Wat ga je met je laptop doen?
Ik niks, maar mijn nichtje (14) volgt op dit moment een VMBO-KB opleiding, zit in het derde jaar en wil hierna een grafische MBO opleiding gaan doen. Volgend jaar gaat ze de richting "Media, Vormgeving en ICT" volgen in VMBO-4. Hiervoor heeft ze een laptop nodig, maar mijn kennis over grafische kaarten en wat nodig is voor dit gebruik is beperkt. Mijn zwager en schoonzus herkennen (meestal) een laptop als ze er een zien, maar verder gaat hun kennis niet, dus ze bestoken mij met vragen over een geschikte laptop. Vooral als ze - zoals laatst - weer een €300 HP laptop zien in de MediaMarkt folder. Ik heb ze dat afgeraden, maar echt goede gronden heb ik daar dan niet voor. Een laptop van €300 lijkt me prima om huiswerk op te maken, maar minder voor grafisch werk.
Uit de brochure van de school voor de opleiding:
Goed, een laptop van €300 afraden kan ik wel, een desktop voor HTK-gebruik lukt me ook prima, maar een laptop voor een grafische opleiding wordt lastiger. Ik weet het, het is wat vaag, maar wat zijn dingen waar ik op zou moeten letten? Grafische kaart? Veel geheugen? SSD? Soort scherm? Tips zijn welkom, want anders zie ik mijn zwager naar de dichtstbijzijnde computerboer gaan om zich daar een laptop aan te laten smeren die dan vervolgens nog niet voldoet (aanname gebaseerd op ervaring met eerdere aankoop van hun desktop)
Wat is je budget?
Niet helemaal zeker, maar ik vermoed tot zo'n €400 á €500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal ongetwijfeld mee naar school moeten
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur, maar gezien het aantal telefoons en tablets dat er daar in huis sneuvelen, gaat de voorkeur uit naar ofwel een redelijk stevig exemplaar, of een hele goedkope.
edit: aangevuld met eisen van opleiding
Ik niks, maar mijn nichtje (14) volgt op dit moment een VMBO-KB opleiding, zit in het derde jaar en wil hierna een grafische MBO opleiding gaan doen. Volgend jaar gaat ze de richting "Media, Vormgeving en ICT" volgen in VMBO-4. Hiervoor heeft ze een laptop nodig, maar mijn kennis over grafische kaarten en wat nodig is voor dit gebruik is beperkt. Mijn zwager en schoonzus herkennen (meestal) een laptop als ze er een zien, maar verder gaat hun kennis niet, dus ze bestoken mij met vragen over een geschikte laptop. Vooral als ze - zoals laatst - weer een €300 HP laptop zien in de MediaMarkt folder. Ik heb ze dat afgeraden, maar echt goede gronden heb ik daar dan niet voor. Een laptop van €300 lijkt me prima om huiswerk op te maken, maar minder voor grafisch werk.
Uit de brochure van de school voor de opleiding:
| MEDIA, VORMGEVING EN ICT (MVI) MVI is een creatieve voorbereidende vakopleiding waarin Grafi- en multimedia in combinatie met ICT centraal staan. Je leert alles over vormgeving, hoe iets mooi en prettig opvalt, maar ook over compositie, kleuren en beeldtechnieken. De kennis die je opdoet, pas je toe in het maken van advertenties, posters, folders, maar ook in een website of andere multimediaproducten, zoals het maken van Apps, E-pubs en interactieve formulieren. Je leert 2D (tweedimensionaal) om te zetten naar 3D (driedimensionaal), koppelingen maken tussen apparaten, software downloaden en installeren, assembleren, fotobewerkingen maken en je leert om te gaan met diverse grafische programma’s, zoals Adobe Illustrator, - Animate, - Muse, - Photoshop, Pinnacle Studio, enz. |
Goed, een laptop van €300 afraden kan ik wel, een desktop voor HTK-gebruik lukt me ook prima, maar een laptop voor een grafische opleiding wordt lastiger. Ik weet het, het is wat vaag, maar wat zijn dingen waar ik op zou moeten letten? Grafische kaart? Veel geheugen? SSD? Soort scherm? Tips zijn welkom, want anders zie ik mijn zwager naar de dichtstbijzijnde computerboer gaan om zich daar een laptop aan te laten smeren die dan vervolgens nog niet voldoet (aanname gebaseerd op ervaring met eerdere aankoop van hun desktop)
Wat is je budget?
Niet helemaal zeker, maar ik vermoed tot zo'n €400 á €500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal ongetwijfeld mee naar school moeten
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur, maar gezien het aantal telefoons en tablets dat er daar in huis sneuvelen, gaat de voorkeur uit naar ofwel een redelijk stevig exemplaar, of een hele goedkope.
edit: aangevuld met eisen van opleiding
[ Voor 29% gewijzigd door P_Tingen op 11-07-2018 08:49 ]
... en gaat over tot de orde van de dag