mechanische ventilatiebox vernieuwen, welke capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2023
Goedemiddag,

Voor ons bestaande ventilatiesysteem (12 jaar oud en ondertussen rumoerig) zoek ik een nieuwe box. De huidige box is een Stork CMFe welke tijdens de bouw van de woning is geplaatst (550m3). Ik twijfel nu tussen de Orcon MVS-15 en de vervanger van de CMFe: de Zehnder Comfofan.

Nu lijkt de Orcon iets stiller te zijn en hij heeft een hogere capaciteit. Dat laatste brengt mij aan het twijfelen. Wanneer ik een box met een hogere capaciteit ophang, kloppen de ventielen dan nog wel, deze hebben een capaciteit van 75m3/h (4 stuks, badkamer, keuken, toilet en zolder). Of moet ik dan ook de ventielen vervangen naar 150m3/h exemplaren?

Wat zou jullie advies zijn? Veilig kiezen voor de Zehnder gezien dit ook de keuze tijdens de bouw is geweest (je mag er vanuit gaan dat de box is afgestemd op de ventilatiekanalen toch?). Of toch de Orcon met een hogere capaciteit, al dan niet met nieuwe ventielen?

Bedankt vast voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Met 12 jaar oud is het sowieso geen gek idee om de boel eens opnieuw te laten inregelen. Vergeet niet om na inregelen de standen van de ventielen even te noteren (binnenkant ventiel met watervaste stift bijv.). Als je ze dan ooit eruit haalt om schoon te maken, kun je ze weer op de juiste instelling terugzetten.

Zie ook: http://www.renewable-ener...n-mechanische-ventilatie/

En wellicht ook de kanalen (laten) schoonmaken. Plaatsen van een nieuwe box zou ik zelf doen, stelt weinig voor. En dan bedrijf laten komen voor reinigen + inregelen. Volgens mij zijn er ook wel aanbiedingen vanuit VEH voor dat soort combideals.

Er zijn trouwens wel regels vanuit bouwbesluit, mogelijk kun je op die manier berekenen wat je aan capaciteit nodig hebt? Meestal is het iets van 25m3 voor toilet, 50m3 voor badkamer en 75m3 voor keuken. Daarmee kom je op 150m3 wat een Itho Ecofan e.d. vaak op hun middenstand kunnen afzuigen. Maar dat is vrij globaal, wie zegt dat je geen enorme badkamer of keuken hebt ;)
Zorg ook dat de kieren onder deuren groot genoeg zijn. Bij mijn badkamerdeur was er nauwelijks een kier. Ik heb deze vergroot en de afzuiging in de badkamer werkt nu stukken beter, wordt niet meer zo mistig.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2023
Bedankt! Schoonmaken en inregelen gaat zeker gebeuren zodra de nieuwe box hangt. Met dat soort waarden heb ik dus geen 150m3/h ventielen nodig en voldoet bijna ieder box.
Een enorme badkamer of keuken heb ik namelijk niet :)

Staat je box op stand 3 dan niet veel te hard te draaien (badkamer timer is altijd 3 geloof ik)? Theoretisch zou die 375m3/h kunnen afvoeren op stand 3 (even de Zehnder als voorbeeld nemend) . Toch zijn er maar 4 ventielen waarvan er 1 maximaal staat afgesteld (keuken, dus 75m3/h) en de rest allemaal geknepen. Bij elkaar wellicht dus maar 200m3/h wat er door de ventielen kan, stand 2 zou dan toch altijd moeten voldoen?

Of ben ik nu zo atechnisch aan het raaskallen dat het kant noch wal raakt... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
Denk ook gelijk over co2 gestuurd en vocht sensor. Wel iets duurder maar in gebruik geen omkijken meer naar.

Heb hier de co2 sensor in de woonkamer hangen, met de mogelijkheid voor handbediening. In de badkamer zit geen knop, maar een ingebouwde vocht sensor in de afzuig box.

En zoek een gelijkstroom afzuig box, die zijn een stuk zuiniger.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 10-07-2018 20:49 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.