Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-09 09:04
Ik zoek een?
A/V Receiver

Waarom een help topic?
Ik heb zelf geen idee wat een goede A/V receiver moet doen. Na wat zoeken denk ik duidelijk te hebben dat:

- RMS voor een woonkamer niet heel belangrijk is, tenzij je gabber bent
- Resonantie, Ohm en wattages niet belangrijk zijn, tenzij je boxen hebt gemaakt in Wakanda

Of dat ook echt klopt weet ik niet, en gezien er op Tweakers een hoop slimme gebruikers rondhangen die hier vast heel veel kaas van hebben gegeten hoop ik op deze manier snel een goed idee te krijgen van wat mijn mogelijkheden zijn, zonder een directe miskoop te doen.

Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk niet teveel betalen, ik val in de categorie mensen die het verschil niet horen tussen een 256bit MP3 rip of een 500MB FLAC bestandje. Simpel is prima, maar ik vind vooral connectivity belangrijk. Max 300 euro lijkt me nu voldoende, tenzij blijkt dat ik daar echt niks voor kan kopen.

Ik heb zelf totaal geen voorkeur voor een merk, ik vind eigenlijk alles best zolang het doet wat het moet doen. Ik zit zelf aan zoiets te denken:
pricewatch: Yamaha HTR-4069
pricewatch: Harman Kardon AVR 151S

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV van goed geluid te voorzien, zowel voor films (ook 4K) als regulier TV. Films worden momenteel via Kodi op de TV zelf afgespeeld, voor regulier kijken heb ik een Horizon box van Ziggo.
Verder ga ik er ook muziek op afspelen waarbij ik graag Spotify wil gebruiken, dat kan als alternatief ook via bluetooth maar een goede Spotify Connect optie lijkt me makkelijker.

Extra info
Ik heb zelf een subje en twee boeken speakers van een LG setje die ik tijdelijk wil gebruiken op de receiver. Nadeel is wel dat deze met een goedkoop klemsysteem vast zitten, daar moet ik dan iets op verzinnen richting de receiver. Op die manier kan ik het budget een beetje spreiden en ben ik niet meteen een hoop euries kwijt. Voor zover mijn kennis reikt heb ik sowieso een minimaal 1 HDMI ARC poort nodig, maar kan mijn TV ook aansluiten via optische kabel (zo staat die nu ook aangesloten). Verder wil ik dus graag 4K contect bekijken, maar heb ik geen idee of alle receivers daar zomaar mee om kunnen gaan, of dat het labeltje '4K passthrough' ook echt belangrijk is?

[ Voor 11% gewijzigd door henkbob op 10-07-2018 16:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Je kan eens kijken voor een denon x1300 of x1400, dat zijn oudere modellen maar ondersteunen ook 4k en andere moderne techniek.
Ik heb zelf de x2200 die is nog ouder, maar kan ook gewoon 4k afspelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Goofy1978 op 10-07-2018 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Yamaha is een instap receiver. De HK ook. Maar die HK zou ik laten liggen, kwaliteit die HK tegenwoordig maakt is vergelijkbaar met de alles in 1 setjes en da's niet best ;)
Zou zelf veel eerder naar Denon, Marantz, Pioneer of Onkyo kijken. Met name Denon maakt leuke instappers met alles er op en er aan. In jouw budget is er weinig rotzooi te krijgen, maar moet je gewoon op de opties afgaan die je allemaal wilt hebben en dan je keuze maken.
Je wilt trouwens ook Audissey of een vergelijkbare techniek hebben ivm inregelen met ruimtecorrectie.

Verder: Je geeft aan dat je de speakers en sub van de LG wilt gebruiken. Is die sub actief (aparte voeding via het stopcontact) of niet? Vermoed van niet namelijk ;)
Maar doe eens merk en types van die LG speakers en sub, dan kunnen we dat ook aftikken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
Ja die speakers zijn niks, maar ik wil de tijd overbruggen om wat leuks op de kop te tikken. Kan natuurlijk ook nog even wachten, maar je weet hoe dat gaat met gadgets :)

Het gaat om een passief setje dat bij een LG setje hoort: BH5320F
Toevallig een ander interessant topic gezien hier op tweakers waar iemand een gelijke stap heeft gezet: Nieuwe home cinema set of een losse receiver/versterker?
Ik zou ook prima een 2.0 set op de kop kunnen tikken op marktplaats om die hele LG door het raam te kunnen kieperen. Nadeel is dat ik dan niet echt proef kan luisteren, dus op de gok zou kopen.

Als alternatief zit ik me nu ook te bedenken dat een 'simpele' receiver zonder al die hippe shit ook zou kunnen. Mijn TV is tenslotte al smart genoeg, en kan zelf prima spotify draaien en weet ik het wat. Ik denk alleen dat het in deze prijsklasse niet veel uitmaakt, voor 300 euries valt er niet zoveel te halen. Ik denk alleen dat grotere bedragen en een goede receiver mij niet per definitie blijer gaan maken, ik hoor het verschil toch niet.

[ Voor 44% gewijzigd door henkbob op 10-07-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt, maar die gaat uiteindelijk terug naar een 2.0 setje en heeft dus zijn sub niet aangesloten. En dat gaat jou ook niet zonder meer lukken. Want zoals je zelf al aangeeft: die sub is passief.

En ja, ik weet hoe dat gaat met gadgets. :P

Maar die melkpakjes en passieve sub gaat dat niet een heel denderend geluid geven iig. Je zou die sub op een van de speakerterminals kunnen zetten, kijken of dat werkt. Maar zou zelf serieus naar wat moois tweedehands kijken qua speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
Ik heb nu het volgende voor ogen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X1300W€ 299,-€ 299,-
1Polk Audio T15 (Zwart)€ 85,41€ 85,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,41

Dat is puur gebaseerd op centen. Dat gezegd hebbende, waar vallen jullie het meest over als je naar die combo kijkt?

[ Voor 93% gewijzigd door henkbob op 10-07-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kijk voor speakers on a budget ook even bij Teufel en bij Correct.nl in de koopjeskelder.
Die X1300 is een echte instapper en een model van een paar jaar terug. Heeft derhalve nog geen 4K ondersteuning. En als je nu nieuw koopt wil je dat eigenlijk wel hebben. Dus dan zou je voor de wat nieuwere pricewatch: Denon AVR-X1400H moeten kijken, die kan 4K passthru doen (alleen niet upscalen maar dat handelt een TV wel af). Scheelt 6 tientjes en is het wel waard ivm future proof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
4K/60 Hz full-rate pass-through, 4:4:4 color resolution, HDR and BT.2020
Meest recente HDMI standaard voor goede ondersteuning in de toekomst
6 HDMI ingangen (incl. 1 voor) die beschikken over HDCP 2.2 support

Wat mist de x1300 dat 4k niet werkt volgens jou?
Pagina: 1