Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klonic
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 13:27
Mijn vraag
Ik heb pas geleden, op basis van een Best Buy guide op Tweakers componenten voor een basis game PC gekocht en geassembleerd. Echter lukt het me maar niet om Windows erop te zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Asrock AB350M Pro4 AMD B350 Socket1
    AM4 Micro ATX moederbord (inclusief bios upgrade)
  • Corsair Vengeance LPX, 8GB, DDR4 1
    8GB DDR4 3000MHz geheugenmodule
  • AMD Ryzen 3 2200G 3,7 GHz (Raven 1
    Ridge) Sockel AM4 - boxed
  • Een Samsung SSD uit mijn vorige Mac
Verder zit er een kast omheen en een 400W voeding.

Nu ben ik na Windows Vista (dat op mijn enige AMD pc ooit heeft gestaan) overgestapt naar Mac door de extreem slechte ervaring die ik met die computer had. Daarna heb ik voor mijn neefje nog eens een PC gebouwd zonder issues en er toen ook Windows op gezet.

Ook op mijn Mac draait Windows, al wil die door een of andere fout niet meer updaten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb een Windows 10 licentie bij mijn PC gekocht die via deze procedure op een stick gezet
  • Daarna heb ik diverse WIndows 8 en 10 torrents geprobeerd met diverse tools (waaronder Bootcamp, Unetbootin en Rufus
  • Legacy mode staat in BIOS aan, zoals hier beschreven.
  • Bios herkent de hardware (SSD, Processor, RAM)
  • HDD controller staat in AHCI
  • Natuurlijk heb ik wel het juiste apparaat gekozen om van op te starten: de USB stick
In alle gevallen door een bootable USB stick te maken. In sommige gevallen worden ze wel herkent door mijn Mac als opstart schijf maar dus niet door mijn vers gebouwde PC.

De reactie die ik krijg:
"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

In een enkel geval kreeg ik een leeg scherm met een knipperend streepje, maar dat veranderde niet (ik heb het overnacht laten knipperen in de hoop dat 's ochtends Windows geladen was (van de stick naar de PC).

Wat voor hekserij moet ik uithalen om dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:54
Sommige pc's/laptops zijn nog wel eens kieskeurig welke USB poort je gebruikt. Al een andere poort geprobeerd?
Gebruik je een poort die op het mobo zit of in je kast en in geval van dat laatste zijn die wel goed aangesloten?
Heb je een windows pc of laptop die de stick wel herkent? Ik vind dat
In sommige gevallen worden ze wel herkent door mijn Mac als opstart schijf maar dus niet door mijn vers gebouwde PC.
ook niet heel erg bemoedigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 21:53
Misschien eens een andere usb stick proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klonic
@Itrme @Raketje
Ik heb 3 USB sticks geprobeerd. Bij deze procedures, voornemelijk zodat ik snel images kon proberen. Zojuist de laatste image (gemaakt mbv Rufus) op 2 USB poorten aan de achterkant geprobeerd en dan krijg ik weer 'de melding' (Reboot and Select... blabla). Toetsenbord werkt wel op de bovenste USB poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:54
Misschien n gek idee trouwens maare, je gebruikt normaal n mac? Willen die (ja je hebt nu windows) normaal gesproken niet alles in n andere file system hebben (exfat of iets dergelijks?) geen idee of windows dat checkt bij die usb maken (gebruik zelf lekker ouderwets n cd voor mijn pc :p ) maar niet elke computer vind zoiets leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 21:53
Als je f11 duwt voor het boot menu en je ingeplugde usb stick(s) (desnoods alle 3 erin) verschijnen niet, dan word het echt een moeilijk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klonic
@Raketje
Ze verschijnen wel als ik op F11 druk. Ook wordt de metadata herkent (usb stick merk en typeaanduiding staan erbij). :)

@Itrme
Goede vraag,
1. Mac gebruikte het HFS of HFS+ bestandsysteem (tot enkele maanden geleden geloof ik)
2. Tegenwoordig gebruikt Apple voor alle systemen (Mac, Apple TV, iOS) APFS

Het maken van een Windows installatie stick gebeurt zodanig dat hij ook op een niet Apple product zou moeten werken geloof ik. Mocht ik ernaast zitten, dan heb ik het dis ook met 4 andere tools geprobeerd.

De USB stick die ik overigens had geprobeerd met Rufus krijg ik nu niet meer geformatteerd. Hij wordt niet eens herkend in terminal met het commando 'diskutil list'. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door klonic op 10-07-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 21:56
Probeer de installatie media eens in een andere pc, start deze wel met de setup?
Dan zit het in de pc, werkt het daar ook niet dan lijkt de installatie media het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klonic
@Piebas
Nee ik krijg dan, met de laatste USB stick, die overigens ook niet meer te formatteren of te vinden is met 'diskutil list', dezelfde melding. Zo een ander draadje daarvoor aanmaken.

Het goede nieuws is dat ik met Rufus een nieuwe stick heb gemaatk die nu is opgestart. Het verschil is dat ik MRB en GUID partition scheme heb gekozen, waar ik voorheen geen keuze heb gemaakt en met de laatste stick alleen GUID had gekozen (standaard). GUID zou volgens mij juist de logische keuze zijn. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Ik sukkel met identiek hetzelfde probleem en ik probeer het ook op te lossen, maar tot zover niks. Ik heb ook gemerkt dat niet alle pc's mijn stick aanvaarden (wat voorheen niet zo was). Heb je dat probleem ook? Ik vermoed dat de stick zijn laatste dagen aan het tellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:12
Ik gebruik momenteel UltraISO om de ISO's naar USB te schrijven.
Dit geeft dan een bootable Windows USB voor zowel MBR als UEFI systemen.
Wel de correcte officiële MS/MSDN ISO's gebruiken dan natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hod16v.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:17
je moet dingen gaan uitsluiten

Koppel je SSD eens los en kijk of je dan wel van usb kan starten.
Bekijk op een andere pc of de stick wel werkt.
Maak vanaf een windows machine met de standaard installatieprogramma op de site een usb stick en kijk of het dan wel werkt.

Let er wel op dat het vaak maar op 1 usb poort werkt, zie de handleiding van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klonic
Hij deed het gister na de laatste stick die ik met Rufus gemaakt heb. Daarbij heb ik een 'bijzondere handeling' verricht, ik heb namelijk gekozen voor "MRB en GUID". Hierdoor is mijn probleem opgelost. :*)

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1