Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor grafische MBO opleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:07

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik niks, maar mijn nichtje (14) volgt op dit moment een VMBO-KB opleiding, zit in het derde jaar en wil hierna een grafische MBO opleiding gaan doen. Volgend jaar gaat ze de richting "Media, Vormgeving en ICT" volgen in VMBO-4. Hiervoor heeft ze een laptop nodig, maar mijn kennis over grafische kaarten en wat nodig is voor dit gebruik is beperkt. Mijn zwager en schoonzus herkennen (meestal) een laptop als ze er een zien, maar verder gaat hun kennis niet, dus ze bestoken mij met vragen over een geschikte laptop. Vooral als ze - zoals laatst - weer een €300 HP laptop zien in de MediaMarkt folder. Ik heb ze dat afgeraden, maar echt goede gronden heb ik daar dan niet voor. Een laptop van €300 lijkt me prima om huiswerk op te maken, maar minder voor grafisch werk.

Uit de brochure van de school voor de opleiding:

MEDIA, VORMGEVING EN ICT (MVI)
MVI is een creatieve voorbereidende vakopleiding waarin Grafi- en multimedia in combinatie met ICT centraal staan. Je leert alles over vormgeving, hoe iets mooi en prettig opvalt, maar ook over compositie, kleuren en beeldtechnieken. De kennis die je opdoet, pas je toe in het maken van advertenties, posters, folders, maar ook in een website of andere multimediaproducten, zoals het maken van Apps, E-pubs en interactieve formulieren.

Je leert 2D (tweedimensionaal) om te zetten naar 3D (driedimensionaal), koppelingen maken tussen apparaten, software downloaden en installeren, assembleren, fotobewerkingen maken en je leert om te gaan met diverse grafische programma’s, zoals Adobe Illustrator, - Animate, - Muse, - Photoshop, Pinnacle Studio, enz.

Goed, een laptop van €300 afraden kan ik wel, een desktop voor HTK-gebruik lukt me ook prima, maar een laptop voor een grafische opleiding wordt lastiger. Ik weet het, het is wat vaag, maar wat zijn dingen waar ik op zou moeten letten? Grafische kaart? Veel geheugen? SSD? Soort scherm? Tips zijn welkom, want anders zie ik mijn zwager naar de dichtstbijzijnde computerboer gaan om zich daar een laptop aan te laten smeren die dan vervolgens nog niet voldoet (aanname gebaseerd op ervaring met eerdere aankoop van hun desktop)

Wat is je budget?
Niet helemaal zeker, maar ik vermoed tot zo'n €400 á €500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal ongetwijfeld mee naar school moeten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur, maar gezien het aantal telefoons en tablets dat er daar in huis sneuvelen, gaat de voorkeur uit naar ofwel een redelijk stevig exemplaar, of een hele goedkope.

edit: aangevuld met eisen van opleiding

[ Voor 29% gewijzigd door P_Tingen op 11-07-2018 08:49 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
Zou eerst uitzoeken wat exact die grafische MBO opleiding inhoud. ( nogal brede algemene term namelijk, wat niet op elke school hetzelfde is )

Op basis daarvan kan je verder zoeken. Dan weet je welke programma's er gebruikt gaan worden + welke er mogelijk in de toekomst gebruikt kunnen worden.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
corporalnl schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:36:
Zou eerst uitzoeken wat exact die grafische MBO opleiding inhoud. ( nogal brede algemene term namelijk, wat niet op elke school hetzelfde is )

Op basis daarvan kan je verder zoeken. Dan weet je welke programma's er gebruikt gaan worden + welke er mogelijk in de toekomst gebruikt kunnen worden.
Goed punt, ik heb even nagezocht wat de opleiding er zelf van zegt en de startpost aangevuld

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Waarom geen tweedehands Macbook: Macs zijn het meest populair in de grafische industrie.
Als ze er jong mee leert werken, is dat ook een pluspuntje voor tijdens stage/eerste baan dat ze al met Macs goed kan omgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 11-07-2018 08:51 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
CyberMania schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:51:
Waarom geen tweedehands Macbook: Macs zijn het meest populair in de grafische industrie.
Als ze er jong mee leert werken, is dat ook een pluspuntje voor tijdens stage/eerste baan dat ze al met Macs goed kan omgaan.
Goed punt, ze heeft al een iPhone, dus ze zit sowieso al in de Apple omgeving. Als ik in de PW kijk naar Macs van 300-400 euro, zie ik Macbook pro's en airs staan van 2011-2013. Zou dat eerst wat zijn? Het zijn toch al weer laptops van zo'n 6 jaar oud.

[ Voor 12% gewijzigd door P_Tingen op 11-07-2018 09:00 ]

• EnforcedPine54
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 12:48
CyberMania schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:51:
Macbook's die grafisch erg sterk zijn vind je niet tweedehands voor onder de €500,-.
Kun je beter direct investeren in zoiets: pricewatch: Acer Aspire 5 A515-51G-55SC (€700,-) grafisch sterker dan een Macbook en je hoeft op langer termijn ook niet te kijken naar een andere laptop want ze gaan makkelijk x jaren mee.

• vj_slof
  • Laatst online: 22:34
EnforcedPine54 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:30:
[...]

Macbook's die grafisch erg sterk zijn vind je niet tweedehands voor onder de €500,-.
Kun je beter direct investeren in zoiets: pricewatch: Acer Aspire 5 A515-51G-55SC (€700,-) grafisch sterker dan een Macbook en je hoeft op langer termijn ook niet te kijken naar een andere laptop want ze gaan makkelijk x jaren mee.
Voor het eerst dat ik lees dat een Acer laptop jaren mee gaat... Als daar iedere dag mee gesleept gaat worden naar school dan is dat ding na een half jaar al stuk. Als ik zie hoe de meeste jongeren met hun laptops omgaan dan is een plastic laptop een slechte keuze.

Een tweedehands Macbook Pro zou een betere keuze zijn ondanks de oudere hardware specs. Op school zullen ze vast Adobe CC gebruiken en dat draait nu eenmaal lekkerder op MacOS. Zelfs op oudere hardware. Ik zou wel de harde schijf van de Macboo pro vervangen door een SSD voor de snelheid.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

Nibbz

Postmaster General

voor grafische webontwikkeling zou ik echt een mac aanraden.

Sketch streeft alle pakketen van Adobe links en rechts voorbij en begint toch wel een van de populairdere tools te worden.

Sketch is alleen beschikbaar op OSX

13:37

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
In de folder van de studierichting zie ik geen Sketch staan, maar wel "Adobe Illustrator, - Animate, - Muse, - Photoshop, Pinnacle Studio", dus daar zal ze mee moeten werken.

En hoe makkelijk is het op een mac om de schijf te vervangen? Op Windows systemen heb ik dat al een aantal keer gedaan, maar Apple en ik zijn vaak niet compatible 😬

• corporalnl
  • Laatst online: 22:56
Vaak geeft een school zelf ook advies met wat er minimaal nodig is. Daarnaast kan je via school vaak met korting een laptop kopen. Heb je op de site van die School gekeken?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
corporalnl schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:11:
Vaak geeft een school zelf ook advies met wat er minimaal nodig is. Daarnaast kan je via school vaak met korting een laptop kopen. Heb je op de site van die School gekeken?
Ja, daar komt de informatie vandaan die in de eerste post staat. Vrij summier dus. Ik heb al een mail naar de school gestuurd, met oa de vraag of via hen een laptop aan te schaffen valt, maar nog geen antwoord gekregen.

• vj_slof
  • Laatst online: 22:34
P_Tingen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:53:
In de folder van de studierichting zie ik geen Sketch staan, maar wel "Adobe Illustrator, - Animate, - Muse, - Photoshop, Pinnacle Studio", dus daar zal ze mee moeten werken.

En hoe makkelijk is het op een mac om de schijf te vervangen? Op Windows systemen heb ik dat al een aantal keer gedaan, maar Apple en ik zijn vaak niet compatible 😬
Harde schijf vervangen in oudere modellen Macbook Pro is een eitje. Schoefjes losdraaien, klep los en je kunt bij de harde schijf.

Verwijderd

Off topic: Laat je nichtje alstjeblieft een andere richting kiezen, grafische vormgeving is geen droog brood mee te verdienen. Voorkomt weer teleurstelling na de opleiding.

• PcMenneke
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-10-2023
:) :) ik zou tweedehands proberen en anders budget verhogen.

Lé Sígnátúré

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

Nibbz

Postmaster General

P_Tingen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:53:

Ja want scholen zijn altijd op tijd met het ondersteunen van nieuwe technologien.
Op een mac kun je altijd nog windows draaien, andersom kan het niet lastiger (hackintosh).

(ik heb HBO gestudeerd, waarbij onze 'photoshop les' bestond uit een leraar die ging uitleggen hoe je een circel kon tekenen in photoshop, waarbij de helft van de klas al zijn eigen design bedrijfje had. Ik zou daar niet te zwaar aan tillen wat de eisen zijn van school ;) )

13:37

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:34:
[...]
Off topic: Laat je nichtje alstjeblieft een andere richting kiezen, grafische vormgeving is geen droog brood mee te verdienen. Voorkomt weer teleurstelling na de opleiding.
Ja, ben ik ook bang voor. Al een paar voorbeelden gezien in mijn omgeving. Ik ben alleen wel huiverig om onderwijsadvies te geven, in de regel ben ik meer een voorstander van om te volgen waar je hart ligt. Kan alleen wel handig zijn om dan te beseffen waar je terecht komt. Voordeel is dat het nu alleen nog maar gaat om een richting in het VMBO. De andere richtingen zijn techniek, bouw of zorg en dat ligt haar niet. Ze zal hierna nog naar een MBO moeten en ik zal het dan nog wel een keer weer aangeven. Zijn we ook weer een jaar verder.

Verwijderd

P_Tingen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:11:
[...]

Ja, ben ik ook bang voor. Al een paar voorbeelden gezien in mijn omgeving. Ik ben alleen wel huiverig om onderwijsadvies te geven, in de regel ben ik meer een voorstander van om te volgen waar je hart ligt. Kan alleen wel handig zijn om dan te beseffen waar je terecht komt. Voordeel is dat het nu alleen nog maar gaat om een richting in het VMBO. De andere richtingen zijn techniek, bouw of zorg en dat ligt haar niet. Ze zal hierna nog naar een MBO moeten en ik zal het dan nog wel een keer weer aangeven. Zijn we ook weer een jaar verder.
Traditioneel is het niet bepaald rijk worden als DTP-er, maar wie het freelancen / nieuwe werken weet te omarmen, die kunnen best een degelijk salaris bij elkaar harken via platforms als Upwork etc.

Ik geef mijn kinderen mee, dat ze moeten kiezen waar ze zich lekker bij voelen en niet waar ze rijk van worden. Liever een modaal salaris en plezier in je werk, dan 3 keer modaal en met tegenzin aan de slag gaan.

En het VMBO is nog maar het begin, zoals je al schreef als ze hierna naar het MBO gaat kan het zijn dat ze hele andere keuzes maakt.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:34:
[...]

Waarom eigenlijk niet? Je zou toch denken dat met alle games, miljoenen websites etc. de vraag naar grafische vormgevers tegenwoordig veel groter is dan pak 'm beet 20 jaar geleden.

Verwijderd

P_Tingen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:11:
[...]

Oeps, over het gedeelde VMBO gelezen. 8)7 Wellicht dat ze er na het VMBO anders over denkt, who knows.
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:22:

Traditioneel is het niet bepaald rijk worden als DTP-er, maar wie het freelancen / nieuwe werken weet te omarmen, die kunnen best een degelijk salaris bij elkaar harken via platforms als Upwork etc.

Ik geef mijn kinderen mee, dat ze moeten kiezen waar ze zich lekker bij voelen en niet waar ze rijk van worden. Liever een modaal salaris en plezier in je werk, dan 3 keer modaal en met tegenzin aan de slag gaan.

En het VMBO is nog maar het begin, zoals je al schreef als ze hierna naar het MBO gaat kan het zijn dat ze hele andere keuzes maakt.
Juist sites als upwork, ontwerpen voor geld en ook vistaprint/drukwerkdeal en de toegankelijkheid van ontwerppakketten maken dat je (i.i.g. als grafisch figuur) moet knokken om kutklusjes tegen minimaal loon/maximale stress. Dan kun je nog zo'n dik portfolio hebben, er is altijd wel ergens een studentje die het voor nog minder wil doen. De markt is gewoon verzadigd.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je met plezier naar je werk moet gaan, maar dan moet dat niet ten koste gaan van je leven buiten werk om. Een beetje rondkomen en financieel ademruimte hebben is toch wel eeeeerg makkelijk.
CyberMania schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:36:
[...]

Waarom eigenlijk niet? Je zou toch denken dat met alle games, miljoenen websites etc. de vraag naar grafische vormgevers tegenwoordig veel groter is dan pak 'm beet 20 jaar geleden.
Omdat bovengenoemde sites bestaan, omdat ontwerppakketten enorm toegankelijk zijn, omdat iedereen wel een handig neefje/nichtje heeft die je visitekaartje wel wil en kan maken, omdat templates bestaan etc etc. Marktverzadiging.

Dat is i.i.g. wat mijn ervaring met deze sector is als ex-DTP'er/Creatief vormgever. Wat ik nu vooral zie op de markt is de combi van, dus en grafisch en front- dan wel back-end webdevelopment.
Pagina: 1