Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glasvezel (zakelijk) werkt niet op volle snelheid

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Hier is recent 100/100 glas gelegd... duur geintje (€225 per maand) maar goed 5 mbit die we eerst hadden is echt niet te doen. Anyway, die glasvezel kabel komt uit de muur, naar een switch die zij hebben geplaatst. Uit die switch doen wij een kabel naar een router, daar moet je dan wat internet settings instellen en het werkt.

Echter komen we op iets van 15/75. Andere kabels geprobeerd, andere routers geprobeerd en ook direct met de glasvezel switch verbonden en getest met een kabel. Geen verschil.

Helpdesk gevraagd. Eerst zeggen ze dat we een crosslink kabel moesten gebruiken. Nou is dat al jaren geleden dat ik dat gedaan heb, maar is dat logisch?? Geprobeerd, maar hielp niets. Nu zeggen ze dat ik het ergens op full duplex moet zetten. Voor zover ik weet kun je dat meestal bij een router toch niet instellen, ze gaan standaard toch op full duplex?

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en waar ik moet zoeken?

Facts don't care about your feelings

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:09

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Full duplex zou kunnen. Ik heb vaker meegemaakt dat een verbinding niet de goede verbindingssnelheid geeft als de poort niet hard op 1Gbit is ingesteld. Kan je auto-negotiate uitschakelen en de poort op 1Gbit/s instellen als test?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als ze hun Switch hard op 100Mbps full duplex hebben ingesteld, dan moet je dat inderdaad aan jouw kant ook doen (en als je router dat niet kan, een betere kopen). Anders krijg je een duplex mismatch en dan zakt je snelheid inderdaad in als een pudding.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Probleem komt helaas vaker voor, wat je kunt proberen is een switch er tussen zetten ( 5 ports o.i.d ). Zoals @CyBeR aangeeft, de CRC fouten lopen dan op en vervolgens zakt de snelheid in elkaar.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:57:
ook direct met de glasvezel switch verbonden en getest met een kabel
En wat gaf die PC aan als verbindingstype (full of half)?

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 09-07-2018 18:37 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:42

Oekol

waka waka hey hey

Ik had met glasvezel ook ineens dat upload maximum was en download niet. Bleek aan m'n antivirus te liggen, uit haalde die wel maximum. Nu heb ik een andere antivirus en is 't opgelost. Zonder met antivirus te kloten kun je dit testen door de app van speedtest.net te downloaden(voor win 7 en win 10) , die wordt niet door je antivirus generft. Heb je dan maximaal ligt 't mogelijk aan je antivirus.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJMaze schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:37:
[...]

En wat gaf die PC aan als verbindingstype (full of half)?
De grap is dus dat als de Switch hard op full is ingesteld zonder autoneg, aldus de standaard jouw nic uit moet gaan van half duplex. Dat veroorzaakt dat probleem.

• YoshiBignose
CyBeR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:17:
Als ze hun Switch hard op 100Mbps full duplex hebben ingesteld, dan moet je dat inderdaad aan jouw kant ook doen (en als je router dat niet kan, een betere kopen). Anders krijg je een duplex mismatch en dan zakt je snelheid inderdaad in als een pudding.
Racer89 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:31:
Probleem komt helaas vaker voor, wat je kunt proberen is een switch er tussen zetten ( 5 ports o.i.d ). Zoals @CyBeR aangeeft, de CRC fouten lopen dan op en vervolgens zakt de snelheid in elkaar.
Oke, ik kan namelijk in de router die we gebruikt hebben verder nergens vinden dat je dat duplex kan aanpassen...

Als je er een switch tussen zet is dat dan voldoende? Daar kan je toch verder niets op instellen?

[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 09-07-2018 19:38 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Niet zo moeilijk doen, als je een laptop op hun equipment aansluit en je krijgt de snelheid niet dan laat je hun de boel toch lekker oplossen?

• YoshiBignose
wagenveld schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:44:
Niet zo moeilijk doen, als je een laptop op hun equipment aansluit en je krijgt de snelheid niet dan laat je hun de boel toch lekker oplossen?
Precies dat heb ik ook al aangegeven... zij zeggen dat vanaf hun kant er alles goed uit ziet.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat is je punt?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:36:
[...]

[...]

Oke, ik kan namelijk in de router die we gebruikt hebben verder nergens vinden dat je dat duplex kan aanpassen...
Ok, da's kut want die kan dat inderdaad niet blijkbaar. Dan heb je drie opties:
Als je er een switch tussen zet is dat dan voldoende? Daar kan je toch verder niets op instellen?
Dat, alleen dan een die managed is en waarop je dat dus wél in kunt stellen, of:

• Je koopt een nieuwe router die wél geschikt is en een speed/duplex instelling heeft
• Je vraagt de ISP om autonegotiation aan te zetten

Je kunt checken of dit überhaubt het probleem is door full duplex te forceren op de nic van de laptop waarmee je het probeert. Dat doe je in de netwerkinstellingen.

• Racer89
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:57:
[...]

Je kunt checken of dit überhaubt het probleem is door full duplex te forceren op de nic van de laptop waarmee je het probeert. Dat doe je in de netwerkinstellingen.
Heb vanuit mijn werk een Fujitsu Laptop, hierop kan ik instellen wat ik wil. Ik krijg het niet goed aan de praat. (Zelfde wat TS aangeeft, hoge upload en lage download ) Op het moment dat de switch/router vanuit de provider op auto - auto wordt gezet werkt het perfect.

@YoshiBignose Prik jij rechtstreeks op de glas switch in of zit hier nog een router van de provider tussen? of staat jou router in PPPOE Modus? Ik ben laatste bij een klant geweest deze had ook een Netgear. Iets nieuwer type dan wat jij hebt. Deze had precies hetzelfde probleem. Ze zijn niet instelbaar, en dus zakt die snelheid helemaal in elkaar door de fouten die ontstaan op de lijn.

• YoshiBignose
Router staat in PPPOE waar je dan een login en wachtwoord opgeeft, die gaat rechtstreeks op de switch van glasvezel.

Als ik op de laptop full duplex forceer gaat het inderdaad beter, 80/60 kom ik dan op uit. Nog geen 100/100 maar gaat wel de goede kant op. Dit is dus alleen overal zo te krijgen als ik een managed switch neem of een router waar dit ook op kan als ik het goed begrijp.

[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 09-07-2018 20:24 ]

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vraag ook de MTU waarde eens op bij je provider, ooit eens gehad en moest 1492 ipv 1500 invullen

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

arjants schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:54:
Vraag ook de MTU waarde eens op bij je provider, ooit eens gehad en moest 1492 ipv 1500 invullen
Dat veroorzaakt andere problemen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:48:
[...]

Precies dat heb ik ook al aangegeven... zij zeggen dat vanaf hun kant er alles goed uit ziet.
Natuurlijk proberen zij zich ver weg te houden van jouw netwerk, maar het minste wat ze mogen doen is laten zien dat het goed aangesloten is van hun kant door een mannetje te sturen die datgene waar jullie voor betalen kan produceren: een 100/100mbit verbinding op z'n laptop.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• YoshiBignose
Ja zeker maar goed als ik het zelf op kan lossen prima, als dat niet lukt dan mogen zij het doen. Ga morgen wel even kijken met een managed switch.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welk merk is de switch van de provider? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen auto mdi/mdix modus is, aangezien ze over de cross cable begonnen.
Tevens mag je toch wel support verwachten voor een zakelijke lijn, of ben je echt helemaal zelf verantwoordelijk hoe je het zelf aansluit daarna?

Tweakers Discord

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:59:
De grap is dus dat als de Switch hard op full is ingesteld zonder autoneg, aldus de standaard jouw nic uit moet gaan van half duplex. Dat veroorzaakt dat probleem.
Ja, en dat kan je dus zien in de PC.
Je kan dan ook in de PC hem hard zetten en een speedtest doen, en dat heeft ie dus ondertussen gedaan en getest ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 10-07-2018 09:27 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Routit zet zn switches hard op 100Mbit FDX. Falende autonegotiate maakt daar 100HDX van.
Je hebt 2 opties:
- koop een router met poorten die je kunt forceren op een bepaalde snelheid
- druk een managed switch tussen glasvezelswitch en je router en forceer de poort die naar glasvezel switch gaat.

Dat laatste heb ik gedaan bij een klant, vervolgens wel gewoon 30/30 met stabiele latency ipv 15/8 met fluctuaties.

• vampirko
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2024
wie is je glasvezel leverancier en hangt er ook modem van het leverancier ?

• Racer89
  • Niet online
Inmiddels al verder gekomen hiermee? Ben er wel benieuwd naar.
Pagina: 1