Raar geluid afkomstig van GPU.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDraisma
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-04-2023
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een computer in elkaar gebouwd. Nu heb ik daar al twee weken plezier van gehad tot hij vandaag bij het opstarten van spellen een hard geluid produceerd. Dit geluid is een soort gejank en lijkt afkomstig van mijn GPU. Ik heb er een video van gemaakt: https://www.youtube.com/w..._C-B-leo&feature=youtu.be

In de video stop ik ook de fans, daar komt het geluid dus niet vandaan. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Het geluid was er eerst dus niet. Het geluid veranderd onder verschillende ladingen. Ga je van een cutscene naar het spel dan veranderd de frequentie van het geluid.

Alle hulp is welkom.

specs:
CPU: i5 8600k
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming 8G
PSU: Seasonic FOCUS Plus Series 650W
RAM: Corsair Vengeance RGB - DDR4
Mobo: Asus Prime Z370-A

Beste antwoord (via MaxDraisma op 09-07-2018 11:34)

• Steddy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:30
Dit klinkt als coil whine. Komt vaak voor wanneer je met hoge FPS aan het gamen bent. Heb er zelf ook last van bij 200+ fps. Het schijnt het geluid te zijn van de transistors die hard aan het werken zijn, daardoor vibreren en een hoog geluid emiteren. Je zou even moeten kijken of coil whine onder je garantie valt.

Edit: Bij mij is het overigens op wonderbaarlijke wijze na een week of 2 er last van te hebben weer verdwenen. Heb de GPU eens goed schoon geblazen met compressed air.

[ Voor 20% gewijzigd door Steddy op 09-07-2018 11:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Steddy
Dit klinkt als coil whine. Komt vaak voor wanneer je met hoge FPS aan het gamen bent. Heb er zelf ook last van bij 200+ fps. Het schijnt het geluid te zijn van de transistors die hard aan het werken zijn, daardoor vibreren en een hoog geluid emiteren. Je zou even moeten kijken of coil whine onder je garantie valt.

Edit: Bij mij is het overigens op wonderbaarlijke wijze na een week of 2 er last van te hebben weer verdwenen. Heb de GPU eens goed schoon geblazen met compressed air.

[ Voor 20% gewijzigd door Steddy op 09-07-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDraisma
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-04-2023
Bedankt voor de reply! Net coil whine opgezocht en het geluid lijkt inderdaad identiek. Is het alleen niet raar dat dit niet altijd zo geweest is? Ik ga achter de garantie aan en mocht dat niet lukken dan probeer ik ook maar een bus compressed air. Nogmaals bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
@edgarfischer niet de transistors, maar de spoelen (coils) maken dit geluid.

Een spoel is basically een klosje opgewikkeld koperdraad, dat een wisselend magnetisch veld opwekt. Als er één of meerdere van die wikkelingen niet helemaal strak zitten, gaan ze trillen door die magnetische krachten. En dat hoor je. Hoe hoger de stroomsterkte (bijv. doordat je de videokaart zwaar belast), hoe harder vaak het geluid is.

Coil whine kan daardoor "spontaan" ontstaan doordat een wikkeling langzaam losgekomen is. En is soms te verhelpen door een druppel lijm op de betreffende spoel te laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steddy
@mcDavid Ah dat verklaard de name 'Coil' whine :). Thanks voor de opheldering.

Had ook ergens gelezen dat het kan komen door kleine stukjes plastic / metaal die losgeraakt zijn en tussen die spoelen is komen te zitten. Vandaar mijn greep naar de compressed air.