Xeon+Quadro of i7+GTX1080 voor Autocad en Inventor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 13:19
Goedemorgen,

Zelf ben ik werkzaam op een ICT afdeling. Ik moet kijken voor de aanschaf van een paar computers.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computer voor tekenaars. Autocad, Inventor, Office 365.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten wat jullie aanraden van de 2 opties. Is de 1 beter dan de ander voor de doelgroep tekenaar of juist niet?

Mijn Verhaal:

Normaal hanteren wij voor tekenaars een HP Z440 met de volgende specificaties:
Xeon E5-1620 v4, 16GB RAM, 256GB SSD en een Quadro P2000 5GB.

Nu dacht ik dat als ik een pc zelf zou bouwen, dat ik hem dan beter en sneller kan maken voor dezelfde prijs.
Ik dacht zelf aan het volgende: Intel i7 7700, 512GB SSD, 16GB DDR4, GTX1080 8GB.

Ik weet dat Quadro kaarten juist voor dit soort programma's beter geschikt zouden moeten zijn maar een GTX1080 moet vast ook wel een heel eind komen.

Wat is jullie mening, ervaring, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het ligt heel erg aan wat de programma's zelf gebruiken en nodig zijn, vaak weten de tekenaars dit zelf het beste, zij werken dagelijks met hun flow immers. Kijk dus ook even naar de andere combinaties, Xeon met GTX 1080 of i7 met Quadro en overleg met de tekenaars.

Ik weet uit eigen ervaring dat zij best heel kieskeurig kunnen zijn en dat ze dus echt wel weten wat zij willen / nodig zijn. Maar waarderen het zeer als zij betrokken worden om de juiste keuzes te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:08
Ja zelfbouw is prima te doen met oog op prijs / prestatie.

Bedenk wel even dat ook de ondersteuning / support hiervoor geregeld moet worden. (lijkt mij) Je hebt al duidelijk wie dat gaat doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Als je hem zelf bouwt heb je geen garantie op het hele ding, komt niemand hem de volgende dag maken, nieuwe onderdelen moet je zelf bestellen, troubleshooten is voor je zelf.

Je zit iig met verouderde hardware lijstjes te maken (xeon is uit 2016, i7-7700 is al opgevolgd door de i7-8700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 09:33
Pugetsystems heeft het eea op een rijtje gezet.
Als ik dat interpreteer is een i7-8700K, 16 of 32GB ram en Quadro de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Danny Phantom schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:01:
Als je hem zelf bouwt heb je geen garantie op het hele ding, komt niemand hem de volgende dag maken, nieuwe onderdelen moet je zelf bestellen, troubleshooten is voor je zelf.
Geen garantie? Hoe kom je daar nou bij? Op de onderdelen zelf heb je sowieso gewoon garantie zitten, het is niet dat die garantie komt te vervallen omdat je zelf een systeem in elkaar hebt gezet. Per onderdeel kun je dan best een SLA hebben binnen hoeveel tijd het onderdeel vervangen wordt in plaats van het gehele systeem. Maar dat is een zorg / beslissing die de IT-afdeling zelf moet nemen. Besluit de IT afdeling om het systeem ergens te laten assembleren, zit er wel degelijk op het gehele systeem garantie en zit er wellicht een aparte SLA op. Beetje kort door de bocht dus om te stellen dat er geen garantie op zit. Zeker, het is wat complexer, maar dat maakt niet dat het er niet op zit.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:07:
[...]
Geen garantie? Hoe kom je daar nou bij? Op de onderdelen zelf heb je gewoon garantie zitten, het is niet dat die garantie komt te vervallen omdat je zelf een systeem in elkaar hebt gezet. Per onderdeel kun je dan best een SLA hebben binnen hoeveel tijd het onderdeel vervangen wordt in plaats van het gehele systeem. Maar dat is een zorg / beslissing die de IT-afdeling zelf moet nemen. Besluit de IT afdeling om het systeem ergens te laten assembleren, zit er wel degelijk op het gehele systeem garantie en zit er wellicht een aparte SLA op. Beetje kort door de bocht dus om te stellen dat er geen garantie op zit. Zeker, het is wat complexer, maar dat maakt niet dat het er niet op zit.
Lees aub wat ik post. Ik heb het over het gehele systeem en niet de afzonderlijke onderdelen

[ Voor 4% gewijzigd door Danny Phantom op 10-07-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Danny Phantom schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:14:
Lees aub wat ik post. Ik heb het over het gehele systeem en niet de afzonderlijke onderdelen
Lees aub dan ook mijn post. ;)
Besluit de IT afdeling om het systeem ergens te laten assembleren, zit er wel degelijk op het gehele systeem garantie en zit er wellicht een aparte SLA op.
Ik heb voor de volledigheid mijn vorige bericht iets verduidelijkt met "sowieso". :)

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:08
CH4OS schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:24:
[...]
Lees aub dan ook mijn post. ;)

Als de leverancier de opdracht krijgt het systeem te assembleren, zit er sowieso op het geheel een garantie. Afhankelijk van de SLA met de leverancier worden dan de onderdelen of de PC binnen een bepaalde tijd vervangen, maar dat is afhankelijk van de SLA.

Heb mijn vorige bericht iets verduidelijkt met "sowieso". :)
En dat kost ook weer geld, dan kan je waarschijnlijk net zo goed een HP systeem aanschaffen. ;)

Maar gelijk heb je, een aparte SLA maken met de assemblerende partij die de hardware support doet is ook prima mogelijk.

@Sander12345 Hopelijk krijg je inzichtelijk wat er nog allemaal bij komt kijken dan alleen de kosten van het systeem zelf. Je moet voor je zelf even de voordelen tegen de nadelen weerleggen en de bijbehorende kosten natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dylan111111 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:31:
En dat kost ook weer geld, dan kan je waarschijnlijk net zo goed een HP systeem aanschaffen. ;)
Een kant en klaar HP systeem is wel duurder, dus ik begrijp de keuze van de TS wel en het is vervolgens afhankelijk van de vervolgafspraken, zoals de SLA. Het is dus maar net hoeveel een bedrijf / afdeling voor dergelijke systemen over heeft en hoeveel eigen beheer het wil doen. Feit blijft dat aan alles een prijskaartje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Om even wat dingen te beantwoorden:

Het bedrijf bestaat uit 20 tekenaars en met 3 man bezetten wij de ICT afdeling.
De tekenaars zelf hebben bijna allemaal geen verstand van hardware.
Als de computer maar werkt horen we vaak.

Stel er zou een onderdeel kapot gaan, dan maakt het niet heel veel uit of we voor HP gaan of zelf bouwen.
HP komt namelijk de volgende dag langs (Next day support), of ik laat 1 van onze ict'ers een nieuw onderdeel halen mochten we voor zelf bouwen gaan en dus geen HP next day support hebben.
Hoe dan ook kunnen ze de volgende dag zoiezo weer aan het werk.

Met de werknemers hebben wij geen SLA.
Als ze maar weer zo snel mogelijk aan het werk kunnen. Hier zit geen tijd aan vast.

@CH4OS Ik zie idd dat mijn hardware lijstje verouderd is. Dit zal dan de i7-8700K worden.

De HP langskomt voor een reparatie is erg fijn. Scheelt ons zelf werk. Maar de HP is dan ook wel 700 euro duurder dan de zelfbouw pc. Voor die 700 euro kan ik de helft van alle onderdelen zelf vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sander12345 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:37:
De tekenaars zelf hebben bijna allemaal geen verstand van hardware.
Ze werken dagelijks met software, vanuit daar weten ze toch wat de software het liefste gebruikt en waar zij tegenaan lopen?

CAD-tekeningen kunnen bijvoorbeeld best groot worden, inladen kan lang duren, zeker als je weinig RAM in de PC / workstation hebt zitten. Dan weet je in elk geval dat de hoeveelheid RAM die zij nu hebben niet voldoende is. ;)

Je kunt natuurlijk eventueel samen met de tekenaars hier naar kijken lijkt me. Als je in kaart hebt wat de eisen van de programma's en tekenaars zijn, kan je de hardware hier op afstemmen. :) Dan koopt de baas ook niet als een kip zonder kop en is te onderbouwen waarom men dergelijke systemen wilt hebben. Vraag is dan alleen of de baas het ervoor over heeft. Als dat niet het geval is, kan jij dan de gulle middenweg zoeken, door bijvoorbeeld een i7 CPU te pakken ipv een Xeon, bijvoorbeeld.

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Sander12345 ben zelf werkzaam bij een bureau met aanzienlijk meer medewerkers, wij gebruiken al jaren zonder problemen zelfbouw systemen voor de pakketten (Autocad, Solidworks, Revit o.a.). Laten deze wel assembleren (kost teveel tijd).

Huidige generatie waar we er een x aantal van hebben zijn i7 7700's (non k) met 16 of 32GB ram, 500GB SSD en een Quadro P2000 of P4000 (afhankelijk van de software/gebruik, lang niet alle software heeft profijt an kaarten sneller dan en P2000).

Proberen een x aantal systemen per generatie te kopen, oude schuif je door naar gebruikers die minder zware applicaties draaien. Zodoende draaien we met best nog wel oude hardware op sommige werkplekken.

Zorg wel voor een systeem welke geïnstalleerd en wel op voorraad staat, zodat bij problemen je alleen het systeem hoef te wisselen en de medewerker zeer beperkte down-time heeft.

Zoals al aangegeven heeft https://www.pugetsystems.com/ zeer uitgebreide benchmarks voor allerlei pakketten. Veel software is nog sterk single treaded, vandaar de voorkeur voor Intel (hogere clocksnelheid).

Als je opvallend veel render zou een Ryzen (of X299) interessant kunnen zijn, wij renderen zeer beperkt en doen dat vaak op een ongebruikte pc (collega die niet aanwezig is b.v.) waardoor de snelheid niet zo relevant is.

Qua videokaarten komen de Quadro kaarten (ondanks dat ze duur zijn) in de meeste applicaties (veel) beter uit de bus.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 10-07-2018 14:03 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tortelli schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:20:
Qua videokaarten komen de Quadro kaarten (ondanks dat ze duur zijn) in de meeste applicaties (veel) beter uit de bus.
In Inventor is een Quadro niet sneller. In Autocad misschien wel.

We hebben hier een HP workstation staan met een Xeon E5-1650 en een Quadro K4000 en een zelfbouw met een i7-6700 en een GTX750TI.
Qua snelheid heb ik het idee dat de zelfbouw iets sneller is in Inventor. Qua stabiliteit merk ik geen verschil.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@blitzkrieg Inventor gebruiken we niet, met Solidworks is een Quadro aanzienlijk sneller;
https://www.pugetsystems....d-in-Solidworks-2016-751/

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-04-2023
Sander12345 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:56:
Goedemorgen,

Zelf ben ik werkzaam op een ICT afdeling. Ik moet kijken voor de aanschaf van een paar computers.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten wat jullie aanraden van de 2 opties. Is de 1 beter dan de ander voor de doelgroep tekenaar of juist niet?

Mijn Verhaal:

Nu dacht ik dat als ik een pc zelf zou bouwen, dat ik hem dan beter en sneller kan maken voor dezelfde prijs.
Ik dacht zelf aan het volgende: Intel i7 7700, 512GB SSD, 16GB DDR4, GTX1080 8GB.

Ik weet dat Quadro kaarten juist voor dit soort programma's beter geschikt zouden moeten zijn maar een GTX1080 moet vast ook wel een heel eind komen.

Ik zou voor een Intel I7-8700 gaan, 16GB DDR4 is prima, de videokaart 1080 is ook prima, alleen is het wel belangrijk om te weten hoe groot de modellen zijn waarmee de tekenaars werken.

Voor inventor en Autocad hoef je echt geen Quadro of een Firepro aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
blitzkrieg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:21:
[...]

In Inventor is een Quadro niet sneller. In Autocad misschien wel.

We hebben hier een HP workstation staan met een Xeon E5-1650 en een Quadro K4000 en een zelfbouw met een i7-6700 en een GTX750TI.
Qua snelheid heb ik het idee dat de zelfbouw iets sneller is in Inventor. Qua stabiliteit merk ik geen verschil.
Het hangt er ook vanaf of je de bestanden van een netwerkserver haalt of dat je bestanden fysiek op je harde schijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Sander12345 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:56:
Goedemorgen,

Wat verwacht je van ons?

Mijn Verhaal:

Zoals gesteld, dit hangt geheel af van wat voor een tekeningen en hoe complex die zijn. Ik teken zelf in solidworks met een I3-8100 zonder extra GPU, de tekeningen worden behoorlijk complex, 25+ parts maar dat trekt hij nog prima. Alleen bij zeer complexe assemblies waar je honderden parts met honderden complexe mates en dubbel kromme surfaces aan het bewerken bent heb je een middenmoot GPU nodig. Vooral veel kleine onderdelen zoals complete PCB assemblies wordt het snel langzaam. Maar zelfs dat is omheen te werken door versimpelde versies van files te gebruiken.

Voor gemiddeld inventor en AutoCAD werk is een I3 -8100 16-32gb ram en een GTX 1030-1050 meer dan genoeg. Ga eens langs een tekenaar, vraag hem een gemiddeld file te openen en check ram, cpu en gpu gebruik. De benchmarks die zelfs pudgetsystems gebruiken slaan compleet nergens op in mijn mening, de test komen niet overeen met normaal en goed gebruik in tekenen.

Ik zou vooral een HP of Dell met service kopen vanwege de software en drivers tools, die met 1 reboot netjes en snel bios updates doen etc. En als je zelfbouw doet haal dan een chipset met wat management tools, zoals Q370.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
Je kan deze forumtopic ook even doorlezen:
https://forums.autodesk.c...ally/td-p/5950908/page/67

Hierin zijn benchmarks gedaan met verschillende systemen hoe hoger de score Inventor PC index (IPI) is hoe beter het systeem is voor inventor.

De benchmark tool kun je in onderstaande link downloaden:
https://apps.autodesk.com...60&appLang=en&os=Win32_64

Je kan eens testen wat de score is op de PC's waar jullie tekenaars mee werken.
Graag zou ik de resultaten ook willen zien.

Ik ben zelf tekenaar geweest bij een bedrijf waar wij werkte met Inventor en Autocad.
De grote assembly (samenstelling) had totaal 88.000 onderdelen en om deze assembly te openen duurde 3 kwartier wat voor op den duur behoorlijk frustrerend kan zijn.

Stel de computers van jullie tekenaars scoren goed, dan kan het zijn dat de onderdelen opgeslagen zijn op de netwerkschijf, en de computer ze daarvandaan haalt. Dit vertraagd Inventor ook aanzienlijk (spreek uit ervaring).
Welke oplossing je dan zou kunnen proberen is om Vault te installeren op de server, dit is een data management programma die de onderdelen op de server bewaart, maar ook gelijk de onderdelen op de harde schijf van de tekenaars plaats.
De computer download alleen aangepaste bestanden naar de harde want, Vault herkend nieuwe en aangepaste bestanden.
Mocht je hier meer informatie over willen dan ontvang ik graag een bericht van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Door de jaren heen zijn er veel verschillende machines voor tekenaars gekocht die al die tijd alleen maar met Autocad hebben gewerkt.

CPU + type opslag + RAM + GPU

Intel Xeon E5630 HDD 6GB NVIDIA Quadro FX 1800
Intel Xeon E3-1240 HDD 8GB ATI Firepro V4800
Intel Xeon E3-1240 HDD 8GB NVIDIA Quadro 600
Intel Xeon E5-1620 HDD 16GB NVIDIA Quadro 600
Intel Xeon E5630 HDD 6GB NVIDIA Quadro K2000
Intel Xeon E5-1620 HDD 8GB NVIDIA Quadro K2000
Intel Xeon E5-1620 HDD 8GB NVIDIA Quadro FX 1700
Intel Xeon E5-1620 HDD 16GB NVIDIA Quadro K2200
Intel Xeon E5-1620 HDD 8GB NVIDIA Quadro 600

Vanaf vorig jaar zijn we ook met Inventor gaan werken. Vanaf dit jaar gaan we nu ook met Vault, Solidworks en Revvit werken.
Mijn eerste taak toen ik in dienst kwam vorig jaar was het uitzoeken van 3 nieuwe computer voor tekenaars.
Ik heb toen gekozen voor:

Intel Xeon E5-1620 v4 256GB SSD 16GB NVIDIA Quadro P2000

Na navraag gisteren aan een collega die alle genoemde programma's gebruikt en op de bovenstaande pc werkt zei hij het volgende:
De computer is snel en stabiel.Ook voor gebruik met Inventor een goede desktop.
De quadro videokaart functioneert ook goed, heeft een goede opbouw van de tekeningen.
Heb privé een i7 met 32GB en GTX1060 met 6GB, is ook prima voor inventor 2018 maar naar mijn bescheiden mening minder stabiel dan de Xeon processor.

@Flaat Paar tekeningen van 80-100mb geopend (groter worden ze bijna niet) en het RAM verbruik komt niet hoger dan 10GB. CPU en GPU blijven rond 25%. Getest op E5-1620 en Quadro P2000.

Als we zoiezo van 16GB RAM uitgaan en een Quadro P2000 5GB kaart...zou dan de i7-8700 minder zijn dan de Intel Xeon E5-1620v4? Of merk je daar in de praktijk niet veel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerveza
  • Laatst online: 30-04 11:56
Ik ben zelf ook een ICT'er bij een bedrijf dat veel gebruik maakt van AutoCAD en Revit voorheen gebruikten wij eigenlijk altijd de HP workstation Z440 icm Quadro kaarten.

Aangezien we veel klachten kregen dat het toch best wel traag was met het laden van , zijn wij destijd zelf ook opzoek geweest naar alternatieven, aantal tekenbureau's bij ons in de buurt adviseerden ons om gebruik te maken van GTX 1080ti , zodoende hebben wij zelf een zelfbouw pc in elkaar gezet en tot heden hebben wij ong 8 in gebruik (en dat wordt er wel meer) genomen en alle gebruikers zijn dik tevreden.

Intel CORE I7-7700K 4.20GHZ
ASUS ROG MAXIMUS IX FORMULA Asus
Corsair DDR4 3000MHz 16GB 2 x 288 DIMM Unbuffered 15-17-17-35 Vengeance LPX Zwart
ASUS ASUS ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING
Samsung Solid State Disk (SSD) 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12345
Ik heb uiteindelijk door het advies voor de volgende setup gekozen:

Samsung 860 Evo 500GB
Intel i7 8700
Coolermaster hyper 212 Evo
Asus GTX 1080 8GB
Kingston HyperX 16GB DDR4
En dat alles in een Corsair Carbide Series 270R behuizing.

Momenteel hebben we 4 van deze machines hier draaien en ik hoor niks meer dan complimenten. Super stil, heerlijk snel en best een mooie kast om te zien.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar informatie en hulp. Bedankt! :)
Pagina: 1