Ga Ik composer leren? Composer workflow voor dummie Drupal 8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-10 20:05
Ik heb twee websites in Drupal 7 die ik zelf ingericht heb, voor bedrijfsmatig gebruik.

D7 kan nog wel even mee maar er komt een moment dat ze over moeten naar D8.

Ik lees dat voor D8 composer gebruikt moet worden maar mijn begrip van php gaat niet verder dan het meest basale nivo dat ik nodig heb om zelf D7 te installeren en bij te houden.

De informatie die ik tegenkom (composer.org, drupal.org, youtube, zoekopdrachten, enzovoort) over composer begint voor mijn gevoel al meteen boven mijn nivo en ik kan niet goed inschatten wat ik tegenkom als ik ga proberen het me eigen te maken.

Kan een van jullie in Jip en Janneke taal de manier van werken met composer uitleggen?

Zoals ik het nu begrijp installeer je composer lokaal en moet php ook lokaal geinstalleerd zijn.
En daar houd mijn begrip op...

dus stel ik wil drupal8 als website neerzetten...

Dan moet ik:
- composer installeren
- Drupal 8 eh, downloaden?
- Installeer ik de nieuwe site dus eerst lokaal?
- Zet ik 'm dan met composer online?

Ik begrijp dat ik met composer eenvoudig alle dependencies geregeld krijg maar waar haalt composer zijn bestanden vandaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Linux desktop, ubuntu budgie 18.04
Drupal 5, 6 en 7, site uploaden via ftp, backup via controlpanel en dergelijke

Edit:

Shoot, en dan kijk je direct na het stellen van de vraag op een andere manier naar drupal.org en vind je dit:
https://www.drupal.org/do...-local-development-drupal

Daar heb ik meer aan dan de 2 uur zoeken die ik tot nu toe heb gedaan...
Maar info blijft welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door SvenHe op 10-07-2018 17:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Composer is super simpel om te leren als je gewoon de documentatie volgt.

Open-source packages die je wilt gebruiken, zoals een Drupal of Carbon (voor datum/tijd) worden via packagist.org geregistreerd.

Het wordt pas ingewikkelder op het moment dat je een website krijgt die gebruik moet maken van niet publieke packages die je alleen in bijvoorbeeld Bitbucket hebt staan.

Mijn tip: ga het leren, want het maakt je leven een stuk eenvoudiger.

Een goede introductie kun je ook hier vinden: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SvenHe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:47:

Ik begrijp dat ik met composer eenvoudig alle dependencies geregeld krijg maar waar haalt composer zijn bestanden vandaan?
Composer zoekt standaard in Packagist en download vervolgens de juiste dependencies aan de hand van jouw composer.json bestand.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SvenHe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:47:
Ik begrijp dat ik met composer eenvoudig alle dependencies geregeld krijg
Zelfs meer dan dat! Naast custom auto loaders krijg je er meestal ook test units en andere tjak bij.
Erg handig tijdens development, erg onzinnig op een live website.

Om die, en andere redenen, ben ik gestopt met het gebruik er van, maar dat wil niet zeggen dat het nutteloos is. Het werkt wel degelijk prima voor veel projecten.
Weten hoe het werkt is dus erg nuttig.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 17-07-2018 11:54 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
DJMaze schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:53:
[...]

Zelfs meer dan dat! Naast custom auto loaders krijg je er meestal ook test units en andere tjak bij.
Erg handig tijdens development, erg onzinnig op een live website.

Om die, en andere redenen, ben ik gestopt met het gebruik er van, maar dat wil niet zeggen dat het nutteloos is. Het werkt wel degelijk prima voor veel projecten.
Weten hoe het werkt is dus erg nuttig.
Daarom gebruik je op een live-omgeving de --no-dev flag zodat alléén de packages die required zijn voor de live omgeving geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@mcDavid klopt, moet je dat wel live doen en niet je locale dev omgeving uploaden zoals hij zei:

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
DJMaze schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:07:
@mcDavid klopt, moet je dat wel live doen en niet je locale dev omgeving uploaden zoals hij zei:

[...]
Helemaal ideaal is natuurlijk een volwaardige CI straat die het automatisch voor je doet. Maar, ook als je handmatig upload is het niet gezegd dat je klakkeloos je dev-omgeving kopiëert, je kunt prima even een losse build maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-10 20:05
Ik heb composer zelf inmiddels op de laptop geïnstalleerd.

Maar het vervolg krijg ik niet helder Alle info die ik vind is voor mij onvolledig en verwijst naar andere onvolledige info.

Ik wil een drupal 8 commerce site uitproberen.

Kan ik die meteen op een server naast een andere site zetten? Ik heb een site die ik juist voor dat soort werk gebruik.
Of MOET ik lokaal werken?

Ik lees op https://www.commercekickstart.com :
To install your site, simply extract the folder to wherever you want the site to be built and run "composer install"

- zet ik de map waar de scripts en composer file inzitten op de server of alleen de inhoud?
- Hoe weet composer nu waar de bovengenoemde file en scripts staan als ik die op een webserver zet?

- als ik toch lokaal moet/ga ontwikkelen, kan ik dan met composer de boel op het web laten zetten?
Ik heb net lokaal "composer install" gedaan en dan begint ie idd te installeren. Ik mis alleen nog wat dependencies op de laptop maar dat krijg ik wel voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja, het kan allemaal... puur wat je eigen voorkeur is.

Over het algemeen wil je het project waar je in werkt, wel lokaal hebben, dat werkt nou eenmaal het snelst en betrouwbaarst. Je zou wel een remote server kunnen gebruiken om te testen en automatische deployment daarnaartoe instellen in je IDE. Als je dat doet, moet je idd composer draaien op de webserver. Of lokaal draaien en de vendor dir ook uploaden naar de server. Net wat je handig vindt. Ik doe het zelf meestal andersom, composer draaien op de development-server, files rsyncen naar mijn laptop.

In principe heb je de vendor dir natuurlijk alleen nodig op de plek waar je applicatie draait, maar voor de autocompletion in je IDE is het wel handig om hem ook lokaal te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmink
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Composer is niet zo spannend als het in eerste instantie op je over komt. Het gaat je heel wat werk besparen. Ook je Drupal modules (contrib) kun je straks met Composer installeren.

Als ik jou was zou ik eens beginnen met deze pagina: https://www.drupal.org/do...-drupal-site-dependencies

En dan kiezen voor option C.

Na het uitvoeren van deze commando’s heb je een werkende Drupal 8 installatie op je computer/server.

Even als extra informatie. Composer installeert een heleboel extra dependencies, zo is Drupal afhankelijk van heel veel libraries die door ander partijen/personen ontwikkeld worden. Een van de voorbeelden zijn de vele Symfony Components die sinds Drupal 8 gebruikt worden.

Bij default worden al deze dependencies in de vendor map geïnstalleerd, deze map zet je vaak niet in je versiebeheersysteem als Git of Subversion. Deze nemen namelijk al snel enkele MB’s aan schijfruimte in beslag.

Ik zou beginnen met optie C, wellicht wordt je daarna al snel wat meer duidelijk.

Als vervolg (het installeren van modules) zou ik hier naar kijken: https://www.drupal.org/do...pendencies#adding-modules
Pagina: 1