Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07 11:05
Hoi,

Ben op dit moment bezig de overstap te maken van een detacheerder/adviesbureau (in publieke sector) naar een gemeente. Dit geeft natuurlijk wat uitdagingen in de arbeidsvoorwaarden, omdat e.e.a. lastig te vergelijken is. Misschien dat hier mensen nog tips & ervaringen hebben? Ben vooral benieuwd naar onderbouwing van de treden (binnen de schaal). Ik kom niet veel verder dan 'op basis van opleidingsniveau en ervaring'.

(overigens: ik hoef hier niet schatrijk van te worden, ook om inhoudelijke redenen is dit een mooie stap).

Even om de context te schetsen, de huidige situatie:
3050 bruto salaris, leaseauto (klasse Fiesta), 200 euro bruto bonus (want ik zou een grotere auto kunnen rijden), 60 euro onkostenvergoeding, 35 vakantiedagen. geen einde jaars uitkering, geen 13e maand, winstdeling is verwaarloosbaar. 30 euro eigen bijdrage voor privegebruik auto. 36u werkweek.

wat ik nu weet van de potentiële werkgever:
Schaal 11 functie (start bij 3350 bruto, opvolgende treden zijn: 3486, 3625, 3763, 3901, 4040 (hoger zal misschien niet relevant zijn). IKB, waarvan 6% einde jaarsuitkering. vakantiedagen zijn onbekend. Reiskosten zijn mogelijk wat mager, vermoedelijk 17ct per k/m, tot een max van 40 km per dag (reisafstand is +-80km). Hoge stimulering gebruik fiets/OV.

Het is lastig de voorwaarden met elkaar te vergelijken, maar het helpt wel een beeld te vormen. Dus: tips, onderbouwing van inschaling, alles is welkom! :)

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
En het aantal uren? 36 v 40 is ook al een verschil van 10~11 %.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:34
Wat is precies je vraag?
Een schaal zit gekoppeld aan een functie. Wil je een hogere schaal, dan moet je naar een hogere functie. Het kan zijn, ik weet niet precies hoe dat bij de gemeente is, dat een functie meerdere schalen heeft. Dan is het ook vaak een soort junior/medior/senior constructie.
De stappen in een schaal zijn "vrij". In principe ga je automatisch elk jaar een stap omhoog, tot de maximum van die schaal.

Dus zo hoog mogelijk instromen is altijd een voordeel. Als je nu in schaal 11-6 kan instromen begin je gelijk op het salaris wat je anders over 4 jaar pas hebt. Stappen overslaan kan ook, wanneer je extra papieren haalt of dat soort zaken, maar is redelijk uitzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
Unigo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:48:

Even om de context te schetsen, de huidige situatie:
3050 bruto salaris, leaseauto (klasse Fiesta), 200 euro bruto bonus (want ik zou een grotere auto kunnen rijden), 60 euro onkostenvergoeding, 35 vakantiedagen. geen einde jaars uitkering, geen 13e maand, winstdeling is verwaarloosbaar. 30 euro eigen bijdrage voor privegebruik auto. 36u werkweek.
* Ik tel de leaseauto voor een loonwaarde van 350, gebaseerd op vaste kosten + privegebruik. Rond de 380 euro per maand zou je een Fiesta kunnen privateleasen en tanken, minus de 30 eigen bijdrage is 350 loonwaarde.
** Bedrag is bruto. Over 350 euro extra loon betaal je natuurlijk belasting, maar ook een auto van de zaak wordt belast.
** Woon-werk kilometers hebben niets met loonwaarde te maken en verreken ik apart.

Dan verdien je nu ongeveer 47k per jaar exclusief sociale verzekeringen, pensioen etc.
wat ik nu weet van de potentiële werkgever:
Schaal 11 functie (start bij 3350 bruto, opvolgende treden zijn: 3486, 3625, 3763, 3901, 4040 (hoger zal misschien niet relevant zijn). IKB, waarvan 6% einde jaarsuitkering. vakantiedagen zijn onbekend. Reiskosten zijn mogelijk wat mager, vermoedelijk 17ct per k/m, tot een max van 40 km per dag (reisafstand is +-80km). Hoge stimulering gebruik fiets/OV.

Het is lastig de voorwaarden met elkaar te vergelijken, maar het helpt wel een beeld te vormen. Dus: tips, onderbouwing van inschaling, alles is welkom! :)
Ik neem aan kilometervergoeding 19 cent/km. Dan ontvang je bij 200 werkdagen per jaar 1520 euro.

Je rijdt ongeveer 16.000 km per jaar woon-werk. Die extra kilometers op een private lease Fiesta zullen 80 a 90 euro per maand kosten. Plus een euro of 140 aan benzine. Totale extra kosten woon-werk verkeer 2700 euro. Je komt dus 1200 netto per jaar = 100 netto per maand tekort op je kilometerverghoeding. Wat met 200 euro bruto kan worden hersteld.

Met 3600 euro bruto speel je ongeveer quitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
LordSinclair schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:51:
En het aantal uren? 36 v 40 is ook al een verschil van 10~11 %.
ook 36, my bad!
TheBrut3 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:59:
Wat is precies je vraag?
Een schaal zit gekoppeld aan een functie. Wil je een hogere schaal, dan moet je naar een hogere functie. Het kan zijn, ik weet niet precies hoe dat bij de gemeente is, dat een functie meerdere schalen heeft. Dan is het ook vaak een soort junior/medior/senior constructie.
De stappen in een schaal zijn "vrij". In principe ga je automatisch elk jaar een stap omhoog, tot de maximum van die schaal.

Dus zo hoog mogelijk instromen is altijd een voordeel. Als je nu in schaal 11-6 kan instromen begin je gelijk op het salaris wat je anders over 4 jaar pas hebt. Stappen overslaan kan ook, wanneer je extra papieren haalt of dat soort zaken, maar is redelijk uitzonderlijk.
De schaal staat inderdaad vast, maar binnen de schaal zitten 11 treden. Hier zit volgens mij de onderhandelingsruimte.

@t_captain bedankt, geeft inzicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
t_captain schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:14:
[...]

* Ik tel de leaseauto voor een loonwaarde van 350, gebaseerd op vaste kosten + privegebruik. Rond de 380 euro per maand zou je een Fiesta kunnen privateleasen en tanken, minus de 30 eigen bijdrage is 350 loonwaarde.
** Bedrag is bruto. Over 350 euro extra loon betaal je natuurlijk belasting, maar ook een auto van de zaak wordt belast.
** Woon-werk kilometers hebben niets met loonwaarde te maken en verreken ik apart.

Dan verdien je nu ongeveer 47k per jaar exclusief sociale verzekeringen, pensioen etc.

[...]

Ik neem aan kilometervergoeding 19 cent/km. Dan ontvang je bij 200 werkdagen per jaar 1520 euro.

Je rijdt ongeveer 16.000 km per jaar woon-werk. Die extra kilometers op een private lease Fiesta zullen 80 a 90 euro per maand kosten. Plus een euro of 140 aan benzine. Totale extra kosten woon-werk verkeer 2700 euro. Je komt dus 1200 netto per jaar = 100 netto per maand tekort op je kilometerverghoeding. Wat met 200 euro bruto kan worden hersteld.

Met 3600 euro bruto speel je ongeveer quitte.
Je vergeet de eindejaarsbonus en het IKB (kan ook omgezet worden in extra salaris) mee te nemen. Dwz dat het maandsalaris om quitte te spelen iets lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
Aan de andere kant, veel duurdere pensioenregeling. Leuk voor later, maar de werknemersbijdrage kost wel een stukje koopkracht nu.

En: overstappen is alvast je salarisverhoging van komend jaar incasseren. Als je nu de onderhandelingen doet, ga je waarschijnlijk op 1-10 over. Dan ben je bij de meeste werkgevers op 1-1 nog niet aan de beurt voor een loonsverhoging. Terwijl je die bij je huidige werkgever misschien wel zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
TweakerThomas schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:15:
[...]

Je vergeet de eindejaarsbonus en het IKB (kan ook omgezet worden in extra salaris) mee te nemen. Dwz dat het maandsalaris om quitte te spelen iets lager ligt.
Jup, de bonus/13e maand zit in 't IKB. dit is zo'n (als je niet gaat schuiven) 6%, en dus ongeveer 200 euro.
t_captain schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:20:
Aan de andere kant, veel duurdere pensioenregeling. Leuk voor later, maar de werknemersbijdrage kost wel een stukje koopkracht nu.

En: overstappen is alvast je salarisverhoging van komend jaar incasseren. Als je nu de onderhandelingen doet, ga je waarschijnlijk op 1-10 over. Dan ben je bij de meeste werkgevers op 1-1 nog niet aan de beurt voor een loonsverhoging. Terwijl je die bij je huidige werkgever misschien wel zou krijgen.
Goed aandachtspunt, even vragen naar een bruto/netto berekening dus. Zou per 1-9 zijn overigens, wettelijke opzegtermijn (1 maand). Puntje van de beoordeling is wel terecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Unigo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:21:
De schaal staat inderdaad vast, maar binnen de schaal zitten 11 treden. Hier zit volgens mij de onderhandelingsruimte.
Dat is correct. Of eventueel in ontwikkelafspraken met daarbij als prestatiebonus dat je een trede overslaat. Maar ga er vooral van uit dat je per jaar 1 trede omhoog gaat. Of indien je functie uit schalen 11,12 en 13 bestaat kan je misschien afspreken dat je bij 2 jaar goed functioneren en bij het behalen van papiertjes X, Y en Z naar de schaal 12 functie gaat.
t_captain schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:14:
In de TS staat dat het 17ct/km is met een max van 40km per dag, terwijl TS 80km moet reizen. Hij zal dus +/-maar 0,17*40*200=1380 reiskostenvergoeding krijgen. Overheid is lang niet altijd 19 ct/km, ik ken zelfs een overheidsinstantie waar WWV over het algemeen een vergoeding kent van 6 ct/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
TheBrut3 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:03:
In de TS staat dat het 17ct/km is met een max van 40km per dag, terwijl TS 80km moet reizen. Hij zal dus +/-maar 0,17*40*200=1380 reiskostenvergoeding krijgen. Overheid is lang niet altijd 19 ct/km, ik ken zelfs een overheidsinstantie waar WWV over het algemeen een vergoeding kent van 6 ct/km.
Volgens mij hangt het er bij de overheid sterk vanaf hoe goed de locatie te bereiken is per OV. Vergoedingen van 4ct de kilometer komen voor bij locaties die goed per OV te bereiken zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:44

lonkhuijzen

100% ADH

Hier een overstapper, hierbij toentertijd voor een schaal 10 functie. Maar vanwege ervaring binnengekomen op tree 7 geloof ik.

Qua begroting is binnen de gemeente meestal de eindtree genomen dus er is in het potje genoeg onderhandelingsruimte.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
LordSinclair schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:06:
Volgens mij hangt het er bij de overheid sterk vanaf hoe goed de locatie te bereiken is per OV. Vergoedingen van 4ct de kilometer komen voor bij locaties die goed per OV te bereiken zijn.
In mijn voorbeeld ging het over Binnenlandse Zaken. Die vinden "goed bereikbaar" wanneer de reis (enkel) met OV meer dan 2 uur duurt, met de auto minder dan 45 min en er een halte binnen 1km van de woning zit.

Als ik dat zou projecteren op mijn situatie zou ik met het OV 1:20 onderweg zijn en met de auto 0:30-0:40, dus lage vergoeding. 8)7 Blij dat wij deze regeling niet kennen.

Als ik dat bij mijn vader ga projecteren, welke afdeling werd verhuisd van overheidsinstantie X naar BZ was de enkele reis iets meer dan 2 uur en met de auto was het 48 minuten, dus laag tarief :+ Je snapt vast dat hij ander werk is gaan zoeken.

Maar ik heb dus geen idee hoe dat bij gemeenten is en of deze dat zelf mogen bepalen. Maar altijd handig om dit uit te zoeken! Ook wat de regels zijn bij dienstreizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
Bedankt voor alle feedback! De km vergoeding en max van 40 km. ben ik zelf tegen gekomen op officiele bekendmakingen. Ik zal morgen (dan heb ik 't gesprek) wel horen wat ze hanteren. Ben ook niet zo onwelwillend tegen OV, maar is nogal een verschil in reistijd:

auto: 35 minuten, deur tot deur
OV: 1u en 30 (of 40) minuten, deur tot deur
Ik denk dat ik met een elektrische fiets wat kan afsnoepen van die tijd, maar ik reken nog wel op dik 1u en 10 minuten.

Ik hoef overigens ook niet al m'n autokosten vergoed te hebben, begrijp ook wel dat dit een eigen keuze is en ik hier niet volledig voor gecompenseerd ga worden, maar het is even de vraag waar we op uit gaan komen.

Ik wil morgen eigenlijk kijken waar de gemeente mee komt qua trede/periodiek. Ook logisch denk ik, de P&O dame zal vaker met dit bijltje gehakt hebben en een idee hebben hoe mijn ervaring/opleidingen gewaardeerd worden. Natuurlijk kan ik hier vervolgens zelf ook wat van vinden ;) Van schaal 12/13 is geen sprake, dit is al de 'hoogste' functie in deze soort, dus doorgroeien is voorlopig nog niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
Kan gesloten worden, vandaag gesprek gehad. Vakantiedagen zijn standaard wat lager, ook reiskostenvergoeding is ongeveer de geschatte lijn. Maar, paar honderd boven de 'grens' van 3600 uitgekomen, dus al met al: tevreden!

Straks even een topicje openen voor de auto-aankoop in de vervoersectie ;)

Pagina: 1