.

Wat je positie sterk maakt:
Je hebt nog niet alles geleverd wat moet betaald worden
Ze hebben jouw diensten dringend nodig.
Ze hebben nog werk voor jou, en er is niemand anders die dat kan leveren, of enkel met veel meer kosten.
Recht op gebruik intelectueel product (ontwerp toch in dit geval?) gaat over bij het betalen van de factuur ervoor (en dus niet bij oplevering). Altans als je dat afspreekt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kapotlood Als jij als (zzp'er) je voorwaarden stelt, is dat duidelijk toch ?
Wat gebruikelijk is onder bedrijven is niet van toepassing op jouw situatie. De maand juni is al voorbij, en je factuur had al bij de facturen van juni voldaan kunnen worden. ( je hebt je factuur 13 mei verstuurd, dus dat is aardig ruim) Ik zou er zelf even langsgaan wat de reden is, en het bespreken face to face

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 13-07-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-03 22:38
En, heb je het geld ontvangen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 15:26
RemCOW schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:46:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:28
RemCOW schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:46:
Doe de TS (@Kapotlood) dan even mentionen, dan krijgt 'ie ook een seintje voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Sorry, wel zo handig om dat ook even te melden natuurlijk :)

Het geld is ondertussen ontvangen. Het telefoontje van woensdag 11 juli was op vrijdag 13 juli (mooie datum ook) het geld ontvangen inclusief excuses voor 't ongemak. Al met al netjes afgehandeld denk ik.

Was wel even opletten dat ik niet in emotie dat telefoongesprek aan ging, want ik zat aardig te koken, maar het is allemaal netjes afgehandeld en betaald. Leermoment van de dag is in ieder geval dat ik beter moet opletten of 'n factuur nog niet betaald is, en eerder mailen cq. bellen.
Pagina: 1