Toon posts:

VPS managed/unmanaged - tips voor een 'beginner'

Pagina: 1
Acties:

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11 20:45
Hi,

Ik run een website op een shared hosting servers. Voorheen geen enkel probleem, maar inmiddels zitten we aan de 400.000+ visits per maand en krijgen we geregeld klachten van de host (Webreus).

Nu ben ik uberhaupt niet echt een fan van de 'service' van Webreus, en was ik al aan het kijken naar een andere host. Ivm ervaring kwam ik bij TransIP. Een migratie naar een shared hosting daar is simpel, maar zij geven aan dat de 400.000 visits per maand eigenlijk wat hen betreft al wat te veel is voor shared hosting en dat ik beter over een VPS kan nadenken.

Aantal vragen:

1. Sales verhaal, of ergens kloppend? VPS is 2x zo duur, dus commercieel motief is er altijd
2. Ik ben redelijk technisch (onderhoud de site ook zelf) en wel vaker in Linux gewerkt, maar nooit eerder een VPS opgezet. Het gaat hier alleen om een server om deze (web)site te hosten, kan ik dat met een beetje lezen zelf?
3. Goede tips voor een managed VPS?

Alvast bedankt!

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Unmanaged VPS + control panel (cPanel of Plesk) heb je een beetje van beide.
Hoef je zelf niet moeilijk te doen met het inrichten van de mail, httpd, php, etc. etc. etc. en het control panel managed dus de software.

VPS is geen verkooppraatje hoor, het zorgt er voor dat je gewoon meer resources tot je beschikking hebt en de website sneller is (mits goed geconfigureerd).

[Voor 27% gewijzigd door DJMaze op 10-07-2018 14:46]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• terror538
  • Laatst online: 08-11 11:36
400k visits per maand komt neer op minder dan 1k visits per uur. Dat zou een shared hosting omgeving ook aan moeten kunnen; mits je website niet uit al te brakke code bestaat.

Niet dat je er met een VPS niet op vooruit gaat, je hebt meer resources tot je beschikking en kan zelf wat keuzes maken qua OS optimalisatie en configuratie.
Zelf beheren is prima te doen, gewoon debian installeren en een lamp how to volgen. Een standaard PHP site met Apache/Nginx en MySQL opzetten moet iedereen met wat basiskennis in linux wel lukken.

Control panel zou ik nou juist niet mee beginnen; het kost je ook geld; de configuratie is ondoorzichtig en niet optimaal en zeker in het geval van 1 website kan je het prima zelf doen.

too weird to live too rare to die

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou oo gewoon nog even verder shoppen en je vraag bij meerdere partijen neerleggen. Misschien betaal je elders iets meer voor shared hosting maar minder dan een VPS. Uiteindelijk draait het natuurlijk ook om verbruikte data.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11 20:45
Uit verdere discussie met TransIP blijkt dat het een grensgeval is. Het is geen zware complexe website maar een nieuwssite met gewoon veel bezoek. Het draait momenteel op een Wordpress installatie dus ook daar geen technische complexiteit.

Obv dat gegeven denk ik dat Shared Hosting prima voldoet. TransIP geeft dan aan dat zij dat ook inschatten, maar geen garanties geven op het 'soepel' lopen van de website. Vind ik natuurlijk een rare opmerking, maar goed.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-12 14:28
Lijkt me dat je bij 'shared' nooit garantie's kan geven... Qua prijs vind TransIp hoog.
- Ik heb al jaren succes met Tilaa met een 100% uptime (onbeperkt verkeer...)
- Verder kwam ik er achter dat Hetzner, ondanks de afstand, bijna net zo snel is. De VPS zijn reuze goedkoop maar je zou ook een maandje een vaste server kunnen proberen...

Mogen wij het domein weten. Ik ben heel benieuwd naar wat voor site het is?

• DJMaze
  • Niet online
UTADDICT schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:05:
Het draait momenteel op een Wordpress installatie dus ook daar geen technische complexiteit.
Wel resources! Ik zou jouw website ook niet graag hosten en gaan klagen.

Niet zozeer is het probleem WordPress (ik draai er drie op shared hosting waarvan rugvin.nl de zwaarste is), maar de plugins...

Na overname moest ik op die rugvin website plugins verwijderen omdat ze oud waren en bakken aan PHP errors gaven. Klant schrok van dit euvel en is blij dat de website nu werkt zonder plugins.

Als je bij mij host zou ik je dan ook een VPS hebben aangeraden om:
- te veel resources (geheugen, CPU, etc.)
- gevaar van hacking (daar wordt ik niet blij van als hoster, laatst nog een server opnieuw moeten inrichten door een gehackte WordPress)

[Voor 40% gewijzigd door DJMaze op 11-07-2018 13:51]

• BramV
DJMaze schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:45:
[...]
Niet zozeer is het probleem WordPress (ik draai er drie op shared hosting waarvan rugvin.nl de zwaarste is), maar de plugins...
Zo te zien draait RugVin ook Tilaa??? Vreselijk steeds die flash van de achtergrond trouwens ...

[Voor 12% gewijzigd door BramV op 11-07-2018 15:13]

• DJMaze
  • Niet online
BramV schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:09:
Zo te zien draait RugVin ook Tilaa???
Yep, ik heb ook alles daar. Top bedrijf!

Alleen die 100% klopt niet he. Je hebt begin van het jaar e-mails gehad over de Intel fixes en reboots ;)
Maar goed, 15 min. offline in 5 jaar is wel 99.9999904871% :)

[Voor 33% gewijzigd door DJMaze op 11-07-2018 15:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramV
DJMaze schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:19:
[...]

Yep, ik heb ook alles daar. Top bedrijf!

Alleen die 100% klopt niet he. Je hebt begin van het jaar e-mails gehad over de Intel fixes en reboots ;)
flauw

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-10 00:12
Ik zat zelf in een soortgelijke situatie. Uiteindelijk ook besloten om over te stappen op een VPS, dit is mij goed bevallen en onderhoud met updates e.d. valt enorm mee. Mocht er echt een probleem met de VPS zijn kun je wellicht altijd nog de support inschakelen. Zelf zit ik bij een provider wat deze support bied, maar wellicht dat het bij TransIP ook mogelijk is.

[Voor 6% gewijzigd door dbzokphp op 12-07-2018 08:33]

• DJMaze
  • Niet online
@dbzokphp gaat niet helemaal goed daar. De zendesk KB is afgesloten, geen telefoonnummer en de livechat is foetsie.
Ze zitten trouwens gewoon bij de notoire OVH SAS

Staat jouw VPS wel in Amsterdam zoals ze beweren?

[Voor 30% gewijzigd door DJMaze op 11-07-2018 16:13]

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:41
Als je niet de kennis al hebt dan is een self managed IaaS device niet aan te raden. Niet echt een objectief advies want ik werk als tech support voor een grote IaaS partij. Ik doe regelmatig dingen voor klanten die ik eigenlijk niet mág doen. Maarja je wilt iemand niet in de kou laten staan. De meeste klanten gaan ervanuit dat self managed betekent: “ik manage het zelf tot ik niet meer kan en dan bel ik support”. Maar in ieder geval bij ons en ik neem aan ook bij (Nederlandse) concurrenten is self managed ook echt self managed. Plesk of cpanel neemt dat misschien een beetje uit handen wat betreft werken met een CLI maar levert weer allerlei andere complicaties op.
Als je uptime belangrijk is gebruik een dergelijke server dan niet als bijscholingsproject voor jezelf. Neem een accountje bij linux academy of een andere partij zet thuis op een oude spare PC een thuis servertje op en ga daarmee experimenteren en doe wat ervaring op.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee