Problemen met vijverpomp

Pagina: 1
Acties:

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:44
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben twee kleine waterpartijen in de tuin. En daar is wat vreemds mee aan de hand.

De waterpartijen zitten op een buitenstopcontact. De kabel eindigt in de tuinkast, waar de kabel is aangesloten op een klikaan/klikuit. Daarnaast zijn er enkele stopcontacten in de tuin waar continu spanning in staat, deze is ook getrokken vanaf de tuinkast.

De pompjes hebben het altijd naar behoren en zonder problemen gedaan. Onlangs is echter de meterkast compleet vernieuwd (van een jaren 70 kast naar een moderne meterkast). 's Avonds worden de pompen aangezet en knalt de automaat eruit.

Nu is dit het geval:
  • Als ik beide pompen op de geschakelde groep zet en deze inschakel, klapt de automaat eruit
  • Als ik een van beide pompen aanzet, duurt het een paar minuutjes voordat de automaat klapt.
  • Als ik met een verlengsnoer de pompen op de 'continu'-groep zet, heb ik dezelfde verschijnselen (daarmee zou ik theoretisch uitsluiten dat er iets mis is met de stopcontacten/kabels)
  • Als ik echter met hetzelfde verlengsnoer de pompen op een andere groep aansluit, blijft het hele spul vrolijk een paar uur werken.
  • Als ik een andere belasting aansluit op de tuingroep (waterkoker, haarfohn), dan werkt alles naar behoren.
De automaten zijn aardlekautomaten. Volgens mij kan ik niet zien of de automaat eruit springt door kortsluiting/overbelasting of lekstroom.

Dit gebeurt dus sinds de meterkast is vervangen. Nu zou het kunnen zijn dat in de vorige meterkast een en ander niet conform normen aangesloten is geweest (enige uitbreidingen in die 40 jaar), dus wellicht is het spul nu gewoon beter beveiligd. Op alle andere groepen zijn er geen rare problemen/afwijking. Het kan natuurlijk daarnaast zo zijn dat wellicht de buitenstopcontacten ook aangetast zijn door het weer en daardoor vreemde verschijnselen veroorzaken. Ik heb ze echter nog niet opengemaakt.

Hebben jullie enig idee waar ik het zoeken moet?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even logisch denken, aan de vijverpompjes mankeert niets. Namelijk als je die aansluit op een andere groep, dan lopen ze probleemloos. Op die tuinkast heb je op verschillende stopcontacten die van daaruit worden gevoed wel problemen. Daar moet iets niet helemaal lekker zitten. Net niet voldoende om de stop te doen springen, met één pomp houdt hij het even vol, met twee pompen niet meer. Het lijkt het me dan al met al duidelijk dat je het moet zoeken in de voeding naar de kast, typisch een randgeval waarbij het heel goed mogelijk is dat het op de wat langere duur verergert.

.Je vertelt dat die kast zo'n 40 jaar oud is ( jaren 70), gezien dat het een buitenopstelling is, zou het aanbeveling verdienen om de hele inhoud domweg te vernieuwen (door degelijk waterdicht installatiemateriaal). Heel grote kans dat je probleem daarmee opgelost is.

Edit:
Je merkt op: "dus wellicht is het spul nu gewoon beter beveiligd". Zou kunnen, misschien beter geaard? Of is die automaat die uitklapt misschien een combi-automaat (combinatie met aardlekschakelaar)?

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 09-07-2018 12:38 ]

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-12 14:10
Misschien even het type automaat even beschrijven a,b,c misschien heb je last van een lekstroom.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36
Als ik beide pompen op de geschakelde groep zet en deze inschakel, klapt de automaat eruit
Ok... kortsluiting of lekstroom.

Als ik een van beide pompen aanzet, duurt het een paar minuutjes voordat de automaat klapt.
Onwaarschijnlijk dat èèn pomp >16 A trekt. Waarschijnlijk dus lekstroom. Of werken deze pompen gepulseerd?

Als ik met een verlengsnoer de pompen op de 'continu'-groep zet, heb ik dezelfde verschijnselen
Ik zet mijn geld nu zeker op lekstroom. :P

Als ik echter met hetzelfde verlengsnoer de pompen op een andere groep aansluit, blijft het hele spul vrolijk een paar uur werken.
Dat is gek, zit deze groep op een andere aardlekautomaat? Gebruik de test knop daar eens. Wellicht heeft de eerste aardlek al wat lekstroom door gemiddelde verbruikers.

Als ik een andere belasting aansluit op de tuingroep (waterkoker, haarfohn), dan werkt alles naar behoren.
Die lekken normaal geen stroom naar aarde.

Waarschijnlijk zat er eerst geen, of een 300 mA aardlekautomaat. Dit is nu waarschijnlijk een 30 mA geworden. En de kabel/pompen zijn verouderd en lekke nogal wat stroom.
Dit kan je elektricien eenvoudig controleren met zijn installatietester.

Eventueel kan hij voor buiten een 100 mA aardlek plaatsen, maar wellicht is zijn advies om de kabels/pompen te vervangen. Aangezien je heggenschaar en grasmaaier bij een 100 mA ook minder beveiligd zijn.

Een aardlek mag al trippen bij meer dan de helft van zijn nominale waarde. (>15mA dus)

Bij sommige typen aardlekautomaten kun je zien of deze op de aardlekfunctie, of de overstroom functie is getript. Als hij op thermisch (overbelasting) tript, dan is hij heet. Dat kun je voelen.

• Skywalker27
Dat dacht ik dus ook de nieuwe automaat is waarschijnlijk gevoeliger. En zo hoort het ook te zijn ;)

• Dirickteur
Je vertelt dat die kast zo'n 40 jaar oud is ( jaren 70), gezien dat het een buitenopstelling is, zou het aanbeveling verdienen om de hele inhoud domweg te vernieuwen (door degelijk waterdicht installatiemateriaal). Heel grote kans dat je probleem daarmee opgelost is.
Dat is dus juist gebeurd en sindsdien is een en ander ontstaan.
Je merkt op: "dus wellicht is het spul nu gewoon beter beveiligd". Zou kunnen, misschien beter geaard? Of is die automaat die uitklapt misschien een combi-automaat (combinatie met aardlekschakelaar)?
Yup, combi-automaat.
Skywalker27 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:51:
Misschien even het type automaat even beschrijven a,b,c misschien heb je last van een lekstroom.
Eaton PKN6-16/1N/B/003-A (30mA/B16)
jeroen3 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:08:
Waarschijnlijk zat er eerst geen, of een 300 mA aardlekautomaat. Dit is nu waarschijnlijk een 30 mA geworden. En de kabel/pompen zijn verouderd en lekke nogal wat stroom.
Dit kan je elektricien eenvoudig controleren met zijn installatietester.
Dit acht ik het meest waarschijnlijk, dat die groep nooit beveiligd is geweest door een ALS. Dat valt natuurlijk nu niet meer te controleren :-)
Als ik een andere belasting aansluit op de tuingroep (waterkoker, haarfohn), dan werkt alles naar behoren.
Die lekken normaal geen stroom naar aarde.
Een pomp wel? Geen idee van...
Als ik echter met hetzelfde verlengsnoer de pompen op een andere groep aansluit, blijft het hele spul vrolijk een paar uur werken.
Dat is gek, zit deze groep op een andere aardlekautomaat? Gebruik de test knop daar eens. Wellicht heeft de eerste aardlek al wat lekstroom door gemiddelde verbruikers.
Jup, alle groepen hebben exact dezelfde automaten gekregen.

Zou de conclusie na dit verhaal dan zijn dat er ergens iets van een contactdoos staat te lekken? En dat die pompjes hem net over het randje heen duwen, zeg maar?

En de elektricien komt zeker nog eens kijken, ik blijf er mooi met mijn handjes vanaf :-)

• Skywalker27
Heel verstandig .. meeste blijven aanklooien.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:26
Een contactdoos kan niet "lekken" als er geen verbruiker opzit.

Wat er hier aan de hand is , is het volgende denk ik ; voorheen zat er een 300ma aardlek, of zelfs helemaal geen. Nu heb je combi-automaten met de aardlek en automaat ineen. Waarschijnlijk zit er ergens in een van je lasdozen van je tuingroep een gecorrodeerde aarddraad of iets dergelijks. Grote kans dat de weerstand over groen/geel van je tuin te groot is en daardoor nu de groep eruit kleunt door je pompjes omdat deze wat meer afvloeien naar aarde vanwege ouderdom of iets dergelijks.

Ik zou alle lasverbinding eens nakijken van je tuingroep, en ergens een lasdoos openmaken in de tuin en de weerstand meten op de aarddraad.

• Techneut
  • Niet online
Dirickteur schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:18:
[...]

Dat is dus juist gebeurd en sindsdien is een en ander ontstaan.
Uit je startbericht begreep ik dat alleen de meterkast was vernieuwd. Nu zeg je dat dit ook is gebeurd met de tuinkast? Of begrijpen we elkaar niet goed? Ik bedoelde met dat advies om te vernieuwen natuurlijk de inhoud van de tuinkast. Verder is dus die automaat inderdaad een combi, hetgeen sterk een sluimerende aardlek doet vermoeden.

• Dirickteur
Techneut schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:39:
[...]
Uit je startbericht begreep ik dat alleen de meterkast was vernieuwd. Nu zeg je dat dit ook is gebeurd met de tuinkast? Of begrijpen we elkaar niet goed? Ik bedoelde met dat advies om te vernieuwen natuurlijk de inhoud van de tuinkast. Verder is dus die automaat inderdaad een combi, hetgeen sterk een sluimerende aardlek doet vermoeden.
Aha, nee de tuinkast is wel een stuk recenter, dat is later allemaal bijgebouwd. Toen is ooit een extra meterkastje (met automaten) aan de bestaande installatie gehangen (met smeltzekeringen), etc. etc.

• jeroen3
@Galaxis Een kabel of wandcondactdoos or lasdoos die vol met water staat kan wel degelijk lekstroom veroorzaken.
De geel/groene aarde draad is niet nodig voor het functioneren van de aardlek. De conditie of het ontbreken hiervan heeft geen enkele invloed op de aardlekschakelaar. Alleen op jouw veiligheid.

Want de aardlekschakelaar beveiligd L+N, niet aarde.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x1XdbDO.png
Hij tript bij >15mA die niet vloeit via deze twee L+N, dus via aarde of een andere N.

@Dirickteur Een pomp onder water heeft veel meer kans om een aardfout te krijgen door water dan een waterkoker of haarföhn, tenzij je deze in bad gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 09-07-2018 14:02 . Reden: tekst correctie en plaatje verkleind ]

• Techneut
  • Niet online
Galaxis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:24:
Een contactdoos kan niet "lekken" als er geen verbruiker opzit.
Niet helemaal waar, zie reactie hierop.
Wat er hier aan de hand is , is het volgende denk ik ; voorheen zat er een 300ma aardlek, of zelfs helemaal geen. Nu heb je combi-automaten met de aardlek en automaat ineen. Waarschijnlijk zit er ergens in een van je lasdozen van je tuingroep een gecorrodeerde aarddraad of iets dergelijks. Grote kans dat de weerstand over groen/geel van je tuin te groot is …….
Dat laatste is een verkeerde voorstelling van zaken. Een te grote weerstand in de aardverbinding doet nooit de aardlekschakelaar aanspreken. Dat vindt alleen plaats door een ongewenste verbinding naar de aarde waardoor een verschilstroom ontstaat.

Het hele verhaal doet me heel sterk denken aan binnendringen van vocht in een of meer stopcontacten of inderdaad zoals jeroen3 opmerkt in een lasdoos. En dat wordt nu (na plaatsing van die combi-automaat pas opgemerkt..

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:26
Ah kijk, zo leer ik ook nog wat bij haha. Maar inderdaad ergens water in een lasdoos of wcd in de tuin is ook een grote kanshebber :)

• Skywalker27
jeroen3 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
@Galaxis
De geel/groene aarde draad is niet nodig voor het functioneren van de aardlek. De conditie of het ontbreken hiervan heeft geen enkele invloed op de aardlekschakelaar. Alleen op jouw veiligheid.
Dat is maar goed ook als je naar oudere huizen kijkt ;)
En daarom gebruiken we in Datacenters geen aardlek schakelaars ;) want met al die condensatoren trippen die meteen.

[ Voor 13% gewijzigd door Skywalker27 op 10-07-2018 07:44 ]

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Vreemd verschijnsel moet ik zeggen.
De aardlek springt er normaliter vrij vlotjes uit als de verschilstroom te groot is. Een te hoge stroom tript veel later, sterker dit is erg afhankelijk van de grote stroom die gevraagd wordt.
Zeker met een oudere meterkast met smeltzekeringen kan dat vrij lang duren of niet gebeuren als de stroom maar een klein beetje te hoog is. Met de huidige automaten gaat dat veel sneller.
Een pomp is daarnaast een inductieve belasting en kan met name tijdens het inschakelen veel stroom vragen, daarna meestal niet zo veel meer. Zeker door twee pompen tegelijk in te schakelen kun je een vrij hoge piekstroom krijgen. Het feit dat met 1 pomp het nog steeds gebeurt, maar wel later, wekt bij mij de indruk dat de stroom die gevraagd wordt te hoog is. Maar dat is wel weer direct strijdig met het feit dat als je alles op een andere groep die verder hetzelfde is het prima werkt.
Wat je nog kunt proberen is een pomp en een waterkoker tegelijk. Een waterkoker is een vrij zware resistieve belasting en vraagt dus ongeveer continue hetzelfde vermogen en mag zo goed als geen lekstroom hebben.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar wonen en verbouwen.

• jeroen3
@3xhaas Overbelasting was vrijwel zeker opgevallen, want in zulke gevallen zijn de automaten voelbaar warm.

• Techneut
  • Niet online
3xhaas schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:17:
Vreemd verschijnsel moet ik zeggen.
De aardlek springt er normaliter vrij vlotjes uit als de verschilstroom te groot is. Een te hoge stroom tript veel later, sterker dit is erg afhankelijk van de grote stroom die gevraagd wordt.
Zeker met een oudere meterkast met smeltzekeringen kan dat vrij lang duren of niet gebeuren als de stroom maar een klein beetje te hoog is. Met de huidige automaten gaat dat veel sneller.
Een pomp is daarnaast een inductieve belasting en kan met name tijdens het inschakelen veel stroom vragen, daarna meestal niet zo veel meer. Zeker door twee pompen tegelijk in te schakelen kun je een vrij hoge piekstroom krijgen. Het feit dat met 1 pomp het nog steeds gebeurt, maar wel later, wekt bij mij de indruk dat de stroom die gevraagd wordt te hoog is. Maar dat is wel weer direct strijdig met het feit dat als je alles op een andere groep die verder hetzelfde is het prima werkt.
Wat je nog kunt proberen is een pomp en een waterkoker tegelijk. Een waterkoker is een vrij zware resistieve belasting en vraagt dus ongeveer continue hetzelfde vermogen en mag zo goed als geen lekstroom hebben.
Vreemd, hoe zo? Dat zou het zijn als je hardnekkig blijft zoeken in overstroom, daar is namelijk je hele betoog op gebaseerd. Bij twee kleine pompjes mag dat echter geen rol spelen, doet het ook niet, want op een andere groep doet alles het perfect. Blijft dus over de al besproken geringe aardlekstroom, bij één pompje nog net te klein, bij twee blijkt het voldoende voor wel aanspreken. En dat is helemaal niet zo vreemd bij een situatie als deze, zie de al geplaatste commentaren.

Even geheel terzijde, die aanloopstroom die je noemt heeft niets met al of niet inductieve belasting te maken, maar alleen met dat een nog stilstaande motor geen tegen-emk opwekt. Op het moment van inschakelen is er alleen maar de zeer lage ohmse weerstand van de wikkeling, dat deze ook nog een zekere inductieve weerstand heeft speelt geen rol. Daardoor heeft elke motor een hoge inschakelpiek, in dit verhaal is dat totaal niet relevant.

• Dirickteur
Goede reacties zo, top! Ik ga eerst even op vakantie, en geef m'n ouders wat huiswerk mee (lees: laat de elektricien nog eens langskomen). Zal de resultaten hier posten!
Pagina: 1