SMBv2 op Buffaloi LS-WXL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:19
Hallo allen,

Gisterenavond kwam ik er achter dat de NAS in het thuisnetwerk niet meeer bereikbaar is vanaf mijn laptop. Dit kwam omdat de NAS nog werkt met het SMBv1 protocol. Deze wordt niet meer ondersteund op mijn laptop en een andere computer in het netwerk, omdat Windows 10 het niet meer ondersteund wegens beveiligingsredenen.

Nou bevat de nieuwste firmware update van de NAS ook geen ondersteuning voor het SMBv2 protocol. Maar op het internet kwam ik wel deze link tegen met een methode hoe SMBv2 wel geactiveerd kan worden op de NAS.

http://forums.buffalotech.com/index.php?topic=24630.0

Hierin wordt ook gepost met een redelijk uitleg voor dummies hoe je het zou kunnen doen. Alleen ik heb zelf weinig verstand van deze methode. De post waar ik op doel staat hieronder gequote. Alleen ik heb nog een paar vragen hierover, deze zal ik als schuine tekst bij de qoute zetten. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
First you need to get root access on your linkstation using ACP Commander.
I used this http://nerdkey.co.uk/guid...nkstation-stock-firmware/ as it sounded easy enough at that time.

For the next steps, I take it you are not familiar with Unix, so here is a step by step once you have root access.

Login as root using PUTTY
once done, type
cp /etc/init.d/smb.sh /root
This will cpy the file in case you make a mistake.
Deze stap wou niet omdat PUFFY een foutmelding gaf, het command was onbekend. Maar als ik een kopie maar, hoe kan ik deze dan weer terug zetten indien nodig?

vi /etc/init.d/smb.sh
this editor is quite unfriendly, so follow the following key strokes ([ESC] is the key esape, not the letters):
[ESC]/nas_config
use the arrow to go at the end of this section:
Code: [Select]

/usr/local/sbin/nas_configgen -c samba
if [ $? -ne 0 ]; then
echo "$0 configure fail"
exit 1
fi

type A then enter
copy the following and right click to paste in putty:
Code: [Select]

/bin/sed -i '3i\\ max protocol = SMB2\\' /etc/samba/smb.conf

then hit the following keys:
[ESC]:wq

to try that it worked:
/etc/init.d/smb.sh restart
Dit werkte ook niet omdat dit bestand niet aanwezig was

You should now be able to access your files on Windows10.

Good luck!

Beste antwoord (via Bobbje op 12-07-2018 14:16)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bobbje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:19:
[...]

Ben nu net thuis van mijn werk, dus test het even opnieuw. Je hebt gelijk, het commando bestaat wel maar het bestand bestaat niet. Ik krijg deze melding nu:

cp: cannot stat '/ect/init.d/smb.sh': No such file or directory 

Maar via
ls /etc/init.d/
kom ik wel een lijst tegen met daarin het volgende bestand:
smb.sh*
Dus volgens mij bestaat die wel. Waarom kan ik hem dan niet kopieeren met het volgende commando:
cp  /etc/init.d/smb.sh /root

spoiler: title
Sorry mensen, heb hier weinig verstand van maar bedankt voor de moeite!
Je hebt een typo in dat cp commando staan, ect ipv etc

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Deze stap wou niet omdat PUFFY een foutmelding gaf, het command was onbekend. Maar als ik een kopie maar, hoe kan ik deze dan weer terug zetten indien nodig?
Was het commando onbekend, of bestond de file niet? cp is hier het commando, het lijkt me uitgesloten dat die niet bestaat.
De file /etc/init.d/smb.sh zou niet kunnen bestaan. Ik zou eigenlijk verwachten dat hij samba.sh heet. Je kunt de inhoud van de directory bekijken met
ls /etc/init.d/

Terugzetten doe je door hem terug te kopieren:
cp /root/smb.sh /etc/init.d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 22:12
cp /etc/init.d/smb.sh /root
This will cpy the file in case you make a mistake.
Deze stap wou niet omdat PUFFY een foutmelding gaf, het command was onbekend. Maar als ik een kopie maar, hoe kan ik deze dan weer terug zetten indien nodig
cp /etc/init.d.smb.sh /root wil zeggen dat je een kopie maakt van het het bestand smb.sh naar de map /root
de kopie terugzetten is dan cp /root/smb.sh /etc/init.d/smb.sh
je zegt dat je hier al een foutmelding krijgt. Je vertelt helaas niet wat die fout medling is, dan wordt het voor ons gokken of je een typefout hebt gemaakt, de doelmap niet bestaat of dat je niet als roor bent ingelogd, om maar wat te noemen. Geef even aan wat je foutmeldiing is.

later zeg je dat /etc/init.d/smb.sh niet aanwezig is, ja dan kun je het ook niet kopieren natuurlijk. Check eerst even met ls /etc/init.d/ of smb.sh wel bestaat.

edit: tjees @Mijzelf was me voor.... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 15:22
Een NAS die alleen smb1 doet moet je gewoon bij het vuil zetten.
Maar je kunt ook gewoon in windows SMB1 weer aanzetten.

Ga in windows naar "Programs and Features"
Kies links voor "Turn windows features on or off"
Zoek "SMB1.0/CIFS File Sharing Support" op
Klikt op de +
Vink SMB 10/CIFS client aan.

Restart je PC (dus niet shutdown maar Restart).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 22:12
SMB1 is wel 30 jaar oud, en kwetsbaar, dus inderdaad,als je die NAS niet naar een hoger SMB protocol kan krijgen, zou ik liever niet windows terugzetten naar dit verouderde protocol.

heb je hier wat aan?

[ Voor 20% gewijzigd door valkenier op 10-07-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nee, dat meldt-ie in z'n topic start

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
Mijzelf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:11:
[...]

Was het commando onbekend, of bestond de file niet? cp is hier het commando, het lijkt me uitgesloten dat die niet bestaat.
De file /etc/init.d/smb.sh zou niet kunnen bestaan. Ik zou eigenlijk verwachten dat hij samba.sh heet. Je kunt de inhoud van de directory bekijken met
ls /etc/init.d/

Terugzetten doe je door hem terug te kopieren:
cp /root/smb.sh /etc/init.d/
Ben nu net thuis van mijn werk, dus test het even opnieuw. Je hebt gelijk, het commando bestaat wel maar het bestand bestaat niet. Ik krijg deze melding nu:

Maar via
ls /etc/init.d/
smb.sh*
Dus volgens mij bestaat die wel. Waarom kan ik hem dan niet kopieeren met het volgende commando:

[ Voor 7% gewijzigd door Bobbje op 10-07-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Staat er echt een ster achter die smb.sh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
Mijzelf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:58:
Staat er echt een ster achter die smb.sh?
Ja, elk bestand staat in het groen met een witte asterisk erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat groen kan kloppen. Veel versies van ls gebruiken kleurcodering, en groen zou kunnen staan voor 'executable'. Die asterisk kan ik niet plaatsen. In Linux mag die in een filenaam zitten (in Linux mag alles in een filenaam zitten, alleen zijn sommige karakters moeilijk te verwezenlijken), maar waarom is die dan niet ook groen?

Anyway, er van uit gaande dat die asterisk bij de filenaam hoort, kun je die gewoon toevoegen:
cp /etc/init.d/smb.sh\* /root/
Die backslash is een escape karakter, om de shell te vertellen dat hij de * niet moet verwerken, maar doorgeven aan ls.
Hoewel je in dit geval de backslash ook zou kunnen weglaten, als het goed is doet dat hetzelfde. Het kopieert dan alle bestanden beginnend met /etc/init.d/smb.sh , wat op hetzelfde neer zou moeten komen.

Voor vi geld dan hetzelfde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Bobbje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:19:
[...]

Maar via
ls /etc/init.d/
smb.sh*

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04

TommieW

Numa numa.

Ik zou niet verwachten dat die file een "*" in de bestandsnaam heeft staan. Doe voor de grap eens:
ls -l /etc/init.d/smb*

Wat is daar de output van?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56
Is het niet dat je filename ook mee moet geven?

code:
1
cp  /etc/init.d/smb.sh /root/smb.sh

Anders rechten issue?

code:
1
sudo cp  /etc/init.d/smb.sh /root/smb.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:34:
[...]

Scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
Gisterenavond later is het wel gelukt om een kopie te maken van het bestand en de toevoeging intevoeren zodat de NAS weer toegankelijk is van Windows 10. Waarom het eerder niet wou, weet ik zo niet maar het werkt nu. Misschien was het wel de type fout die u_wix_we_all heeft geconstateerd.

Maar alles werkt doet het weer zoals gehoopt! Danku allen! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Mijzelf schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:32:
Dat groen kan kloppen. Veel versies van ls gebruiken kleurcodering, en groen zou kunnen staan voor 'executable'. Die asterisk kan ik niet plaatsen. In Linux mag die in een filenaam zitten (in Linux mag alles in een filenaam zitten, alleen zijn sommige karakters moeilijk te verwezenlijken), maar waarom is die dan niet ook groen?

Anyway, er van uit gaande dat die asterisk bij de filenaam hoort, kun je die gewoon toevoegen:
cp /etc/init.d/smb.sh\* /root/
Die backslash is een escape karakter, om de shell te vertellen dat hij de * niet moet verwerken, maar doorgeven aan ls.
Hoewel je in dit geval de backslash ook zou kunnen weglaten, als het goed is doet dat hetzelfde. Het kopieert dan alle bestanden beginnend met /etc/init.d/smb.sh , wat op hetzelfde neer zou moeten komen.

Voor vi geld dan hetzelfde.
Veel distro's hebben een alias voor ls , waardoor standaard de -F optie meegegeven wordt. Met deze optie worden execuatble files gemarkeerd met een * , directories met een /, en zo nog een paar dingetjes. Die * zit dus hoogstwaarschijnlijk niet in de filename.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voccons
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-12-2021
dank, ik had het zelfde probleem en in windows aangepast
Pagina: 1