Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieuwbouw1
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 11-07-2018
Mijn vraag:

Ik ben van plan om een NAS te kopen, om precies te zijn de Synology DS218. Mijn doel hiervan is om de foto's van alle gezinsleden samen op te slaan op een plek waar iedereen er toegang tot heeft. Nu wil ik graag vanaf het begin een goede workflow/mappenstructuur creëren waar ik jaren mee uit de voeten kan.

Momenteel gebruik ik Lightroom om mijn foto's in te ordenen. Dit werkt prima, maar ik haal er lang niet alles uit wat eruit te halen valt en zit er dan ook over te denken om mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik maak bijvoorbeeld nauwelijks gebruik van keywords of verzamelingen. Wel staan al mijn foto's in een door Lightroom bepaalde mappenstructuur op mijn computer (per jaar, en vervolgens per dag). Dit is geen probleem bij gebruik van Lightroom, maar zonder Lightroom moet elke map afzonderlijk aangeklikt worden om de foto's te bekijken. Wat ik liever wil is dat ik straks op mijn NAS door al mijn foto's kan scrollen, hooguit per jaar in mappen verdeeld. Hoe kan ik dat bewerkstelligen nu alle foto's van de afgelopen jaren in mijn huidige mappenstructuur staan? Of is dit überhaupt niet verstandig?

Ik heb begrepen dat een NAS zelf ook een systeem heeft voor het beheren en verkennen van foto's, Photo Station. Is het handig om dit te gebruiken in mijn geval?

Idealiter zou ik een systeem willen creëren zoals in het vroegere iPhoto van Mac - waarbij de foto's in albums geordend zijn per gebeurtenis, maar je ook nog een tijdlijn kunt bekijken van alle foto's samen op chronologische volgorde.

Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen en excuus als er al meerdere topics met dit onderwerp zijn. Ik heb al wel gezocht en gelezen maar kon niet precies dit onderwerp vinden :)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
HP Envy, Lightroom, Synology DS218

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom kijk je niet naar cloud oplossing van een grote toko? Heb je je foto's altijd, overal. Met backup van mobieltjes van alle familieleden als je dat wilt. Heb je geen gezeur met backups, kan je foto's makkelijk delen en als bonus hoef je geen NAS te kopen en te voorzien van stroom.

Amazon, Google, Flickr, Canon Irista.

Hier zou ik dan de uitgezochte photo's naar uploaden en de mindere foto's gewoon apart zetten op een losse harde schijf welke altijd offline is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:37

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Schiet je in RAW, of in JPEG? In dat eerste geval ga je natuurlijk niet echt ontkomen aan een tool als Lightroom.

Wat ik zelf doe:
- RAWs importeren in Lightroom
- Geslaagde foto's in een collectie
- Inhoud van de collectie nabewerken
- JPEG exporteren naar Flickr en/of folder op NAS

Daarbij staat de RAW opslag ook op de NAS, evenals de backup van de database die LR maakt bij afsluiten. De database zelf en previews staan op mijn laptop (want LR vind het niet leuk als je dat op een netwerklocatie zet).

Maar mijn situatie is daarmee natuurlijk een stuk simpeler, aangezien ik niet ook nog andere gezinsleden moet faciliteren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Ik gebruik hier gewoon Google Photos voor.... Google kan dat prima uitvogelen, je kan er dan zelf gebeurtenissen aan hangen (en dus een foto aan meerdere gebeurtenissen hangen. Dus efteling-foto's die bij de vakantie horen, maar ook bij Efteling) en je kan gewoon zoeken met de zoekfunctie wat heel goed werkt.

Dan kan je de mappenstructuur gelijk houden. Zelf gebruik ik op mijn NAS het formaat Jaartal-Gebeurtenis. Aangezien de datum niet zo interessant is (en deze wel in de metadata staat) aangezien ik die toch nooit kan onthouden.... en de gebeurtenis wel.

Dus:
  • 2018/efteling
  • 2018/veluwe
  • 2018/verjaardag
Eventueel kan je de datum van de eerste foto nog in de naam zetten. dus
  • 2018/20-01 efteling
  • 2018/04-08 veluwe
etc.

Ik heb nog wel het onderscheid tussen alle ruwe data en de foto's die ik wil bewaren.

Mijn workflow:
  1. Foto's maken
  2. Geheugenkaartjes legen in de map:
  3. Originelen\jaartal\gebeurtenis
  4. Bewerken in Lightroom
  5. Export van gekozen foto's naar:
  6. Fotos\jaartal\gebeurtenis
  7. Backup naar Google Photos
  8. Daar collecties maken/worden automatisch gemaakt
  9. Van de beste foto's een fotoboek maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieuwbouw1
Wat een snelle en uitgebreide reacties, dank!

Alle antwoorden op een rijtje.

Ik schiet in JPEG.

Wat de vragen over de cloud betreft:
Ik heb momenteel al mijn foto's gesynchroniseerd met Google Photos en inderdaad is dit precies de oplossing die ik nodig heb. Maar op een of andere manier heb ik er niet zo'n goed gevoel bij. Het feit dat iedereen er met 1 wachtwoord zo bij kan, het feit dat Google "alles van je weet", het feit dat ik niet weet hoe lang het nog duurt voordat het opeens een betaalde abonnementsdienst wordt, wat als de dienst verdwijnt zoals Google Reader jaren geleden, etc. Ik zou het wat dat betreft toch liever in eigen beheer willen hebben, op een systeem dat ik eenmalig aanschaf. Ik heb trouwens geen verstand van de andere clouddiensten maar veronderstel dat dezelfde argumenten daarvoor gelden. Zo nee, hoor ik het graag.
Hoewel ik hiermee trouwens wel het gevoel heb dat ik het mezelf lastiger maak omdat Google Photos inderdaad heel fijn werkt, ook de zoekfunctie ervan is heel handig. Ik merk dat ik vaker iets opzoek via Google Photos dan via Lightroom omdat het veel sneller en makkelijker werkt.

@waah Wat bedoel je met 'collecties', albums? En hoe kan Google die zelf maken dan?

Misschien is mijn vraag ook wel tweeledig:
Buiten het feit om of ik überhaupt voor een NAS moet gaan of het gewoon bij Google moet houden zou ik ook graag willen weten hoe ik van mijn (zeer georganiseerde, maar té uitgewerkte mappenstructuur) afkom of hoe ik er handig mee om kan gaan. Ik wil mijn foto's sowieso op mijn computer laten staan, niet alleen in de cloud of op een externe schijf. Maar in mijn huidige mappenstructuur (2018: 2018-01-01, 2018-01-02, etc) ga ik natuurlijk nooit zomaar bladeren om eens foto's te kijken, dat schiet niet op als je na 3 foto's een andere map moet aanklikken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

sys64738

Press play on tape

Zoals al geroepen: ga gewoon voor een online platform. Ik gebruik zelf Flickr en daar kun je alles mee wat jij wilt. Toegang voor bepaalde personen, albums/collecties en zat ruimte om (gratis) heel veel foto's op te plaatsen. Dus die NAS zou ik niet kopen. Of niet voor dit doeleinde dan in ieder geval.

En als je jezelf afvraagt of je Lightroom echt nodig hebt of niet, heb je Lightroom echt niet nodig. Foto's organiseren kan op veel goedkopere manieren. LR wordt pas echt interessant als je veel RAWs bewerkt en veel met collecties/tags doet.

Je huidige directory structuur zou omzetten naar mappen per event. Bv "2018-06-09 - Familie Uitje XYZ". Dit kun je dan nog regelen in LR en exporteren naar de nieuwe directory structuur. En daarna lekker je LR abo opzeggen.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:12

hp-got

Moin!

Als je alleen JPG schiet heb je de meeste functies van LR niet nodig.

Ik denk dat je genoeg hebt aan een goede DAM (Digital Asset Management software).
Daarmee kan je foto's beheren, organiseren, doorzoekbaar maken, wat je maar wil, ongeacht de mappenstructuur.

Je zal voor jezelf de afweging moeten maken of je een gratis oplossing à la Google wil of dat je alles in eigen beheer wil houden.
Google vraagt geen geld van je maar je betaalt natuurlijk wel ergens mee })
Bovendien weet je niet wat ze met je foto's uitspoken in termen van metadata toevoegen. Dat weet je van LR wel, en dat is al een nachtmerrie als je je er in gaat verdiepen :r

Kijk even naar wat er dit weekend boven tafel gekomen is rond het Polar gedoe en je weet wat er een keer op je af kan komen met willekeurig welke cloud-oplossing.

Een fatsoenlijke DAM kost wat maar dan heb je ook wat, voor de rest van je leven je foto's georganiseerd zonder dat je afhankelijk bent van anderen.

Mijn RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieuwbouw1
Helder wat betreft Lightroom beiden. Dit was mijn gevoel ook al, dus exit Lightroom binnenkort :)

@sys64738 Het moge duidelijk zijn dat ik wat Lightroom betreft altijd een beginner ben geweest - dus ik snap je verhaal over het omzetten van mijn structuur, maar hoe doe je zoiets? Al is het misschien überhaupt niet nodig, zie hieronder:

Aangaande cloud ben ik het eens met @hp-got, al is het meer een gevoel dan dat ik het hard kan maken met argumenten overigens. Maar als ik dan bedenk wat mijn eisen zijn (door meerdere mensen toegankelijk, geback-upt vanaf mijn vaste computer) denk ik toch dat de cloud inderdaad zoals jullie vrijwel allemaal voorstellen het handigste is.

@hp-got Wat voor DAM-systeem zou jij aanraden (ik ben hier niet in thuis, maar dan kan ik het eens opzoeken)

Ik wil dus gewoon een intuïtieve toepassing waarmee ik de foto's op mijn computer visueel gezien (onderliggende structuur maakt dan inderdaad weinig uit) kan ordenen in mappen, vergelijkbaar met iPhoto/Photos. Bij voorkeur van een bekend merk. Met mogelijkheid tot toegang door meerdere mensen, en een back-up vanaf het vaste systeem (vandaar dat ik een NAS overwoog).

Heeft bijv. een betaald account bij Flickr nog voordelen ten opzichte van een onbetaald Google Photos-account, of kan ik dan net zo goed blijven bij Google en mezelf het geld besparen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moin!

quote:
Nieuwbouw1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:24:
@hp-got Wat voor DAM-systeem zou jij aanraden (ik ben hier niet in thuis, maar dan kan ik het eens opzoeken)
Goeie vraag.

Er zijn er een paar voor de (gevorderde) amateur en professional die je op een PC kan draaien.

Vergis je niet, het gaat om databases die je heel wil houden, dus er zijn eisen voor robuustheid, foutbestendigheid en zo.

Het is niet zo moeilijk om vanaf meerdere plekken gelijktijdig een database te raadplegen maar vanaf meerdere plekken gelijktijdig een database wijzigen is een heel andere opgave, als je dat laatste zou willen is de keus heel erg beperkt en waarschijnlijk nogal prijzig.

Het hangt er dus maar van af wat je eisen zijn, welk platform je gebruikt (Windows, Linux, MAC, .....) welk budget je hebt en hoeveel tijd je er in wil stoppen.

Zo uit mijn hoofd zou je kunnen kijken naar ACDSee, Photo Supreme en IMatch.

Ik heb zelf alleen ervaring met IMatch, ben er mee begonnen in 2003 en nooit behoefte gehad aan iets anders. Het kan alles dat jij nu wil en nog veeeeel meer dan dat. Het is een erg krachtig stuk gereedschap, maar daar hoort wel een leercurve bij. Het heeft uitzonderlijk goede ondersteuning door de auteur en bijbehorende community (waar je mij tegenkomt als moderator, dus ik ben enigszins bevooroordeeld 8) ).

Mijn RIPE Atlas Probe

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 24-05 08:59
Ik zou zelf ook eens exploreren of Photo Station niet is wat je eigenlijk wil? In eigen beheer betekent sowieso dat je toch wat moeite gaat moeten doen om je er in te verdiepen (iets wat ik op dit moment nog niet echt kan bespeuren). Het ding heeft albums, tags en automatische albums (op basis van metadata en tags).

DAMs die op je eigen laptop/pc draaien, heb je uiteindelijk niets aan als er meerdere foto-bronnen zijn. Het is dan enkel nog de discipline hebben om junk foto's tijdig op te ruimen...

• waah
quote:
Nieuwbouw1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:11:

@waah Wat bedoel je met 'collecties', albums? En hoe kan Google die zelf maken dan?
Je kan foto's selecteren in de browser en dan op het plusje klikken. Dan kan je kiezen voor Album of Gedeeld Album. Naampje geven (of een eerder gemaakt album kiezen) en klaar.

Het is 1x werk. Maar dan ben je ook klaar (tot Google Photos stop, maar dat verwacht ik eigenlijk niet).

Het verdienmodel van Photos is niet heel anders als andere cloud-services. Wil je volledige kwaliteit? dan kost dat opslagruimte van je Google Drive. En daar moet je voor betalen. En ik verwacht dat ze je foto's inzetten voor machine learning maar daar heb ik geen enkel bewijs voor. Maar dat zou mij logisch lijken als je zo'n grote hoeveelheid foto's tot je beschikking hebt.

Zelf heb ik G-suite. 8 euro per maand, unlimited opslag. Zet er dus mijn foto's/video's op EN de backup van mijn PC gaat er ook naartoe. Dus ik sla 2 vliegen in 1 klap.

En alles is op afstand beheerbaar, deelbaar en ook weer niet-deelbaar te maken. Je kan mensen foto's aan jouw albums laten toevoegen etc.

een DAM kan ook. Maar als je intuitief zoekt.... dan is een DAM dat denk ik niet (gezien de learning curve)

• hp-got

hp-got

Moin!

quote:
waah schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:26:
[...]En ik verwacht dat ze je foto's inzetten voor machine learning maar daar heb ik geen enkel bewijs voor.
De servicevoorwaarden van Google zeggen welke rechten jij Google en hun partners geeft als je hun diensten gebruikt.
Een klein stukje hieruit:

Wanneer u inhoud uploadt naar, toevoegt aan, opslaat in, verzendt naar of ontvangt in of via onze Services, verleent u Google (en degenen met wie we samenwerken) een wereldwijde licentie om dergelijke inhoud te gebruiken, te hosten, op te slaan, te reproduceren, aan te passen, afgeleide werken daarvan te maken (zoals afgeleide werken als gevolg van vertalingen, aanpassingen of andere wijzigingen die we aanbrengen om ervoor te zorgen dat uw inhoud beter werkt met onze Services), te communiceren, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren. De rechten die u verleent in deze licentie, zijn bedoeld voor het beperkte doel om onze Services uit te voeren, te promoten en te verbeteren en om nieuwe Services te ontwikkelen.

Materiaal gebruiken voor machine learning, gezichtsherkenning, je geeft ze er toestemming voor.
Zitten er geo-tags aan je foto's? Geweldig, dan weet je meteen wie wanneer waar was.
Lees nog even na wat er dit weekend boven tafel kwam over de Polar fitness app.
Als je dit allemaal leest kun je je afvragen waarom je hun diensten überhaupt zou willen gebruiken 8)7

Mijn RIPE Atlas Probe

• waah
quote:
hp-got schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:23:
[...]

De servicevoorwaarden van Google zeggen welke rechten jij Google en hun partners geeft als je hun diensten gebruikt.
Een klein stukje hieruit:

Wanneer u inhoud uploadt naar, toevoegt aan, opslaat in, verzendt naar of ontvangt in of via onze Services, verleent u Google (en degenen met wie we samenwerken) een wereldwijde licentie om dergelijke inhoud te gebruiken, te hosten, op te slaan, te reproduceren, aan te passen, afgeleide werken daarvan te maken (zoals afgeleide werken als gevolg van vertalingen, aanpassingen of andere wijzigingen die we aanbrengen om ervoor te zorgen dat uw inhoud beter werkt met onze Services), te communiceren, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren. De rechten die u verleent in deze licentie, zijn bedoeld voor het beperkte doel om onze Services uit te voeren, te promoten en te verbeteren en om nieuwe Services te ontwikkelen.

Materiaal gebruiken voor machine learning, gezichtsherkenning, je geeft ze er toestemming voor.
Zitten er geo-tags aan je foto's? Geweldig, dan weet je meteen wie wanneer waar was.
Lees nog even na wat er dit weekend boven tafel kwam over de Polar fitness app.
Als je dit allemaal leest kun je je afvragen waarom je hun diensten überhaupt zou willen gebruiken 8)7
Omdat Google hun beveiliging over het algemeen wel op orde is? En het een bedrijf is dat gebouwd is op internet.... In tegenstelling tot Polar.

Ik weet één ding zeker. Google heeft zijn beveiliging zeker beter op orde dan ik thuis mijn beveiliging heb.

offtopic:
En offtopic: al die rechten MOET je geven vanwege de mogelijkheden die Google photos geeft.... Vooral dit stukje is dus belangrijk
De rechten die u verleent in deze licentie, zijn bedoeld voor het beperkte doel om onze Services uit te voeren, te promoten en te verbeteren en om nieuwe Services te ontwikkelen.

Alle genoemde rechten zijn prima te verantwoorden. En bewijst niet dat Google het gebruikt voor machine learning. Het KAN. Maar dat betekend niet dat ze het ook DOEN.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moin!

quote:
waah schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:47:
[...]
Ik weet één ding zeker. Google heeft zijn beveiliging zeker beter op orde dan ik thuis mijn beveiliging heb.
Ik hoop dat ik de beveiliging van mijn LAN beter op orde heb dan Google O-) .
Het is bij mij in ieder geval uitdrukkelijk niet de bedoeling dat er toegang is vanaf het net, i.t.t. tot de situatie bij Google dat niet zou bestaan zonder.
quote:
Het KAN. Maar dat betekend niet dat ze het ook DOEN.
Als we de afgelopen tijd iets hebben kunnen leren is dat iets gebeurt gewoon OMDAT het kan.

Mijn RIPE Atlas Probe

• waah
offtopic:
[quote]hp-got schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Ik hoop dat ik de beveiliging van mijn LAN beter op orde heb dan Google O-) .
Het is bij mij in ieder geval uitdrukkelijk niet de bedoeling dat er toegang is vanaf het net, i.t.t. tot de situatie bij Google dat niet zou bestaan zonder.
[/quote]
Juist OMDAT het toegankelijk is via internet, is het beter beveiligd tegen indringers. Een virusje oid is bij de gemiddelde thuiscomputer of het inbreken op een router is simpeler bij jou thuis dan bij de Google-server waar je foto's staan ;-)

[quote]
Als we de afgelopen tijd iets hebben kunnen leren is dat iets gebeurt gewoon OMDAT het kan.
[/quote]
Dus omdat Facebook zijn shit niet op orde heeft, heeft niemand het op orde?

Ik lees veel aannames :w
Ik veroordeel pas nadat het bewezen is. En Google heeft maar heel, heel weinig beveiligingsissues met hun services. Geen iCloud hack of Polar-gedoe daar....

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wacht, wat? We hebben het hier over twee verschillende dingen namelijk beveiliging en privacy. Bij Google is je privacy écht niet in goede handen en voor veel mensen maakt dit niet veel uit maar als je waardevolle dingen en zeker foto's op wil slaan zou ik even goed onderzoeken of het wel verstandig is. Heeft verder ook hélemaal geen zin om daar een enorme discussie over te voeren want dan komen we uit bij flat-earth discussies en de maanlanding uiteindelijk.

Om nog maar een duit in het zakje te doen, als je Linux gebruikt zou je kunnen kijken naar software als Shotwell (Gnome) en Digikam (KDE).

Betaald heb je ook nog Corel AfterShot Pro (voorheen Bibble) :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 10-07-2018 16:20 (5%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Nieuwbouw1
Excuus voor de late reactie, de afgelopen dagen kwam ik het forum niet op gek genoeg. Ik zie dat er inmiddels weer een hoop nieuwe reacties bij zijn gekomen. Aan de discussie wel of geen Google heb ik inderdaad niet perse nog iets toe te voegen.

Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen, ze worden zeker gelezen en nageslagen! Ik ga me er de komende weken eens over buigen om zo een gedegen beslissing te maken waar ik ook echt achter sta, want:
quote:
moozzuzz schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:48:
In eigen beheer betekent sowieso dat je toch wat moeite gaat moeten doen om je er in te verdiepen (iets wat ik op dit moment nog niet echt kan bespeuren).
Haha, hier moest ik wel om lachen :$ je hebt misschien wel gelijk. Ik wil me er trouwens zeker in verdiepen en ben ook voornemens om dat te doen, maar daarvoor moet ik wel het complete nut ervan inzien. Daarom wil ik ook een foto-ordensysteem hebben dat ook echt bij me past.

Bedankt allen! d:)b
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True