Imac welke videokaart nodig voor videobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-07-2024
Hee!

Ik wil binnenkort een 27 inc iMac aanschaffen
(geen nieuw model) Het is puur voor videobewerking/fotobewerking en andere grafisch werkzaamheden.

Alleen ben ik benieuwd welke videokaart ik moet hebben.. hij moet krachtig genoeg zijn om 4K rendering aan te kunnen. (ga dit niet super veel doen maar hij moet het wel aan kunnen)

Verder 16GB werkgeheugen SSD / 1TB intern eventueel 2TB extern.
Maar welke videokaart is geschikt Nvidia / AMD? en welke versie?

Nvidia GTX 775M 2GB
AMD Radeon R9 M395 2GB

Thanks alvast! ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 21:29
Heee!

Top dat je een Mac gaat aanschaffen. Welke software ga je hiervoor gebruiken en wat zegt de fabrikant qua minimale en aanbevolen specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
Ik wil hem tweedehands kopen jaar 2016/2015

Adobe software 2018cc
Heb even rond gekeken 16GB werkgeheugen SSD 1TB intern eventueel 1/2TB extern.

Alleen zit ik met de videokaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad, welke software ga je gebruiken? Final Cut Pro X? Premiere? Aperture? Photoshop?

4K rendering gaat het lekkerst op modellen met 7e generatie Intel processoren wegens QuickSync in de processor en H265/HEVC aan boord, met name Final Cut heeft dit hard nodig. De rest kan op een beetje degelijke GPU. De R9 M395 kan dat ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 10-07-2018 10:27 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
Ik wil hem tweedehands kopen jaar 2016/2015 5k Retina

Adobe software 2018cc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 21:29
Seekss schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:26:
Ik wil hem tweedehands kopen jaar 2016/2015

Adobe software 2018cc

Adobe software 2018cc is een suite van software pakketten. Orienteer je eerst welke software je specifiek gaat gebruiken. Zoek hierbij de 'aanbevolen' hardware en daarna, daarna pas koop je de hardware.

Zeker bij een 5K retina Apple Mac Pro zullen de kosten niet gering zijn en iets zegt mij dat je weinig ervaring hebt in zowel een Mac en met videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
tweakict schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:16:
[...]

Adobe software 2018cc is een suite van software pakketten. Orienteer je eerst welke software je specifiek gaat gebruiken. Zoek hierbij de 'aanbevolen' hardware en daarna, daarna pas koop je de hardware.

Zeker bij een 5K retina Apple Mac Pro zullen de kosten niet gering zijn en iets zegt mij dat je weinig ervaring hebt in zowel een Mac en met videobewerking.
Ik ben namelijk een grafisch ontwerper dus ik maak overal gebruik van.
- Illustrator, Photoshop, After effects, Premiere pro etc.. het moet geen mega super machine zijn omdat ik nu pas 1 jaar bezig ben met videobewerking etc, dus wil eigenlijk ook gelijk een machine die 4k aan kan.

heb zelf een Macbook maar dit is puur voor overig grafisch werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
Apple imac 27 inch. 3.2Ghz retina 5k. (Late 2015)
AMD Radeon r9 m390 2GB
Intel core i5 ram-geheugen 16 gb
Fusion Drive van 1 TB

(laat hier een SSD 128GB erbij in zetten)

of

April 2015
NVIDIA GeForce GTX 775M 2 GB GDDR5
3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM
Fusion Drive van 1 TB

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Seekss schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:29:
AMD Radeon r9 m390 2GB
Fusion Drive van 1 TB

of

April 2015
NVIDIA GeForce GTX 775M 2 GB GDDR5
3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM
Fusion Drive van 1 TB

-
De late 2015 heeft een Retina scherm, dat is sowieso een plus. Uit deze twee zou ik die kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:10
Is het geen optie om een gewone PC te kopen? Adobe cc zou daar ook prima op moeten werken en is volgens mij niet apple specifiek. Beide opties zijn niet bijzonder krachtig overigens maar mogelijk wel genoeg om werkbaar te zijn met 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
Philip Ross schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:47:
Is het geen optie om een gewone PC te kopen? Adobe cc zou daar ook prima op moeten werken en is volgens mij niet apple specifiek. Beide opties zijn niet bijzonder krachtig overigens maar mogelijk wel genoeg om werkbaar te zijn met 4k.
Ik heb van de week mijn PC verkocht, heb op dit moment alles in huis Apple dus vandaar dat ik een Imac wil aanschaffen. Het moet gewoon redelijk 4K aankunnen het is niet dat ik wekelijks 4K edits ga maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Seekss schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Ik heb van de week mijn PC verkocht, heb op dit moment alles in huis Apple dus vandaar dat ik een Imac wil aanschaffen. Het moet gewoon redelijk 4K aankunnen het is niet dat ik wekelijks 4K edits ga maken..
Maar waarom? Een PC geeft je veel meer kracht voor minder geld en als je toch geen apple specifieke programmas wil gebruiken en wel al ervaring met windows hebt zie ik geen enkele reden om een oude tweedehands mac aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Philip Ross schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Maar waarom? Een PC geeft je veel meer kracht voor minder geld en als je toch geen apple specifieke programmas wil gebruiken en wel al ervaring met windows hebt zie ik geen enkele reden om een oude tweedehands mac aan te schaffen.
Zeg grapjas, als iemand een Mac wil, laat ze dan fijn een Mac kopen. De eeuwige discussie dat een PC beter is wordt in dit subforum niet gewaardeerd en elders ook niet :>

En er is weinig ouds aan deze Macs, het zijn heerlijke machines om op te werken en sommige mensen hebben nou eenmaal niet zoveel met Windows of zijn gewend aan wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
nelizmastr schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:55:
[...]

Zeg grapjas, als iemand een Mac wil, laat ze dan fijn een Mac kopen. De eeuwige discussie dat een PC beter is wordt in dit subforum niet gewaardeerd en elders ook niet :>

En er is weinig ouds aan deze Macs, het zijn heerlijke machines om op te werken en sommige mensen hebben nou eenmaal niet zoveel met Windows of zijn gewend aan wat anders.
Deze reactie is niet nodig. Het is een terechte vraag waarom iemand een mac wil als hij geen mac specifieke software wil gebruiken. Ik zeg niet dat een PC altijd beter is of zo, ik zeg alleen dat je meer kracht krijgt voor minder geld wat gewoon waar is.

Ook heeft TS gewoon ervaring met windows. Natuurlijk mag hij zeggen dat hij echt een mac wil maar dan vind ik het niet gek dat daar ook argumenten voor zijn. Zoals je zegt kan iemand kiezen voor het OS, het design of vanwege specifieke software. Dat zijn allemaal geldige redenen.

Het is echt niet mijn doel om een pc vs mac discussie te starten maar puur om TS te wijzen op een alternatief. Als iemand hier komt met de vraag of het slim is een 3 generaties oude intel CPU te kopen zullen mensen dat ook afraden en met een ander voorstel komen. Of als iemand AMD/Intel wil terwijl het andere kamp beter aansluit bij de wensen.

[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 10-07-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
nelizmastr schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:55:
[...]

Ik had jaren lang een windows machine, een flink monster.. maar heb toch liever een Mac alles mooi afgewerkt geen grote kast, kabels etc.. Werk zelf op kantoor ook met mac apparatuur dus bij deze wil ik er zelf ook een aanschaffen ;) Een andere hobby gevonden dus een flink monster als PC te hebben is beetje te overkill voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
Maar anyway een AMD Radeon r9 m390 2GB is voldoende?
Want met mac videokaarten.. daar heb ik niet zo veel verstand van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@Seekss er is nu al een aantal keer geopperd om naar de systeem-eisen te kijken van de software die je wilt gebruiken. Als service heb ik even de betreffende pagina erbij gepakt voor Adobe Premiere.
https://helpx.adobe.com/p.../system-requirements.html

Dit in combinatie met de kwaliteit van het scherm, zou voor mij doorslaggevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seekss
DAzN schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:28:
@Seekss er is nu al een aantal keer geopperd om naar de systeem-eisen te kijken van de software die je wilt gebruiken. Als service heb ik even de betreffende pagina erbij gepakt voor Adobe Premiere.
https://helpx.adobe.com/p.../system-requirements.html

Dit in combinatie met de kwaliteit van het scherm, zou voor mij doorslaggevend zijn.
Bedankt!

Hmmm in wat voor soort prijs klasse zou deze imac kunnen vallen?
-
AMD Radeon r9 m390 2GB
Fusion Drive van 1 TB
+ Magic mouse 2 / Draadloos toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Seekss schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:40:
[...]
Hmmm in wat voor soort prijs klasse zou deze imac kunnen vallen?
De beste plek om die vraag beantwoord te krijgen is Vraag & Aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan zelfs met iMovie 4K bewerken op een macbook pro uit 2013 denk dat het enige is hoelang wil je wachten op je final rendering en hoeveel effecten gebruik je.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1