Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-11-2021
Mijn vraag

Ik woon in een grote boerderij (30 meter lang) en wil op drie punten wifi hebben. Op de twee verste punten heb ik ook lan aansluitingen nodig voor enkele desktops. Daar ligt ook al kabel. Midden boerderij nog niet. Op 1 van die punten staat de experiabox . Op andere twee punten wil ik dus een accesspoint.

Ik twijfelde tussen Amplify en AC light. Maar kwam nu de Aircube Ac tegen. Aangezien de Aircube ook al 4 lan poorten heeft denk ik er nu aan om ook kabel naar midden boerderij te leggen en dan vootr twee Aircubes te gaan. Is de aircube "slechter" dan de AC lights en Amflify´s? Ik zie overal staan dat er minder instellingen mogelijk zijn. Maar zijn die instellingen voor een standaard thuis situatie wel nodig.

Iemand ervaring met de Aircube?

Beste antwoord (via dctdave op 16-07-2018 12:43)

dctdave schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:26:
Klopt, de UAP-AC-Lite. Mooi en bereik is prima. Het tweaken heb ik niet gedaan, maar zeker nog even kijken wat er allemaal mogelijk is met de controller software,
Een aantal simpele dingen:
2,4GHz sterkte op laag of medium zetten, daarnaast kanaal 1, 6 of 11 gebruiken (doe evt. een RF scan en kijk naar welke van deze kanalen relatief vrij zijn, gebruik in ieder geval geen tussen kanalen). De kanaalbreedte kun/moet je op HT20 laten staan (bredere kanalen verhoogt de kans op storing en op 2,4GHz zul je al veel storing hebben).

5GHz de sterkte op medium of high, kanaal kun je vrij kiezen (evt. DFS als je geen last heb van radar van weerstations of vliegvelden, anders schakelt het AP automatisch terug naar een niet DFS kanaal). Ook hierbij uiteraard wel even kijken naar welke vrij zijn. Kanaalbreedte kun je ook op VHT40 of VHT80 zetten wat theoretisch 2 of 4x zo snel is als VHT20 (maar houd er dan wel rekening mee dat meerdere kanalen gebruikt worden en dus ook even opletten met kiezen van een kanaal).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de Aircube thuis precies vanwege jouw reden AP en switch effectief 3 poortjes. Ja hij is redelijk eenvoudig maar kan precies wat ik wil zelfs eventueel VLan is mogelijk. Ik zie vaak de roep om heel veel opties maar die zijn lang niet allemaal nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Bedankt voor de reactie. Ik heb voor het middelste punt toch een ac light gekocht. Bekabeling er naar toe was goed te doen en daar heb ik geen Lan aansluitingen nodig. Moet zeggen dat zelfs voor een leek aansluiten super simpel was en de light is heel netjes en onopvallend. Vandaag pas aangesloten, maar erg tevreden. Krijg eerste kw 2019 glasvezel en dan ga ik andere punt ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Je bedoelt waarschijnlijk de UAP-AC-Lite? Bedenk wel dat je out-of-the-box niet het maximale uit je apparatuur haalt. Het vereist het nodige tweaken voor de beste resultaten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Klopt, de UAP-AC-Lite. Mooi en bereik is prima. Het tweaken heb ik niet gedaan, maar zeker nog even kijken wat er allemaal mogelijk is met de controller software,

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!
dctdave schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:26:
Een aantal simpele dingen:
2,4GHz sterkte op laag of medium zetten, daarnaast kanaal 1, 6 of 11 gebruiken (doe evt. een RF scan en kijk naar welke van deze kanalen relatief vrij zijn, gebruik in ieder geval geen tussen kanalen). De kanaalbreedte kun/moet je op HT20 laten staan (bredere kanalen verhoogt de kans op storing en op 2,4GHz zul je al veel storing hebben).

5GHz de sterkte op medium of high, kanaal kun je vrij kiezen (evt. DFS als je geen last heb van radar van weerstations of vliegvelden, anders schakelt het AP automatisch terug naar een niet DFS kanaal). Ook hierbij uiteraard wel even kijken naar welke vrij zijn. Kanaalbreedte kun je ook op VHT40 of VHT80 zetten wat theoretisch 2 of 4x zo snel is als VHT20 (maar houd er dan wel rekening mee dat meerdere kanalen gebruikt worden en dus ook even opletten met kiezen van een kanaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dctdave
Bedankt voor de tips 👍
Pagina: 1