Te dunne muurverf latex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:52
Beste medetweakers,

Ik heb voor een leuk bedrag een aantal verfbenodigdheden op de kop getikt. Waaronder 40 Liter latex, dit is Nelf Nelfamuur Projectlatex. De verf was gescheiden in de emmer, dikke substantie onder en boven op een vloeibare waterachtige substantie. De eerste emmer heb ik opgeroerd en dit werd net zo dun als melk. De tweede emmer heb ik de bovenkant afgegoten en ben er mee gaan verven. De verf heeft een licht zeep achtige geur en ruikt best lekker, geen rotte lucht. De verf droogte goed op en ik kon niets vreemd waarnemen.

Mijn vraag is of dit op termijn kwaad kan omdat ik essentiële componenten uit de latex heb weggegooid?
Of zijn er alternatieven om de latex weer dik te maken?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:49
Je hebt niet toevallig voorstrijk gekocht? :P
Verder zou ik gewoon nieuwe latex kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Latex is op waterbasis dus het zal vooral water zijn dat je hebt weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sethro schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:19:
Je kan het verdunnen met water, maar leveren ze dat mee? Iedereen heeft toch water? Ik smeer het ook altijd liever zo dik mogelijk, anders blijf je schilderen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R-Bosch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-01 21:35
Dashlane schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:43:
Beste medetweakers,

Ik heb voor een leuk bedrag een aantal verfbenodigdheden op de kop getikt. Waaronder 40 Liter latex, dit is Nelf Nelfamuur Projectlatex. De verf was gescheiden in de emmer, dikke substantie onder en boven op een vloeibare waterachtige substantie. De eerste emmer heb ik opgeroerd en dit werd net zo dun als melk. De tweede emmer heb ik de bovenkant afgegoten en ben er mee gaan verven. De verf heeft een licht zeep achtige geur en ruikt best lekker, geen rotte lucht. De verf droogte goed op en ik kon niets vreemd waarnemen.

Mijn vraag is of dit op termijn kwaad kan omdat ik essentiële componenten uit de latex heb weggegooid?

Alvast bedankt
Latex kan overstuur raken als het bewaard is in bv een koude schuur/garage. Ik denk dat je niet alles onderin hebt mee geroerd om heel eerlijk te zijn. Dat wordt vrij hard namelijk. Deze verf zal wel een behoorlijke tijd hebben gestaan om het zo te laten scheiden.

Dat gedeelte wat je eraf gegoten hebt was onderdeel van de verf. Ook met verf op terpentine basis kan dit scheiden als het maar lang genoeg staat. Dus je hebt hiermee helaas de verf aangetast.

Mocht je nog verf over hebben waar je niks mee hebt gedaan, zou je even een bouwmarkt kunnen bellen en vragen of zij dit voor je in de schudmachine willen zetten(daar kun je niet tegen op roeren).

Persoonlijk zou ik het niet meer op gokken met deze verf, je doet erg veel moeite straks om het erop te krijgen en het resultaat is maar de vraag.
Emmer latex bij een bouwmarkt ligt rond de 30 euro voor de a merken in de bouwmarkt. goedkoper kan dan nog steeds. Met een dekking die waarschijnlijk slechter is.
quote:
Sethro schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:19:
Je kan het verdunnen met water, maar leveren ze dat mee? Iedereen heeft toch water? Ik smeer het ook altijd liever zo dik mogelijk, anders blijf je schilderen.
Nee dit wordt niet mee geleverd, zoals je zelf aangeeft iedereen heeft zelf water.

Succes

[6 jaar gewerkt in de bouwmarkt(waaronder ook bezig gehouden met verf advies)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:07
R-Bosch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:18:
Nee dit wordt niet mee geleverd, zoals je zelf aangeeft iedereen heeft zelf water.
Aangezien het om oudere latex gaat en niet duidelijk is of de emmers al open waren? kan het wezen dat er een laagje water erop is gezet om deze beter te kunnen bewaren.

mijn pc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
R-Bosch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:18:
[6 jaar gewerkt in de bouwmarkt(waaronder ook bezig gehouden met verf advies)]
Geen idee waarom je dat erbij hebt gezet maar werken in een bouwmarkt doet nou niet echt veel goeds voor je credibility :P Daar staan ook gewoon willekeurige scholieren 'verf advies' te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dashlane schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:43:
Beste medetweakers,

Alvast bedankt
Je moet de hele inhoud van de emmer goed mengen met oa een (garde) op je accuboor.
Ook goed de bodem meepakken bij het mengen. Dan is het product gebruiksklaar.
Ik zou het niet (afromen) en met de rest gaan verven. als je nog een emmer hebt zou ik het gaan verdelen en mengen. latex is iets anders dan kalkverf(water en kalkbasis) met latex smeer je poriën dicht van je muur en met kalkverf blijft het open. en neemt het beter geluidstrillingen op en ademt het voor goede vochthuishouding van je muren. Latex is rubbertoevoeging wat je muur afdicht en veelal zijdeglans of glanzend is, waar kalkverf mat is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Hackus schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Je moet de hele inhoud van de emmer goed mengen met oa een (garde) op je accuboor.
Ook goed de bodem meepakken bij het mengen. Dan is het product gebruiksklaar.
Ik zou het niet (afromen) en met de rest gaan verven. als je nog een emmer hebt zou ik het gaan verdelen en mengen. latex is iets anders dan kalkverf(water en kalkbasis) met latex smeer je poriën dicht van je muur en met kalkverf blijft het open. en neemt het beter geluidstrillingen op en ademt het voor goede vochthuishouding van je muren. Latex is rubbertoevoeging wat je muur afdicht en veelal zijdeglans of glanzend is, waar kalkverf mat is.
Waar komt dit kalkverhaal nou ineens vandaan? Kalk is mi gewoon ouderwets en niet zomaar mengbaar/overschilderbaar met/over latex.

"Mooi effect" ook zo, met die open porien: https://www.google.nl/sea...=on#imgrc=FVeumg1DD_u4dM:

[ Voor 16% gewijzigd door S0epkip op 10-07-2018 11:51 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Bosch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-01 21:35
leecher schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:29:
[...]

Geen idee waarom je dat erbij hebt gezet maar werken in een bouwmarkt doet nou niet echt veel goeds voor je credibility :P Daar staan ook gewoon willekeurige scholieren 'verf advies' te geven.
Ik ben ook daar begonnen als "willekeurige scholier", als ik je opmerking lees lijkt het net of je bedoelt dat mensen die in een bouwmarkt werken niet bekwaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

S0epkip schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Waar komt dit kalkverhaal nou ineens vandaan? Kalk is mi gewoon ouderwets en niet zomaar mengbaar/overschilderbaar met/over latex.

"Mooi effect" ook zo, met die open porien: https://www.google.nl/sea...=on#imgrc=FVeumg1DD_u4dM:
Wat klets jij nu weer, Wie heeft het over kalkverf mengen met of over Latex schilderen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Hackus schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Wat klets jij nu weer, Wie heeft het over kalkverf mengen met of over Latex schilderen ?
Mijn punt is meer: waarom begin je uberhaupt over kalk?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
R-Bosch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Ik ben ook daar begonnen als "willekeurige scholier", als ik je opmerking lees lijkt het net of je bedoelt dat mensen die in een bouwmarkt werken niet bekwaam zijn.
Ik denk dat hij bedoelt dat de kennis en kunde nogal kan wisselen. Denk niet dat het een persoonlijke aanval is... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Tip van de prof. schilder (ik ben dat niet): Bespaar niet op kwaliteit als je gaat latexen. Dat bespaart je een hele hoop frustratie en uren.

De huismerken verkopen vooral water, de vakhandel pigment.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 16:24

TAA

Liever IRC

Heb je niet toevallig spuitlatex gekocht? Die heeft standaard een lagere viscositeit als 'normale' latex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Het middel wat er boven op zit kan ook gebruikt worden om te voorkomen dat de latex tegen het deksel aanklotst bij vervoer. Bij ons in de winkel verkopen wij ook latex waar dit middel boven op drijft. Dit roer je er na de hand door. Of het echt essentieel is wat je hebt weg gegooid, volgens mij niet maar het helpt wel met het verdunnen van de verf. Als het lang genoeg staat zal dit vanzelf weer boven komen drijven.

Maar zo dun als melk wanneer je het er door doet? Hmmm.. Dat hoort niet echt....

Zoals @TAA zegt, kan het geen spuitlatex zijn? Die hoort inderdaad dunner te zijn. Ik heb even snel op nelf.nl gekeken en zie daar niet "zomaar" de projectlatex staan. Dus misschien een wat ouder product.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:30
Wanneer latex wat langer staat, gaat het " schiften" houd in dat gewoon de wat zwaardere bestandsdelen naar beneden zakken/bezinken en de rest boven in blijft zitten.

Het kan geen kwaad dat je het waterige deel hebt weg gegooid zorgt er vooral voor dat de latex beter smeerbaar is.

Het word wel aangeraden om de verf toch er goed mee te mengen, maar dat is puur voor de m2 opbrengst van je product. Betere uitvloeiing betekend meer m2 dekking, vaak betekend dat ook dat je 2 keer moet sauzen(wat een bokke word voor schilderen zeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:18
Meteen weggooien, of aangeven waar je het gekocht hebt dat het niet meer goed is. De verf is namelijk behoorlijk over datum als deze is gaan scheiden. Er staat niet toevallig een productiedatum o.i.d. op de emmer?
Ik gok dat de latex al gauw een jaar of 3 a 4 oud is en wss ook nog eens verkeerd bewaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Hoe oud is de muur? Anders eerst impregneren. Anders blijf je gaan.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MartijnAbel schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:49:
Meteen weggooien, of aangeven waar je het gekocht hebt dat het niet meer goed is. De verf is namelijk behoorlijk over datum als deze is gaan scheiden. Er staat niet toevallig een productiedatum o.i.d. op de emmer?
Ik gok dat de latex al gauw een jaar of 3 a 4 oud is en wss ook nog eens verkeerd bewaard
Bij latex gaat zoiets vrij snel.

Ik heb destijds een emmer Sigma latex op zolder bewaard, heeft er 4 jaar gestaan en daarna heeft mijn vader het nog gebruikt. Was ook volledig gescheiden, zelfs al met vellen erin.
Vellen eruit geschept, met een mixer net zolang mixen totdat alle kluitjes eruit waren en vervolgens kon ie er gewoon mee sauzen. Het zit er nu 4 jaar op, je ziet er verder niks aan. Scheelt ook dat het glasweefselbehang is, op een gladde strakke muur wil je dat gewoon niet meer gebruiken ivm eventuele kluitjes die je dan direct ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
_JGC_ schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:01:
[...]

Bij latex gaat zoiets vrij snel.

Ik heb destijds een emmer Sigma latex op zolder bewaard, heeft er 4 jaar gestaan en daarna heeft mijn vader het nog gebruikt. Was ook volledig gescheiden, zelfs al met vellen erin.
Vellen eruit geschept, met een mixer net zolang mixen totdat alle kluitjes eruit waren en vervolgens kon ie er gewoon mee sauzen. Het zit er nu 4 jaar op, je ziet er verder niks aan. Scheelt ook dat het glasweefselbehang is, op een gladde strakke muur wil je dat gewoon niet meer gebruiken ivm eventuele kluitjes die je dan direct ziet.
Wat is snel in jouw ogen?
Sowieso hoort dit niet te gebeuren bij muurverf die minder dan 2 jaar oud is.
Het lijit hier gewoon te gaan om een restpartij die al de nodige jaartjes oud is. De muurverf is aan het scheiden wat gewoon niet hoort. Je muurverf zal er ook zeker niet beter van worden ;)
Ik heb jaren in een verfgroothandel gewerkt, ik weet zeker niet alles, maar dit wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:52
Bedankt voor alle reacties. Ik was al begonnen met wat plafonnetjes en muurtjes wat niet of nauwelijks wat heeft te hebben. Morgen ga ik nogmaals over de meer gebruikte wanden in huis met renaultlac schrobklasse 1.

Een aantal antwoorden op bovenstaande
De huidige Nelf Latex heb ik compleet doorgeroerd. In de gebruikte opgeverfde emmer zag je ook geen suspensie onder in zitten. Het is gewoon een soort vla met daarop vocht.

De Nelf Projectlatex is een naar mijn idee oude benaming. Vergeleken met de verpakking zou Nelf Optimat degene zijn de volgens de leesbare specificaties het dichtst bij komt.

Ik zal nog eens kijken of er een productie datum opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Dashlane schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 04:53:

Ik zal nog eens kijken of er een productie datum opstaat.
Productiedatum staat vaak niet op de verpakking. Een code (batch) met meerdere cijfers en/of letters wel. Daarmee zou je bij Nelf eens kunnen vragen van wanneer het is. Dit zouden ze namelijk na moeten kunnen zien. Of ze het je ook willen vertellen is ten tweede.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hierover een advies geven zonder het materiaal voor EN na de fasenscheiding gezien te hebben blijft erg tricky.
Verf maken lijkt eenvoudig maar is vrij complex. Uiteraard gaat het wel om een muurverf, daar liggen de eisen een stuk lager voor dan voor een watergedragen metallic basecoat verven/lakken, doe op de meeste auto's gebruikt worden. Maar ook in deze sector zijn de eisen bepaald niet gering, zowel ARBO/milieu technisch, maar ook verf/applicatie/coating technisch.

Het gaat dus om:Nelf Nelfamuur Projectlatex. Wel, dit laatste woord zegt het al, Projectlatex"". Ik denk niet dat een architect, aannemer/project schilderbedrijf, etc, een Projectlatex op de lijst zal zetten als die niet aan de voorwaarden voldoet inclusief de houdbaarheidsdatum. De klant zal gaan claimen als blijkt dat niet het door hem vereiste niveau van kwaliteit gehaald wordt en dat kost geld... soms veel geld... Stel je moet stellages gaan bouwen om volgens ARBO wetten te moeten gaan schilderen......Dat gaat hem niet worden...

Heel praktisch gezien kun je wel algemene adviezen geven: de verf moet weer goed oproerbaar zijn, zoals aangegeven met bijv een garde op boormachine, waarbij het erg belangrijk is dat echt ALLES gemengd wordt, het plastic van de bodem moet zonder schrapen haast zichtbaar worden, daar mag geen iets dikkere laag meer op blijven zitten (een dun laagje blijft er altijd als je niet schraapt).

Dan moet de verf zo "dik" zijn als in de applicatie papieren beschreven staat, die kun je tegenwoordig vaak downloaden bij de maker, soms staat het op de verf emmer anders is een telefoontje/emailtje genoeg. Voor een snelle eerste controle zijn uitloopbekers te koop, niet zo nauwkeurig als een echte rheologische meting, maar goed genoeg als het dezelfde beker is waar de verfmaker het ook mee gedaan heeft.

Wijkt deze controle teveel af... dan mag je eigenlijk totaal niet gaan verven, dan neem je zelf een risico.
Particulieren zullen het dus op het oog moeten doen, maar "waterdun"MITS goed gemengd, kan voor normale rol/kwast muurverf niet goed zijn. Ik laat spuitmuurfverf even buioten beschouwing, want ik neem haast aan als het ready to use zou zijn (wat ik niet verwacht (*), dan moet dan op de emmer staan.

Wat verder beschreven werd:
De tweede emmer heb ik de bovenkant afgegoten
Dat lijkt handig maar dat is het niet. Uit het bovenste stuk blijkt dat als je niet tevreden bent je terug moet naar de leverancier van de verf. Eigenlijk al niet meer relevant maar ik kan er dit als achtergrond aan toevoegen.
Verf technisch is een recept best complex, zelfs een muurverf, het is een mix van latexbolletjes, opgelost polymeer, allerlei additieven om allerlei zaken in de verf EN coating goed te krijgen, en vaak een mengsel van pigmenten. Dure muurverf alleen goed titaandioxide, maar hoe goedkoper werd des te meer zgn vulstoffen zitten erin zoals oa Bariumsulfaat.
Er is dus onderzoek aan verricht welke balans van deze ingrediënten er nodig is om die kwaliteit te krijgen voor die markt waarvoor het ontwikkeld is. Dus als de verf weer opgeroerd is moet het die standaard weer kunnen halen. Over dat uitzakken ga ik niet verder op in hoe erg het is of dat het niet had mogen gebeuren, als na goed opmengen, wat altijd op de verfemmer staat.... de eisen worden gehaald, dan is er geen reden om te klagen.

Dus voer uit wat er gevraagd wordt en check het resultaat zoals de fabrikant het bij projecten voorschrijft. Dat dit niet bij elke emmer als een stapeltje papier erbij ligt, ontheft je niet van deze controle, je koopt project verf en dan moet je checken hoe je die controles moet uitvoeren, hoe kun je anders later claimen zonder controles... dat de verf en de coating uiteindelijk niet goed waren....

Het mag duidelijk zijn: afschenken van de bovenlaag is uit den boze. Het is niet professioneel en negeert daarbij dus wat de fabriek met een recept beoogt. De voorschriften op de verfemmer worden hierbij compleet genegeerd.
Er rest maar een weg als je niet tevreden bent: terug naar de verkoper.
Alle andere wegen kunnen gewoon niet serieus besproken worden en zijn compleet voor eigen risico.

Neen, ik ben geen echte verfmaker, maar werk in de toeleveringsindustrie voor de verf en heb daardoor wel veel kennis, chemisch en fysisch van verf.
Maar zelfs als ik geen verfmaker zou zijn, maar gewoon gebruiker die goed lezen kan.... als het afwijkt wat je mag verwachten, dan ga ik altijd terug naar de leverancier, dat doe ik met mijn smart TV ook als ik hem gekocht heb en hij doet niet wat er in de folder beloofd is....

Ik vond het leuk om een beetje inzicht te geven in wat er zo komt kijken bij verf maken en zo, maar ik had mijn reactie ook af kunnen doen met alleen de vorige regel, er is in principe geen verschil: het voldoet niet, dus terug, niet gaan zitten kl**ien.....want dat is het met alle respect.

(*)
Meestal zijn dit soort verven niet snel "ready to use"omdat de viscositeit dan zo erg laag is, dat de verf dan heel snel uit gaat zakken. omdat de pigment deeltjes zoveel zwaarder zijn dan water qua soortelijk gewicht. Dan moet aan het recept zoveel extra "tijdelijk verdikkend additief" toegevoegd worden, dat komt de prijs en de kwaliteit van de verf/coating meestal niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
route99 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:02:
Hierover een advies geven zonder het materiaal voor EN na de fasenscheiding gezien te hebben blijft erg tricky.
Verf maken lijkt eenvoudig maar is vrij complex. Uiteraard gaat het wel om een muurverf, daar liggen de eisen een stuk lager voor dan voor een watergedragen metallic basecoat verven/lakken, doe op de meeste auto's gebruikt worden. Maar ook in deze sector zijn de eisen bepaald niet gering, zowel ARBO/milieu technisch, maar ook verf/applicatie/coating technisch.

Het gaat dus om:Nelf Nelfamuur Projectlatex. Wel, dit laatste woord zegt het al, Projectlatex"". Ik denk niet dat een architect, aannemer/project schilderbedrijf, etc, een Projectlatex op de lijst zal zetten als die niet aan de voorwaarden voldoet inclusief de houdbaarheidsdatum. De klant zal gaan claimen als blijkt dat niet het door hem vereiste niveau van kwaliteit gehaald wordt en dat kost geld... soms veel geld... Stel je moet stellages gaan bouwen om volgens ARBO wetten te moeten gaan schilderen......Dat gaat hem niet worden...

Heel praktisch gezien kun je wel algemene adviezen geven: de verf moet weer goed oproerbaar zijn, zoals aangegeven met bijv een garde op boormachine, waarbij het erg belangrijk is dat echt ALLES gemengd wordt, het plastic van de bodem moet zonder schrapen haast zichtbaar worden, daar mag geen iets dikkere laag meer op blijven zitten (een dun laagje blijft er altijd als je niet schraapt).

Dan moet de verf zo "dik" zijn als in de applicatie papieren beschreven staat, die kun je tegenwoordig vaak downloaden bij de maker, soms staat het op de verf emmer anders is een telefoontje/emailtje genoeg. Voor een snelle eerste controle zijn uitloopbekers te koop, niet zo nauwkeurig als een echte rheologische meting, maar goed genoeg als het dezelfde beker is waar de verfmaker het ook mee gedaan heeft.

Wijkt deze controle teveel af... dan mag je eigenlijk totaal niet gaan verven, dan neem je zelf een risico.
Particulieren zullen het dus op het oog moeten doen, maar "waterdun"MITS goed gemengd, kan voor normale rol/kwast muurverf niet goed zijn. Ik laat spuitmuurfverf even buioten beschouwing, want ik neem haast aan als het ready to use zou zijn (wat ik niet verwacht (*), dan moet dan op de emmer staan.

Wat verder beschreven werd:
[...]

Dat lijkt handig maar dat is het niet. Uit het bovenste stuk blijkt dat als je niet tevreden bent je terug moet naar de leverancier van de verf. Eigenlijk al niet meer relevant maar ik kan er dit als achtergrond aan toevoegen.
Verf technisch is een recept best complex, zelfs een muurverf, het is een mix van latexbolletjes, opgelost polymeer, allerlei additieven om allerlei zaken in de verf EN coating goed te krijgen, en vaak een mengsel van pigmenten. Dure muurverf alleen goed titaandioxide, maar hoe goedkoper werd des te meer zgn vulstoffen zitten erin zoals oa Bariumsulfaat.
Er is dus onderzoek aan verricht welke balans van deze ingrediënten er nodig is om die kwaliteit te krijgen voor die markt waarvoor het ontwikkeld is. Dus als de verf weer opgeroerd is moet het die standaard weer kunnen halen. Over dat uitzakken ga ik niet verder op in hoe erg het is of dat het niet had mogen gebeuren, als na goed opmengen, wat altijd op de verfemmer staat.... de eisen worden gehaald, dan is er geen reden om te klagen.

Dus voer uit wat er gevraagd wordt en check het resultaat zoals de fabrikant het bij projecten voorschrijft. Dat dit niet bij elke emmer als een stapeltje papier erbij ligt, ontheft je niet van deze controle, je koopt project verf en dan moet je checken hoe je die controles moet uitvoeren, hoe kun je anders later claimen zonder controles... dat de verf en de coating uiteindelijk niet goed waren....

Het mag duidelijk zijn: afschenken van de bovenlaag is uit den boze. Het is niet professioneel en negeert daarbij dus wat de fabriek met een recept beoogt. De voorschriften op de verfemmer worden hierbij compleet genegeerd.
Er rest maar een weg als je niet tevreden bent: terug naar de verkoper.
Alle andere wegen kunnen gewoon niet serieus besproken worden en zijn compleet voor eigen risico.

Neen, ik ben geen echte verfmaker, maar werk in de toeleveringsindustrie voor de verf en heb daardoor wel veel kennis, chemisch en fysisch van verf.
Maar zelfs als ik geen verfmaker zou zijn, maar gewoon gebruiker die goed lezen kan.... als het afwijkt wat je mag verwachten, dan ga ik altijd terug naar de leverancier, dat doe ik met mijn smart TV ook als ik hem gekocht heb en hij doet niet wat er in de folder beloofd is....

Ik vond het leuk om een beetje inzicht te geven in wat er zo komt kijken bij verf maken en zo, maar ik had mijn reactie ook af kunnen doen met alleen de vorige regel, er is in principe geen verschil: het voldoet niet, dus terug, niet gaan zitten kl**ien.....want dat is het met alle respect.

(*)
[...]
toon volledige bericht
Amen.

Thanks voor je uitgebreide reactie. Zo blijkt maar weer dat mensen die raaskallen dat je alleen maar water weggiet e.d. het bij het verkeerde eind hebben.
Zoals ik TS ook al voorstelde is dat je terug moet gaan naar de verkoper
Pagina: 1