Afspraken omtrent verbod harde vloeren in appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 14:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03
Volgens mij moet je het meer zien dat als er geen klachten zijn er ook niet gehandhaafd hoeft te worden.

De regel 'geen harde vloer' kan in het geval van geluidsoverlast dan gemakkelijk gevolgd worden.

Als je laminaat neemt met een goede ondervloer moet dat geen problemen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door wmeester op 09-07-2018 12:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:06
Een geluidsdempende ondervloer is een goede methode om laminaat te leggen en toch rekening te houden met je buren :)

https://www.google.com/search?q=10db+ondervloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 17-05 20:11

Felyrion

goodgoan!

(jarig!)
Wat hierboven ook gezegd wordt. Ik heb zelf ook in een flat gewoond met onderburen, en met goede geluiddempende ondervloer (ik heb zelf volgens mij deze gebruikt: https://www.gamma.nl/asso...ne-10-20-m-10db/p/B531691 ) is dat goed te doen.

Heb het toen nog nagevraagd bij de onderburen en die hadden nergens last van. Ik liep wel gewoon op schoenen en hield er geen extra rekening mee. Dat bleek ook niet nodig. Dieren maken natuurlijk wel een groot verschil, maar daar zeg je al geen last van te hebben.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
Liever geven ze een akoestisch eis dan 'geen harde vloeren'. Dat is gewoon nietszeggend.

Titel onttagd trouwens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 18:17
Ik heb nog geen contract gehad waar niet iets over de vloer instond. Of simpelweg geen parket/laminaat, of bepaalde eisen aan de installatie ervan (voldoende ondervloer, voldoende ruimte rondom onder de plint).

Ook weet ik uit ervaring dat mocht het tot klachten komen, het met een lastige plankenbewoner moeilijk is tot ervandering te komen. Een inspectie van een deugdelijke installatie vergt is niet zo heel eenvoudig. Helaas lappen zelflegger de regels meestal aan de laars.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:45
Eens met @Señor Sjon , geen harde vloeren is een vrij waardeloze eis. Leg je een vrij dun soort tapijt en eventueel bonken e.d. zal harder binnenkomen dan een laminaatvloer met een goede geluiddempende ondervloer. Zelfde met een zachte pvc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een harde vloer is iets als een gietvloer, zonder een dempende laag (ondervloer, die groene platen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Resistor schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:54:
Een harde vloer is iets als een gietvloer, zonder een dempende laag (ondervloer, die groene platen)
Nee

https://www.vveadvies.nl/verbod-harde-vloeren/

http://www.vverecht.nl/20...jke-toepassing-reglement/
bijvoorbeeld parket, laminaat, linoleum, stenen, tegels
marmer, granito of andere hardachtige vloerbedekking
Nu is dat een quote uit een specifieke overeenkomst, dus wat er wel en niet voor de TS geldt ligt aan de bewoording in zijn overeenkomst/splisingsakte, maar ook 'hout' is hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je je per se aan de regels wil houden is tapijt op de vloer de snelste en ook de goedkoopste oplossing, zeker als je er over een paar jaar al weer uit moet. misschien eens met je buren overleggen over het laminaat en waarom zij zich daar niet aan houden? kun je zeggen dat je het ook graag wil maar dat je afgeschrikt bent door de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Grappig, bij mij mochten harde vloeren ook niet, maar laminaat met een goedgekeurde dempende ondervloer (dus niet zo'n 2mm dikke folie van een rol, maar 8mm dikke platen) wel.

Tapijt neemt wel de echo's weg uit de kamer, maar dempt de voetstappen (het gebonk voor de onderburen) niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Resistor op 09-07-2018 14:16 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Heb zelf ook jarenlang in een nieuwbouw appartementencomplex gewoond en vrijwel alle bewoners hadden een laminaatvloer terwijl in de reglementen inderdaad die standaard tekst staat over harde vloeren. Het belangrijkste is een goede ondervloer, en met jouw budget kun je echt wel een leuke vloer incl. ondervloer vinden. (mocht je bijvoorbeeld in de buurt van Eindhoven wonen, ga dan eens kijken bij Actielaminaat. Heb daar zelf al meerdere keren een vloer gekocht en ze hebben een groot assortiment in de winkel - je kunt dus heel veel vloeren in het echt zien en niet alleen op een plaatje).

Bij nieuwbouw geldt daarnaast dat de isolatie tegenwoordig echt vele malen beter is dan tig jaar geleden. Wij hoorden echt nooit iets van de buren, behalve misschien een keer een boormachine :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 19:16

lordsnow

I know nothing

Resistor schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:14:
Grappig, bij mij mochten harde vloeren ook niet, maar laminaat met een goedgekeurde dempende ondervloer (dus niet zo'n 2mm dikke folie van een rol, maar 8mm dikke platen) wel.

Tapijt neemt wel de echo's weg uit de kamer, maar dempt de voetstappen (het gebonk voor de onderburen) niet.
In mijn contract stond dit idd ook vermeld: geen harde vloer, tenzij ondervloer van minimaal een bepaalde dikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ImmortalSoul Ik denk zelf dat het tegenwoordig niet verboden kan worden. Mits je goede ondervloer (geluidsdemping) gebruikt. Zodat niemand in het gebouw geluidsoverlast ervaart van je gekozen vloerbedekking.
[mo] tags begrijp ik ff niet. je bespreekt niets (gevoeligs) en je Nick is niet gekoppeld aan je echte naam.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 12:02

hbsJR

All rounder

Bij mijn vorige woning (flat) hadden ze die eis ook... Eigenlijk moet elke woning voorzien worden van een tapijt of dergelijke. Dit doen ze vooral om zichzelf in te dekken en ervoor te zorgen dat als iemand zijn vloer verkeerd legt dat ze kunnen handhaven.

De uitzondering was als je een goede ondervloer koopt die op een juiste manier getest is, dat is bijvoorbeeld degene die vermeld werd: https://www.gamma.nl/asso...ne-10-20-m-10db/p/B531691 , ik heb zelf toen deze genomen; https://issavloeren.nl/go...oer-10db-appartement.html

Zorg ervoor dat je vloer goed zwevend ligt en dan zou je nergens gezeik mee moeten hebben. Als je de vloer te strak langs de muren legt heb je teveel contactgeluid en zou je gezeik kunnen krijgen.

Kijk eens naar ikea laminaat, niet de goedkoopste doen... maar de tundra bijvoorbeeld is vrij acceptabel leggen: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10417531/

Leenbakker heb ik ook gelegd, toen zat er een mug in de stensel, en brak al toen ik er naar keek....

[ Voor 30% gewijzigd door hbsJR op 09-07-2018 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Hou asjeblieft zoveel mogelijk met je buren, niks is erger dan de hele tijd een bovenbuurman horen lopen/schuiven etc. Als VvE beheerder heb ik zoveel mensen die knettergek worden van hun buren. Leg ook je laminaat van de muren af, maar kies liever voor PVC of dik vinyl met een hele goede ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 14:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vaak zie je ipv een vaag iets als "geen harde vloeren" een clausule dat er een eis op bepaalde geluidsdemping wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement.

Bij ons (klein complex van 18 appartementen) staat bijvoorbeeld een clausule dat er een ondervloer moet liggen met een minimale demping van 10 dB (meer mag natuurlijk altijd).

Daarbovenop wordt niets gezegd over het type vloer verder (hard, zacht etc), als de geluidsdemping maar goed is mag je dus rustig hard parket, tegels etc plaatsen.

In het verleden is er een (inmiddels alweer vertrokken) bewoner geweest die daar schijt aan had, en gewoon hard pakket gelegd had direct op de betonvloer. Zijn onderbuurman hoorde dus letterlijk *alles* op het volume *BONK*-*BONK*-*BONK*. Heeft daar toen ook een klacht over ingediend bij de VVE, en het gevolg was dat zijn bovenbuurman het parket eruit kon breken en er een dempende ondervloer onder moest leggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR

hbsJR

All rounder

ImmortalSoul schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:52:

Ik heb wat op internet rond gezocht, en ik lees wel verhalen van mensen die in nieuwbouw wonen en waar het toch gehorig was. Dus dat is de situatie waar ik bang voor ben.
Het probleem is dat je het niet echt kan voorkomen. Ik had mijn vloer nagenoeg perfect aangelegd, maar toch hoorde mijn buurvrouw als ik thuis kwam. Ze legde zelfs de eis dat ik s'avonds niet naar de WC mocht omdat ze mij hoorde.

Gewoon goed een vloer leggen en als je rekening wil houden met je buren, draag geen schoenen in huis, maar goede slippers. Dan zijn ze al blij met je. Zoals mensen ook wel zeggen: Als het stil moet zijn in huis, dan moet je maar losstaand huis kopen. Een appartement komt eenmaal met zijn geluiden.

[ Voor 9% gewijzigd door hbsJR op 09-07-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Señor Sjon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:25:
Liever geven ze een akoestisch eis dan 'geen harde vloeren'. Dat is gewoon nietszeggend.

[mbr]Titel onttagd trouwens.[/]
-off topic-
Wat is ontaggen?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

hbsJR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:53:
[...]

Het probleem is dat je het niet echt kan voorkomen. Ik had mijn vloer nagenoeg perfect aangelegd, maar toch hoorde mijn buurvrouw als ik thuis kwam. Ze legde zelfs de eis dat ik s'avonds niet naar de WC mocht omdat ze mij hoorde.

Gewoon goed een vloer leggen en als je rekening wil houden met je buren, draag geen schoenen in huis, maar goede slippers. Dan zijn ze al blij met je. Zoals mensen ook wel zeggen: Als het stil moet zijn in huis, dan moet je maar losstaand huis kopen. Een appartement komt eenmaal met zijn geluiden.
Lol ik heb jarenlang in een semi studentenhuis gewoond, waar wij alles op onze kamer zelf hadden (douche, wc) maar de studenten tegenover ons de wc naast onze voordeur. Als je dan in bed lag hoorde je alles........ op die leeftijd is dat grappig. Later ben je blij weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
MrMonkE schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:54:
[...]

-off topic-
Wat is ontaggen?
Er stond
[Vloer] $rest van titel.

Tags in titels zijn vrij zinloos, dus gebruiken we zo min mogelijk. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-05 07:56
Beetje offtopic misschien, maar ik vond het een beetje apart dat er van jou een investering gevraagd wordt terwijl je blijkbaar geen huurdersbescherming geniet. Hoor je dit dan niet inclusief vloer opgeleverd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:26
hbsJR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:53:
En hoe is dat afgelopen? Lijkt mij een beperking in je woongenot. Sommige mensen slaan ook wel de andere kant op door qua overlast: die voorbeelden ken ik ook. Juridisch is nog wel interessant het verschil tussen geluidsoverlast en geluidshinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Dennis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:51:
[...]

En hoe is dat afgelopen? Lijkt mij een beperking in je woongenot. Sommige mensen slaan ook wel de andere kant op door qua overlast: die voorbeelden ken ik ook. Juridisch is nog wel interessant het verschil tussen geluidsoverlast en geluidshinder.
Lullig gezegd had ze gewoon pech..... De woonstichting is op een gegeven moment langs gekomen om mijn vloer te inspecteren (ze keken gewoon in de hal |:( ) en ik kon aantonen dat ik alles eraan heb gedaan om geluidshinder te voorkomen.

Mijn vriendin werkte toen ook bij een bedrijf om geluidsmetingen te doen. Die vertelde dat het doodleuk kan gebeuren dat de buren naast ons of zelfs de buren helemaal op andere kant van de hoek geluid maken en dat je overlast kan hebben.

Het is heel moeilijk te voorspellen waar geluid vandaan komt en wie de rechtmatige eigenaar is.

Gratis tip van mij, geef je onderburen nooit je telefoonnummer :F Ze waren eerst aardig, maar als je elke dag een berichtje krijgt dat ze gillend gek van je worden kan je het op een gegeven moment niet meer serieus nemen.

De huizenmarkt was ineens heel interessant en het probleem is vanzelf opgelost, ik heb namelijk een huis gekocht en dan ben je ineens af van alle gezeur. Ik had nog wel eens de neiging om langs te gaan en vragen of ze nu af zijn van alle problemen.

Gek genoeg heb ik er nog steeds last van, aangezien ik een tijd lang nog heb gehad dat ik op mijn telefoon keek als ik per ongeluk wat liet vallen in me huis. :D

[ Voor 12% gewijzigd door hbsJR op 10-07-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Volgens mij is een verbod op "harde vloerbedekking" juridisch niet helemaal toegestaan.

Het bouwbesluit bevat regels mbt geluiddemping voor vloeren in appartementen. Zolang je aan die regels voldoet, mag je er elke vloer neerleggen die je wilt. En dat zou zelfs een zwevende tegelvloer kunnen zijn met daaronder een voldoende geluiddempende laag en met randisolatie.

Een harde vloerbedekking is dus niet per definitie een no-go. Zorg wel dat je een voor appartementen goedgekeurde ondervloer koopt en dat je zowel voor de ondervloer als voor de vloer heel nauwkeurig de instructies voor het leggen opvolgt. De harde vloerbedekking mag nergens de harde ondergrond én nergens muren, kozijnen of andere verticale delen van het gebouw raken, er moet rondom ofwel isolatie zijn aangebracht, ofwel vrije ruimte zijn.

Bewaar één verpakking en het bonnetje van de ondervloer. Op de verpakking staat immers dat je een goedgekeurde vloer hebt gekocht en op de bon dat je er voldoende van hebt gekocht voor het hele appartement. Mocht er dan ooit gezeur over komen dat de vloer niet voldoende geluiddemping heeft, sta jij al 1-0 voor en rest er voor de klagende/eisende partij niets anders dan externe deskundige inschakelen die dan moeten vaststellen dat ondanks de juiste ondervloer er toch onvoldoende demping plaatsvindt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:13
Als je een appartement koopt, koop je geen stenen maar een recht om een deel van het appartementen complex te gebruiken. Het regelement van de VVE kan allerlei bepalingen bevatten waaraan je dan gehouden bent. Vaak staat er bv in dat je geen wasgoed uit het raam te drogen mag hangen. Het bouwbesluit zegt daar niets over, maar je hebt het regelement te accepteren. (Je kan het samen met andere bewoners aanpassen in een vergadering van de VVE, het zijn de eigen regels van de bewoners waaraan alle bewoners zich dienen te houden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Ivow85 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:18:
Volgens mij is een verbod op "harde vloerbedekking" juridisch niet helemaal toegestaan.
https://www.vveadvies.nl/verbod-harde-vloeren/
Het hof oordeelde in het voordeel van de VvE. Er wordt gewezen op de bepaling in het reglement: een totaalverbod op harde vloerbedekking is niet onrechtmatig, zeker niet als het in het splitsingsreglement is opgenomen. Voor een VvE zijn verschillende manieren om hinder te beperken of te voorkomen. Deze VvE heeft gekozen voor een totaalverbod. Dat deze keuze minder gelukkig is voor de nieuwe eigenaar en dat een andere keuze de nieuwe eigenaar beter uitkomt, maakt nog niet dat de door de VvE gemaakte keuze onredelijk of onrechtmatig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

In een deel van mijn flat heb ik PVC zeil (van zo'n rol) liggen met een tegelpatroon, op van die groene geluidsdempende platen. Ik heb nu al meerdere bezoekers gehad die eerst niet eens zagen dat het geen echte tegels waren.

Gekocht bij de Carpetright, als ik mij goed herinner een restpartij, dus korting. En ze kwamen het leggen.
Pagina: 1