Excel dwingen op bepaalde schaal te hanteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Excel hebben 2 collega's van mij en ik een offertetool gemaakt. Deze wordt gebruikt door onze verkopers om offertes op te maken en uit te printen. Dit wordt gedaan middels verschillende userforms.

Achter deze userforms hangen uiteraard veel tabbladen zoals een productdatabase en veel berekeningen.
Wij maken altijd gebruik van 1 bronbestand die onze verkopers uit de cloud kunnen trekken om ze een offerte op te kunnen maken.

Nu maken wij ook gebruik van pagina-einden omdat wij bepaalde pagina's op ons "offerte werkblad" hebben staan die niet meegeprint moeten worden.

De reden dat wij gebruik maken van automatische pagina-einden is dat wij ook bepaalde pagina's moeten verbergen. Als je dit doet met handmatige pagina-einden dan krijg je witte pagina's meegeprint.

Het probleem zit hem er in dat veel medewerkers andere apparaten gebruiken en dus werken met een andere schaal in windows-->beeldscherm instellingen. Dit zorgt ervoor dat de hele indeling van pagina-einden op de verschillende apparaten verschuift. Waardoor niet iedereen normaal kan werken met deze tool.

Weet iemand een oplossing om bijvoorbeeld in Excel af te dwingen dat Excel een schaal(windows instellingen) van bijvoorbeeld 125% hanteert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Je kunt in Excel-VBA gebruiken: ActiveWindow.Zoom. Althans, dat is de Excel zoom. Als je daadwerkelijk de Windows schaal wilt aanpassen, zal je dat moeten laten doen door de beheerder van de werkplekken (en kan je veel klachten verwachten).

Suggestie: scheid vorm en inhoud. Kan je invullen van de gegevens niet los doen van de uiteindelijke PDF?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51
Je kunt ook een afdrukbereik instellen (via VBA) en dit vervolgens deze afdrukken.

Of, nog beter wellicht, laat excel de relevante gegevens naar een word-template voor offertes pompen (is net een topic over geweest) . Die kun je vervolgens afdrukken als pdf en klaar is je offerte.

[ Voor 68% gewijzigd door breew op 09-07-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

@F_J_K De ActiveWindow.Zoom verandert alleen de schaal van excel en daardoor verandert de pagina indeling niet.

Ik ben zelf de beheerder maar wil inderdaad niet bij iedere medewerker aanpassingen gaan doen in het register--> excel. Is vragen om problemen.

@breew Het afdrukbereik hebben we al ingesteld.

Alle gegevens die worden ingevuld in de verschillende userforms worden gelijk in het tabblad "brochure" geplaatst en andere gegevens gaan via een andere tabblad waaronder productdatabase of intakeblad om vervolgens weer uit te komen in het brochure tabblad. Dit gaat bijvoorbeeld via draaitabellen of via verticaal zoeken.

Op de pagina brochure hebben we in totaal 14 verschillende pagina's(a4) die onder elkaar staan.

Omdat niet voor iedere klant alle pagina's getoond moeten worden worden er dus afhankelijk van de klanten bepaalde pagina's verborgen. Zoals ik eerder aangaf werkt het met handmatige pagina-einden niet omdat er dan witte pagina's meegeprint worden. Hebben jullie misschien een suggestie om wel met handmatige pagina-einden te werken en om dat de witte pagina's te voorkomen?

Hoe kan ik er voor zorgen dat dit bestand automatische de juiste inhoud en vorm exporteert naar word. En krijg je dan geen hele scheve opmaak e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51
Mijn menig: Rekenwerk doe je in Excel, tekst opmaken in Word.
Natuurlijk kun je ook veel in Excel doen, maar Word is voor tekstwerk veel beter en krachtiger en slimmer dan Excel. Zeker als het er ook nog een beetje mooi uit moet zien.

@Verwijderd lees breew in "\[Word/Excel 2016] Mail merge + Macro meenemen?" even door.. volgens mij dekt dit jouw usecase ook voor een groot deel.