Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:53
Goedendag,

ik heb het volgende; ik heb een cheap-ass FSP medion (430W) voeding in de prebuild pc zitten die ik wil upgraden naar een 1070 GTX. Deze voeding heeft slechts één 6 pin PCIE kabel. Ik wil hier een adapter naar 6+2 naar doen om de kaart toch werkend te krijgen. Ik heb al het een en ander speurwerk gedaan maar ik lees verschillende verhalen. Ik snap dat het beter is om een betere voeding te kopen.. maar geld speelt ook een rol :)

Goed; ik heb ergens gelezen dat de +2 slechts 'ground' wires zijn en dat een adapter van 6 naar 8 prima zou moeten werken.
Ik heb ook gelezen dat dit er vanaf hangt of de 6 pin wel 2x 12V rails heeft. Maar... hoe check ik dat? (leek).
Wat zijn nu de reële gevaren van het uittesten?
Zou dit gaan werken of is de kans niet erg groot? Het kabeltje (6 naar 8 pin) is inmiddels wel besteld.
Het is dus een 1070 MSI armor met slechts één 6+2 pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:04
Niet doen. Het is niet voor niets dat de voeding die connector niet heeft. Gebrek aan kwaliteit en/of capaciteit.

Advies: koop een nieuwe goede voeding met de juiste connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk wat je voeding kan leveren op de 12V rail. Hou er rekening mee dat een 1070 GTX al zo'n 170W max wegtrekt. Je CPU hangt ook aan de 12V lijn, dus op een 430W kan dat krap worden (afhankelijk van de rest van de hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
https://www.2dehands.be/c...n-450-watt-424355563.html

Dit is m. Het gaat om een i5-7400 en een HDD plus SSD en twee ram latjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Uszka schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:11:
Niet doen. Het is niet voor niets dat de voeding die connector niet heeft. Gebrek aan kwaliteit en/of capaciteit.

Advies: koop een nieuwe goede voeding met de juiste connector.
Ik snap waar je vandaan komt, en daarom heb ik ook expliciet aangegeven dat ik snap dat het beter is om een nieuwe voeding te halen maar dat dat er even niet inzit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 15:53
Het kan best werken met een 6+2 kabel, maar de kans is ook best aanwezig dat je je GPU en/of andere hardware opblaast vanwege zoals je zelf al zegt, een cheap-ass voeding. Zou mij het risico niet waard zijn.

Mijn advies is hetzelfde als die van Uszka, niet doen, andere voeding kopen, bijv: pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt dus 1 12V rail met een vermogen van 240W, eentje van 192W. (al zit je wel aan een lagere max) Als je het spul verdeelt over die 2 lijnen zou het moeten kunnen. Al zit je wel tegen het randje aan (CPU trekt zo'n 84W vond ik zo snel. Tel daar de 170 van op dan zit je al boven de 250W. Dat gaat op 1 lijn sowieso niet meer passen.

SSD en Ram trekt niet zo veel (en ook nog eens op minder dan 12V).

Het kan, maar imho is 't wel een tikje krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
TERW_DAN schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:22:
Je hebt dus 1 12V rail met een vermogen van 240W, eentje van 192W. (al zit je wel aan een lagere max) Als je het spul verdeelt over die 2 lijnen zou het moeten kunnen. Al zit je wel tegen het randje aan (CPU trekt zo'n 84W vond ik zo snel. Tel daar de 170 van op dan zit je al boven de 250W. Dat gaat op 1 lijn sowieso niet meer passen.

SSD en Ram trekt niet zo veel (en ook nog eens op minder dan 12V).

Het kan, maar imho is 't wel een tikje krap.
Medion heeft echter natuurlijk voor mij al verdeeld :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Gebrek aan vooronderzoek. Niet weten wat je hebt en of dat geschikt is om te gebruiken icm met wat je van plan bent te kopen. Dan had je de aankoop van de 1070 beter uit kunnen stellen totdat er budget genoeg was voor een gpu + voeding.
Die voeding is niet geschikt voor systemen vanaf 2014 want mist DC-DC en daarbij nog wat beveiligingen.

Geschikte voedingen voor TS:
pricewatch: Corsair CX450
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Dat is een aanname. Ik heb juist wél eerst onderzoek gedaan ;) Een ingecalculeerd risico. :)
Uszka schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:34:
[...]

Gebrek aan vooronderzoek. Niet weten wat je hebt en of dat geschikt is om te gebruiken icm met wat je van plan bent te kopen. Dan had je de aankoop van de 1070 beter uit kunnen stellen totdat er budget genoeg was voor een gpu + voeding.

[...]

Die voeding is niet geschikt voor systemen vanaf 2014 want mist DC-DC en daarbij nog wat beveiligingen.

Geschikte voedingen voor TS:
pricewatch: Corsair CX450
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

UTwizard schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:22:
Het kan best werken met een 6+2 kabel, maar de kans is ook best aanwezig dat je je GPU en/of andere hardware opblaast vanwege zoals je zelf al zegt, een cheap-ass voeding. Zou mij het risico niet waard zijn.

Mijn advies is hetzelfde als die van Uszka, niet doen, andere voeding kopen, bijv: pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W
De M12II Evo is qua ontwerp ondertussen redelijk oud aan het worden. Een lager wattage is bovendien ook al voldoende. de Focus Plus Gold 550W is voor een vergelijkbaar bedrag verkrijgbaar en een aanzienlijk betere aankoop :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nogmaals jongens, ik weet dat het beter is om een andere voeding te kopen. :) Ik wil gewoon weten of het werkend te krijgen is via een 6 naar 8 adapter.
Een andere reden waarom ik een nieuwe voeding niet zie zitten is de afwijkende moederbord aansluiting (14 pin)...

[ Voor 27% gewijzigd door WouterL op 09-07-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:55:
Nogmaals jongens, ik weet dat het beter is om een andere voeding te kopen. :) Ik wil gewoon weten of het werkend te krijgen is via een 6 naar 8 adapter.
Als je het risico wil lopen en een compleet nieuw systeem wil, dan doen!

Wil je alleen een nieuwe videokaart, dan voeding vervangen. Scheelt uiteindelijk in de kosten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
pjot1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:59:
[...]

Als je het risico wil lopen en een compleet nieuw systeem wil, dan doen!

Wil je alleen een nieuwe videokaart, dan voeding vervangen. Scheelt uiteindelijk in de kosten.
Zou dus ook een nieuw moederbord betekenen. Waar vind ik namelijk een 14 pin moederbord adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:01:
[...]

Zou dus ook een nieuw moederbord betekenen. Waar vind ik namelijk een 14 pin moederbord adapter.
Hoeft niet, er bestaan ook verloopstekkers van 20 naar 14 pin.

De voeding van de foto's heeft toch 20 pins ;)

Hier een linkje, https://www.google.nl/sea...HaAhVRWsAKHRfsCGAQgjYItQQ

Durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het gaat werken.

[ Voor 42% gewijzigd door pjot1 op 09-07-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wouter Lucassen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:32:
[...]

Medion heeft echter natuurlijk voor mij al verdeeld :p
Maar je kunt wel zien hoe eea verdeeld is volgens mij (het is geel, of geel zwart als ik het label mag geloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Voor zover ik weet is de ATX aansluiting op een Medion moederbord redelijk courant 20/24 pins ATX. Welk type moederbord is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Wouter Lucassen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:55:
Een andere reden waarom ik een nieuwe voeding niet zie zitten is de afwijkende moederbord aansluiting (14 pin)...
Wat let je om het te testen? De risico's zijn hier al uitgelegd. Dan rest alleen nog maar testen of het werkt of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
br00ky schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:22:
[...]

Wat let je om het te testen? De risico's zijn hier al uitgelegd. Dan rest alleen nog maar testen of het werkt of mis ik iets?
Ik weet/ken dereëele risico's niet. Ik vroeg me dus af of dit specifieke psu model het in zich zou hebben om de kaart van prik te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Met de bovenstaande genoemde risico's in ogenschouw nemend zal die het wel/niet redden. Maar als het antwoord van ons "niet" is, koop je dan ineens wél een andere voeding ;)? Doe dat dan gewoon maar meteen. Hoef je ook niet te klooien met brakke verloopjes die ook problemen kunnen geven. Dan heb je potentieel twee problemen: een karige voeding en een brak verloopje. Potentieel zonde van je videokaart maar wie zijn wij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
br00ky schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:46:
Met de bovenstaande genoemde risico's in ogenschouw nemend zal die het wel/niet redden. Maar als het antwoord van ons "niet" is, koop je dan ineens wél een andere voeding ;)? Doe dat dan gewoon maar meteen. Hoef je ook niet te klooien met brakke verloopjes die ook problemen kunnen geven. Dan heb je potentieel twee problemen: een karige voeding en een brak verloopje. Potentieel zonde van je videokaart maar wie zijn wij ;).
Als ik een nieuwe voeding aanschaf moet ik sowieso een 28 naar 14 moederbord adapter aanschaffen:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
br00ky schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:46:
Overigens heb ik gelezen dat de FSP voedingen niet uitermate brakke PSU's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:51:
[...]

Als ik een nieuwe voeding aanschaf moet ik sowieso een 28 naar 14 moederbord adapter aanschaffen:(
En je 20pins voeding past wel? :?

Maak eens een foto van je mobo... Met name de voedingsaansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ik ga zo eventjes thuis een foto maken van het mobo en de voeding :) Lijkt me inderdaad handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
quote]pjot1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:11:
[...]

En je 20pins voeding past wel? :?

Maak eens een foto van je mobo... Met name de voedingsaansluitingen.
[/quote]

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dEBawo/20180709_173244.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mUYoGo/20180709_173219.jpg

Gaat dus om een iets andere voeding. De zes pin heeft 3 gele en drie zwarte kabels.

[ Voor 36% gewijzigd door WouterL op 09-07-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45

Nemesizz

Untouchable

Wouter Lucassen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:07:
[...]
Overigens heb ik gelezen dat de FSP voedingen niet uitermate brakke PSU's zijn.
FSP voedingen zijn redelijk, maar ook zeker geen hoogvliegers (heb ze vaak voorbij zien komen dat ze problemen geven na een paar jaar).

Daarnaast moet je ook nog een paar andere dingen afvragen:

- past een GTX1070 überhaubt wel in die kast? (je geeft niet aan welke 1070, maar veel met aftermarket koelers zijn behoorlijk groot, en volgens mij is zo'n Medion kast behoorlijk krap). Opletten qua lengte, maar ook dat de koeler 2 of 2,5 slots in beslag kan nemen en bijvoorbeeld boven eventuele sata of USB connectors op het moederbord komt (of dat die in de weg zitten)

- Medion PC's niet altijd makkelijk te upgraden zijn door een whitelist/vendorlock (of gewoon domweg gebrek aan BIOS support voor nieuwe hardware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
[quote]Nemesizz schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:31:
[...]

FSP voedingen zijn redelijk, maar ook zeker geen hoogvliegers (heb ze vaak voorbij zien komen dat ze problemen geven na een paar jaar).

Daarnaast moet je ook nog een paar andere dingen afvragen:

- past een GTX1070 überhaubt wel in die kast? (je geeft niet aan welke 1070, maar veel met aftermarket koelers zijn behoorlijk groot, en volgens mij is zo'n Medion kast behoorlijk krap). Opletten qua lengte, maar ook dat de koeler 2 of 2,5 slots in beslag kan nemen en bijvoorbeeld boven eventuele sata of USB connectors op het moederbord komt (of dat die in de weg zitten)

- Medion PC's niet altijd makkelijk te upgraden zijn door een whitelist/vendorlock (of gewoon domweg gebrek aan BIOS support voor nieuwe hardware)
[/quote

Het is een vrij ruime kast. Lengte wordt sowieso geen probleem, Het enige wat misschien een probleem zou kunnen opleveren is de CPU cooler die erg lomp is. Qua breedte zou het misschien een probleem kunnen worden door de koeler maar voor de rest ook ruimte zat. Ik had begrepen vanuit Medion dat same GEN gpus in principe geen probleem zou moeten zijn.
De 1070 armor heeft ook geen backplate, en zo te zien op Youtube valt het best mee hoe groot de kaart tov de 1060 die er nu in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 09-07-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarom wil je upgraden van een GTX 1060 naar een GTX 1070? Neem aan meer fps of hogere instellingen. Maar weet je zeker dat de videokaart de bottleneck is? Kun je het precies omschrijven wanneer je een hogere framerate wil hebben?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:45:
Waarom wil je upgraden van een GTX 1060 naar een GTX 1070? Neem aan meer fps of hogere instellingen. Maar weet je zeker dat de videokaart de bottleneck is? Kun je het precies omschrijven wanneer je een hogere framerate wil hebben?
Ja bijna zeker :) ik game op 2k (PUBG) en daar komt de 1060 GTX spierballen tekort. Had daarvoor een 1070 en dat ging als een zonnetje. Ik draai momenteel op 1060gtx 3GB 16gb ddr4 en een i5-7400. Was dus al juist eerder gedowngrade en op 1080p was er niks aan de hand. Gebruik nu weer mijn oude 2k monitor en het loopt net niet helemaal lekker.

[ Voor 12% gewijzigd door WouterL op 10-07-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:07:
[...]

Ja bijna zeker :) ik game op 2k (PUBG) en daar komt de 1060 GTX spierballen tekort. Had daarvoor een 1070 en dat ging als een zonnetje. Ik draai momenteel op 1060gtx 3GB 16gb ddr4 en een i5-7400. Was dus al juist eerder gedowngrade en op 1080p was er niks aan de hand. Gebruik nu weer mijn oude 2k monitor en het loopt net niet helemaal lekker.
Met 2K bedoel je vast geen 2K, aangezien daarmee een resolutie wordt bedoeld welke bijna identiek is aan full HD. ;)

Hoe dan ook ik vroeg het omdat voor veel games een i5 7400 ook te traag kan zijn. Maar in dit geval zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn.

Maar verloopjes zijn eigenlijk nooit slim, vooral als er flink wat stroom door moet. Als eerste zou ik proberen als de videokaart werkt met alleen een 6 pins aangesloten. Als dat werkt is dat verreweg de beste oplossing.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Met 2K bedoel je vast geen 2K, aangezien daarmee een resolutie wordt bedoeld welke bijna identiek is aan full HD. ;)

Hoe dan ook ik vroeg het omdat voor veel games een i5 7400 ook te traag kan zijn. Maar in dit geval zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn.

Maar verloopjes zijn eigenlijk nooit slim, vooral als er flink wat stroom door moet. Als eerste zou ik proberen als de videokaart werkt met alleen een 6 pins aangesloten. Als dat werkt is dat verreweg de beste oplossing.
qHD? :P wanneer de standaard zes pin niet werkt, toch het verloopje proberen? Met deze voeding in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Inmiddels via verloopje stabiel werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hoofdletter Q, dus QHD. qHD is 960 x 540 en QHD is 2560x1440.
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:49:
Inmiddels via verloopje stabiel werkend gekregen.
Problemen die zouden kunnen ontstaan, ontstaan dan meestal ook over lange termijn. Door een relatief hoge stroom door dan een niet al te goede connectie. Zo'n slechte connectie wordt dan warm en gaat dan smelten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:51:
[...]

[...]

Problemen die zouden kunnen ontstaan, ontstaan dan meestal ook over lange termijn. Door een relatief hoge stroom door dan een niet al te goede connectie. Zo'n slechte connectie wordt dan warm en gaat dan smelten.
Dan maar op de korte termijn kijken naar een andere voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:51:
[...]

[...]

Tot die tijd die kabeltjes maar goed in de gaten houden :p
Pagina: 1