Astron verbetert radiotelescopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanwijk
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-08 00:26
@Olaf: er zit mogelijk een foutje in je artikel over radiotelescopen. Gelukkig alleen een interessant feitje dat niet lijkt te kloppen; de kern van het artikel wordt niet geraakt.

Eerste pagina, eerste alinea:
Wie het Drentse Dwingelderveld op de fiets doorkruist, kan de grote schotelantenne in de bosrand langs het heideveld nauwelijks missen. [..] Het was deze telescoop die de Nederlandse astronoom Jan Hendrik Oort, bekend van de Oortwolk, in staat stelde om met behulp van de 21cm-lijn hoeveelheden waterstof in de Melkweg in kaart te brengen
Dat is in tegenspraak met het (in het artikel gelinkte) Wikipedia-artikel over die ontdekking:
Van de Hulst en Jan Hendrik Oort gebruikten vervolgens een analoge techniek (met behulp van een Würzburg-antenne in Kootwijk[3]) om aan de hand van de 21cm-lijn een radiobeeld van de Melkweg te maken en zo voor het eerst de spiraalstructuur aan te tonen.
Een mogelijke bron van de verwarring zou kunnen zijn dat beide hetzelfde type schotel gebruikten (van Duitse radarstations uit de Tweede Wereldoorlog, type "Würzburg"):
Na de Tweede Wereldoorlog werd een Würzburg-antenne in Radio Kootwijk (later ook in Dwingeloo) gebruikt om de 21 cm-lijn van waterstof in onze Melkweg te bestuderen.[1]
(Beide artikelen hebben uitgebreide bronvermeldingen; ik link alleen naar Wikipedia uit gemakzucht en om het kort en bondig te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Je hebt gelijk, Camras meldt het zelf ook:https://www.camras.nl/over-de-radiotelescoop/toevallige-ontdekking/

Ik heb de tekst licht aangepast: reviews: Astron: betere radiotelescopen, veel meer data

Ik baseerde me op gesprekken met Astron-medewerkers die ik had toen ik bij de Dwingeloo-telescoop was. Wellicht bedoelde ze dat het om 'zo'n soort schotel' ging.