Iphone garantie genoegen nemen met refurb?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ik heb een iphone 7 plus 128gb genomen bij mijn abonnement, deze is helaas 2 weken geleden stuk gegaan(geen schade, accu was slecht, toestel laad niet meer op en zacht geluid bij bellen. Na deze aangeboden te hebben bij kpn voor garantie is deze opgestuurd ter reparatie naar teleplan. Een aantal dagen geleden deze opgehaald. U heeft een geheel nieuw toestel gekregen meneer. Mag ik even uw ID zien? Uiteraard ID gegeven en bij thuiskomst bleek het om een refurb te gaan(te zien aan het model nummer, begint met een N ipv een M). Het vreemde is dat ik nergens heb hoeven tekenen. Kpn wilt de refurb ook niet terug nemen en zodoende ligt deze ook weer in het bijbehorende doosje.

Na contact op genomen te hebben met kpn sturen ze me door naar teleplan, welke mij weer doorsturen naar kpn. Klacht ingediend bij kpn en deze verwijzen me door naar Apple.

Ik ga dus niet akkoord met deze gang van zaken, als het toestel niet gerepareerd kan worden verwacht ik een nieuw toestel. En geen 2e hands, wat een refurb is. En ik heb de koop gedaan bij kpn, dus kpn is de verantwoordelijke partij in mijn ogen. Kpn zegt dat ze er niks aan kunnen/willen doen.

Sta ik in mijn recht om kpn hier verantwoordelijk voor te stellen of moet ik het ergens anders zoeken?

Beste antwoord (via Marco1994 op 11-07-2018 09:12)

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Marco1994 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:09:
[...]

[...]

Dit vertelt niet of een replacement daadwerkelijk nieuw is of vol met nieuwe onderdelen
Het is heel simpel. Replacement is een nieuw device in een bruine doos zonder saleskit. Deze zijn niet los te kopen bij Apple, en niet los te verkopen via de officiële kanalen. Ze worden alleen geleverd door Apple op basis van een service-request in GSX (officiële Apple tooling) aangemaakt door een gecertificeerde partij (Teleplan is op z'n minst een Apple Authorized Service Center). Apple bepaalt via GSX dat het device niet te repareren is en stuurt daarop een replacement uit naar Teleplan. Die zorgt keurig weer dat deze terugkomt bij jou via het kanaal waar je je defecte toestel hebt ingeleverd.

Bron: mijzelf, ik ben volledig verantwoordelijk voor alle reparaties aan mobiele toestellen bij 1 van de telecombedrijven die Nederland rijk is. Ik heb bijna wekelijks contact met mijn vrienden van Apple.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 20:00
Volgens de rechter heb je recht op een nieuw of je eigen toestel: http://www.gsmhelpdesk.nl...k-tegen-apple-om-garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Nu online
Marber schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:26:
Volgens de rechter heb je recht op een nieuw of je eigen toestel: http://www.gsmhelpdesk.nl...k-tegen-apple-om-garantie
Dat had ik ook al gevonden inderdaad, maar bij wie moet ik zijn, bij apple of kpn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
  • Laatst online: 22-09 11:06
Marco1994 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:33:
[...]

Dat had ik ook al gevonden inderdaad, maar bij wie moet ik zijn, bij apple of kpn?
KPN, aangezien je daar een overeenkomst mee bent aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 10:18
Houdt er wel rekening mee dat dit een door Apple gerefurbishde is. Dus nieuwe knoppen, nieuw scherm, nieuwe accu, nieuwe behuizing. Als ze die van jouw gaan repareren ben je langer de tijd kwijt en heb je een gerepareerde terwijl je nu zo goed als een nieuwe hebt.
Als die van jouw nog niet vernietigd is, gaan ze uiteraard die repareren. Anders heb je volgens de rechter idd recht op een nieuwe.

Je moet voor jezelf bedenken of je dus de jouwe gerepareerd wil hebben en dus een oud scherm etc wil hebben of bijna alles nieuw op het moederbord na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Nu online
Pendora schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:29:
Houdt er wel rekening mee dat dit een door Apple gerefurbishde is. Dus nieuwe knoppen, nieuw scherm, nieuwe accu, nieuwe behuizing. Als ze die van jouw gaan repareren ben je langer de tijd kwijt en heb je een gerepareerde terwijl je nu zo goed als een nieuwe hebt.
Als die van jouw nog niet vernietigd is, gaan ze uiteraard die repareren. Anders heb je volgens de rechter idd recht op een nieuwe.

Je moet voor jezelf bedenken of je dus de jouwe gerepareerd wil hebben en dus een oud scherm etc wil hebben of bijna alles nieuw op het moederbord na.
Ik heb voorgesteld aan teleplan om mijn toestel te repareren. Echter was deze niet meer te traceren. Altijd zeer netjes met mijn toestel gedaan en het komt gewoon vaker voor dat de refurb verborgen gebreken heeft en dat hele circus wil ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Het is een verhaal met twee kanten... er is inderdaad een uitspraak van een rechter geweest dat je refurbished niet hoeft te accepteren en is het dus repareren of een nieuw toestel is.
Marco1994 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:34:
Altijd zeer netjes met mijn toestel gedaan en het komt gewoon vaker voor dat de refurb verborgen gebreken heeft en dat hele circus wil ik vermijden.
Maar de andere kant is vaak het volgende: een apparaat wat door Apple zelf refurbished is wordt op diverse punten nagekeken, ook op eventuele fabrieksfouten... buiten dat de toestellen er normaal gesproken als nieuw uitzien, kunnen ze dus ook in principe beter zijn dan nieuw.

Edit: Excuus voor de dubbelpost... browser flipte em even 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 09-07-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 10:18
Marco1994 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:34:
[...]

En het komt gewoon vaker voor dat de refurb verborgen gebreken heeft en dat hele circus wil ik vermijden.
Ik snap het heel goed dat je het wilt alleen het is niet (neem ik aan wegens het artikelnummer) eentje van Leapp of verwanten die een mengelmoes maakte. Het is eentje van Apple die juist een zwaardere controle heeft gekregen dan normale telefoons.
Nogmaals jouw keuze en mocht het lukken om een nieuwe te krijgen of je geld terug helemaal mooi.
Ik zou me dan vanaf nu ook volledig op KPN richten en niet teleplan. Met KPN ben je de overeenkomst aangegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Ja je hebt gelijk, het gaat alleen veel moeite kosten om je gelijk te halen.

Niet om je te ontmoedigen maar je moet jezelf afvragen of je de tijd en moeite erin wilt steken om dit recht te zetten. De remanufactured toestellen zijn >70% nieuw (de belangrijke zaken die slijten zoals de buitenkant en batterij sowieso) en in de praktijk zal het toestel net zo lang meegaan als een nieuw toestel.

Als je er zelf mee verder wilt gaan zou ik KPN in gebreke stellen met een verwijzing naar de jurisprudentie

[ Voor 19% gewijzigd door n0pe op 09-07-2018 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
Ik vind het off-topic, immers de vraag is niet of Apple Refurb een goed alternatief is, maar omdat er al een aantal posts over zijn wil ik toch even een tegengeluid laten horen.

Apple Refurbs zijn juist erg wisselend in kwaliteit. Kijk bijvoorbeeld naar de youtube video's van Louis Rossmann, een guru op het gebied van Apple board-level repair. Daar zie je Apple refurbished producten langskomen die ronduit afschuwelijk zijn. Kenmerkend is bijvoorbeeld deze:
YouTube: How APPLE AUTHORIZED repair refurbishes Macbooks to FAIL AGAIN! GPU ...

On-topic: Apple levert graag refurbished producten, maar in Nederland heeft de consument recht op reparatie of vervanging voor een nieuw product. De verkoper (en dus vaak niet Apple) is verantwoordelijk voor de garantie en de afhandeling hiervan. KPN is dus het aanspreekpunt en is verplicht voor reparatie of een vervangend nieuw product te zorgen.

Edit: Zonereaver geeft hieronder aan dat bovenstaand voorbeeld niets zegt over Apple refurbishment kwaliteit in het algemeen. Dat ben ik met hem eens, het is dan ook slechts een voorbeeld. Wel maakt het duidelijk dat de kwaliteit van deze refurbishments niet altijd even goed is. In bovenstaande voorbeeld is te zien dat Apple het product ronduit gemutileerd heeft. (Dat het onderliggende probleem ook nog is slecht is opgelost doet daar niets aan af). Er zijn nog diverse van dergelijke voorbeelden op het kanaal van Louis Rossmann te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 09-07-2018 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Nijn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:14:
Apple Refurbs zijn juist erg wisselend in kwaliteit. Kijk bijvoorbeeld naar de youtube video's van Louis Rossmann, een guru op het gebied van Apple board-level repair. Daar zie je Apple refurbished producten langskomen die ronduit afschuwelijk zijn. Kenmerkend is bijvoorbeeld deze:
YouTube: How APPLE AUTHORIZED repair refurbishes Macbooks to FAIL AGAIN! GPU ...
Niet om Apple te verdedigen maar je kiest nu een zeer specifiek voorbeeld waar het board een specifiek design probleem heeft dat niet is aangepakt bij de refurb. Ik zie niet hoe dit relateert aan de kwaliteit van refurbished iPhones.

De refurb is misschien wel goed uitgevoerd in dit geval alleen is het onderliggende probleem niet aangepakt.

[ Voor 6% gewijzigd door n0pe op 09-07-2018 12:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
Een F in het modelnummer is indicatie van een refurbished. De N is "replacement", zonder accessoires.
First Letter
The first letter in the model number represents the source of the device. Currently, there are four known possible choices:

"F": refurbished unit
"M": retail unit
"N": replacement unit
"P": personalized (engraved) unit
Om hier nog extra bewijs bij toe te voegen, deze link van Apple's refurbished store:
https://www.apple.com/shop/product/ F NQJ2LL/A/Refurbished-iPhone-7-Plus-32GB-Silver
Plus dat de doos de tekst bevat: "Apple Certified Refurbished".

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 09-07-2018 15:45 . Reden: link naar apple refurb store met nummer in url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13
jeroen3 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:48:
Een F in het modelnummer is indicatie van een refurbished. De N is "replacement", zonder accessoires.

[...]
Dit, drama om niets hier dus.

Ik dacht overigens altijd dat je recht had op een gelijkwaardig (of beter) product, en daar valt refurb ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:02
henri86 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Dit, drama om niets hier dus.

Ik dacht overigens altijd dat je recht had op een gelijkwaardig (of beter) product, en daar valt refurb ook onder.
nee, refurbisched is niet gelijkwaardig over beter en valt daar dus niet onder. Heeft de rechter nog een uitspraak over gedaan recent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
Wat ik niet zo goed snap en hopelijk kan iemand het mij uitleggen;
In mijn beleving is een refubished toestel een toestel wat stuk is gegaan, vervolgens volledig is nagekeken, defecte onderdelen zijn vervangen waarna het toestel goed is bevonden. Dit toestel wordt vervolgens gebruikt voor een snelle reparatie (omruil). Je hebt dan ook een gerepareerd toestel terug.

Als je je eigen toestel opstuurt en deze zouden ze nakijken, defecte onderdelen vervangen en vervolgens goed bevinden en weer naar je opsturen heb je toch ook in zekere mate een refurbished toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even advocaat van de duivel er wordt duidelijk gesproken in dat bericht over een gebruikte refurb. Een refurb is niet per definitie altijd gebruikt. Een telefoon die met corrupte software aan komt kan ook een refurb zijn. Die is nooit gebruikt.

Spullen die onder de wkoa gerouterneerd mogen worden zijn ook niet in ene tweedehands gebruikte toestellen. De wet spreekt ook niet over nieuw maar over conform.

Dus ik zie nog wel wat mancos daarnaast is dit de kanton rechter en niet de hoge raad.

In geval van ts is het dus geen refurb maar een replacement device oftewel een zonder accesoires en verpakkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Robbie T schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:53:
Wat ik niet zo goed snap en hopelijk kan iemand het mij uitleggen;
In mijn beleving is een refubished toestel een toestel wat stuk is gegaan, vervolgens volledig is nagekeken, defecte onderdelen zijn vervangen waarna het toestel goed is bevonden. Dit toestel wordt vervolgens gebruikt voor een snelle reparatie (omruil). Je hebt dan ook een gerepareerd toestel terug.

Als je je eigen toestel opstuurt en deze zouden ze nakijken, defecte onderdelen vervangen en vervolgens goed bevinden en weer naar je opsturen heb je toch ook in zekere mate een refurbished toestel?
Dat klopt, maar dan weet je wel 100% wat er in het verleden mee gedaan is en of er wel of niet toekomstige gebreken gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
Philip Ross schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:55:
[...]

Dat klopt, maar dan weet je wel 100% wat er in het verleden mee gedaan is en of er wel of niet toekomstige gebreken gaan zijn.
Een toestel wat volledig is nagekeken en goed is bevonden door de fabrikant zou net zoveel kans moeten hebben op toekomstige gebreken. Jij doet het voorkomen of je nu kan bedenken dat er over bij wijze van 100 dagen een gebrek gaat komen waar je nu al rekening mee gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Robbie T schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:07:
[...]

Een toestel wat volledig is nagekeken en goed is bevonden door de fabrikant zou net zoveel kans moeten hebben op toekomstige gebreken. Jij doet het voorkomen of je nu kan bedenken dat er over bij wijze van 100 dagen een gebrek gaat komen waar je nu al rekening mee gaat houden.
Het punt is dat er geen garantie is op hoe goed het nagekeken is en op hoe veel stress er geweest is op de onderdelen die niet vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 05:45

Croga

The Unreasonable Man

Philip Ross schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:12:
Het punt is dat er geen garantie is op hoe goed het nagekeken is en op hoe veel stress er geweest is op de onderdelen die niet vervangen zijn.
Net zoveel garantie als bij een toestel wat net uit de fabriek komt....
Of eigenlijk: Meer dan dat aangezien het QA proces voor een refurb veel strenger is dan voor een productie model.

Maar dit is allemaal onbelangrijk aangezien TS helemaal geen refurb gekregen heeft maar een replace. Ofwel: Een volledig nieuw toestel maar dan zonder de dure doos en accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
Robbie T schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:07:
[...]

Helaas, verre van. Heel veel gebreken zijn niet zichtbaar. Chips slijten ook (elektromigratie, mogelijk verergerd door gebruik van foute / goedkope opladers enz), soldeerverbindingen zijn ook vatbaar voor haarscheuren door warm/koud cycles, enz. enz.

Daarom heeft de rechter ook bepaald dat een refurbished apparaat niet voldoet aan de eisen voor vervanging. Omdat de voorgeschiedenis onbekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Nu online
jeroen3 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:48:

[...]

Om hier nog extra bewijs bij toe te voegen, deze link van Apple's refurbished store:
https://www.apple.com/shop/product/ F NQJ2LL/A/Refurbished-iPhone-7-Plus-32GB-Silver
Plus dat de doos de tekst bevat: "Apple Certified Refurbished".
Zoals ik het heb begrepen is een replacement unit niets anders dan apples naam voor een refurb? Al dan niet met scherpere kwaliteitseisen

[ Voor 3% gewijzigd door Marco1994 op 09-07-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Marco1994 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:36:
[...]

Zoals ik het heb begrepen is een replacement unit niets anders dan apples naam voor een refurb? Al dan niet met scherpere kwaliteitseisen
Nope, niet beslist: http://osxdaily.com/2018/...new-refurbished-replaced/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Nu online
N – Replacement device, meaning the originally bought device was replaced by this model likely due to a service request
Dit vertelt niet of een replacement daadwerkelijk nieuw is of vol met nieuwe onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marco1994 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:24:
Ik heb een iphone 7 plus 128gb genomen bij mijn abonnement, deze is helaas 2 weken geleden stuk gegaan(geen schade, accu was slecht, toestel laad niet meer op en zacht geluid bij bellen. Na deze aangeboden te hebben bij kpn voor garantie is deze opgestuurd ter reparatie naar teleplan. Een aantal dagen geleden deze opgehaald. U heeft een geheel nieuw toestel gekregen meneer. Mag ik even uw ID zien? Uiteraard ID gegeven en bij thuiskomst bleek het om een refurb te gaan(te zien aan het model nummer, begint met een N ipv een M). Het vreemde is dat ik nergens heb hoeven tekenen. Kpn wilt de refurb ook niet terug nemen en zodoende ligt deze ook weer in het bijbehorende doosje.

Na contact op genomen te hebben met kpn sturen ze me door naar teleplan, welke mij weer doorsturen naar kpn. Klacht ingediend bij kpn en deze verwijzen me door naar Apple.

Ik ga dus niet akkoord met deze gang van zaken, als het toestel niet gerepareerd kan worden verwacht ik een nieuw toestel. En geen 2e hands, wat een refurb is. En ik heb de koop gedaan bij kpn, dus kpn is de verantwoordelijke partij in mijn ogen. Kpn zegt dat ze er niks aan kunnen/willen doen.

Sta ik in mijn recht om kpn hier verantwoordelijk voor te stellen of moet ik het ergens anders zoeken?
Remanufactured zul je hebben ontvangen. Hoe oud was je toestel ?

edit: code N is replacement New, zonder retail verpakking en accessoires.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]

Het klinkt een beetje alsof je gefrustreerd bent dat je een nieuw device hebt gekregen ipv een refurb.

Is het zo moeilijk om los te laten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Laatst online: 21:14

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

[...]

[...]

Het is heel simpel. Replacement is een nieuw device in een bruine doos zonder saleskit. Deze zijn niet los te kopen bij Apple, en niet los te verkopen via de officiële kanalen. Ze worden alleen geleverd door Apple op basis van een service-request in GSX (officiële Apple tooling) aangemaakt door een gecertificeerde partij (Teleplan is op z'n minst een Apple Authorized Service Center). Apple bepaalt via GSX dat het device niet te repareren is en stuurt daarop een replacement uit naar Teleplan. Die zorgt keurig weer dat deze terugkomt bij jou via het kanaal waar je je defecte toestel hebt ingeleverd.

Bron: mijzelf, ik ben volledig verantwoordelijk voor alle reparaties aan mobiele toestellen bij 1 van de telecombedrijven die Nederland rijk is. Ik heb bijna wekelijks contact met mijn vrienden van Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Nu online
_Mystikal_ schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:36:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie en het wegnemen voor mijn (onterechte) zorgen!

Edit: het was een witte doos maar dat mag de pret niet drukken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marco1994 op 11-07-2018 09:12 ]

Pagina: 1