Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 13:58
Achtergrond:
Ik ben nu 3 jaar werkzaam bij een bedrijf waar ik tot zover met plezier heb gewerkt. Het is echter zo dat ik hier als stagiair begonnen ben en me naar boven heb geklommen tot werknemer (een soort van vast zie onderaan onder EDIT). Nu is het zo dat het loon bij dit bedrijf te wensen over laat en wat er tot zo ver gebeurd is, mijn insteek zet in de trend van "zo snel mogelijk ergens anders beginnen".

Achterstand Niet uitbetaald hebben gekregen van 2 loonperiodes:
Deze betreffen december 2017 en mei 2018. (Dit heb ik bij de administratieve contactpersoon van betreffend bedrijf aangegeven en tevens bij directeur van bedrijf).
Verder twijfel ik ten zeerste aan de toekomst van huidig bedrijf.

Mijn vraag:
Gezien deze twee dingen ben ik sollicitaties aan het uitsturen. Nu is het zo dat er normaal gesproken een opzegtermijn is van 1 maand echter gezien het niet nakomen van overeenkomst (loon =/= werkactiviteit) heb ik eigenlijk zoiets van mooi ik kan direct ergens anders beginnen.

Ik weet natuurlijk dat vanuit goed werknemersschaap het eigenlijk super aso is om meteen te vertrekken zonder enige notificatie maar goed dan had het bedrijf maar moeten zorgen dat er reden gegeven wordt om daar ook te blijven zitten (marktconform loon en gewoon loon uitbetalingen).

Wie, wat, waar of hoe kan ik hiervoor contacteren?
- UWV kennelijk niet want die zitten achter een extra kosten telefoonnummer en geven bij al hun adviezen aan dat deze mogelijk niet juridisch kloppen.
- Ik heb alleen nog eventueel het "juridisch centrum" hierover gevonden.

Doel van het topic:
Naast wie ik kan contacteren natuurlijk ook advies/discussie starten over jullie meningen (/feiten) over wat de beste oplossing is richting probleem / direct starten nieuw werk (bij voorkeur).

Natuurlijk weet ik dat het vrij "aso" is en geen teken van goed werknemersschaap om direct te vertrekken maar goed dan moet je als bedrijf daar geen reden(en) (geen marktconform loon en niet nakomen arbeidsovereenkomst) voor geven zeker in de tijden dat ICT banen voor het oprapen liggen.

EDIT:
Over de situatie mijn arbeidscontract is (eigenlijk) non op dit moment aanwezig op basis van een afgelopen stagecontract en alleen mondeling(e) overeenkomsten over wat ik betaald zou krijgen. Hier is nooit (na aflopen stage) een nieuw contract voor gekomen (ook al is er tussendoor wel gesproken over vast contract maar is nooit over de brug gekomen). Er zijn uiteraard wel salarisspecificaties beschikbaar (inclusief jaarloon etc.).
Let op: Ik zoek betrekkende dit geen advies om eventuele loonvordering / op te lossen met huidig bedrijf, maar om zo snel mogelijk ergens anders te beginnen.

Gezien deze reden krijg ik van vrienden en kennissen als advies: begin ergens anders en geef je huidige baas een week voor overdracht dat is alles (eigenlijk al meer) dan wat deze verdient.

PS. Sorry voor de wollige tekst en de (grote) hoeveelheid edits die ik waarschijnlijk aan meerdere van mijn posts doe.

[ Voor 31% gewijzigd door Starke op 09-07-2018 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je vorm van schrijven bracht mij op België, maar zie dat je uit NL komt. Ik zou mij netjes aan de opzegtermijn houden, dan valt jou niets te verwijten. mbt loon van dec 2017, zou ik sowieso juridische hulp inschakelen mocht je er zelf niet uitkomen. Je kunt het ook in een brief opeisen btw.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:32
1 maand opzegtermijn lijkt mij gewoon het juiste om te doen.
Een nieuwe werkgever zal ook z'n wenkbrauwen optrekken als een sollicitant zegt dat hij niet van plan is de opzegtermijn in acht te nemen, lekker onbetrouwbaar..
Tevens duurt het meestal MINSTENS een maand tussen sollicitatie en start werkzaamheden, dus de vraag is hoeveel korter het praktisch zou kunnen/moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je bent waarschijnlijk te laat met ontbinden. Uitzitten hoeft in principe niet wanneer je loon niet wordt betaald, kijk maar naar de artikelen 7:677 lid 1, 2 en 3 en 7:679 lid 2 sub c BW. Je moet dan zelfs nog je loon doorbetaald krijgen gedurende de normale opzegtermijn. Je moet dan wel 'onverwijld' opzeggen, en voor mei ben je nu wat laat.

Voor rechtspraak, zie ECLI:NL:GHLEE:2012:BV0732 en ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ2604 voor gevallen waarin de werknemer er tijdig bij was, maar ook ECLI:NL:GHSGR:2009:BH5568 voor een ander geval:
Met de rechtbank is het hof van oordeel dat de tweede door [de werknemer] in de brief van 22 juli 2003 aangehaalde reden, de voortdurend te late loonbetaling, strandt op de vereiste onverwijldheid van de opzegging, welke eis meebrengt dat de opzegging moet geschieden zodra de feiten welke de dringende reden vormen bekend zijn aan degene die, in dit geval, ontslag op staande voet neemt. Aan [de werknemer] moet worden toegegeven dat het structurele karakter van de late loonbetalingen ertoe kan leiden dat op een gegeven moment een punt wordt bereikt waarop "de druppel de emmer doet overlopen", maar na die laatste druppel moet dan wel onverwijld worden gehandeld.

[ Voor 122% gewijzigd door GlowMouse op 09-07-2018 16:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat je geen marktconform loon hebt kan je jezelf net zo hard aanrekenen, je bent er immers zelf mee akkoord gegaan. IMO kan je dat dus van je lijstje afstrepen als onderbouwing om direct te vertrekken (ontslag nemen "op staande voet")

Verder is achterstallig loon natuurlijk kwalitatief uitermate teleurstellend, maar bedenk dat wanneer je zomaar vertrekt, zonder in acht name van je opzegtermijn, de werkgever mogelijk de schade op je gaan verhalen die zij er door lijden. Ik zal de gok er niet op wagen voor een rechter.

Advies hier is dus gewoon je opzegtermijn respecteren en alles vanaf jou kant netjes afhandelen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:36
Willekeurige vragen:
1. Hoe weet je dat je loon niet marktconform is? Iedereen lijkt vandaag de dag wel te klagen dat het loon te laag is en hij meer zou moeten verdienen

2. Hoeveel dagen kreeg je je salaris te laag? Wat was hier de oorzaak van?

3. Heb je überhaupt al zicht op een nieuwe baan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:32
Over het te laat betaalde loon:
Soms komt een werkgever heel snel met loon over de brug als je hem/haar er vriendelijk doch dringend aan herinnert dat jij vanaf een bepaalde tijd recht krijgt op extra geld.
https://www.arbeidsrechte...ging-te-laat-betaald-loon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Standeman schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:07:
Dat je geen marktconform loon hebt kan je jezelf net zo hard aanrekenen, je bent er immers zelf mee akkoord gegaan. IMO kan je dat dus van je lijstje afstrepen als onderbouwing om direct te vertrekken (ontslag nemen "op staande voet")

Verder is achterstallig loon natuurlijk kwalitatief uitermate teleurstellend, maar bedenk dat wanneer je zomaar vertrekt, zonder in acht name van je opzegtermijn, de werkgever mogelijk de schade op je gaan verhalen die zij er door lijden. Ik zal de gok er niet op wagen voor een rechter.

Advies hier is dus gewoon je opzegtermijn respecteren en alles vanaf jou kant netjes afhandelen.
Zie onderstaand en edit in mijn topicstart, mijn werkgever mag blij zijn dat die nog bestaat als ik hem aanklaag dan bestaat het bedrijf niet meer, mede door de vorderingen die ontstaan door niet geven vast contract, bevriezen van rekeningen vanwege loonvordering(en) en boetes.
President schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:08:
Willekeurige vragen:
1. Hoe weet je dat je loon niet marktconform is? Iedereen lijkt vandaag de dag wel te klagen dat het loon te laag is en hij meer zou moeten verdienen

2. Hoeveel dagen kreeg je je salaris te laag? Wat was hier de oorzaak van?

1. Loon dat lager is dan minimumloon is sowieso niet marktconform (zeg 1/4de van wat ik marktconform vind voor een werkweek van 32 uur). (Let dat ik met mijn kennis in de IT en de werkzaamheden die ik uitvoer het volgende, brutoloon marktconform vind: €1.594,20 * 1,5 * 0,8 = €1.913,04 op basis van 32 uur maar dat hangt ook af van secundaire arbeidsvoorwaarden/opleidingsmogelijkheden die er geboden worden door bedrijf).

2.1 Hoeveel dagen kreeg is je je salaris te laag laat? (Neem ik aan dat je bedoeld).
December 2017: Dit zou begin januari 2018 betaald moeten worden reken even uit is zo een 20 * 6 = 120 dagen te laat. (Ik neem 20 dagen als gemiddelde van maanden genomen zonder weekenden meegerekend).
Mei 2018: Dit zou begin juni betaald moeten worden en loopt dus circa 20 * 1 = 20 dagen te laat.

2.2 Wat was hier de oorzaak van?
December 2017: Overstap van VOF naar MKB samen met overstap naar ander financieel bedrijf.
Mei 2018: Geen idee is geen reden voor gegeven.

Nee maar ben hard op zoek. Heb sowieso (al is het niet in de IT branche) een aantal bedrijven waar ik binnen 2 weken kan beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Starke op 09-07-2018 17:31 . Reden: consequent zijn in je topic met betrekking tot tekens en verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:36
Wat staat er in je contract over datum salaris betaling? Ik krijg mijn salaris altijd aan het eind van de maand uitbetaald, rond de 25e

Hoe kom je op 120 dagen te laat als het in januari komt ipv december?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
President schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:06:
Wat staat er in je contract over datum salaris betaling? Ik krijg mijn salaris altijd aan het eind van de maand uitbetaald, rond de 25e

Hoe kom je op 120 dagen te laat als het in januari komt ipv december?
Mijn salaris behoort (van de vorige maand) de eerste week van de volgende maand uitbetaald te worden (eigenlijk de eerste werkdag van die week). Het is ondertussen de 7de maand van het jaar dat betekend vanaf start januari tot nu circa 120 dagen verstreken (zie de berekening en commentaar erbij geloof dat ik er vrij duidelijk in ben). Let op ik hou daarbij geen rekening met de -1 eventuele werkweek die er per maand af zou gaan.

Verder zijn deze lonen nog niet betaald (dus achterstallig), gaat even nalezen of hij zo onduidelijk was.

Je hebt gelijk, Nederlands is hoe het allemaal grammaticaal in elkaar zit en wollig geschreven kan worden onduidelijk, heb de topicstart en laatste bericht daar nog even op aangepast.

[ Voor 22% gewijzigd door Starke op 09-07-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Even serieus, heb je een probleem met taal? Want je eigen verhaal is erg onduidelijk, maar je lijkt ook niet echt te snappen wat anderen hier zeggen.

In dat geval is de post van glowmouse een leuke, maar lijkt het me stug dat de strekking begrepen wordt. Neem het woord onverwijld.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
Starke schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:10:
[...]

Mijn salaris behoort (van de vorige maand) de eerste week van de volgende maand uitbetaald te worden (eigenlijk de eerste werkdag van die week). Het is ondertussen de 7de maand van het jaar dat betekend vanaf start januari tot nu circa 120 dagen verstreken (zie de berekening en commentaar erbij geloof dat ik er vrij duidelijk in ben). Let op ik hou daarbij geen rekening met de -1 eventuele werkweek die er per maand af zou gaan.

Verder zijn deze lonen nog niet betaald (dus achterstallig), gaat even nalezen of hij zo onduidelijk was.

Je hebt gelijk, Nederlands is hoe het allemaal grammaticaal in elkaar zit en wollig geschreven kan worden onduidelijk, heb de topicstart en laatste bericht daar nog even op aangepast.
“Vergeten” te betalen van salaris is natuurlijk schandalig, maar heb je ze er tussendoor nog weleens aangegeven dat het niet betaald was of heb je het er bij gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Starke schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:43:
Let op: Ik zoek betrekkende dit geen advies om eventuele loonvordering / op te lossen met huidig bedrijf, maar om zo snel mogelijk ergens anders te beginnen.
1) baan vinden, tegen nieuwe werkgever zeggen dat je mogelijk maand opzegtermijn hebt
2) tegen oude baas zeggen "ik kan morgen beginnen bij nieuwe werkgever"
3a) indien klagen "oh, je bent vergeten twee maanden loon te betalen, lijkt me prettig om die - inclusief wettelijke rente en wettelijke verhoging - te ontvangen"'
3b) indien akkoord, werk netjes afronden en overdragen

Als hij moeilijk gaat doen - en je wilt perse snel weg - Juridisch loket bellen. Die verwijzen je door naar een advocaat. Je hebt een laag inkomen maak ik op uit je post dus dat kost je niet zoveel (Google even op 'toevoeging')

Maar ik verwacht dat je zonder problemen op korte termijn bij je nieuwe baas aan de slag kunt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zarathustra op 09-07-2018 19:26 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Vertel je werkgever gewoon dat dit je laatste maand is. Als je zo graag weg wil en claimt zo makkelijk nieuw werk te kunnen vinden, waar wacht je dan op? Rond het vanaf jouw kant netjes af zodat hij jou niks kan maken, begin ergens anders en kijk wat er nog terecht komt van dat achterstallig loon.

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
ybos schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:08:
[...]

“Vergeten” te betalen van salaris is natuurlijk schandalig, maar heb je ze er tussendoor nog weleens aangegeven dat het niet betaald was of heb je het er bij gelaten?
Deze betreffen december 2017 en mei 2018. (Dit heb ik bij de administratieve contactpersoon van betreffend bedrijf aangegeven en tevens bij directeur van bedrijf).
Ik heb even selectief een stukje uit mijn start post gequote, ja dit is (meerdere malen) bij de betreffende personen aangegeven.
Anoniem: 224360 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:08:
Even serieus, heb je een probleem met taal? Want je eigen verhaal is erg onduidelijk, maar je lijkt ook niet echt te snappen wat anderen hier zeggen.

In dat geval is de post van glowmouse een leuke, maar lijkt het me stug dat de strekking begrepen wordt. Neem het woord onverwijld.....
Even serieus? Meen je dat serieus?
Als je met zo een dooddoener jouw post al begint en dan nog verwacht dat deze indruk maakt. Maar om antwoord te geven op je vraag, volgens mij heb ik redelijk actief antwoord gegeven op de mensen die ik quote en aanpassingen gemaakt omdat er van sommige stukken "kaas" in plaats van "worst" werd gelezen.

Ik heb niet voor niks onderin min startpost de EDIT: gedaan met betrekking hoe arbeidscontract aaneen hangt van mondelinge afspraken die nergens gedocumenteerd (zwart op wit) staan.

Daarom staat er een disclaimer bij (mijn openingspost / start topic):
PS. Sorry voor de wollige tekst en de (grote) hoeveelheid edits die ik waarschijnlijk aan meerdere van mijn posts doe.
Nu is wollig natuurlijk een compleet vreemd woord met betrekking tot constructie van zinnen en verhalen maar deze uitspraak is mij te woord gekomen tijdens mijn tijd op de basisschool (gezien mijn verhalen en teksten altijd teveel omvattend zijn geweest, let hierbij op dit was vroeger nog erger).

Grammaticaal zitten ze echter goed in elkaar de helft van de Nederlandse bevolking snapt deze taal echter niet gezien je altijd vreemd aangekeken wordt als je "Ja" antwoord op een ontkennende vraag. Maar goed het is niet voor niks dat ik bij het nalezen toch wat "wijzigingen" heb aangebracht gezien het anders wat moeilijk te begrijpen is.

Verder is @GlowMouse bekend op de generale chat met het posten van juridische teksten dat er dan ook wat (voor veel mensen) wereldvreemde woorden in voorkomen neem ik maar voor lief.
willemjoosten schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:22:
[...]

1) baan vinden, tegen nieuwe werkgever zeggen dat je mogelijk maand opzegtermijn hebt
2) tegen oude baas zeggen "ik kan morgen beginnen bij nieuwe werkgever"
3a) indien klagen "oh, je bent vergeten twee maanden loon te betalen, lijkt me prettig om die - inclusief wettelijke rente en wettelijke verhoging - te ontvangen"'
3b) indien akkoord, werk netjes afronden en overdragen

Als hij moeilijk gaat doen - en je wilt perse snel weg - Juridisch loket bellen. Die verwijzen je door naar een advocaat. Je hebt een laag inkomen maak ik op uit je post dus dat kost je niet zoveel (Google even op 'toevoeging')

Maar ik verwacht dat je zonder problemen op korte termijn bij je nieuwe baas aan de slag kunt :)
Gelukkig heb ik een ingang van een collega in de IT (bij een groot bedrijf dat vestigingen door heel Nederland heeft) helaas moet ik mijn CV nog even bijwerken en updaten (ja ik ga me schamen en in de hoek staan voor deze zo een 3 jaar te verzaken met updaten). Maar ik ben blij dat ik wat vrienden en kennissen heb van categorie "grammar nati" die dezen kunnen doornemen.

De stappen die nu ondernomen gaan worden zijn:
  1. CV bijwerken (en laten controleren).
  2. Solliciteren.
  3. Aangeven bij werkgever dat ik aan het solliciteren ben (om redenen x en x) en dat ik eigenlijk een maand opzegtermijn zou hebben.
  4. Eventueel een week uitwerken / overdragen (wat wel de zo een beetje de maximum is wat hij "werkgever kan eisen" bij ontbreken van rechtsgeldig contract).
  5. Aan de slag bij nieuwe werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 09-07-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
Starke schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:15:
[...]

[...]

De stappen die nu ondernomen gaan worden zijn:
  1. CV bijwerken (en laten controleren).
  2. Solliciteren.
  3. Aangeven bij werkgever dat ik aan het solliciteren ben (om redenen x en x) en dat ik eigenlijk een maand opzegtermijn zou hebben.
  4. Eventueel een week uitwerken / overdragen (wat wel de zo een beetje de maximum is wat hij "werkgever kan eisen" bij ontbreken van rechtsgeldig contract).
  5. Aan de slag bij nieuwe werkgever.
Ik mis 1 punt in je lijst, ik zou er toch wel serieus werk van maken om die 2 maandsalarissen nog te krijgen, anders doe je jezelf wel tekort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Starke schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:57:
[...]

Zie onderstaand en edit in mijn topicstart, mijn werkgever mag blij zijn dat die nog bestaat als ik hem aanklaag dan bestaat het bedrijf niet meer, mede door de vorderingen die ontstaan door niet geven vast contract, bevriezen van rekeningen vanwege loonvordering(en) en boetes.
En als je de schuldenlast vergroot door niet op te dagen komt bij een faillissement de curator echt wel achter je aan om geld te innen. Geloof het of niet, maar het niet goed afhandelen kan je een behoorlijke som geld kosten omdat je dan verwijtbaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47
Grammaticaal zitten ze echter goed in elkaar de helft van de Nederlandse bevolking snapt deze taal echter niet gezien je altijd vreemd aangekeken wordt als je "Ja" antwoord op een ontkennende vraag. Maar goed het is niet voor niks dat ik bij het nalezen toch wat "wijzigingen" heb aangebracht gezien het anders wat moeilijk te begrijpen is.
Grammaticaal is denk ik juist 't probleem waardoor je teksten moeilijk te volgen zijn, juist omdat het daar wat aan schort (de eerste zin is héél lang, zonder de nodige komma's of fatsoenlijke zinsopbouw bijvoorbeeld). Ik schrijf 't niet om je aan te vallen overigens, dus ik hoop niet dat dit als zodanig over komt. Maar het helpt de lezers van je topic met 't geven van een goed/beter antwoord als we ook beter begrijpen wat je schrijft :)

Ik denk dat overigens het meeste wel goed beantwoord is m.b.t. wat je 't beste kunt doen:
- juridische hulp inschakelen voor je gemiste inkomsten.
- netjes aan de opzegtermijn van een maand houden (tenzij anders in je oude contract is omschreven)
- en daarna snel wegwezen en dit als een leermoment zien, en voortaan alerter zijn dat je een (nieuw) contract ondertekent met alle benodigde details (hoeveel verdien je, wanneer wordt er betaald, wat is de opzegtermijn etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
  • Eventueel een week uitwerken / overdragen (wat wel de zo een beetje de maximum is wat hij "werkgever kan eisen" bij ontbreken van rechtsgeldig contract).
Dit is gewoon onzin, ook bij het ontbreken van een arbeidsovereenkomst op papier is er gewoon een rechtsgeldige arbeidsovereenkomst. Die kan aannemelijk gemaakt worden door het feit dat jij daar gewoon komt opdagen, en loonstrookjes krijgt. Mondelinge overeenkomsten zijn wat dat betreft gewoon bindend, en waar deze niet te bewijzen zijn zullen gewoon de wettelijke standaarden gelden.

Voor wat betreft opzegtermijn is 1 maand de wettelijke standaard. Daar zul je dus in principe aan moeten voldoen.

Voor wat betreft je loonbetaling heb je natuurlijk een punt, en daar zal je je werkgever in gebreke moeten stellen. Ik moet zeggen dat je daar voor het loon van afgelopen december al erg laat mee bent. Het UWV neemt de loonvordering bij een faillissement namelijk maar voor een beperkte periode over. Voor ontslag "op staande voet" ben je nu ook al wat laat zoals @GlowMouse aanhaalt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Heeft het bedrijf een CAO ?
Zo ja check met het functie profiel welke loonschaal je zou moeten zitten, dit kan tot 5 jaar met terugwerkende kracht opgeist worden.

Neem contact op met het juridisch loket, die zijn daar voor om je bij te staan en eventueel te verwijzen naar een passende arbeidsrecht advocaat met korting! (via het juridische loket)

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Woy schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Dit is gewoon onzin, ook bij het ontbreken van een arbeidsovereenkomst op papier is er gewoon een rechtsgeldige arbeidsovereenkomst. Die kan aannemelijk gemaakt worden door het feit dat jij daar gewoon komt opdagen, en loonstrookjes krijgt. Mondelinge overeenkomsten zijn wat dat betreft gewoon bindend, en waar deze niet te bewijzen zijn zullen gewoon de wettelijke standaarden gelden.

Voor wat betreft opzegtermijn is 1 maand de wettelijke standaard. Daar zul je dus in principe aan moeten voldoen.

Voor wat betreft je loonbetaling heb je natuurlijk een punt, en daar zal je je werkgever in gebreke moeten stellen. Ik moet zeggen dat je daar voor het loon van afgelopen december al erg laat mee bent. Het UWV neemt de loonvordering bij een faillissement namelijk maar voor een beperkte periode over. Voor ontslag "op staande voet" ben je nu ook al wat laat zoals @GlowMouse aanhaalt.
Zoals je aangeeft de opzegtermijn is 1 maand de wettelijke standaard. De opzegtermijn staat niet gelijk aan de termijn van overdracht / tijd van uitwerken. Het is bij overdracht / uitwerken noodzakelijk dat al jouw taken opgevangen kunnen worden door het bedrijf. Nadat je hebt aangegeven van plan te stoppen [d.d.] en je taken heb overgedragen heb je nog je eventuele vakantiedagen die je kan opnemen (tenzij hier dringend belang is voor het bedrijf) waardoor de tijd die je moet blijven werken verkort wordt. Maar zal hier nog wat juridisch advies over inwinnen.
Standeman schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:15:
[...]

En als je de schuldenlast vergroot door niet op te dagen komt bij een faillissement de curator echt wel achter je aan om geld te innen. Geloof het of niet, maar het niet goed afhandelen kan je een behoorlijke som geld kosten omdat je dan verwijtbaar bent.
Het bedrijf is niet falliet ik heb echter weinig vertrouwen in de toekomst van het bedrijf, vooral als ik ook nog deze verlaat ;).
ybos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:15:
[...]

Ik mis 1 punt in je lijst, ik zou er toch wel serieus werk van maken om die 2 maandsalarissen nog te krijgen, anders doe je jezelf wel tekort!
Deze komen goed (/ wordt aan gewerkt).

[ Voor 6% gewijzigd door Starke op 10-07-2018 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Goed, gezien de omschrijving is er sprake van een arbeidscontract. Ik begrijp dat daar niets van op papier staat, maar dat betekent niet dat er geen arbeidscontract is. Immers, beide partijen zijn het er over eens dat je werknemer bent (getuige, bijvoorbeeld, salarisbetalingen). Dat is voor de wetgever voldoen om samen toch een arbeidscontract te hebben. Daarbij geldt dan in ieder geval de wettelijke basis.

Ik kan niet inschatten of er een CAO bestaat voor het bedrijf waarvoor je werkt, of de sector waarin ze actief zijn. In beginsel geldt in ieder geval de wettelijke basis, en die schrijft een opzegtermijn voor van een maand.

https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Ik zou willen adviseren die te respecteren. Schepen achter je verbranden is spelen met vuur. Het verzwakt ook je positie in een eventueel loonconflict.

Wat ik niet goed kan opmaken uit je verhaal is of er al een nieuwe werkgever in het vizier is. Kun je daar wat meer over vertellen?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Helixes schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:03:
Goed, gezien de omschrijving is er sprake van een arbeidscontract. Ik begrijp dat daar niets van op papier staat, maar dat betekent niet dat er geen arbeidscontract is. Immers, beide partijen zijn het er over eens dat je werknemer bent (getuige, bijvoorbeeld, salarisbetalingen). Dat is voor de wetgever voldoen om samen toch een arbeidscontract te hebben. Daarbij geldt dan in ieder geval de wettelijke basis.

Ik kan niet inschatten of er een CAO bestaat voor het bedrijf waarvoor je werkt, of de sector waarin ze actief zijn. In beginsel geldt in ieder geval de wettelijke basis, en die schrijft een opzegtermijn voor van een maand.

https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Ik zou willen adviseren die te respecteren. Schepen achter je verbranden is spelen met vuur. Het verzwakt ook je positie in een eventueel loonconflict.

Wat ik niet goed kan opmaken uit je verhaal is of er al een nieuwe werkgever in het vizier is. Kun je daar wat meer over vertellen?
Er is een nieuwe werkgever in het zicht via mijn netwerk (met vestigingen door heel Nederland waaronder mijn eigen woonplaats maar ook, Utrecht, Groningen, Amersfoort en nog wat plaatsen) waar mijn CV doorgespeeld kan worden aan zijn supervisor (waar dan gekeken wordt waar ik aan de slag kan).

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 10-07-2018 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Okee :)

Mijn advies is altijd: speel het open. Aan de ene kant geloof ik niet dat je al rond bent met de nieuwe werkgerver. Aan de andere kant zou je alvast met je huidige werkgever kunnen spreken over de mogelijkheden.

Best practice is nog steeds in gesprek gaan met je manager. Vertel gewoon dat je een nieuwe uitdaging op het oog hebt, en vraag wat hem betreft de mogelijkheden zijn. Zeg dat je er nog niet uitbent met ze, maar dat ze eventueel wel heel graag zsm met je beginnen, en probeer een datum af te spreken. In veel gevallen kun je gewoon een datum afspreken die, vanaf vandaag, bijvoorbeeld een maand in de toekomst ligt. In de tussentijd kun je de zaak afronden met je nieuwe werkgever, die je dan vervolgens een accurate startdatum kan geven. Zo'n constructie is zeker niet ongebruikelijk.

Als je mananger niet wil meespelen, is het wellicht toch verstandig de betaalachterstand in herinnering te brengen. Blijf je goede wil tonen, maar herinner hem er tegelijk ook aan dat er gezien de achterstand niet te veel commitment verlangd kan worden.

In het slechtste geval zul je wat vrije dagen, of onbetaald verlof, op moeten nemen om de oude- en nieuwe werkgever bijelkaar te brengen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Even serieus? Meen je dat serieus?
Als je met zo een dooddoener jouw post al begint en dan nog verwacht dat deze indruk maakt. Maar om antwoord te geven op je vraag, volgens mij heb ik redelijk actief antwoord gegeven op de mensen die ik quote en aanpassingen gemaakt omdat er van sommige stukken "kaas" in plaats van "worst" werd gelezen.

Ik heb niet voor niks onderin min startpost de EDIT: gedaan met betrekking hoe arbeidscontract aaneen hangt van mondelinge afspraken die nergens gedocumenteerd (zwart op wit) staan.

Daarom staat er een disclaimer bij (mijn openingspost / start topic):
In plaats van verontwaardigd te zijn, kun je ook gewoon de tip meenemen en leestekens gaan gebruiken. En je zinnen korter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:46:
[...]

In plaats van verontwaardigd te zijn, kun je ook gewoon de tip meenemen en leestekens gaan gebruiken. En je zinnen korter maken.
Goed in plaats van verontwaardigd te zijn (en de tip die JIJ niet heb gegeven en pas is gekomen na de reactie op jouw post) mee te nemen, zal ik je even wijzen op de fout in Nederlands taalgebruik die jij hebt gemaakt in je zin. Waar ik je op probeerde te wijzen in dat dik gedrukte deel van mijn reactie op jou.
Anoniem: 224360 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:08:
Even serieus, heb je een probleem met taal?
*knip* We zijn geen taalforum.

[ Voor 35% gewijzigd door Krisp op 10-07-2018 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

flame

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
<snip>

[ Voor 145% gewijzigd door Starke op 14-07-2018 23:12 . Reden: zelf forum regels overtreden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
• Eventueel een week uitwerken / overdragen (wat wel de zo een beetje de maximum is wat hij "werkgever kan eisen" bij ontbreken van rechtsgeldig contract).
Vergeet juridische termen als 'rechtsgeldig' alsjeblieft Starke. Nieuwe baan zoeken. Daarna eerlijk vertellen aan je werkgever hoe of wat. Komt dan wel goed.

Procederen kost een berg energie. Is in jouw geval niet nodig. Ik zit momenteel in een juridisch conflict met een werkgever. Kost bakken met energie. Is het mij zonder meer - en dubbel en dwars - waard. Als ik je situatie goed inschat is dat in jouw geval niet nodig: nieuwe baan en in goed overleg afscheid nemen van je baas. Zo makkelijk kan het zijn :)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
willemjoosten schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:08:
[...]

Vergeet juridische termen als 'rechtsgeldig' alsjeblieft Starke. Nieuwe baan zoeken. Daarna eerlijk vertellen aan je werkgever hoe of wat. Komt dan wel goed.

Procederen kost een berg energie. Is in jouw geval niet nodig. Ik zit momenteel in een juridisch conflict met een werkgever. Kost bakken met energie. Is het mij zonder meer - en dubbel en dwars - waard. Als ik je situatie goed inschat is dat in jouw geval niet nodig: nieuwe baan en in goed overleg afscheid nemen van je baas. Zo makkelijk kan het zijn :)
Ik snap wat je hier bedoelt het doel was ook meer het inwinnen van wat informatie en hoe ik zo snel mogelijk kan stoppen. Helaas ben ik wat meer werk tegengekomen aan mijn eigen documentatie (CV en sollicitatiebrieven) dan ik had verwacht.
  1. Geregeld dat ik gemiste loon periodes krijg, termijn gesteld van 14 dagen (extra wettelijk rente hierbij maakt me niet zoveel uit, als ik de lonen maar in bezit krijg). Deze 14 dagen termijn loopt af de 23ste van juli maar na gesprek (en mail) verwacht ik dat dezen binnen die datum binnen zijn.
  2. CV doorgenomen en misselijk geworden van hoe die momenteel in elkaar zit (altijd leuk om te zien hoe prachtig je verslofte werk is). Planning is deze vrijdag of zaterdag op orde te hebben zodat deze nog ter controle nagelezen kan worden.
  3. Afhankelijk van de op en aanmerkingen de CV nogmaals aanpassen en doorsturen naar de persoon in mijn netwerk.
  4. Naast de netwerk persoon uiteraard nog wat extra sollicitaties eruit.
  5. Aangeven dat ik me aan het oriënteren ben op een nieuwe uitdaging in mijn vakgebied.
  6. Bij voorkeur nog steeds vakantie van de 6de tot 21ste van augustus maar dit kan natuurlijk tegenzitten bij een andere baan.
  7. Uitwerken (overdragen werk). Voor de rest zou ik met de minimaal 19 vrije dagen die je als iemand die 32 uur de week werkt zou ik eigenlijk al de hele opzegtermijn vakantie kunnen nemen (maand is circa 4 weken is circa 16 dagen op een werkweek van 32 uur).
  8. En tot die tijd plezier houden in het werk wat ik doe, wat waarschijnlijk wel zal lukken met mijn interesse in het IT vakgebied.
Ik zal nog wat progressie updates geven zodra het hier van is gekomen. Iedereen bedankt voor de reacties zo ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:33
Starke schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:17:
[...]

• CV doorgenomen en misselijk geworden van hoe die momenteel in elkaar zit (altijd leuk om te zien hoe prachtig je verslofte werk is). Planning is deze vrijdag of zaterdag op orde te hebben zodat deze nog ter controle nagelezen kan worden.
• Afhankelijk van de op en aanmerkingen de CV nogmaals aanpassen en doorsturen naar de persoon in mijn netwerk.
• Naast de netwerk persoon uiteraard nog wat extra sollicitaties eruit.
Dus je hebt nog niet eens iets anders? Dan blaas je best wel hoog van de toren.
• Bij voorkeur nog steeds vakantie van de 6de tot 21ste van augustus maar dit kan natuurlijk tegenzitten bij een andere baan.
Maak je geen zorgen, als je nu nog moet beginnen met solliciteren, heb je begin augustus echt nog geen nieuwe baan. Daarnaast heb je gewoon rekening te houden met 1 maand opzegtermijn, waarbij het gebruikelijk is dat dit per kalendermaand telt. Nu opzeggen betekent dus op z'n vroegst 1 september uit dienst.
• Uitwerken (overdragen werk). Voor de rest zou ik met de minimaal 19 vrije dagen die je als iemand die 32 uur de week werkt zou ik eigenlijk al de hele opzegtermijn vakantie kunnen nemen (maand is circa 4 weken is circa 16 dagen op een werkweek van 32 uur).
Je gaat er wel heel makkelijk van uit dat je je vakantiedagen gaat opnemen. Dat is zeker geen vanzelfsprekend recht. Daarnaast, als je nu opzegt (en dus per 1-9 uit dienst bent) heb je geen recht op 19 vrije dagen, maar slechts 8/12e daarvan (administratief krijg je ze allemaal aan het begin van het jaar toegekend, maar in werkelijkheid bouw je ze per maand op)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Gaat echt nergens over dit topic. Wat is nou 1 maand uitwerken, waarbij je mogelijk nog een deel verlof kunt nemen? Het is 4 fucking weken, bij een bedrijf waar je al 3 jaar werkt, en niet eens een hekel aan de werkzaamheden hebt.

Werk gewoon die maand uit, doe het desnoods half en leer wat bij alvast voor de volgende werkgever. Dan kan je nooit iets verweten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Standeman schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:07:
Mee eens.
Achterstallig loon staat volgens mij specifiek als voorbeeld in de Wet opgesomd als reden voor het nemen van ontslag op staande voet.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
(Zo nee: NU afsluiten. Heb je voor dit geschil niets meer aan maar je gaat het een keer of wat nodig hebben in je leven.)

Wat me op dit moment niet duidelijk is, maar wellicht lees ik er overheen, is of je nu 2 complete maandsalarissen niet uitbetaald hebt gekregen, of dat ze 2x te laat zijn geweest met uitbetalen.

Qua uitbetaling salarissen, krijg je wel salaris per maand, of is het per 4 weken?

Verder, zoals iedereen zegt: Hou je aan de opzegtermijn, tenzij je werkgever mee wil werken aan een kortere opzegtermijn. Een maand is volkomen normaal en geen werkgever zal het erg vinden dat ze een maand of langer op je moeten wachten. Die tijd is toch nodig om jouw komst voor te bereiden. (Tenzij het een baan is waarbij enige voorbereiding niet nodig is, zoals callcenter werk.)

Wat voor werk hebben we het eigenlijk over en waaruit maak je op dat je loon niet markconform is? (Wat ik ook nog ergens lees.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
unezra schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:07:
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
(Zo nee: NU afsluiten. Heb je voor dit geschil niets meer aan maar je gaat het een keer of wat nodig hebben in je leven.)

Wat me op dit moment niet duidelijk is, maar wellicht lees ik er overheen, is of je nu 2 complete maandsalarissen niet uitbetaald hebt gekregen, of dat ze 2x te laat zijn geweest met uitbetalen.

Qua uitbetaling salarissen, krijg je wel salaris per maand, of is het per 4 weken?

Verder, zoals iedereen zegt: Hou je aan de opzegtermijn, tenzij je werkgever mee wil werken aan een kortere opzegtermijn. Een maand is volkomen normaal en geen werkgever zal het erg vinden dat ze een maand of langer op je moeten wachten. Die tijd is toch nodig om jouw komst voor te bereiden. (Tenzij het een baan is waarbij enige voorbereiding niet nodig is, zoals callcenter werk.)

Wat voor werk hebben we het eigenlijk over en waaruit maak je op dat je loon niet markconform is? (Wat ik ook nog ergens lees.)
Helaas geen rechtsbijstand.
Om het nog een keer te verduidelijken: Het zijn compleet niet uitbetaalde loonperiodes. Salaris krijg ik bij dit bedrijf per maand.

Wat voor werk hebben we het eigenlijk over en waaruit maak je op dat je loon niet markconform is?
1. Loon dat lager is dan minimumloon is sowieso niet marktconform (zeg 1/4de van wat ik marktconform vind voor een werkweek van 32 uur). (Let dat ik met mijn kennis in de IT en de werkzaamheden die ik uitvoer het volgende, brutoloon marktconform vind: €1.594,20 * 1,5 * 0,8 = €1.913,04 op basis van 32 uur maar dat hangt ook af van secundaire arbeidsvoorwaarden/opleidingsmogelijkheden die er geboden worden door bedrijf).
Nu zal mijn verwachting van marktconform loon wel wat hoog liggen ondanks werkervaring maar hierbij reken ik zoals er staat ook de secundaire arbeidsvoorwaarden mee.
anboni schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:28:
[...]
Je gaat er wel heel makkelijk van uit dat je je vakantiedagen gaat opnemen. Dat is zeker geen vanzelfsprekend recht. Daarnaast, als je nu opzegt (en dus per 1-9 uit dienst bent) heb je geen recht op 19 vrije dagen, maar slechts 8/12e daarvan (administratief krijg je ze allemaal aan het begin van het jaar toegekend, maar in werkelijkheid bouw je ze per maand op)
Deze 19 dagen zijn het minimum wat je sowieso hebt hier komen uiteraard nog gewerkte overuren (die je als vrije uren schrijft) bij.
anboni schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:28:
Daarnaast heb je gewoon rekening te houden met 1 maand opzegtermijn, waarbij het gebruikelijk is dat dit per kalendermaand telt. Nu opzeggen betekent dus op z'n vroegst 1 september uit dienst.
Het is niet mijn probleem hoe dit eventueel voor bedrijven (behalve het bedrijf waar ik van start ga) werkt, 1 maand opzegtermijn is gewoon 12 juli uit dienst 12 augustus ergens anders kunnen beginnen.

Verder zoals ik zei ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Starke schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:44:
[...]
Helaas geen rechtsbijstand.
Ok. Goed moment om die af te sluiten dus, ook al heb je daar NU niets meer aan. (Ze accepteren geen lopende zaken. Terecht. Dus je huidige kwestie gaan ze niet in behandeling nemen.)
[...]
Om het nog een keer te verduidelijken: Het zijn compleet niet uitbetaalde loonperiodes. Salaris krijg ik bij dit bedrijf per maand.
*autsj*

Waarom heb je ze dan niet al veel eerder in gebreke gesteld? Als hier het loon een maand niet word uitbetaald is dat op zijn minst onprettig. De hypotheek moet betaald worden, ik wil graag beleg op brood.
Wat voor werk hebben we het eigenlijk over en waaruit maak je op dat je loon niet markconform is?

[...]

Nu zal mijn verwachting van marktconform loon wel wat hoog liggen ondanks werkervaring maar hierbij reken ik zoals er staat ook de secundaire arbeidsvoorwaarden mee.
Waar baseer je die 1.5 op? Heb je dit al vergeleken met vergelijkbare banen?

Minder dan het minimumloon mag wettelijk niet, da's niet eens "niet marktconform", het is gewoon wettelijk niet toegestaan.
[...]
Deze 19 dagen zijn het minimum wat je sowieso hebt hier komen uiteraard nog gewerkte overuren (die je als vrije uren schrijft) bij.

[...]

Het is niet mijn probleem hoe dit eventueel voor bedrijven (behalve het bedrijf waar ik van start ga) werkt, 1 maand opzegtermijn is gewoon 12 juli uit dienst 12 augustus ergens anders kunnen beginnen.

Verder zoals ik zei ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
Niet helemaal. Het hangt er vanaf of je 1 kalendermaand, of 1 maand opzegtermijn hebt. Daarbij zit er dus geen periode tussen uit dienst en ergens anders kunnen beginnen.

Effectief:
Als je 1 maand opzegtermijn hebt en je zegt 12 juli op, is 11 augustus je laatste werkdag en ben je per 12 augustus uit dienst. (Dus kun je 12 augustus ergens anders beginnen.) Tot die tijd kunnen ze je in specifieke gevallen verplichten te werken. (Dus het kan ook zijn dat je géén vakantie mag opnemen in die periode en ze dat moeten uitbetalen.

Als je 1 kalendermaand opzegtermijn hebt werkt het anders.
Zeg je op 12 juli op, is 31 augustus je laatste werkdag en kun je op 1 september ergens anders beginnen.

Dat is dus wel even heel belangrijk uit te zoeken. Als je geen contract op papier hebt (wat ik ergens uit op maak maar ik nogal apart vind, dat is letterlijk een van de eerste dingen om te regelen), zul je moeten kijken wat er in een CAO staat of wat er bijvoorbeeld bij je collega's in hun contract staat. Het zou lullig zijn als jij denkt 12 augustus ergens te kunnen beginnen en dat blijkt 1 september pas te zijn. Maakt geen positieve indruk bij je nieuwe werkgever en kán betekenen dat je nog voordat je begonnen bent, weer kunt vertrekken. (Ze kunnen immers de boel intrekken. Lullig, maar het kan. Nu kun je zeggen "ze hebben getekend", yep, laten ze je 1 september opdraven, zeggen ze na 5 minuten "bedankt dat je gekomen bent, je zit in je proeftijd, ga maar weer naar huis".)

Wijze les: Zorg bij een nieuwe werkgever voor correcte afspraken die schriftelijk worden vastgelegd. Dit is een dure en nare les op deze manier.

(Oh, en ga als de bliksem achter dat achterstallig loon aan. Bel een juridisch loket voor advies en laat wellicht hen een briefje schrijven. Al zou je dat geld kosten, da's nog altijd beter dan dat geld nooit meer zien.)

Oh, en als je vroegtijdig weg gaat, voordat je nieuw werk hebt: Zorg voor een vaststellingsovereenkomst. Neem niet zelf ontslag. Met een vaststellingsovereenkomst heb je recht op WW, anders verspeel je dat 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
En daarvan is al helemaal geen garantie dat je die mag opnemen. De werkgever kan er gewoon voor kiezen je door te laten werken en die overuren alsnog uit te betalen.
[...]

Jammer joh, je hebt geen (schriftelijk) contract, dus je hebt gewoon te maken met wat er in de wet staat. En die wet zegt gewoon dat je per kalendermaand opzegt (tenzij er in een CAO anders is geregeld). En het bedrijf waar je van start gaat, heeft er al helemaal niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Goed, samenvatting is dus:
Begonnen als stagiair, daarna aangebleven.
Geen contract gekregen, wel afspraken gemaakt over salaris.

Wat ik mis is hoe lang je daar nu werkt in vaste dienst en of je in die tijd salarisverhogingen, vergoedingen (bijvooorbeeld voor lunch of reiskosten) en/of andere voorzieningen (dingen die alleen medewerkers van dat bedrijf krijgen, zoals bijvoorbeeld bedrijfskleding of een handboek met personeelszaken via het intranet) hebt gehad.
Dat zijn namelijk zaken die een rechter allemaal mee zal wegen in zijn vraag of er werkelijk sprake is van een dienstverband en je dus wel of geen opzegtermijn hebt.
En dat zal weer van belang zijn bij het bepalen van de vraag of jij ontslag op staande voet mag nemen.

Gezien het feit dat je er al meer dan een half jaar werkt (want je claimt geen salaris ontvangen te hebben over de maand december 2017) denk ik wel dat een rechter uit zal gaan van een vast dienstverband.
Je hebt over twee maanden geen salaris gehad, maar bent desondanks daar wel blijven werken. Dan is de situatie blijkbaar niet zo dreigend dat er nu sprake van is dat de enige optie ontslag op staande voet zou zijn.

Dus: cv op orde maken, solliciteren, zorgen dat je een andere baan vindt en ontslag nemen. Maar wel met opzegtermijn van 1 salarisbetaling (dus als je salaris 1x per maand komt: opzegtermijn 1 maand, als deze 1x per week komt ook een weekmopzgtermijn aanhouden).
En daarna alsnog achter die twee maanden aan gaan. En eventueel achterstallig salaris: je suggereerde ergens dat je niet eens het minimumloon betaald krijgt en als dat waar is zou ik procederen tot die gast failliet zou zijn!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 11:24
Ongeacht wat hier allemaal wordt gezegd over het wel of niet hoog van de toren blazen, wil ik je toch heel veel succes wensen in je nieuwe baan en ik hoop voor je dat je in je nieuwe baan wel gewaardeerd wordt.

Mensen hier vergeten volgens mij dat TS met een probleem zit en hij hier om hulp vraagt. Het lijkt wel alsof hij vervolgens persoonlijk aangevallen wordt. Probeer hem te helpen, in plaats van hem op zijn taal te wijzen of in twijfel te trekken dat hij snel een nieuwe baan kan krijgen. Wellicht helpt hij een van ons dan in de toekomst ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
th4k1ck3r schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:32:
Mensen hier vergeten volgens mij dat TS met een probleem zit en hij hier om hulp vraagt.
Dat wordt helemaal niet vergeten. Maar als TS bij antwoorden die hem niet zinnen denkt het alsnog beter te weten, kun je niet verwachten dat alle reacties even vriendelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Dat wordt helemaal niet vergeten. Maar als TS bij antwoorden die hem niet zinnen denkt het alsnog beter te weten, kun je niet verwachten dat alle reacties even vriendelijk blijven.
Dat kun je zeker wel. Als de mensen die zich storen aan zijn reacties over hun ego probleemheen zouden stappen, dan komen ze tot de conclusie dat de TS niet hun energie waard is en reageren ze niet meer. Maar nee, 'ik zal hem wel even laten weten dat hij een snotneus is'

Goed voor de sfeer ook. ;w

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
Derby schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Dat kun je zeker wel. Als de mensen die zich storen aan zijn reacties over hun ego probleemheen zouden stappen, dan komen ze tot de conclusie dat de TS niet hun energie waard is en reageren ze niet meer. Maar nee, 'ik zal hem wel even laten weten dat hij een snotneus is'
Hij kan het hier te horen krijgen, of hij kan met onredelijke eisen en verwachtingen naar z'n werkgever gaan en daar de deksel op z'n neus krijgen (met alle mogelijke juridische gevolgen van dien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

PcDealer schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 02:28:
[...]
Mee eens.

[...]

Achterstallig loon staat volgens mij specifiek als voorbeeld in de Wet opgesomd als reden voor het nemen van ontslag op staande voet.
Zo zwart-wit zal het niet zijn. Je zal dan ook wel moeten aantonen dat je de werkgever de tijd hebt gegeven om het loon uit te betalen incl. in gebreke stelling e.d. wil een rechter er in mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:11:
[...]

Hij kan het hier te horen krijgen, of hij kan met onredelijke eisen en verwachtingen naar z'n werkgever gaan en daar de deksel op z'n neus krijgen (met alle mogelijke juridische gevolgen van dien)
Beide manieren is een vorm van leren. Sommige leren van de fouten van anderen, sommige leren door zelf de fouten te maken. Laat de TS zelf beslissen welke manier hij prefereert.
In mijn optiek lopen er hier een hoop mensen rond (met de beste bedoelingen) die anderen willen helpen, maar op het moment dat die ander dan besluit dat advies/tips/ideeen naast zich neer te leggen zich zo ontiegelijk in de zeik gezet voelen dat ze het recht denken te hebben de hulp vrager uit te maken voor alles wat mooi en lelijk is. Dat eindigt in een neerwaartse spiraal.

En ook als dit hem allerlei juridisch gedonder oplevert, veel geld kost, psychische problemen oplevert dan nog is het de keus van TS. Al die mensen die elk jaar besluiten te trouwen houden wij toch ook niet tegen. Als iets een dom....oeps off topic :P

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024

1. Loon dat lager is dan minimumloon is sowieso niet marktconform
Dus je verdient minder dan €1262,40 per maand? Ik neem aan dat je wel rekening hebt gehouden met het feit dat het minimumloon gebaseerd is op een full time baan? Als je minder dan dat (bruto!) bedrag verdient, dan zit jouw werkgever inderdaad fout.
Ze zeggen dan misschien wel dat je minimaal 19 dagen verlof hebt, maar heb je er rekening mee gehouden dat die dagen gebaseerd zijn op het uitgangspunt dat je er een volledig jaar werkt? Vertrek je eerder, heb je alleen maar recht op een deel van die verlofdagen. Je kan wel proberen dit op voorhand op te nemen, maar dan wordt het simpelweg verrekend met je loon als je eerder vertrekt dan 31 december.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pietervs schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:31:
Gezien het feit dat je er al meer dan een half jaar werkt (want je claimt geen salaris ontvangen te hebben over de maand december 2017) denk ik wel dat een rechter uit zal gaan van een vast dienstverband.
Zou ik niet direct van uit gaan. Ik kan me voorstellen (maar ik ben geen jurist), dat de rechter uit gaat van een dienstverband voor bepaalde tijd dat gebruikelijk is gegeven de situatie. Ofwel, het lijkt mij niet onredelijk dat een rechter uit gaat van een dienstverband van 6 of 12 maanden en niet van onbepaalde tijd.

Hoe dan ook, dat is een dusdanig detail dat alleen een jurist daar iets zinnigs over kan zeggen denk ik.
Je hebt over twee maanden geen salaris gehad, maar bent desondanks daar wel blijven werken. Dan is de situatie blijkbaar niet zo dreigend dat er nu sprake van is dat de enige optie ontslag op staande voet zou zijn.

Dus: cv op orde maken, solliciteren, zorgen dat je een andere baan vindt en ontslag nemen. Maar wel met opzegtermijn van 1 salarisbetaling (dus als je salaris 1x per maand komt: opzegtermijn 1 maand, als deze 1x per week komt ook een weekmopzgtermijn aanhouden).
Mis: https://www.das.nl/juridi...omst-voor-onbepaalde-tijd

Ofwel, als er in de CAO niets staat, is het een maand als werknemer er korter dan 5 jaar heeft gewerkt. Voor zover ik kan vinden, is dat niet afhankelijk van de frequentie van salarisbetalingen. Of dat nu per dag, per week, per maand of per jaar is lijkt irrelevant. (Maar ook daar, dat is gebaseerd op wat ik weet en op publieke bronnen. Ik ben geen jurist.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

unezra schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:14:
[...]

Zou ik niet direct van uit gaan. Ik kan me voorstellen (maar ik ben geen jurist), dat de rechter uit gaat van een dienstverband voor bepaalde tijd dat gebruikelijk is gegeven de situatie. Ofwel, het lijkt mij niet onredelijk dat een rechter uit gaat van een dienstverband van 6 of 12 maanden en niet van onbepaalde tijd.

Hoe dan ook, dat is een dusdanig detail dat alleen een jurist daar iets zinnigs over kan zeggen denk ik.
ik ben ook geen jurist hoor :)
Maar een vaststelling van een contract met een vaste termijn is ook niet altijd gunstig. Aan de ene kant zou het prettig zijn als bepaald zou worden dat je een jaarcontract hebt en per onmiddellijk weg mag met behoud van je salaris, aan de andere kant zou dat ook zo maar kunnen betekenen dat je door de rechter gedwongen wordt de rest van het jaarcontract uit te zitten (worst-case scenario, ga er niet vanuit).
Hoewel daar ook weer ruimte in zit, als er een contract is...

[...]
Mis: https://www.das.nl/juridi...omst-voor-onbepaalde-tijd

Ofwel, als er in de CAO niets staat, is het een maand als werknemer er korter dan 5 jaar heeft gewerkt. Voor zover ik kan vinden, is dat niet afhankelijk van de frequentie van salarisbetalingen. Of dat nu per dag, per week, per maand of per jaar is lijkt irrelevant. (Maar ook daar, dat is gebaseerd op wat ik weet en op publieke bronnen. Ik ben geen jurist.)
Dat is leuk (en interessant), maar behalve het feit dat jij geen CAO hebt, heb je ook geen arbeidscontract. En dat vertroebelt de zaak, vrees ik.

Ben benieuwd wat een advocaat hier van gaat maken :) Ik volg het topic in ieder geval, dus hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:57:
[...]

Effectief:
Als je 1 maand opzegtermijn hebt en je zegt 12 juli op, is 11 augustus je laatste werkdag en ben je per 12 augustus uit dienst. (Dus kun je 12 augustus ergens anders beginnen.) Tot die tijd kunnen ze je in specifieke gevallen verplichten te werken. (Dus het kan ook zijn dat je géén vakantie mag opnemen in die periode en ze dat moeten uitbetalen.

Als je 1 kalendermaand opzegtermijn hebt werkt het anders.
Zeg je op 12 juli op, is 31 augustus je laatste werkdag en kun je op 1 september ergens anders beginnen.
Eerder kan prima met voldoende vakantiedagen en ruimte om ook inderdaad gemist te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

*knip* dit is niet constructief.

[ Voor 97% gewijzigd door Krisp op 15-07-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Standeman schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Zo zwart-wit zal het niet zijn. Je zal dan ook wel moeten aantonen dat je de werkgever de tijd hebt gegeven om het loon uit te betalen incl. in gebreke stelling e.d. wil een rechter er in mee gaan.
Gevonden.
Artikel 679
1 Voor de werknemer worden als dringende redenen in de zin van artikel 677 lid 1 beschouwd zodanige omstandigheden, die ten gevolge hebben dat van de werknemer redelijkerwijze niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren.

2 Dringende redenen zullen onder andere aanwezig geacht kunnen worden:
[...]

c. wanneer hij het loon niet op de daarvoor bepaalde tijd voldoet;
[...]
http://wetten.overheid.nl...el10_Afdeling9_Artikel679

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 13-07-2018 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:54
Je zou de politiek in moeten. Je zegt van alles, maar niemand die begrijpt waar je het over hebt. Perfect voor in den haag >:).

Maar ff serieus. Ik denk dat het slim is om een nieuwe werkgever te vinden en daarna gewoon die maand opzegtermijn uit te zitten. Scheelt je een hoop getouwtrek en hoofdpijn. Ruzie kent alleen verliezers en als je op staande voet weggaat dan zal je die zeker krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Ik zie niet in waarom op staande voet niet zou kunnen na een tweede keer geen loon terwijl de eerste nog niet betaald is. Dat lijkt me een aardige druppel, zeker nu je zelfs weer een maand verder bent.

Gewoon 100% voor jezelf kiezen, je bent een werkgever die zo met je omgaat niets verschuldigd. Twee maanden geen salaris binnen een half jaar zal jou toch ook financiële problemen opleveren of minstens interen op buffer tot ongewenst niveau. Zeker bij een salaris dat al laag is.

Een goed werkgever dient zorg te dragen dat jij in je levensonderhoud kunt blijven voorzien en niet juist je de problemen in te helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mathijs op 13-07-2018 01:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

PcDealer schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:48:
[...]

Eerder kan prima met voldoende vakantiedagen en ruimte om ook inderdaad gemist te worden.
Werkgever hoeft daar niet mee akkoord te gaan én je moet voldoende vrije dagen hebben.
Mathijs schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 01:46:
Ik zie niet in waarom op staande voet niet zou kunnen na een tweede keer geen loon terwijl de eerste nog niet betaald is. Dat lijkt me een aardige druppel, zeker nu je zelfs weer een maand verder bent.
TS heeft zijn werkgever niet in gebreke gesteld.
Dus nee, dan is het geen reden om zo de deur uit te lopen.

Het kán wel, maar dan verspeelt TS ieder recht op WW én kan 'ie mogelijk een claim van zijn ex-werkgever te gemoed zien. Niet handig.
Gewoon 100% voor jezelf kiezen, je bent een werkgever die zo met je omgaat niets verschuldigd. Twee maanden geen salaris binnen een half jaar zal jou toch ook financiële problemen opleveren of minstens interen op buffer tot ongewenst niveau. Zeker bij een salaris dat al laag is.

Een goed werkgever dient zorg te dragen dat jij in je levensonderhoud kunt blijven voorzien en niet juist je de problemen in te helpen.
Blijkbaar is TS niet in de problemen gekomen door die 2 gemiste maandsalarissen anders had 'ie wel wat harder en eerder bij zijn werkgever aan de bel getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pietervs schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:48:
[...]
ik ben ook geen jurist hoor :)
Maar een vaststelling van een contract met een vaste termijn is ook niet altijd gunstig. Aan de ene kant zou het prettig zijn als bepaald zou worden dat je een jaarcontract hebt en per onmiddellijk weg mag met behoud van je salaris, aan de andere kant zou dat ook zo maar kunnen betekenen dat je door de rechter gedwongen wordt de rest van het jaarcontract uit te zitten (worst-case scenario, ga er niet vanuit).
Hoewel daar ook weer ruimte in zit, als er een contract is...
Klopt. Het heeft voor- en nadelen.
[...]
Dat is leuk (en interessant), maar behalve het feit dat jij geen CAO hebt, heb je ook geen arbeidscontract. En dat vertroebelt de zaak, vrees ik.
Dat weten we dus niet. :)
As in, volgens mij heeft TS nergens gemeld of 'ie wel of niet onder een CAO valt of niet.

Daarbij is als ik de reacties en bronnen zo lees, wel degelijk sprake van een arbeidscontract in juridische zin. Immers, TS werkt en werkgever betaald TS voor zijn diensten.

Dat zit in dezelfde hoek als dat ze vergeten je te vertellen dat je contract niet verlengd word, jij gewoon op komt draven op de dag dat je niet meer in dienst zou zijn en niemand je naar huis stuurt omdat je er niet meer werkt. Op dat moment is je contract verlengd, ook al staat daar van niets op papier.
Ben benieuwd wat een advocaat hier van gaat maken :) Ik volg het topic in ieder geval, dus hou ons op de hoogte!
Ik denk niet dat er een advocaat aan te pas gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

unezra schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:26:
[...]
Werkgever hoeft daar niet mee akkoord te gaan én je moet voldoende vrije dagen hebben.
Exact wat ik schrijf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs
unezra schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:26:
[...]

TS heeft zijn werkgever niet in gebreke gesteld.
Dus nee, dan is het geen reden om zo de deur uit te lopen.

Het kán wel, maar dan verspeelt TS ieder recht op WW én kan 'ie mogelijk een claim van zijn ex-werkgever te gemoed zien. Niet handig.

[...]
WW is TS al niet op uit, die wil gewoon een andere werkgever.
Ik wil een werkgever die 2 maanden loonachterstand heeft binnen een half jaar en de eerste vanaf januari nog niet eens betaald heeft, wel eens bij een rechter een claim zien eisen. Kijken wat die rechter daar van vindt.
Ik sta altijd versteld van de schijterigheid van de reacties in dit soort topics. Schijnbaar dien je volgens velen jezelf onberispelijk te blijven gedragen ondanks dat vanaf de werkgever totaal respectloos gehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

unezra schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:30:
[...]

Dat weten we dus niet. :)
As in, volgens mij heeft TS nergens gemeld of 'ie wel of niet onder een CAO valt of niet.

Daarbij is als ik de reacties en bronnen zo lees, wel degelijk sprake van een arbeidscontract in juridische zin. Immers, TS werkt en werkgever betaald TS voor zijn diensten.

Dat zit in dezelfde hoek als dat ze vergeten je te vertellen dat je contract niet verlengd word, jij gewoon op komt draven op de dag dat je niet meer in dienst zou zijn en niemand je naar huis stuurt omdat je er niet meer werkt. Op dat moment is je contract verlengd, ook al staat daar van niets op papier.
op dat moment is er een contract. Weliswaar een contract dat verlopen was, maar toch: een contract. Nu kwam hij uit de situatie dat hij daar als stagiaire "doorrolde" in een betaalde functie. Ik neem aan dat hij daardoor een salarisverhoging heeft gehad. Daarmee is een dienstverband aangegaan, wat wezenlijk anders is als een stage maar dat is een aanname van mij :)

[...]
Ik denk niet dat er een advocaat aan te pas gaat komen.
ik ging er ten onrechte vanuit dat jij de TS was, sorry :)

Voor de TS hoop ik wel dat hij er een advocaat op zet. Ik zou het in ieder geval wel doen, alleen al om die 2 maanden uitbetaald te krijgen. Zijn argument dat het bedrijf dan failliet gaat is niet relevant: als het bedrijf er zo slecht voorstaat dat er niet minstens een betalingsregeling voorgesteld wordt, zal een andere factuur of claim het bedrijf wel de das om doen.

@Mathijs
correct zijn wordt vaak aangezien voor schijterigheid. Het feit dat jouw buurman met 80 door de woonwijk rijdt waar je maar 30 mag, geeft jou niet het recht om iedere avond een pistool leeg te schieten op straat.
Daarnaast zijn sommige wereldjes nogal klein. Ik ben ook eens gebeld door een bedrijf dat referenties natrok van een oud-collega. Ik heb niet heel veel gezegd, ook niks negatiefs, maar ik weet toch zeker dat die oud-collega niet is aangenomen bij dat bedrijf. :)
Natuurlijk is het leuk om in de kroeg te vertellen dat je toen je wegliep je de secretaresse nog even vol op de bek gezoend hebt en de directeur een klap op zijn muil (of omgekeerd, whatever creams your Twinky), maar karma is een bitch. Hou daar rekening mee!

[ Voor 19% gewijzigd door Pietervs op 13-07-2018 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs
Allemaal volstrekt niet vergelijkbare argumenten.
Welke gronden zijn er voor een claim bij een werknemer die een dergelijk laag salaris heeft dat ook nog eens niet betaald wordt. Als iemand zoveel waarde heeft voor een bedrijf dat deze schade kan berokkenen door niet meer te komen, mag diegene ook wat respectvoller worden behandeld.
In plaats van iemand die zo behandeld wordt een hart onder de riem te steken en voor zichzelf te laten opkomen, proberen jullie hem bang te maken en zichzelf nog kwetsbaarder op te stellen.
Zo'n werkgever hoort gewoon het deksel op zijn neus te krijgen. Actie is reactie. Ik was in februari al gaan zoeken als ik TS was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mathijs schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:49:
[...]
WW is TS al niet op uit, die wil gewoon een andere werkgever.
Leuk, maar je wil niet het recht op WW verspelen.
Da's wat anders dan er op uit zijn.
Ik wil een werkgever die 2 maanden loonachterstand heeft binnen een half jaar en de eerste vanaf januari nog niet eens betaald heeft, wel eens bij een rechter een claim zien eisen. Kijken wat die rechter daar van vindt.
Ik sta altijd versteld van de schijterigheid van de reacties in dit soort topics. Schijnbaar dien je volgens velen jezelf onberispelijk te blijven gedragen ondanks dat vanaf de werkgever totaal respectloos gehandeld wordt.
Ja. De rechter maakt gehakt van je als jij met gelijke munt terug gaat betalen. Je case word gewoon minder sterk. Mocht het voor de rechter komen, moet jij er voor zorgen dat je case zo sterk mogelijk is en dan moet je dus zorgen dat jou niets te verwijten valt.
Mathijs schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:57:
Allemaal volstrekt niet vergelijkbare argumenten.
Welke gronden zijn er voor een claim bij een werknemer die een dergelijk laag salaris heeft dat ook nog eens niet betaald wordt.
Vooralsnog is niet gebleken dat het salaris dat TS krijgt, te laag is voor zijn functie.
Voor zover ik weet heeft TS daar namelijk geen relevante informatie over verstrekt.
Als iemand zoveel waarde heeft voor een bedrijf dat deze schade kan berokkenen door niet meer te komen, mag diegene ook wat respectvoller worden behandeld.
In plaats van iemand die zo behandeld wordt een hart onder de riem te steken en voor zichzelf te laten opkomen, proberen jullie hem bang te maken en zichzelf nog kwetsbaarder op te stellen.
Zo'n werkgever hoort gewoon het deksel op zijn neus te krijgen. Actie is reactie. Ik was in februari al gaan zoeken als ik TS was.
Nee, we proberen hem te waarschuwen en behoeden voor gevolgen die nóg veel vervelender zijn dan die 2 maandsalarissen. Daarbij vind ik dat TS zelf ook nalatig is geweest. Als er 2 maandsalarissen niet betaald zijn, waarvan 1 begin dit jaar, heeft TS ook behoorlijk laks gehandeld op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
Er mag voor een rechter best beide partijen iets verweten kunnen worden.
Degene die het meest te verwijten valt verliest in dat geval. Voor de acties van de TS zie ik een duidelijke oorzaak, die ook nog eens door de tegenpartij is aangebracht. Laat die werkgever maar eens met een oorzaak komen die dit gedrag verantwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Zo even een stukje dan waar ik tot nu toe geen toelichting over heb gegeven. Ik ben zoals eerder samengevat begonnen als stagiair en overgegaan naar vast medewerker na een half jaar stage lopen.

Ik werk bij het betreffende bedrijf nu 3 jaar inclusief stageperiode (dus 2,5 jaar als vast medewerker) als systeembeheerder. De 0,5 jaar heb ik gelopen voor een loon van €250,- de maand (omdat je zoiets hebt van ik moet toch ergens mee beginnen). De overige 2,5 jaar heb ik gelopen voor €500,- de maand netto, waar ik later nog een €104,50 (netto) reiskostenvergoeding heb verkregen (maar dat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden).

Nu is het zo dat ik door huidige omstandigheden met die €500,- de maand rond kan komen maar zaken die ik al eerder heb willen doen beginnen daar wel achter door te lopen (o.a. nieuwe fiets, upgrade computer, rijbewijs, huis~/hypotheek). Dit is dus onder de eerder genoemde €1262,40 bruto de maand minimumloon. Zoals eerder gezegd is het echter ook mijn eigen schuld dat ik dit loon zo lang heb laten doorlopen (en niet gewoon eerder op zoek ben gegaan naar nieuw werk).

Volgens loonwijzer en intermediair (salariskompas) het marktconform salaris volgens de één op €2774,- zou moeten liggen en volgens de ander op €2756,-. Deze bedragen zijn gebaseerd 40 uur in plaats van 32 en het minimum volgens loonwijzer €2385,- zou zijn en maximum €3522,- met 7 jaar werkervaring waar ik er eigenlijk 10 jaar van heb. (Hier doe ik mezelf dus tekort mee volgens mijn eigen berekening maar met mijn eigen berekening zou ik ruim tevreden zijn).

Dan nog even over het kapot procederen van de huidige baas. Ik heb geen respect voor dat mijn huidige baas mijn loon (2 periodes) niet heeft uitbetaald, maar wel respect voor wat die levert aan klanten en de vrijheid die ik tijdens het uitoefenen van de systeembeheer taken daar heb (gehad). Ik ben niet van plan hem helemaal kapot te procederen, ik wil gewoon aan de slag waar ik een adequate (marktconforme) beloning krijg voor het beroep wat ik uitoefen.

Mijn CV ligt ondertussen bij de vertaler in mijn netwerk die er een blik op werpt (en al meerdere CV's vanuit vertalen heeft gecorrigeerd) en kan dus na (eventuele) verbeteringen de deur uit.

Edit:
Dan nog even met betrekking tot dagen vrij ik heb (op dit moment) nog goedkeuring voor de vakantie in augustus (wat gepland staat voor 6 tot en met 21 augustus). Als werkgever dit in wil trekken mag die wel met een hele goede reden komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Starke op 14-07-2018 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dus 2,5 jaar onder minimumloon gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
PcDealer schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:57:
Dus 2,5 jaar onder minimumloon gewerkt?
Dat dus inderdaad omdat er ooit op een gegeven moment is aangegeven dan gaan we (dan en dan) naar een normaal loon. Dat is er echter nooit van gekomen. Om die reden geef ik ook aan (na 98,75% van mijn post weg te knippen):
Starke schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:05:
Zoals eerder gezegd is het echter ook mijn eigen schuld dat ik dit loon zo lang heb laten doorlopen (en niet gewoon eerder op zoek ben gegaan naar nieuw werk).
Ik heb gelukkig al een aangepaste CV terug met (flink wat) wijzigingen met vooral betrekking tot locatie van koppen en een aantal kleine grammatica aanpassingen. Nu deze aangepaste nog een keer bijwerken, laten controleren. Dan kunnen daarna als de wieden weerga de sollicitaties eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Starke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:03:
[...]

Dat dus inderdaad omdat er ooit op een gegeven moment is aangegeven dan gaan we (dan en dan) naar een normaal loon. Dat is er echter nooit van gekomen. Om die reden geef ik ook aan (na 98,75% van mijn post weg te knippen):
Gelukkig heb je 5 jaar na einde contract om dat te corrigeren. Ik zou dat echter nu aankaarten (eisen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
PcDealer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:04:
[...]

Gelukkig heb je 5 jaar na einde contract om dat te corrigeren. Ik zou dat echter nu aankaarten (eisen).
Ik snap dat, dat misschien het juiste is om te doen maar zoals eerder aangegeven ik ben er niet op uit om het bedrijf waar ik nu werk kapot te maken. Ik ben dan misschien wat veel te lief en doe mezelf (flink) te kort, maar ik zie dat als leergeld om nooit zulke contractvoorwaarden te accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Starke op 15-07-2018 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Starke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:09:
[...]

Ik snap dat, dat misschien het juiste is om te doen maar zoals eerder aangegeven ik ben er niet op uit om het bedrijf waar ik nu werk kapot te maken. Ik ben dan misschien wat veel te lief en doe mezelf (flink) te kort, maar ik zie dat als leergeld om nooit zulke contractvoorwaarden te accepteren.
Je weet dat je ww, ziektewet en andere sociale voorzieningen op het huidige inkomen gebaseerd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:54
Kijk, dat verandert de zaak wel een beetje. Het is niet toegestaan om onder de wettelijk vastgestelde minimumloon te werken.
http://www.wetrecht.nl/minimumloon/

Je keuze om daar niets mee te doen is begrijpelijk en erg meelevend. Ik zelf heb ook wat fouten in het verleden gemaakt en die bestempeld als 'leergeld'. Dat hoort nou eenmaal bij het leven. Maar 2.5 jaar werken voor 500 euro is echt schandalig van je werkgever en bewijst dat hij niet zo meelevend is met jou als jij met hem. Gemakshalve ga ik ervan uit dat hij zelf niet met 500 per maand moet rondkomen.

Hoe ziet de rest van het bedrijf er uit? Werkt iedereen er voor een honger loon? Is die man wel geschikt om een bedrijf te runnen? Bieden jullie een dienst aan waar vraag naar is?
In dit geval zou ik 0 medelijden hebben en al het achterstallige loon opeisen.

Des te meer reden om netjes je opzegtermijn uit te zitten om vervolgens naar de rechter te stappen.
Hopelijk heb je rechtsbijstand.

Edit: Aan de andere kant is rust aan je hoofd en dit zo snel mogelijk achter je laten ook wat waard. Weegt het op tegen de kopzorgen die je krijgt? De keuze is aan jou.

[ Voor 8% gewijzigd door gebruikershaes op 15-07-2018 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 130% gewijzigd door Krisp op 15-07-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Starke Hoe kom je aan 10 jaar relevante werkervaring als je uit een stageperiode komt?

Moet zeggen dat ik het wel apart vind dat je zegt een paar jaar (!) ver onder het minimumloon gewerkt te hebben of interpreteer ik dat nu verkeerd? Hoe kom je rond? Hoe eet je 10 jaar van €500 per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 114% gewijzigd door Krisp op 15-07-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 17:55
Je mag in principe met wederzijds goedvinden een kortere opzegtermijn afspreken dan de wettelijke opzegtermijn. Echter kan je pas WW krijgen na de wettelijke opzegtermijn. Dit is geen probleem als je direct een andere baan hebt, maar dat is dan wel een risico dat je neemt.

Echter is de wettelijke opzegtermijn in jouw geval slechts een maand (in de regel gaat het dan wel om een kalendermaand). Daarom lijkt het mij handiger om eerst helder te krijgen wanneer je mogelijk ergens anders kan starten. Momenteel heb je nog niet gesolliciteerd, dus het is nog maar de vraag of je ergens anders kan starten voor 1 september. Ik zou als ik jou was je eerst daarop richten. Als blijkt dat je elders pas 1 september kan starten, dan is het onnodig om nu na te denken over ontslag met wederzijds goedvinden met een kortere opzegtermijn of eventueel zelfs ontslag nemen op staande voet (waarbij dan wel sprake moet zijn van onverwijld opzeggen).

Je geeft zelf aan geen wrok te koesteren jegens het bedrijf, dus het zou dan ook niet problematisch moeten zijn om te zorgen voor een goede overdracht en de laatste periode netjes af te maken. Het bedrijf verdient dat weliswaar niet. Maar hiermee toon je aan dat jij je altijd hebt ingezet en boven de situatie staat. Ook denk ik dat je in dit geval niet geholpen bent door eerder te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:56:
@Starke Hoe kom je aan 10 jaar relevante werkervaring als je uit een stageperiode komt?

Moet zeggen dat ik het wel apart vind dat je zegt een paar jaar (!) ver onder het minimumloon gewerkt te hebben of interpreteer ik dat nu verkeerd? Hoe kom je rond? Hoe eet je 10 jaar van €500 per maand?
Ik ga uit van mijn CV (die pas bijgewerkt is), waarin ik meerdere periodes tegenkom waarbij ik bij verschillende werkgevers als systeembeheerder heb gewerkt (waarbij ik op mijn 20ste ben begonnen met werken). De totale gewerkte tijd hierbij kom ik op 10 jaar werkervaring als systeembeheerder. Maar gezien ik dit niet helemaal relevant vond voor het topic, heb ik niet mijn hele CV hier laten doorlichten om de volledige werktijd als systeembeheerder te bepalen.

Ik heb niet 10 jaar bij deze werkgever gewerkt voor een hongerloontje van €500,-.

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 15-07-2018 22:27 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

gebruikershaes schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:31:
Kijk, dat verandert de zaak wel een beetje. Het is niet toegestaan om onder de wettelijk vastgestelde minimumloon te werken.
http://www.wetrecht.nl/minimumloon/

Je keuze om daar niets mee te doen is begrijpelijk en erg meelevend. Ik zelf heb ook wat fouten in het verleden gemaakt en die bestempeld als 'leergeld'. Dat hoort nou eenmaal bij het leven. Maar 2.5 jaar werken voor 500 euro is echt schandalig van je werkgever en bewijst dat hij niet zo meelevend is met jou als jij met hem. Gemakshalve ga ik ervan uit dat hij zelf niet met 500 per maand moet rondkomen.

Hoe ziet de rest van het bedrijf er uit? Werkt iedereen er voor een honger loon? Is die man wel geschikt om een bedrijf te runnen? Bieden jullie een dienst aan waar vraag naar is?
In dit geval zou ik 0 medelijden hebben en al het achterstallige loon opeisen.
Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je met terugwerkende kracht al het achterstallige loon gaat vorderen waar je wettelijk recht op hebt, plus rente, dat je dan het bedrijf best wel eens failliet kan procederen. Vooral als ze ook nog eens een boete krijgen voor uitbuiting...

Want bij elkaar loopt dat bedrag (bruto) met alle verhogingen wel tegen de halve ton tot een ton aan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gadgetfreak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik ben advocaat arbeidsrecht en heb zelden zoveel onjuiste informatie bij elkaar gelezen.

1) opzegtermijn gaat per kalendermaand, tenzij anders overeengekomen.
2) een arbeidsovereenkomst heeft als uitgangspunt dat deze voor onbepaalde tijd is, tenzij anders overeengekomen.
3) een mondelinge arbeidsovereenkomst is perfect geldig. Uit de feiten - loonbetaling, mailadres binnen het bedrijf? etc - is die ongetwijfeld simpel aan te tonen.
4) er is geen enkel recht op marktconform loon. Wel op loon obv ten minste het minimumloon. Niet voldoen daaraan levert de werkgever gewoonlijk echt geen boete op en al helemaal niet van een halve ton. Gewauwel. Je hebt wel 5 jaar verjaringstermijn, waarin je het te weinig voldane kunt vorderen. Of TS te weinig loon kreeg weet je pas als duidelijk is hoeveel uren hij werkt.
5) als de werkgever het fout heeft gedaan op punten (uitblijven salaris 2 maanden), dan heb je (in dit geval) een rechtsvordering, te weten op loon, wettelijke verhoging ex 7:625 BW (max 50%) en de wettelijke rente over loon en verhoging. Je mag niet zomaar zonder inachtneming van de opzegtermijn de plaat poetsen. Doe je dat wel, dan ben je schadeplichtig. Moet je niet willen... Bij ontslag nemen kun je de WW wel vergeten.
6) Ontslag op staande voet nemen... Jammer dan, dat is niet meer onverwijld en gaat dus niet lukken.

Ik zie wel wat mogelijkheden, maar je moet als werknemer verstandig handelen en niet met vuur gaan spelen. Oh en je moet zsm een idee krijgen hoe het zit, anders wordt dit helemaal niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Starke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:22:
[...]

Ik ga uit van mijn CV (die pas bijgewerkt is), waarin ik meerdere periodes tegenkom waarbij ik bij verschillende werkgevers als systeembeheerder heb gewerkt (waarbij ik op mijn 20ste ben begonnen met werken). De totale gewerkte tijd hierbij kom ik op 10 jaar werkervaring als systeembeheerder. Maar gezien ik dit niet helemaal relevant vond voor het topic, heb ik niet mijn hele CV hier laten doorlichten om de volledige werktijd als systeembeheerder te bepalen.

Ik heb niet 10 jaar bij deze werkgever gewerkt voor een hongerloontje van €500,-.
Moet zeggen dat ik het ergens wel relevant vind.
Het verbaasd me nogal.

Als ik het goed begrijp ben je dus op je 20e gaan werken als systeembeheerder, heb je *daarna* MBO ICT gedaan, bent stage gaan lopen (kreeg daar eerst een stagevergoeding en dat is over gegaan in een regulier dienstverband met mondelinge overeenkomst maar voor €500 per maand), in die periode zijn ze vergeten je 2x €500 uit te betalen en NU krijg je dus €500 per maand en wil je op zoek naar ander werk?

Hoe zit het verhaal werkelijk in elkaar? (Misschien ten onrechte, maar ik vind het zoals ik het reconstrueer een dusdanig raar verhaal dat ik serieus benieuwd ben hoe het écht in elkaar zit.)

Ik rijm namelijk niet goed hoe je op je 20e eerst als systeembeheerder aan de slag gaat (uit je verhaal maak ik op dat je nu rond de 30 bent want 10 jaar werkervaring) en daarna stage gaat lopen tegen €250 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 11:35
Heb je überhaupt wel een arbeidsovereenkomst en zo ja wat staat daar exact in?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

koentjuh1987 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:19:
Heb je überhaupt wel een arbeidsovereenkomst en zo ja wat staat daar exact in?
Dat heeft 'ie eerder verteld.
Er is geen arbeidsovereenkomst op papier, enkel een mondelinge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
unezra schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:42:
[...]

Moet zeggen dat ik het ergens wel relevant vind.
Het verbaasd me nogal.

Als ik het goed begrijp ben je dus op je 20e gaan werken als systeembeheerder, heb je *daarna* MBO ICT gedaan, bent stage gaan lopen (kreeg daar eerst een stagevergoeding en dat is over gegaan in een regulier dienstverband met mondelinge overeenkomst maar voor €500 per maand), in die periode zijn ze vergeten je 2x €500 uit te betalen en NU krijg je dus €500 per maand en wil je op zoek naar ander werk?

Hoe zit het verhaal werkelijk in elkaar? (Misschien ten onrechte, maar ik vind het zoals ik het reconstrueer een dusdanig raar verhaal dat ik serieus benieuwd ben hoe het écht in elkaar zit.)

Ik rijm namelijk niet goed hoe je op je 20e eerst als systeembeheerder aan de slag gaat (uit je verhaal maak ik op dat je nu rond de 30 bent want 10 jaar werkervaring) en daarna stage gaat lopen tegen €250 per maand.
Het failliet gaan van een bouwbedrijf in de tijd van economische crisis (waardoor je, je de BBL opleiding niet heb kunnen afronden die je toen volgde, in deze crisis tijd heb ik het niet voor elkaar gekregen om een baan te krijgen waar ik deze opleiding kon afronden). Dit komt mede omdat je als BBL student geen recht hebt op studiefinanciering en ik het om die reden als BBL student (=/= werknemer op basis van 32 uur contract) het vrij normaal vind dat je gewoon (minimaal) minimumloon daar voor uitbetaald zou krijgen.

Mijn geboortedatum in mijn profiel is gelijk, nu snap ik dat het een extra klik is om daar naar toe te gaan maar daar is uit op te maken dat ik 31 ben (met niet al te veel moeite).

Voor het en na BBL contract heb ik meerdere banen een periode 0,5 tot 1 jaar gevolgd (zogezegd job hoppen).

Daarna ben ik bij dit bedrijf gekomen bij het volgen van een opleiding (/certificering) onder NCOI (en dergelijken) voorwaarden, waar bij het nodig is om aan het werk te zijn. Hier heb ik er toen voor gekozen om als stagiair ergens binnen te gaan om dan in (max een half jaar) aan te tonen dat ik kwalificeer als systeembeheerder (en dus ook weer nieuwe studenten in die tijd aangenomen kunnen worden).

Nadat dat half jaar voorbij was (en dus ook de stageovereenkomst wat op dat moment contract is), is er overeen gekomen dat ik daar zou blijven werken voor wat hoger loon (de genoemde €500,- die dan weer binnen een jaar verhoogd zou worden naar minimaal minimum, wat daar dus nooit van gekomen is). Dit is nooit in een nieuw contract vastgelegd maar alleen mondeling overeen gekomen. Om het nog eens aan te geven voor mensen die niet alle reacties doorlezen.

Met alle werkperiodes die ik heb gehad kom ik op een werkzame tijd van 10 jaar waarin ik als systeembeheerder werkzaam ben geweest (dit is dan nog naast systeembeheer werkzaamheden bij vrienden, familie, kennissen en dergelijken).

TL;DR: Mijn CV vond ik niet relevant bij de vraag waar mijn topic oorspronkelijk over gaat.

Hoe het verhaal dus helemaal in elkaar zit is certificering en ervaring genoeg om aan te tonen dat je op systeembeheerder niveau zit, maar nooit een MBO niveau 4 diploma kunnen behalen omdat de opdrachten die daar voor nodig waren niet aansloten (en/of) mogelijk waren of aansloten bij het bedrijf (/de bedrijven) waar ik werkzaam ben geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Starke op 16-07-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
unezra schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:26:
[...]

Dat heeft 'ie eerder verteld.
Er is geen arbeidsovereenkomst op papier, enkel een mondelinge.
Iets wat je mondeling overeenkomt laat je toch altijd op papier zetten? Vraag me af hoe sterk deze mondelinge overeenkomst dan is...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
Krijg je eigenlijk wel maandelijks een loonstrookje, of krijg je het geld maandelijks in de hand gestopt of gestort vanaf de directeur/eigenaar z'n prive rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetfreak
koentjuh1987 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:28:
[...]

Iets wat je mondeling overeenkomt laat je toch altijd op papier zetten? Vraag me af hoe sterk deze mondelinge overeenkomst dan is...
Als je nou mijn eerdere post had gelezen, dan had je de vraag niet hoeven stellen.

Een arbeidsovereenkomst wordt heel snel aangenomen. Schriftelijkheid is niet vereist.
Kantonrechters zijn ontzettend praktisch: heb je loonstroken etc? Dan is er een arbeidsovereenkomst (behoudens tegenbewijs, maar ga daar maar eens aan staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
_JGC_ schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:35:
Krijg je eigenlijk wel maandelijks een loonstrookje, of krijg je het geld maandelijks in de hand gestopt of gestort vanaf de directeur/eigenaar z'n prive rekening?
Ik krijg een loonstrook indien het loon loon gewijzigd is, het is (naar horen zeggen) kennelijk niet meer nodig om maandelijks een loonstrook uit te sturen indien het loon niet veranderd is (indien dat overeen gekomen is). Daarnaast krijg ik wel een jaaropgave jaaroverzicht loon (ben even de naam kwijt hoe dat heet) elk jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Starke op 16-07-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is toch het vaagste verhaal ooit?
In het wat verdient de GoT'er topic zie je salarissen van 2100 tot 3300 grofweg langskomen voor systeembeheerders in de range van 21 tot 35 jaar zo ongeveer na een snelle zoektocht.

En jij beweert 10 jaar werkervaring te hebben en komt je werk doen voor 500 euro in de maand, zonder loonstroken, maar wel met een jaaroverzicht? Dit terwijl je werkgever daarmee onder het minimumloon zit, wat hartstikke illegaal is. En hij betaalt je dat hongerloon dan ook nog eens 2x niet uit?

Hoe kun je überhaupt leven van een dergelijk 'salaris'? Thuiswonend met ouders die alles betalen, een rijke partner, op straat leven?
Echt te vaag dit.
Ga gewoon ergens aan de slag voor een regulier salaris, maar door al die vaagheid vraag ik me meer en meer af of dat zo makkelijk gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Misschien zit de werkgever officieel wel op het minimumloon of daarboven, voert dat op als bedrijfskosten zodat z'n winst lager is, houdt zelf wat in eigen hand en laat TS lekker voor weinig werken. Top.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Gadgetfreak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:38:
[...]

Als je nou mijn eerdere post had gelezen, dan had je de vraag niet hoeven stellen.

Een arbeidsovereenkomst wordt heel snel aangenomen. Schriftelijkheid is niet vereist.
Kantonrechters zijn ontzettend praktisch: heb je loonstroken etc? Dan is er een arbeidsovereenkomst (behoudens tegenbewijs, maar ga daar maar eens aan staan).
Dat wat betreft loonstrook zal best. Maar TS is niet heel erg slim geweest door dat niet vast te laten leggen. Indien niets vastgelegd dan zijn de wettelijke richtlijnen van toepassing. Opzegtermijn van 1 maand. Maar al zijn andere afspraken zoals pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden etc... tjah het is dan maar net hoe de wind waait...

Vraag me dan af of er jaarlijks wel een functioneringsgesprek of beoordeling plaatsvind....

Ongeachte het verhaal van BBL studie, 32 uur etc... lijkt me sterk dat een volwassen persoon van 31 maandelijks voor een habbekrats gaat werken....

Als werkgever zijn afspraken niet nakomt... kenbaar maken (zeker als het gaat om loon en uitbetaling). Zelf een andere baan zoeken en de maand opzegtermijn in acht houden. Meer kan TS niet doen. Hooguit rechtsbijstand inschakelen als ex-werkgever zijn afspraken niet na komt...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluefish007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 14:02
Starke schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Ik krijg een loonstrook indien het loon loon gewijzigd is, het is (naar horen zeggen) kennelijk niet meer nodig om maandelijks een loonstrook uit te sturen indien het loon niet veranderd is (indien dat overeen gekomen is). Daarnaast krijg ik wel een jaaropgave jaaroverzicht loon (ben even de naam kwijt hoe dat heet) elk jaar.
Van wanneer dateert je laatste loonstrook? Wat staat hier precies op v.w.b. arbeidsduur/contracturen. En staat hier niet ook het minimumloon op?

Je jaaropgaaf heb je netjes gekregen maar daarop staat enkel wat er over het hele jaar is uitbetaald (en ingehouden), en vertelt verder niks over je arbeidspatroon. De maandelijkse betalingen die je wel gekregen hebt hinten wel op een lopende arbeidsovereenkomst, maar wellicht wordt hier met een lager aantal uren gerekend (waardoor je technisch gezien niet onder het minimumloon zit maar al die tijd onbetaald overwerkt).

edit: en op je jaaropgave van 2017, is december (niet betaald) wel meegerekend?

[ Voor 3% gewijzigd door bluefish007 op 16-07-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetfreak
koentjuh1987 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:05:
[...]

Dat wat betreft loonstrook zal best. Maar TS is niet heel erg slim geweest door dat niet vast te laten leggen. Indien niets vastgelegd dan zijn de wettelijke richtlijnen van toepassing. Opzegtermijn van 1 maand. Maar al zijn andere afspraken zoals pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden etc... tjah het is dan maar net hoe de wind waait...

Vraag me dan af of er jaarlijks wel een functioneringsgesprek of beoordeling plaatsvind....

Ongeachte het verhaal van BBL studie, 32 uur etc... lijkt me sterk dat een volwassen persoon van 31 maandelijks voor een habbekrats gaat werken....

Als werkgever zijn afspraken niet nakomt... kenbaar maken (zeker als het gaat om loon en uitbetaling). Zelf een andere baan zoeken en de maand opzegtermijn in acht houden. Meer kan TS niet doen. Hooguit rechtsbijstand inschakelen als ex-werkgever zijn afspraken niet na komt...
De gemiddelde werkgever gaat niet meer opzegtermijn bieden dan het wettelijk stelsel.

Rechtsbijstand... TS heeft geen verzekering, maar met een inkomen van ca 6k. per jaar praat je eerder over een toevoeging (mits je voldoet aan de overige vereisten...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Gadgetfreak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:57:
[...]

De gemiddelde werkgever gaat niet meer opzegtermijn bieden dan het wettelijk stelsel.
Waarom niet?
Bij mijn vorige werkgever had ik een opzegtermijn van 3 maanden (en werkgever dus 6) en mijn huidige werkgeven 2 maanden (voor de werkgever 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gadgetfreak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:57:
[...]

Langere opzegtermijn is (soms? vaak?) juist in het voordeel van de werkgever - meer tijd om dingen af te ronden en over te dragen (even los van de vraag hoe gemotiveerd een werknemer in z'n opzegtermijn nog is, hoewel dat met professionele medewerkers meestal geen issue hoeft te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Bij mijn vorige werkgever ook een opzegtermijn van 2 maanden. (Formeel werkgever 4) maar eerdat alles rond is en je kunt starten ben je bij een nieuwe werkgever ook een week of 2-3 verder. Accounts moeten aangemaakt worden, soms telefoon besteld worden etc..

Maar goed. Dat gaat off-topic. TS heeft m.i. Niet heel veel poten om op te staan. LIjkt alsof hij altijd heeft gewerkt voor een onkostenvergoeding/stagevergoeding oid.

Zoals eerder gemeld. Opzeggen en snel een leuke nieuwe uitdagende job zoeken. Kun je direct beginnen bij de andere baas desnoods per direct stoppen. (Maand uitwerken tegen paar honderd euro of een volwaardige baan is de moeite waard om een maandje te laten schieten...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetfreak
RoNoS schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:09:
[...]

Waarom niet?
Bij mijn vorige werkgever had ik een opzegtermijn van 3 maanden (en werkgever dus 6) en mijn huidige werkgeven 2 maanden (voor de werkgever 4).
Heel vaak wil men dat niet; het is ook meer betalen als de werkgever van de werknemer af wil.
In de IT/ICT is er vaak krapte op de arbeidsmarkt. Dan willen werkgevers vaak proberen werknemers meer en langer te binden. Dat is tamelijk afwijkend t.o.v. de gemiddelde situatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.