USB Panic Button voor locken screen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste OH-ers,

Ik werk sinds een aantal maanden bij een nieuwe werkgever. Bij deze werkgever geldt een "screen lock policy", het houdt zich immers bezig met financiële transacties.

Nu wil het geval dat ik dit wel eens vergeet, maar ook wel eens dat ik er niet aan toe kom.
Dit laatste gebeurt voornamelijk wanneer de pieper van de brandweer gaat. Ik probeer dan nog wel netjes de lock combinatie van mijn systeem in te drukken, maar vaak gaat dit mis... Natuurlijk zijn collega's niet te beroerd om, mocht het niet lukken, mijn computer te locken. Maar ik vind niet dat zij hiervoor "verantwoordelijk" hoeven te zijn.

Nu leek het me een goed idee om op een ludieke manier deze policy eigen te maken.

Ik ben bekend met een zogenaamde USB Panic Button:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kjow9qlTEBc0BjyBPeyu6qrE/full.jpg

Echter worden deze alleen maar ingezet wanneer de "baas" in de buurt komt. Wanneer er op de knop gedrukt wordt, start een (Windows) applicatie een spread sheet op.

Ik wil deze knop gebruiken voor het locken van mijn systeem.

Weet iemand of deze knop ook te programmeren valt zodat hij mijn screen lockt? Dit alles moet wel werken op een Ubuntu 18.04 machine.

Alvast bedankt voor jullie antwoord _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je vraag is volgens mij meer software-gerelateerd.

Wordt er een programma uitgevoerd zodra je op die knopt drukt? Wellicht is dit dan een optie:
http://www.kevinscrate.co...-computer-with-one-click/

Moet je zelf even kijken hoe dat in Ubuntu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
Goede kans dat zo'n knop zich gewoon als toetsenbord (HID) gedraagt en je ook zonder extra software je dit ding als lockscreen-toets in kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:40:
Je vraag is volgens mij meer software-gerelateerd.

Wordt er een programma uitgevoerd zodra je op die knopt drukt? Wellicht is dit dan een optie:
http://www.kevinscrate.co...-computer-with-one-click/

Moet je zelf even kijken hoe dat in Ubuntu werkt.
Binnen Xubuntu kun je dit
xflock4
bereiken.

Zoals @hcQd al aangeeft, gedraagt dit USB apparaat zich als keyboard of als een proprietary product met dito protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Neem je wel altijd je telefoon mee ? Dan kan je hem ook laten locken door bleutooth (welke dan uit bereik is).
https://support.microsoft...y-when-you-step-away-from

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2018 18:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je hebt aardige collega’s, hier wordt er meteen een e-mails namens jou gestuurd met de boodschap dat je vanmiddag op taart of bier trakteert.

Dan leer je het snel genoeg af! >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 09-07-2018 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Bij ons ook, taart, roze koeken noem maar op. En je wordt er nog aan gehouden ook nog... dat leert écht af...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Lock is Win+L, als je een toetsenbord kunt vinden met een dedicated lock toets, kun je alleen het stukje elektronica van het toetsenbord gebruiken, even uitvinden welke twee aansluitingen je moet verbinden om die knop in te drukken en op die manier iets in elkaar knutselen wat werkt.
Mogelijk moet je in je window manager settings even invullen dat die toets je screensaver/locker start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Edit: Sorry, ik heb eroverheen gelezen dat het voor Ubuntu Linux dient te zijn. Mocht iemand iets soortgelijks voor Windows zoeken, dan is de onderstaande infoamtie misschien nog eens nuttig.
Je kunt je Windows computer op het lockscreen zetten via de volgende commandline opdracht:
code:
1
rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation

Bij sommige toetsenborden kun je een toets aan een actie koppelen, bijvoorbeeld met de Microsoft IntelliType software. 3rd party USB knoppen kunnen ook werken, zo lang deze maar een optie bieden om een opdracht/taak/programma te starten. Hier vul je dan het bovenstaande commando in.

Mocht dit niet lukken, dan kun je nog overwegen om een snelkoppeling in je quicklaunch bar / op je bureaublad te zetten met dit commando.

[ Voor 29% gewijzigd door Tyrian op 10-07-2018 16:38 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Sethro schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:53:
Wat leer je dan snel genoeg af? De levens van je collega's of stadsgenoten te redden? d:)b

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Wellicht kun je de knop openmaken en er een Arduino in zetten, zodat je zelf de gewenste knopcombinatie kan programmeren.

Zoek op 'arduino keyboard hid' op Google :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De TS geeft aan dat het om een Ubuntu machine gaat en tot toe hebben we 4 suggesties voor Windows en eentje voor Xubuntu. Chapeau! :X

@Matis heb je misschien een linkje met info van het ding?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:13:
De TS geeft aan dat het om een Ubuntu machine gaat en tot toe hebben we 4 suggesties voor Windows en eentje voor Xubuntu. Chapeau! :X

Ja, dat heb ik: https://www.firebox.com/USB-Panic-Button/p1742

Het probleem lijkt de leverbaarheid te worden. Voor zover ik nu heb kunnen vinden, is er geen manier om dit ding nog ergens te kunnen bestellen :-(

Mocht hij doen wat ik er van verwacht, dan is hij alsnog niet te bestellen. En vice versa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het indrukken van een toetsencombinatie te lastig is dan zal een dergelijke knop ook niet werken. Wie zegt dat je deze wel onthoud in te drukken? Daarnaast komt er nog bij dat je in principe niet geautoriseerde hardware en software op je computer installeert, dat kan nog een extra risico met zich mee brengen.

Het is gewoon een kwestie van discipline kweken en dat werkt het beste als je je collega's vraagt om een bepaalde straf uit te voeren als je het vergeet. Dus inderdaad verplicht trakteren of bijvoorbeeld een euro in de traktatiepot, verzin maar iets simpels. Het moet simpelweg een gewoonte worden dat je standaard Win+L (of de Ubuntu equivalent) indrukt als je wegdraait van je systeem, ook andere werkgevers zullen een vergelijkbaar beleid hanteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 10-07-2018 15:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Shortcut ?

gnome-screensaver-command -l

[ Voor 142% gewijzigd door k995 op 10-07-2018 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 16:10
Sethro schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:53:
Je hebt aardige collega’s, hier wordt er meteen een e-mails namens jou gestuurd met de boodschap dat je vanmiddag op taart of bier trakteert.

Bij mijn oude werkgever kreeg je een officiële reprimande als je dat deed, gebeurde het nog een keer, dan lag je eruit. Dan leer je dat soort ludieke acties ook wel snel genoeg af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
@Matis Ik lees nu dat je nog moet bestellen, dacht dat je hem al had :)

Ik zou een 'noodstop paddestoel' knop kopen en daar iets van een Arduino o.i.d. in bouwen. Die noodstop knoppen zijn in NL best duur zie ik, maar heb ze ook wel eens goedkoop op eBay / Banggood e.d. gezien. Er hoeft toch geen zware stroom door te lopen, dus de meest cheapo versie is dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

MadMarky schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:13:

Sorry, hier heb ik overheen gelezen. Ik heb mijn reactie hierop aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Tyrian op 10-07-2018 16:39 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 12:25
Is dit misschien wat?

[ Voor 26% gewijzigd door thijsjow op 10-07-2018 17:22 ]

Pagina: 1