MacBook Pro retina (2015) start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-10-2023
Mijn MacBook Pro Retina uit 2015 start niet meer op. Eerst gebeurde er vrijwel niets als ik hem opstartte met de kabel aangesloten (behalve het trackpad dat weer ingedrukt kon worden). Nadat ik de lader loskoppel, de powerknop indruk en vervolgens pas de lader aansluit, gaat daarna mijn MacBook ventilator keihard draaien en blijft het trackpad ook indrukbaar. Verder echter geen enkel teken van leven.

Een SMC reset en PRAM reset heb ik al uitgevoerd, maar het lijkt geen enkele zin te hebben. Enige vooruitgang die ik krijg is door de aanknop ingedrukt te houden en dan pas de lader aan te sluiten, waarna de ventilator hard draait. Geen beeld, en geen toetsenbordverlichtinh en geen opstartgeluid. Als ik de lader verwijder verlies de MacBook ook direct de energie in het trackpad en de ventilator stopt met draaien.

Iemand nog enige die tips die ik kan uitvoeren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Licht het lampje van de lader nog wel oranje op als je de lader aansluit of blijft deze groen? Dat zou duiden op een defecte accu, maar gezien hij helemaal niets doet zou ik eens met Apple of een AASP om tafel om te kijken of ze een betere diagnose kunnen stellen. Niet toevallig water of andere vloeistoffen erin gekieperd?

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 10-07-2018 09:39 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
Nee er is nog nooit vloeistof overheen gekomen.

Wel had ik inderdaad een snel teruglopende accu, maar met lader aangekoppeld kon ik toch altijd wel opstarten. Terwijl die nu echt helemaal niets meer lijkt te doen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

trosje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:25:
Nee er is nog nooit vloeistof overheen gekomen.

Wel had ik inderdaad een snel teruglopende accu, maar met lader aangekoppeld kon ik toch altijd wel opstarten. Terwijl die nu echt helemaal niets meer lijkt te doen. :|
Hmm. Toch maar even naar Apple of een AASP (zoals amac) om te laten onderzoeken. Zou een gevalletje dode accu kunnen zijn. De opladers bij MacBooks zijn niet gemaakt om de laptop van stroom te voorzien zonder bijval van de accu helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Trek in het vervolg eerder aan de bel als er iets niet goed is. (niet denken van ik kijk wel)
Went je tot de shop van aankoop met deze klacht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
Je hebt gelijk en normaliter neem ik ook direct contact op met de winkel van aankoop.
Maar de macbook is gekocht bij Dixons en die zijn al een tijdje failliet, dus voor mijn garantie kan ik nergens meer terecht vrees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door trosje op 10-07-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

[b]nelizmastr schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:28De opladers bij MacBooks zijn niet gemaakt om de laptop van stroom te voorzien zonder bijval van de accu helaas.
Hmm daar twijfel ik toch over. Bij mijn weten wordt de accu sinds 2010 al uit de lus gehaald als hij volledig is opgeladen en de laptop aan de netstroom zit. Op die manier wordt voorkomen dat je als je aan de netstroom werkt, je accu constant een klein beetje geleegd en dan weer bijgeladen wordt.

Even een heel gekke out-of-the-box gedachte; al eens geprobeerd hem aan een andere oplader en/of kabel te hangen? Het zou ook kunnen dat één van deze twee defect is...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

DeNachtwacht schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:04:
[...]

Hmm daar twijfel ik toch over. Bij mijn weten wordt de accu sinds 2010 al uit de lus gehaald als hij volledig is opgeladen en de laptop aan de netstroom zit. Op die manier wordt voorkomen dat je als je aan de netstroom werkt, je accu constant een klein beetje geleegd en dan weer bijgeladen wordt.
De accu wordt waarschijnlijk gebruikt om pieken op te vangen. Het probleem van een defecte accu is dat de MacBook in een soort limp mode gaat om zichzelf te beschermen. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als een sensor een afwijkende waarde geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
Vandaag bij de Apple store geweest. Ze hebben daar de accu losgekoppeld om te kijken of hij dan wel aan gaat. Dit was helaas niet het geval. Accu was opgezwollen en wordt dus door Apple vergoedt, dit alleen zal dus niet het probleem verhelpen aangezien hij zonder accu ook niet start.

Echter is er waterschade geconstateerd (geen idee hoe dit mogelijk is). Dus moet ik betalen voor het vervangen van het I/O Board (hopen dat hier het probleem zit) voor €42 excl btw. Mocht dit niet helpen dan gaan ze het moederboard vervangen voor maar liefst €377 excl btw.

Als het niet goed uitpakt ben ik dus inclusief btw een smak geld van €500 lichter. Ik kan me bijna niet van de gedachte onttrekken dat de schade is veroorzaakt door die opgezwollen accu, maar door die sporen van waterschade heb ik denk ik geen poot om op te staan. :|

Toch allen bedankt voor de reacties, even afwachten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou je gaat hier wel heel snel mee met de conclusie van Apple. Reparateurs gooien het altijd maar wat graag op waterschade “en dus moet je zelf betalen”. Gelukkig heeft de wetgever ons hier tegen beschermd; de bewijslast (bijv foto’s van vochtvlekken) dat die schade echt afkomstig is van water ligt bij Apple zelf en niet bij jou. Gewoon zeggen “het is waterschade” moet je dus niet mee akkoord gaan. Eis foto’s van de plekken in je e-mail met de onderbouwde argumentatie van de reparateur. Vaak laat dit bedrijven al snel een toontje lager zingen als het eigenlijk geen waterschade is; met die foto’s zou je daarna immers naar een onafhankelijk expert kunnen stappen als je twijfelt asn hun oordeel. Vraag dus bewijs op schrift (digitaal of analoog) als je aan hun oordeel twijfelt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woess
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Probeer eens op te starten met:

Powerknop indrukken en inhouden
Oplader eraan klikken

Zo deed ie het bij mij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

woess schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:17:
Probeer eens op te starten met:

Powerknop indrukken en inhouden
Oplader eraan klikken

Zo deed ie het bij mij weer.
Het ding ligt bij Apple en bovendien was er hier meer aan de hand. Wel eerst even het topic lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-08 12:27
Ik ben er bang voor. Mijn Macbook Pro retina (2012) heeft een kleine maand geleden exact hetzelfde gedaan als jij. Ik ben eerst naar een A-Mac gegaan waar ze al 80 euro vroegen voor de onderzoekskosten. Vervolgens bij ons in Eindhoven bij een (vrij bekende) Apple repateur die in 15 minuten wat gratis onderzoekjes heeft gedaan om uit te sluiten of het accu, beeldscherm of iets dergelijks is. Bleek het moederbord eraan te zijn. Reparatie daarvan kwam ergens rond de 800 euro te liggen geloof ik.
Ik heb toen op advies van een aantal forum leden besloten dit niet te doen en te wachten op de nieuwe Macbook Pro's van dit jaar. En prompt zijn er dus een week geleden de nieuwe tevoorschijn gekomen.
Misschien voor jou ook een betere optie dan reparatie? Hoewel die van mij natuurlijk alweer wat jaartjes ouder was dus ook wel was afgeschreven. Succes in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
Ik weet ook nog niet of ik akkoord ga met het repareren van het logic board.
Al weet ik niet of het ergens goedkoper/anders opgelost zou kunnen worden dan bij Apple.

Iemand nog een goed adresje voor een extra kijkje (liefst in de buurt van Utrecht) waar ik terecht zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

DeNachtwacht schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:59:
Nou je gaat hier wel heel snel mee met de conclusie van Apple. Reparateurs gooien het altijd maar wat graag op waterschade “en dus moet je zelf betalen”. Gelukkig heeft de wetgever ons hier tegen beschermd; de bewijslast (bijv foto’s van vochtvlekken) dat die schade echt afkomstig is van water ligt bij Apple zelf en niet bij jou. Gewoon zeggen “het is waterschade” moet je dus niet mee akkoord gaan. Eis foto’s van de plekken in je e-mail met de onderbouwde argumentatie van de reparateur. Vaak laat dit bedrijven al snel een toontje lager zingen als het eigenlijk geen waterschade is; met die foto’s zou je daarna immers naar een onafhankelijk expert kunnen stappen als je twijfelt asn hun oordeel. Vraag dus bewijs op schrift (digitaal of analoog) als je aan hun oordeel twijfelt.
Uhm volgens mij werkt het andersom.
Bij schade binnen 6 maanden moet de verkopende partij wettelijk gezien bewijzen dat de schade door de klant is ontstaan.
Na deze 6 maanden moet de klant zelf aan de verkopende partij bewijzen dat het niet zijn/haar schuld is.

Wat betreft het geval van TS zou je wettelijk gezien een tegemoetkoming kunnen eisen vanuit Apple aangezien je laptop vóór de economische levensduur kapot is gegaan.
Het verhaal van de waterschade maakt dit echter wel wat lastiger.

[ Voor 8% gewijzigd door Wootism op 19-07-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee hoor, 100% zeker. Bij waterschade ligt bewijslast bij de fabrikant.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
DeNachtwacht schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:37:
Nee hoor, 100% zeker. Bij waterschade ligt bewijslast bij de fabrikant.
En daar is precies je hekele punt, het bewijs ligt bij de fabrikant letterlijk en figuurlijk want ja de laptop ligt immers al daar.

Jij kan heel lastig hard maken dat het geen vochtschade is behalve steeds herhalen dat je 100% weet dat er geen vocht in de buurt is geweest.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:17
SpoekGTi schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:53:
[...]

En daar is precies je hekele punt, het bewijs ligt bij de fabrikant letterlijk en figuurlijk want ja de laptop ligt immers al daar.

Jij kan heel lastig hard maken dat het geen vochtschade is behalve steeds herhalen dat je 100% weet dat er geen vocht in de buurt is geweest.
Het komt echter ook geregeld voor dat mensen blijven volhouden dat er geen vochtschade is, terwijl het duidelijk op het PCB te zien is. Het water hoeft namelijk niet over de laptop heen te gaan, het kan ook door een vochtige omgeving en condensvorming komen. Het is wel zo dat reparatie bedrijven er soms erg makkelijk over doen "dat repareren wij niet", terwijl het in veel gevallen door het PCB schoon te maken en eventueel een connector e.d. opnieuw solderen is opgelost. Ze hebben daar de expertise niet (meer) voor, want de meeste "reparatie" bedrijven zijn "vervang" bedrijven geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
ThomasG schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:15:
[...]
Het komt echter ook geregeld voor dat mensen blijven volhouden dat er geen vochtschade is, terwijl het duidelijk op het PCB te zien is. Het water hoeft namelijk niet over de laptop heen te gaan, het kan ook door een vochtige omgeving en condensvorming komen. Het is wel zo dat reparatie bedrijven er soms erg makkelijk over doen "dat repareren wij niet", terwijl het in veel gevallen door het PCB schoon te maken en eventueel een connector e.d. opnieuw solderen is opgelost. Ze hebben daar de expertise niet (meer) voor, want de meeste "reparatie" bedrijven zijn "vervang" bedrijven geworden.
Ik verwacht dat het inderdaad zoiets is. Vandaar dat ik twijfel om het Logic Board te vervangen mocht het nodig zijn, misschien is het ergens met een reparatie ipv vervanging mogelijk om het weer te laten werken.

Maar eerst maar eens de eerste reparatie afwachten, dank voor alle reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
Vanochtend ingesproken bericht van Apple dat het vervangen van het I/O board niet heeft geholpen en dus het Logic Board vervangen moet worden.

Ik denk dat ik dit niet laat doen gezien de kosten van €507 en ga proberen om het ergens inderdaad te laten repareren ipv vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-08 21:09
trosje schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:40:
Ik weet ook nog niet of ik akkoord ga met het repareren van het logic board.
Al weet ik niet of het ergens goedkoper/anders opgelost zou kunnen worden dan bij Apple.

Iemand nog een goed adresje voor een extra kijkje (liefst in de buurt van Utrecht) waar ik terecht zou kunnen?
@trosje Ik weet niet of het een en ander al in gang is gezet. Maar bij Card Services op industrie terrein Lage weide kun je ook terrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
Wootism schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:52:
[...]

Uhm volgens mij werkt het andersom.
Bij schade binnen 6 maanden moet de verkopende partij wettelijk gezien bewijzen dat de schade door de klant is ontstaan.
Na deze 6 maanden moet de klant zelf aan de verkopende partij bewijzen dat het niet zijn/haar schuld is.

Wat betreft het geval van TS zou je wettelijk gezien een tegemoetkoming kunnen eisen vanuit Apple aangezien je laptop vóór de economische levensduur kapot is gegaan.
Het verhaal van de waterschade maakt dit echter wel wat lastiger.
Waarom tegemoetkoming van Apple? Dit doe je toch bij de verkopende partij? Oftewel Dixons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Volkan1984 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:12:
[...]

Waarom tegemoetkoming van Apple? Dit doe je toch bij de verkopende partij? Oftewel Dixons?
Dixons is failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
En waarom is het dan Apple’s verantwoordelijkheid om je te helpen? Als ze dat doen is het uit coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Volkan1984 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:03:
[...]

En waarom is het dan Apple’s verantwoordelijkheid om je te helpen? Als ze dat doen is het uit coulance.
Nee hoor, zo werkt Apple nu eenmaal.
Als je een MacBook bij MediaMarkt koopt kan je gewoon een Apple Store binnenlopen en je garantie claimen.
Het boeit ze niet waar je dat ding gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-08 15:29
Wootism schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:50:
[...]

Nee hoor, zo werkt Apple nu eenmaal.
Als je een MacBook bij MediaMarkt koopt kan je gewoon een Apple Store binnenlopen en je garantie claimen.
Het boeit ze niet waar je dat ding gekocht hebt.
Misschien eerder, tegenwoordig doen ze een stuk moeilijker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

martijnmartijn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Misschien eerder, tegenwoordig doen ze een stuk moeilijker..
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Zelf al een aantal keren gehad. AW3 gekocht bij Bol. Moest daar maar heen voor de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

martijnmartijn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:00:
[...]

Zelf al een aantal keren gehad. AW3 gekocht bij Bol. Moest daar maar heen voor de garantie.
Even nagevraagd bij iemand die in de vestiging op het Leidseplein werkt en die zegt dat wat je zegt onzin is.
Als je netjes een afspraak maakt bij de smart-bar wordt je echt niet weggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Wootism schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:46:
[...]

Even nagevraagd bij iemand die in de vestiging op het Leidseplein werkt en die zegt dat wat je zegt onzin is.
Als je netjes een afspraak maakt bij de smart-bar wordt je echt niet weggestuurd.
Ok: onderstaande quote uit een ander forum. Laat ik mijn zin dan anders verwoorden: ze willen je steeds minder graag helpen. Waar je vroeger altijd werd geholpen.
19George97 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:55:
Ik heb hetzelfde probleem. Ben in het bezit van de 15". Spatiebalk is ook niet naar wens, linkerkant.

Ik ben gisteren bij de Apple store langsgeweest. Omdat ik 'm niet bij Apple heb gekocht was omruilen niet mogelijk. Eventueel een nieuwe topcase was mogelijk, maar kreeg het advies om terug te gaan naar de verkopende partij, Centralpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

martijnmartijn schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Ok: onderstaande quote uit een ander forum. Laat ik mijn zin dan anders verwoorden: ze willen je steeds minder graag helpen. Waar je vroeger altijd werd geholpen.

[...]
Tja, dan geloof je me niet.
Ze checken je serienummer en boeit ze totaal niet waar je dat ding gekocht hebt.

Amacs zijn overigens totaal wat anders dan Apple Stores. Bij de Amac sturen ze je inderdaad vrij snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dat lijkt me logisch... hoe vaak zullen zij geen klanten krijgen die een product elders (online) gekocht hebben en graag wat service uit een winkel willen hebben. Ik vermoed dat veel klanten niet eens weten dat Amac niet van Apple is...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trosje
Hi All,

Ik had door vakantie even niet gereageerd. De reparaties bij Apple zijn raar verlopen. Ik kon mijn Macbook weer ophalen, om vervolgens te horen te krijgen dat alleen het I/O board vervangen is. Dus niet de opgezwollen batterij en het scherm (deze was afgebladderd). Vervolgens te horen gekregen dat ik maar na mijn vakantie moest terugkomen omdat het nooit op tijd geregeld zou zijn.

Uiteindelijk werd ik de volgende dag toch gebeld dat ik het apparaat alsnog op kan halen, topcase is vervangen, scherm is vervangen, accu is vervangen en dus het I/O board. Hier zaten kosten aan vast die ik uiteindelijk niet heb hoeven betalen (40/50 euro voor het I/O board, al stond in hun systeem ineens 120 euro), gek genoeg omdat het administratief echt een zooitje was bij Apple. Eigenlijk heb ik dus een compleet nieuwe macbook op mijn moederbord na, helaas werkt deze nog steeds niet.

Ik ga proberen deze te repareren bij een no cure no pay partij, even uitzoeken wat een goede optie is, bedankt iig voor alle berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 09:17

Underworld

+1 Inzichtvol

Beetje ver gezocht misschien, maar Louis Rossman repareert je Mac zo voor je en had hem al werkend gehad, het nadeel is dat hij in NY zit. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er vast wel in Nederland een reparateur zit die ook moederbord reparaties kan uitvoeren van een Mac. Al vind ik het het een beetje vreemd van Apple dat ze een aantal zaken wel vervangen maar niet uit coulance het moederbord. Eerder heb ik hier op het fora gelezen dat Apple nog wel eens makkelijk kan zijn als je ze gewoon belt, zelf met mijn witte Macbook (2007) destijds ook gedaan en kreeg toen ook meer voor elkaar.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Underworld schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:34:
Beetje ver gezocht misschien, maar Louis Rossman repareert je Mac zo voor je en had hem al werkend gehad, het nadeel is dat hij in NY zit. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er vast wel in Nederland een reparateur zit die ook moederbord reparaties kan uitvoeren van een Mac. ...
Ik doe dit soort werkzaamheden al geruime tijd. Omdat ik geen reclame mag maken wil ik je dan ook adviseren om vooral NIET naar mijn website te gaan. :)F
Pagina: 1