Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo,

Voor een nieuwbouwproject tracht ik een nieuwe audiosetup samen te stellen die gemakkelijk met meerdere zones overweg kan. Eigenlijk zijn de verwachtingen vrij simpel: makkelijk aan te sturen via een app (dus geen 5 verschillende om de zones of het volume apart te regelen), meerdere zones met verschillende bronnen (TV - Radio (FM/Internet/DAB) - Spotify en evt andere in de toekomst).

Ik zal even de vereiste speakers oplijsten.
- Zone 1: Living: 5.1 setup, waarvan 4 inbouwspeakers
- Zone 2: Keuken: 2 inbouwspeakers
- Zone 3: Terras: 1 speaker+ Zonneterras (20m van huis): 1 speaker
- Zone 4: Bureau: 2 speakers, inbouw hoeft niet
- Zone 5: Badkamer/slaapkamer: 1 speaker

Al snel dacht ik uit te komen bij een Sonos of een ander multiroom systeem, maar dit lijkt me gezien de 5.1 setup niet zo simpel. De 5.1 aanbiedingen van Sonos zijn meer gericht op de Playbar als 3 speakers en ook de combinatie met inbouwspeakers neigt naar een receiver-oplossing.

Graag worden ook meerdere zones apart aangestuurd. Ik beschik over een Spotify Premium account, en wil de muziek graag in de verschillende ruimtes afzonderlijk kunnen activeren. Verder moet de decoder ook aangesloten worden om het geluid via de speakers te kunnen uitsturen.

Voorlopig zit ik met het volgende idee: Een receiver (zoals de Onkyo TX-NR676E) met daarop de 5.1-setup. Op de versterkte zone 2 komen dan de speakers van de keuken, en op de line-out komt een tweede versterker (kan iets simpel zijn van enkele euro's van Amazon) voor de inbouwspeakers van terras en zonneterras. In de bureau komen 2x Play One's van Sonos en ook voor de badkamer en slaapkamer worden Sonos-speakers gebruikt.

Nu had ik graag de bediening wat centraal gehouden, via een app op de smartphone oid. Zo zijn alle zones apart in en uit te schakelen.

Voor zones 1 en 2 (living en keuken) voorzie ik hiervoor geen problemen. Maar voor de andere zones heb ik toch enkele vragen:
- Voor zone 3 kan de line-out van zone 2 gebruikt worden. Dan speelt wel dezelfde muziek als zone 2. Hierop zou ik gewoon een kleine versterker aansluiten, maar als ik het goed heb, is het volume van de line-out niet te sturen. Als deze kleine versterker geen netwerkmogelijkheden heeft, kan het volume dus niet aangepast worden. Klopt dit?
- Is het wenselijk om een Sonos-connect te voorzien zodat ik die speakers van zone 4 en 5 kan gebruiken van Sonos of is een ander ecosysteem misschien een betere optie?
- Hoe laat ik de kabels precies lopen voor de speakers? Op klassieke wijze dat ze allemaal naar het centraal punt bij de TV in de living gaan of kan alles in een berging worden geplaatst?
- Nu is alles voorzien op streaming services als Spotify. Ik voorzie in de toekomst dezelfde gang van zaken, maar je weet maar nooit... Kan dit systeem eenvoudigweg worden uitgebreid naar de toekomst, zoals bijvoorbeeld kinderkamers? Kan Sonos als industriestandaard doorgaan daarvoor?

[ Voor 8% gewijzigd door Thierryziezo op 10-07-2018 08:10 . Reden: Extra vragen ]

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Thierryziezo Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies; het topic is die kant op gegaan.

En kijk eens naar de receivers van Marantz en Denon met ingebouwde Heos-functionaliteit. Daarmee kun je eenvoudig een 5.1 set naar keuze aansturen en heb je ook multiroom mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:42
Yamaha heeft ook ingebouwde multiroom mogelijkheden. Bij hun onder de naam MusicCast.
Hier een link naar de info van Yamaha.
https://nl.yamaha.com/nl/products/contents/audio_visual/musiccast/index.html

Via de app kun je makkelijk wisselen van bronnen, zones en zones koppelen om overal hetzelfde geluid te hebben.

Zelf een tevreden gebruiker van Yamaha A1070. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heos of Musiccast lijkt me de beste oplossing hiervoor, zoiets werkt niet met Sonos volgens mij. Kortom zou dit even goed uitzoeken voordat je iets aan gaat schaffen.

Lijkt me ook een eenvoudigere (en goedkopere) oplossing dan speakerkabels door je hele huis leggen (iets wat zeker in een bestaande situatie een uitdaging is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 17:55

Nibbz

Postmaster General

chromecast audio een idee?

YouTube: Hooking up whole house audio using only Google Chromecasts (part 1 o...

hoeven je devices alleen een line in voor te hebben

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vermoedelijk een stuk van mijn post niet geheel duidelijk geformuleerd:

Natuurlijk kan een chromecast audio gebruikt worden, maar ik ben niet van plan om 10 versterkers neer te poten...

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Pagina: 1